De nieuwe Guzzi uitlaten

Weer een heerlijk geschreven verslag Bommes!
Ook supertof om de eerste beurt van de Guzzi in z'n geboordeplaats te doen!
 
Heb je geen koelvest?

Met Italiaanse temperaturen in NL vind ik het wel de moeite waard: het scheelt wel.
 
Prachtig dit, lekker rijden, effe zwemmen, ijsje doen, genieten van het leven, top!

Ik had geluk afgelopen week, de echte hitte was net uit de lucht. Prachtig weer, maar gewoon een graadje of 25, ideaal op de motor.
 
Dag 4

Vertrek: Pavia, Piemonte, Italië
Aankomst: Peveragno, Cuneo, Italië
Afstand: 499 km :X :o
Route: My route app link
Overnacht: Camping Il Melo, Peveragno

Het was een goede nacht, lekker rustig op de camping, zeg maar gerust doodstil.
Ik ben weer vroeg wakker en ik ga ff uitgebreid onder de douche.
Ik heb niets meer te eten dus behelp ik me maar met een bakje koffie terwijl ik mijn tentje afbreek en mijn zooi inpak.

full


Als ik alles heb ingepakt rijd ik richting een pleintje dat ik gisterenavond nog gezien had.
Daar waren wat barretjes en winkeltjes, daar kan ik vast een kopje koffie krijgen en wat te eten.
En ja hoor, ik parkeer mijn motor naast een Africa twin met Zwitserse nummerplaat er op en nog voordat ik goed en wel afgestapt ben zit de eigenaar daar van al te zwaaien van op het terras.
Ik had zijn motor en tentje al zien staan op de camping, hij heeft ook bedacht hier wat te gaan eten.
Ik zwaai terug en gebaar dat ik eerst wat te eten ga halen binnen, hoe gebaar je dat eigenlijk..??
Nou ja hij begrijpt me, ik hobbel naar binnen en bestel een croissantje, een koffie broodje, een Café Lungo en 2 blikjes fris uit de koelkast.

Ik ga buiten bij hem zitten en de eigenaar van de zaak komt mijn bestelling brengen.
Terwijl ik mijn ontbijt eet houd de Zwitser niet echt op met praten. :o
Ik denk dat hij al even alleen onder weg is.
Gelukkig spreekt hij uitstekend Engels met een leuk Mister Flick accentje, erg vermakelijk eigenlijk.
Ik krijg allerlei verhalen te horen over vorige reizen, over zijn geweldige Africa twin, zijn zoon, vrouw en wat dan al niet meer nog :/

Na een kwartiertje heb ik alles wel op gegeten en gedronken en bedank ik hem voor zijn gezelschap en klim op de Guzzi.
Vandaag wil ik door de Piemonte heen naar de Italiaans Franse Grens zodat ik daar morgen een stuk TET kan oppikken.
Of misschien vandaag nog wel als het meezit.
Doel is dus Ponte di Nava.
Maar eerst rijden.

full


en foto's maken welke weer op socialmedia moeten

full


Ik draai vanuit de camping een "snelweg" op en na een kleine 10 minuten de tolweg.
Gelukkig volg ik die maar voor iets van 5 minuten en met ongeveer 0,50 cent tol te betalen rijd ik binnen de kortste keren weer tussen de risotto velden

full


Zo ver ik kan kijken, groene velden, met allerlei kanaaltjes er tussen door.
Gaaf om zo te zien hoe ze dat oplossen.
Ze laten een veld vollopen met water, en via die kanalen houden ze het geheel van water voorzien.
De wegen er tussen door zijn erg recht, maar dit heeft wel wat.
Hele kleine dorpjes, een kerkje, velden, velden en nog meer velden.
Oh en wat silo's waar ze de rijst opslaan.

full


Ik stop bij een tof kerkje en drink een blikje cola, maak wat foto's en kijk of ik ook hier een kaarsje kan aansteken.
Ja hoor, maar weer zo een stomme elektrische kaars..

Het zijn bijna allemaal Mariakapelletjes hier, komt dat ff mooi uit want hoewel ik niet gelovig ben vind ik die wel echt mooi.
Okay iets mooi vinden heeft dus niets met wel of niet gelovig zijn te maken bedenk ik me nu... maar goed dat dus.

full


Na een goed 1,5 onderweg te zijn kom ik eindelijk bij de heuvels van de Piemonte uit.
De wijnstreek bij Asti en Alba.

full


Ondertussen is het echt zo warm geworden dat ik mijn jas achterop bind.
Ook met de rits compleet open is deze leren jas echt te veel van het goede in dit weer.
Misschien blijf ik dan wel heel als ik val, maar ik word er gewoon in gekookt.
Als ik zo blijf door rijden en ik mocht vallen maak ik dat niet eens meer bewust mee door de warmte.
Dat is nou ook niet echt bevorderlijk zeg maar.

Wat volgt zijn vele kleine weggetjes, heuveltje op en weer terug er van af, tussen de wijnranken door, dorpje in en uit.
Asti rijd ik net langs af (gelukkig) maar Alba ga ik vervolgens dwars door heen. :')
Het kwik stijgt tot 32 graden volgens het metertje op mijn dashboard...
Ook zonder jas is dit niet veel langer meer uit te houden.

Ik stop in een van de volgende dorpen om wat boodschappen te doen voor mijn lunch.
En ook wat af te koelen in de airco van de winkel.
Na nog een stukje rijden stop ik op een picknick plekje langs de weg.

full


Trek mijn schoen uit en ga gewoon ff lekker in de schaduw op het bankje liggen.

full


Ik neem de tijd om weer bij te komen, drink een liter jus en eet wat broodjes.
Niks mis mee zo onder de bomen, heerlijk.
Het begint ook een beetje heiig te worden, dat scheelt iets in de zon kracht.
Wel zo prettig tijdens het rijden.

full


Ik houd van deze omgeving, een paar jaar terug heb ik hier 4 maanden gewoond en gewerkt in het dorpje Spigno Monferrato
De dorpjes, de natuur, de weggetjes en de rust.
Zeker als je uit het driehoekje Alba, Asti en Acqui Terme weg blijft is het hier nog lekker rustig.
Nog het toffe Italië zeg maar.
Landbouw, veeteelt, riviertjes en zeker ook overal goede eettentjes.
Sturen kun je hier echt goed, soms wat slechter asfalt maar eindeloze bochtige weggetjes waar je perfect je tank leeg kunt rijden.

Na een half uurtje lummelen klim ik weer in het zadel en vervolg mijn route.
Via oneindig veel bochtjes kom ik uit eindelijk bij het eindpunt van mijn route voor vandaag.
Ik had via google wel gekeken of hier een camping was, en die zou er moeten zijn.
Maar eenmaal ter plaatste is het grijs, en verlaten.. en ik zie geen camping hhmm vreemd.

Ik drink nog een blikje en eet weer een broodje en vraag me af wat te doen.
Het is pas half 3 dus ik heb nog tijd genoeg om misschien zelfs wel vandaag een stuk TET te doen.
Ik ben wel moe van de kilometers die ik tot nu toe heb gereden maar ik kan het altijd proberen.

Ik laad de TET in mijn navi en rijd weer verder.

full


Die grijzigheid zakt, of ik stijg.. B| hhmm .
Niet echt het ideale weer om de grens route tussen Frankrijk en Italië op te zoeken.
Die ligt nogal hoog in de bergen.. maar goed ik ben er toch, eens kijken hoe ver ik kom.

full


Niet heel ver, het is nu 15:15 en na 5 minuten grindpad loop ik vast op een Frana.
Een weg verzakking op de route, achter het busje is de weg versperd en zijn ze het geheel aan het repareren.
Het alternatief is rechts omhoog, ja en dat is stijl, mijn motor zwaar, ik eigenlijk niet heel ervaren, en , en en..

Ik draai dus maar om.
Terug op het asfalt zie ik dat ik een stukje verder naar het zuiden ook op de TET kan komen.
Echter is hier een stukje naar het Zuiden eerst terug oost, dan weer west en dan nog een stukje omhoog.
Dus nog een dik uur rijden..
Okay het proberen waard, het is nog wel ff licht, ik heb nog genoeg benzine.
Niet veel meer te eten maar drinken genoeg.
Al moet ik ergens wild kamperen ik wil toch die berg op. :+

full


Weer een Maria tekeningetje dit keer in een boomholte... hhmm :)
Ik maak er een foto van en stuur hem naar mijn vriendinnetje.

Ongeveer 5 minuten verder loop ik vast weer op een andere Frana

full


HHmm mijn mogelijkheden worden steeds minder, zou iemand me iets willen vertellen??

Ik overdenk mijn plan.
Het is hier grijs, het druppelt een beetje en ik ben eigenlijk te moe om de TET nu nog op te gaan.
Ik klik wat op de kaart van mijn navi en ik zie dat ik echt heel dicht bij Franrijk zit.
Sospel komt in mijn gedachten omhoog.
Als ik nu de grens over steek en daar heen rijd.??
Daar weet ik een camping, en kan ik wat te eten krijgen.
De navi zegt me dat ik er rond de klok van half 8 zal zijn als ik nu aanrijd..
Dat is nog wel te doen :+

Ik passer nog een Mariakappel dus ja ik stop weer, en ja hoor dit keer echte kaarsen. *D

full


Na nog een kwartiertje sturen herken ik ineens de route.

full


Hier was ik eerder op mijn Vespa, toen op zoek naar Luigi en Jean- Pierre
Maar ik herinner mij ook dat ik deze route toen echt geweldig vond.
Ik krijg mijn energie terug en ga er nog eens lekker voor zitten.
Gummend van bocht naar bocht vermaak ik me uitstekend.
Muziek had ik al lang uitgezet en de Guzzi klinkt heerlijk.
De uitlaat is erg beschaafd maar de brom uit de inlaat als je flink door trekt is echt verslavend.
De grip van het ding is verbluffend, goede bandjes deze Anakee Adventure's.
Niet echt off road geschikt maar mij bevallen ze nu wel zo op dit asfalt.

full


full


Bochten, bochten en bochten.. hemel.. *O*

full


full


Voor wie er ooit eens in de buurt is:
De SP17 in de buurt van de Franse grens
Zoek hem op en plan hem in je route.. erg vermakelijk.
Ook op een Vespa weet ik dus uit ervaring 8-)

Hee weer een

full


En hier is ook ergens ineens een opgang naar de TET.. eerder geprobeerd met de Vespa.
Toen brak de uitlaat af en nadat ik die met een sjorband vast gezet had ben ik toen afgedropen.

full


Nu kom ik zelfs minder ver, de keien zijn mij te groot, de motor te zwaar.
En hoewel ik mijn energie weer terug had net is die nu weer ver te zoeken.:/

Ik pauzeer weer even, drink wat jus, eet wat koekjes en her overweeg mijn plan.
Sospel ben ik al vaker geweest daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in.
Tijd voor nieuwe herinneringen zegt een goede vriend van mij altijd .
Die vriend die ook ten pas en onpas roept dat hij van bietjes houd....

Ik tik weer wat in de navi, draai de Guzzi om en hobbel met de staart tussen mijn benen weer de heuvel af.

Op weg naar boven passeerde ik een wandelaar die vriendelijk lachte naar me.
Nu ik weer afdaal passeer ik hem weer.
In het passeren zeg ik in het Engels iets van: bike to big, balls to small.
Hij lacht en groet me vriendelijk met een duim omhoog.

full


Ik passeer weer dat vreemde hotel

full


Echt heel groot en compleet verlaten, dat zwembad is een goede muggenpoel geworden denk ik zo maar.
Vreemde zaak, ik heb het nog gegoogled toen ik weer thuis was.
Schijnbaar nooit echt van de grond gekomen. Een paar jaar terug moesten ze er nog iets van 19 miljoen euro voor hebben.
Nu is dat al gezakt naar 3 of zo iets. :N

Hee wacht ff

full


Ik stop weer ff, drink nog een blikje cola en eet wat snoepjes.

Nog ff te gaan, ik heb me het doel gesteld om bij Fanghetto de grens naar Frankijk over te gaan.
Bij Breil-sur-Roya had ik een camping gevonden en in mijn herinnering waren daar ook wel wat eettentjes te vinden.
Dus weer terug in het zadel en nog ff volhouden.
Net over de grens wordt het ineens nog erg mooi, tof dal, mooie rivier maar geen tijd om te lummelen..het is al half 8 of zo...

full


Ik kom aan in Breil-sur-Roya maar.. de camping blijkt gesloten.. okay wat nu..:X
Google maps, Tende daar is ook nog een camping.
Die paar kilometer moet toch wel te doen zijn.
Na iets van 20 minuutjes rijd ik Tende in en merk ik dat ik toch wel honger heb.
Dus ik zoek een restaurantje met wat volk op het terras, parkeer de motor en vraag of ze een tafeltje voor me hebben.
Ja hoor, ik ga zitten krijg de kaart bestel het eerste dat ik zie en met een pilsje in de hand wacht ik ff af en rust ik wat uit.

Na het eten rijd ik naar de municipale camping van Tende.
Maar daar word ik echt helemaal niet blij van, het is zo mogelijk nog grijzer en vochtiger.
Onder de bomen is het donker en het is er toch best vol.
Wat er nog vrij is is mij te ver van de plee en ik heb er de pee in.
Mijn vriendin belt me en het is heerlijk om haar stem in mijn helm te horen.

Over de Tende pas terug Italië in daar weet ik wel een fijne plek.
Ik klop Peverango in de navi en zie dat ik daar tegen 10 en aan kom.
Okay ff door bijten en rijden maar in de miezer
Ik slinger de Tende op en kom bij de tunnel aan.
Die voor de eerste keer dat ik hier kom op groen staat, ik sluit zo achter de laatste auto aan.
Net voor de tunnel haal ik die nog ff snel in zodat ik niet helemaal achter op rijd.
Dat was een goede keuze, al snel zie ik zijn koplampen in mijn spiegel heeeeeel erg klein worden.
Slome duikelaar dus.

Aan de ander kant van de tunnel is het droog... jee *D
Ik haal nog wat auto's in en als ik Limone Piemonte passeer is het ondertussen echt donker.
Ik blijf achter een groepje auto's hangen, fijn een beetje de achterlichtjes volgen.

Als ik uit eindelijk bij camping Melo aankom is het echt donker en is de slagboom dicht.
Dat had ik niet aan zien komen..Er lang af kan ik ook echt niet.. wat nu weer..
Mijn brein kan niet echt meer in oplossingen denken dus tja..

full


Nog geen paar minuten later komt er een stelletje aan lopen en doen ze de slagboom open.
Hij vraagt me of ik op de camping wil pitten, JJAAAA en hij gebaart iets van dat ik moet wachten.
Na een paar minuten gaat het licht in de receptie aan en de slagboom open.

Ik check in, zet mijn tent op, drink een biertje..en ga lekker op mijn bedje liggen.
Ik ben weer teug in Italië.. *O*

Vandaag klom ik om een uur of 8 in het zadel, tegen de tijd dat ik op de camping aankwam was het 22:00 uur.
Wat een dag.. heerlijk gestuurd, mijn staart tussen de benen gehad, verstandig geweest en omgedraaid, gegeten, gelegen, in de zon gebakken..
En bijna de hele tijd zat ik op mijn nieuwe Guzzi..
Wat een ding is dit zeg, geweldig. Ik heb er nog wel zadelpijn van, en ik moet geregeld ff afstappen.
Maar wat rijd dit ding fijn zeg.
I love it...
 
Laatst bewerkt:
Heb je geen koelvest?

Met Italiaanse temperaturen in NL vind ik het wel de moeite waard: het scheelt wel.
Ik had er eentje besteld net voordat ik ging
Zou in 2 dagen geleverd worden.
Maar ik denk dat mijn Guzzi dealer de leverancier was })
want dat werden er 3, vervolgens 4 en vervolgens pas in mijn trip zou het geleverd worden.
Die heb ik dus maar geannuleerd.
 
Die Maria heiligdommetjes zijn speciaal aangelegd voor motorrijders om te bedanken dat je weer een stukje niet bent doodgereden ;)

Erg leuk verslag, je ervaringen met afgesloten wegen en dichte campings doen me heel erg denken aan toen ik naar Napels reed 2 jaar geleden.

ciao uit Luxemburg ;)
28EE909A-8FD2-448F-874A-28FD2F788E69.jpeg
 
Heel gaaf reisverslag.ik vond vorig jaar de camping in Tende ook vochtig en donker. Camping was vol toen en ben verderop in Le (of La) Brique gaan staan op een prima 'air naturelle'. Vandaar kan je lopen naar het leuke dorpje met horeca en bakker. En.....naast de camping staat simpelweg het bord 'Italia' die je gewoon met een lange grindweg door bos omhoog naar de LGKS voert. Je komt dan iets zuidelijk van dat standbeeld op de lgks. Achteraf zat daar het deel met de meest slechte wegverharding (was met Honda cb500...).
 
Dag 5

Vertrek: Peveragno, Cuneo, Italië
Aankomst: Salbertrand, Italië
Afstand: 215 km
Route: My route app link
Overnacht: Camping Gran Bosco, Salbertrand, Italië

Dag 4 heeft er wel ingehakt.. ik kom wat lastig op gang deze ochtend.
Gisterenavond ben ik nog gaan douchen en toen ik naar bed ging miezerde het een beetje, vanochtend is het heerlijk weer.
Ik kom graag op deze camping, het dorp is op loop afstand en je kunt daar heerlijk eten.
Er is een kleine maar een supermarkt met ruim assortiment, bakkertje, enz.
De camping zelf is rustig en zoals op de meeste Italiaanse campings zijn hier ook best wel veel "vaste staplaatsen".
Maar die zijn voor het merendeel aan de kant van de camping waar je niet als tent kampeerder overnacht.
Er is een zwembad en het sanitair is netjes, maar vooral vind ik de sfeer hier erg fijn.
Het is er rustig en je zit eigenlijk midden in "een normaal" Italiaans dorp.
Net naast de camping balkt regelmatig een ezel, is was landbouw en een groot sportveld naast de camping waar je ook nog pizza kunt eten denk ik.
Genoeg reclame voor deze camping.. :+ maar onthoud hem als tip van mij ;)

full


Ik kom net voor 8en uit mijn bedje, kleed me aan en begin aan het opruimen van mijn zooi.
Het komt er zelfs niet van om koffie te zetten...?? ik heb ook niets meer te eten dus tja, dan maar inpakken en wegwezen.

full


Ik rijd vanuit de camping eerst het dorp in, even boodschappen doen bij de supermarkt, normaal zou ik wel ff bij de alimentari langs zijn gereden maar ik ben er nu echt nog te gaar voor.
Ik koop wat fruit en een paar broodjes en een croissantje.
Terwijl ik de supermarkt uitloop zie ik een vrouw foto's maken van mijn Guzzi.
Als ik dichterbij kom vraagt ze of de motor van mij is en in gebrekkig Engels legt ze uit dat haar man ook allen maar Guzzi's heeft.
Ook heeft hij proefgereden op de V85TT en hij vond hem geweldig maar voorlopig nog te nieuw en te duur.
We kletsen wat Engels en Italiaans door elkaar heen. Ze waren ooit ook in Nederland geweest wat ze een erg mooi land vonden.
Leuk ook zo aangesproken te worden, dat gebuerde met mijn Vespa ook regelmatig.
Op mijn v-strom werd ik meestal compleet genegeerd.. :o })

Na het babbeltje eet ik wat fruit en mijn croissantje en stap weer eens op.
Tijd om op pad te gaan, ik wil graag even wat winkelen op zoek naar een souvenirtje voor mijn vriendin.
Cuneo is vlak bij dus ik tik het centrum in de navi en rijd er naar toe.
Ik had al een ideetje voor wat ik wilde kopen en binnen 5 minuten vind ik een winkel die het heeft dus zit ik 10 minuten later weer terug op de motor.
Voor vandaag heb ik geen echte route voorbereid maar ik wilde graag een stuk off-road doen.
Ik had op instagram wat foto's voorbij zien komen van een toffe route over de berg/heuvel rug hier in de buurt, richting Frankrijk / westen.
Maar nu ik er ben kan ik niet vinden waar dit is..:X

Wat ik wel weet is ik ooit hier met de Vespa was en dat ik toen een kleine bergpas niet over kon vanwege een pak sneeuw.
Dat zal nu wel gesmolten zijn dus ik tik op de Colle di Sampeyre en ga er lekker voor zitten.

full


Via Dronero rijd ik de SP422 op, en bij Stroppo draai ik het kleine weggetje de sp335 naar de col op.
!!!! het stik hier ineens van de wielrenners die als complete idioten de col af komen zeilen.
Ze snijden de blinde bochten af en ik moet regelmatig vol op de rem en of uitwijken.
Nou heb ik echt een grafhekel aan wielrenners, nou ja dan toch aan de gasten die zich zo gedragen als die eikels ik hier tegen komen.
Alsof ze alleen op de wereld zijn, wat nou veiligheidsmarge gewoon blind de bocht om komen aan de verkeerde kant van de weg.
Ik scheld ze stuk voor stuk in het onvervalst Nederlands goed de huid vol..
Zou ze het liefst overhoop rijden maar ik ben maar de verstandigste en dus gaat mijn tempo er volledig uit totdat de bomen verdwijnen en ik wat meer overzicht heb.

full


full


Bovenop de col is het behoorlijk druk, flink wat auto's geparkeerd en een paar busjes waar diverse wielrenners rond hangen.
Wat nou 1,5 meter, wat nou mondkapje, zwaar hijgend staan ze elkaar in het gezicht te blaffen..
Nou ja als ik ze dan niet overhoop mag rijden dan laat ze elkaar maar uitroeien..
Goed geregeld zo dus. })

full


Het uitzicht hier is wel erg tof, mooi col en goed zicht op de Monte Viso
Ik daal aan de kant van Sampeyre weer af en beneden beslis ik om maar links af te gaan.
Voor me rijd een dude op een oude XT600, ik kwam ze boven op de col ook al tegen.
Zijn vriendin zit achter op en zo langzaam als ze de col afdaalde zo goed heeft hij de gang er nu inzitten.
Hij scheurt van bocht naar bocht en in 5 minuten ben ik hem kwijt..
Okay.. lokaal zijn en de weg kennen wint het dus van wat meer vermogen en betere grip.:o

full


Ik had deze pas naar Frankrijk al vaker op mijn navi en google maps gezien en er niet te veel van verwacht.
Ik dacht het is hier vast druk en vooral recht toe recht aan..
Maar niets blijkt minder waar.
Verbodsbord voor vrachtwagens zegt meestal al genoeg.
Ik ga er lekke voor zitten en de Guzzi blaft er lekker op los zo berg op.
Okay het gaat allemaal niet bijster snel met de 80 paardjes maar ik vermaak me kostelijk.

full


Ik kijk mijn ogen uit en terwijl ik weer eens top voor een foto komt 1 van de 2 gasten die ik op de col di Sampeyre ook al tegen kwam.
Eentje op een of andere naked en de andere op een wat oudere VFR.
Ik trek op precies tussen hun in en wat volgt is een paar minuutjes leuk spelen met de dude op de naked.
De VFR volgt in een slakken gang maar die gast die voorop rijd komt hier vast vaker en heeft er ook zin in.
We brullen de berg op en voor ik het in de gaten heb zijn we boven.
Hier kom ik zeker weer eens terug, lekker stukje sturen hier 8-)

full


Het is druk op de pashoogte en ik moet ff wachten voor een "vrije foto" op het "bord" Frankrijk - Italië
Mijn Guzzi krijgt ook hier veel thumbs up en bewonderende blikken.
Cool.
Ik kijk wat rond maak een paar foto's en klim weer in het zadel om aan de Frankrijk af te dalen.
Nog niet echt een doel dus ik zie wel.
Ik kan het me nu niet meer goed herinneren maar volgens mij stond er in een van de eerste bochten na de pas een fotograaf.
Om net als op de Izoard e.d. foto's van wilerenners (I spit on you) en motorrijders te maken.
Maar hoe ik ook google ik krijg dat dus niet meer gevonden.
Maar goed kan dus ook dat het verkeerd is blijven hangen in mijn gedachten.

Ik daal af tot onder in het dal en ik stop even in La Casse
Daar kijk ik even in googlemaps wat mijn mogelijk zijn, ik zie meteen dat ik vlak bij de Izoard ben dus tja dan doe die er maar bij.*D

full


full


Heerlijke col en ja ik snap meteen weer waarom de route des Grandes Alpes zo populair is.

full


Nog steeds zonder plan daal ik af naar Briancon zonder dat ik eigenlijk in de gaten heb dat ik daar ben.
Ik herken de plaats wel, en op de gok rijd ik er door heen omdat ik denk dat ik "die kant" op moet.
Dat blijkt natuurlijk niet te kloppen en aan de rand van de stad roer ik weer even in de navi.
Het is warm en ik ben eigenlijk wel weer klaar met sturen vandaag, maar het is nog vroeg dus tja.
Ik klik wat aan in de navi zodat ik de col de Galibier er in heb zitten.
Klik de Guzzi weer in de 1 en rijd de stad uit.

Niet compleet helder volg ik de navigatie en voor dat ik het in de gaten heb en ik herken waar ik ben rijd ik de verkeerde kant op.
Ik had op een plaats aan de andere kant van de Galibier en de Telegraphe maar ja die tomtom verzint de snelste weg er naar toe.
Dat had ik dus niet gezien en ik rijd nu dus richting de Frejus tunnel. :X :o
Bah daar heb ik dus echt geen zin in.
Maar goed voor nu volg ik de weg nog maar ff.
Ik haak aan bij een groep GS rijders en het gas gaat er goed op.
Ik moet wederom lossen.
Dit keer niet omdat hun nou echt lokaal waren of er uit zagen dat ze de weg goed kende.
Maar ik kwam nu echt vermogen te kort, van die nieuwe GS bakbeesten hebben echt eenpak meer paardjes bij en dus bij het uit accelereren moet ik keer op keer lossen.
Met het aan remmen op de volgende bocht kom ik wel weer bij maar dat lukt me niet keer op keer dus na een aantal bochten ben ik gelost.

Ik ga de grens naar Italië weer over en stop even om me opnieuw te oriënteren.
Ik zie dat Salbertrand in de buurt is en ik wilde deze trip graag off road rijden daar.
Het is nu zaterdag dus de Assietta is gesloten maar ja ik kan misschien wel ergens anders omhoog en rond kijken daar.

Na een kwartiertje kom ik van op de -plaats van de camping Gran Bosco.
Ik stap af en weet even niet wat te doen, inchecken zou je zeggen toch..?? maar ik weet het even niet meer.
Ik ga in de schaduw op het muurtje voor de parkeerplaats zitten en kijk wat doelloos in mijn telefoon.
Als ik nu de camping op ga is deze dag al om wat betreft afstand afleggen..
hhmm kom ik dan nog wel uit met de rest van de dagen als ik op dinsdag weer thuis wil zijn??

Na een dik uur een beetje rond gehangen te hebben loop ik toch maar de receptie binnen en mag na het inchecken een of andere gozer op een fiets volgen.
Hij wijst me een plekje aan en nog een..
Ja precies wat ik nu wil, nog meer keuzes.. :X
Ik heb soms al moeite om een pak melk te kiezen bij de supermarkt, laat staan dat ik zoals nu wat gaarig ben, het warm is en ik moet kiezen tussen 2 plekjes die allebei niet je van het zijn.

Na 5 minuten komt hij weer aan gefietst met een paar andere motorrijders in zijn kielzog.
Ik vraag hem of ik ook onder de bomen in de schaduw mag gaan staan en dat blijkt geen probleem.

full


Ik klus mijn tentje in elkaar en trek wat te drinken open en ga ff rustig op zo een picknick bank zitten.
Het is hier leuk om rond te kijken als je net als ik van de wat avontuurlijke kant van motorrijden houd.
Een racemotor kom je hier niet echt tegen, off road is wat hier het thema is.
Ook in de auto's is dat duidelijk te zien, het stikt hier van de landrovers met daktenten, of andere variant van 4 x 4
Ik ben de enige Nederlander, de meeste motorrijders zijn Duitsers en er komen ook flink wat busjes met motoraanhangers aan zetten zo terwijl ik hier zit.
Ook dat zijn allemaal Duitsers.
Deze camping doet goede zaken en dat ook in Corona tijd.

Ondanks dat ik bijna alleen maar Duits om me heen hoor blijft het wel echt een Italiaanse camping.
Naast het veldje is een sport terreintje en daar stikt het van de Italiaanse kinderen die om het hardst schreeuwen om de bal.
Midden op het veld liggen 3 meiden, ik denk dat ze voorin de 20 zijn en zoals het echte Italiaanse meisjes en vrouwen betaamt gaan ze voor een maximaal bruin tintje.
Ze liggen in hun minuscule bikini's naast elkaar op een handdoek midden tussen de dikke Duitsers die naar zweet stinken en over motoren staan te ouwehoeren.. 8-)
Geweldig..

full


Ik sta met mijn tentje heerlijk onder de bomen, en na een uurtje ga ik ff op bed liggen.
Dat duurt niet lang voordat mijn ogen dicht vallen en ik een goed middag dutje doe.
Uurtje of 6 word ik weer wakker, kom mijn tent uit en loop eens naar het restaurant om een plekje te reserveren voor vanavond.
Nou ja dat dacht ik dus.. ik was duidelijk te laat, alles vol.
Ik vraag of ik dan misschien een pizza kan afhalen, na lang.. erg lang naar de lijst met reservering gekeken te hebben krijg ik te horen dat dat wel kan.
19:30 mag ik mijn pizza op komen halen. Ik geef door dat ik een 4 seizoenen variant wil en ik wil ook nog een fles bier da portare.
Ja zo een halve liter Birra Moretti graag *O*

Ik hobbel terug naar "mijn" picknick bankje, pak er wat borrelnoten bij en trek mijn fels bier open.
Er blijven maar gasten aan komen, echt nog ff en het veld is vol..

Op een ander veldje staat een unit niet normaal.

full


Ik maak er wat foto's van en app ze naar mijn vriendin met de mededeling dat ik de vervanger voor onze caravan wel heb gevonden.

full


Achter het dinghangt nog dat aanhangertje met daarop een Vespa, jaja zo eentje als ik ook heb.
Alleen nu in n exact de zelfde kleur gespoten als de pickup. Duidelijk geld zat dit stel.
Aan het einde van de avond zie ik ook de mensen die er bij horen.
Een griet van krap 30 en een dude van ver over de 70..
Okay of ze is met haar opa op stap of ze heeft een goede sugar daddy gevonden :+

Ik klets nog wat met een paar Duitsers en ga om half 8 mijn pizza ophalen, eet hem op en ga daarna maar meteen in bed liggen.
Okay ik moet duidelijk wat slaap inhalen want na een half uurtje internetten val ik inslaap.
 
Laatst bewerkt:
De camping die je tipt heb ik genoteerd, altijd handig een eerlijke recensie.

We hadden elkaar op Gran Bosco bijna tegen kunnen komen, ik was er een paar dagen na jou denk ik, vorige week woensdag en donderdag. Reserveren vaak wel nodig voor het restaurant, komen ook veel locals eten, zegt genoeg!

Benieuwd naar het vervolg!
 
Effe off-topic.

Het blijft een mooi ding de Guzzi in kwestie!!!
Vandaag reed ik met de auto van Alkmaar richting Haarlem en toen haalde een Guzzi V85 mij in.
Ben er toen effe achter blijven hangen, om er goed naar te kijken. Prachtige machine!!
 
Ik volg vanaf nu.

Leest lekker weg, en door de afwisseling van tekst en foto's is het een aangenaam geheel, dat mij volledig aanspoort ook ooit eens op een motor zoiets te gaan ondernemen!
 
altijd een genot om jouw verhalen te lezen.
alleen lijkt het wel alsof je steeds dezelfde smiley gezicht op iedere foto hebt gephotoshopped :)
 
De camping die je tipt heb ik genoteerd, altijd handig een eerlijke recensie.

We hadden elkaar op Gran Bosco bijna tegen kunnen komen, ik was er een paar dagen na jou denk ik, vorige week woensdag en donderdag. Reserveren vaak wel nodig voor het restaurant, komen ook veel locals eten, zegt genoeg!

Benieuwd naar het vervolg!
Elkaar inderdaad net is gelopen, zouw el heel toevallig zijn geweest anders.
En de tip camping Il Melo is vooral lekker dichtbij col di Tende, en de LGKS daar.
En in Italië wat voor wat betreft uit eten altijd beter is dan in Frankrijk.. :+
Effe off-topic.

Het blijft een mooi ding de Guzzi in kwestie!!!
Vandaag reed ik met de auto van Alkmaar richting Haarlem en toen haalde een Guzzi V85 mij in.
Ben er toen effe achter blijven hangen, om er goed naar te kijken. Prachtige machine!!
Niks off-topic aan, een comliment voor mijn moto is altijd welkom toch. ;)
Ik volg vanaf nu.

Leest lekker weg, en door de afwisseling van tekst en foto's is het een aangenaam geheel, dat mij volledig aanspoort ook ooit eens op een motor zoiets te gaan ondernemen!
Doen, gewoon gaan rijden, tent mee, of alleen een creditcard, what ever de fun is er niet minder om.
altijd een genot om jouw verhalen te lezen.
alleen lijkt het wel alsof je steeds dezelfde smiley gezicht op iedere foto hebt gephotoshopped :)
Vroeger lachte ik nooit op een foto, of althans toen zag ik er helemaal als een sjaak uit.
Nu denk ik dat ik mezelf deze lach heb aangeleerd voor op de foto en als de hond van Pavlov schiet die er automatisch op als ik de cameralens zie.
 
Sorry gasten ik heb storingsdienst deze week en dus ook dit weekend.
Gisteren waren er redelijk wat storingen in mijn regio.
Dus was het vandaag "huishoudklusjes dag" en geen "schrijf dag 6 van het reis verslag" dag.
 
Ik volg vanaf nu.

Leest lekker weg, en door de afwisseling van tekst en foto's is het een aangenaam geheel,
dat mij volledig aanspoort ook ooit eens op een motor zoiets te gaan ondernemen!
Niks ooit! Nog paar daagjes dan vertrek ik.
Maar voor mij wordt 't een rondje willekeurig Frankrijk. Ga hem dus niet tegenkomen.
Hoge bergen is niet mijn doel. Genoeg passen gereden in de afgelopen jaren.
Als corona te dichtbij komt dan rap naar een volgend departement.
 
Dag 6

Vertrek: Salbertrand, Italië
Aankomst: Cliff hanger... })
Afstand: 1090km
Route: My route app link
Overnacht: zelfde cliffhanger ;)

Ondanks dat het zo druk is op de camping, voor Corona tijden dan toch, was het erg rustig vanacht.
Die halve liter bier, en de rest van de blikjes die ik gisterenavond heb gedronken hebben zich vannacht laten merken.
Zoals elke man die wat ouder wordt ben ik er denk ik weer 2 keer uit gemoeten.
Ik was dan ook al weer vroeg wakker.
Maar omdat ik vandaag een rustige dag op het programma heb staan kruip ik nog even terug in mijn slaapzak na het vroege plasje.

Toch ben ik er alsnog op tijd uit en pak ik weer al mijn zooi op de motor.
Ik heb nog even overwogen om alles hier te laten staan en er een nacht achter aan te plakken hier.
Dan kan ik met een "onbepakte" motor wat offroad routes gaan rijden in de buurt.
Maar dan voel ik me te beperkt in mijn gaan en staan, stel dat net als eer gisteren de dag totaal anders loopt, dan kan ik niet meer uitwijken naar een andere plek.
Evengoed om 5 voor 8 sta ik klaar om te vertrekken, echter gaat de receptie pas om half 9 open.

full


Ik heb gisteren mijn koelelement ingeleverd en die wil ik wel graag terug hebben.
Dus ik wacht voor bij de receptie tot ze open gaan en ondertussen klick ik wat in mijn navi.
Om kwart over 8 is de dude op de fiets er al weer en krijg ik mijn vriesblok terug.

Vandaag wil ik de Assietta rijden dus ik zoek de opgang van de Colle delle Finestre.
Dat is echt een klein stukje rijden vanuit de camping.
Onder weg stop ik nog even in het Salbertrand zelf om bij de Alimentari wat te eten te kopen.
Ook daar moet ik even wachten want ze opent pas om half 9.
Ik koop wat broodjes en wat blikjes drinken en ook meteen due etti di salame.
2 ons salami dus.. :+
Ze verteld me dat de bar aan de overkant ook zo open gaat dan kan ik daar wat zoete ontbijt broodjes en een koffie krijgen.

Ik heb echter geen zin nog een keer te wachten dus ik klim op de motor en rijd naar Susa, daar is de opgang naar de Finestre gewoon aan gegeven.
In 5 minuten slinger ik omhoog, het is nog erg rustig dus ik hoef niet echt met iemand rekening te houden.
Na 4 haarspeld bochten stop ik en bel ik ff naar huis.
Er speelt het een en ander en ik hang zeker 3 kwartier aan de lijn.
Na dat ik op hang klik in in mijn navigatie op "rijd naar huis"

Soms heb je van die dagen die anders lopen dan gedacht maar ik kan gelukkig goed tegen veranderingen.
Ik slinger weer de berg af en nog geen 5 minuten later rijd ik op de snelweg richting Lyon.
Net voor de Fresus tunnel stop ik bij het tankstation.
Dit ligt in de middenberm, altijd in voor een geintje die Italianen als het er maar onduidelijker van wordt :P.
Ik bestel een Café lungo wat zoetje broodjes en ga er even naar de WC.

Na 5 minuten stap ik weer op en tik (de ondertussen) 26 tol af voor deze tunnel..

full


full


Het is niet te harden zo warm hier binnen, in het midden loopt de tunnel omhoog en dus blijft de warmte extra goed hangen.

full


Aan de andere van de tunnel schijnt het zonnetje, aan de Italiaanse kant was het nog bewolkt.
Altijd leuk dat soort verschijnselen in de bergen, nadeel is dat het weer ook niet echt te voorspellen is lijkt mij.

Voorlopig zit ik nog goed en dus rijd ik de eerste paar honderd kilometer zonder te stoppen.
Het wordt warmer en warmer maar ik ga me niet weer laten verbranden dus ik houd mijn jas goed dicht geritst.
Daaronder een dun shirt met lange mouwen en het is wel te doen.

Net voor 12en stop ik ff net voor bij Chambery om te tanken en naar de wc te gaan.
Veel langer dan nodig om de tank vol te gooien en naar de wc te gaan stop ik niet, kost me te veel tijd.
Nu ruik ik de stal 8-)

full


Ik begin wat honger te krijgen en bij de volgende tolpoort op de A6 boven Lyon stop ik ff.
Ik kan de motor on de bomen zetten en er is een bankje met dakje zodat ik zelf ook nog in de schaduw kan zitten.

full


Terwijl ik een broodje maak, met salami, komt er een Franse vrouw aan met haar kleinkinderen.
Ze vraagt of ze bij me aan het bankje mag komen zitten, ja natuurlijk.
Zo eng zie ik er dus niet uit als stoere biker..

full


Terwijl ik mijn broodje op eet komt de nieuwe opvolger voor mijn caravan de p-plaats op gereden...
Ik maak er een foto van en stuur hem naar mijn vriendin.

full


Via what's app kun je heel makkelijk je locatie delen en dus elke stop die ik maak deel ik even mijn locatie met mijn vriendin.
Toch wel fijn voor het thuisfront zo..
Na mijn broodje en weer een blikje drinken stap ik weer op en rijd ik weer door.
Het is nog wel te doen, ik heb nog geen pijntjes dus voorlopig nog niets te klagen.

Wat volgt zijn vele kilometers, het is gelukkig rustig op de weg.
Wel wordt het steeds warmer dus bij elke stop giet er maar een flesje drinken in.
De Guzzi houd zich netjes, geen centje pijn.
Wel loopt het verbruik flink op nu ik continu de 140 op de cruisecontrol houd.
Dat valt me wel wat tegen, mijn v-strom liep een stuk zuiniger bij deze snelheden.
Maar goed dit loopt wel rustiger en juist die cruisecontrol is wel echt een uitkomst zeg.

Na Dijon is het een lange zit naar Nancy.
Ergens bij het laatste tol poortje voor Nancy gaat het reserve lampje aan.
Nog 145 km op de deze tank te gaan..
hhmm red ik dat tot Luxemburg??

De "te rijden kilometers" lopen steeds verder terug en om eerlijk te zijn begin ik me af te vragen of ik dit nog wel ga halen.
Bij het laatste stukje "klimmen" net voor de Luxemburgse grens geeft de Guzzi aan dat ik nog -- km kan rijden.. :o
Maar ja hoor natuurlijk lukt dit gewoon net en ik gooi 22,3 liter benzine in de tank.
Had ik niet ergens gelezen dat er 23 liter in de tank paste.. *O* okay dan .. O-)

Na het tanken ga ik nog ff snel naar de wc, ik wil eigenlijk nog wat fris te drinken en iets te snacken maar er staat gewoon een rij van 30 man voor de shop.
Lang leve de goedkope tabak hier.. bah..
Nou ja dan laat maar ik heb nog 2 blikjes drinken in mijn koeltas zitten.
Ik leeg er eentje in mijn keel, klim weer op de Guzzi en rijd van deze veel te drukke p-plaats weer terug de snelweg op.
Naar huis is het nog iets van 300km vanaf de grens FR- Lux.

Ondertussen begin ik wel last van mijn lijf te krijgen maar goed ik heb er ook al 700 gereden.
Op een van de parkeerplaatsen in België langs de E25 stop ik weer een keertje om mijn laatste broodje op te eten.

full


Nu ik de foto terug zie, zie ik ook dat de glimlach wel wat mee veranderd na zoveel kilometers.
Het is kwart voor 7 en ik heb nog 220 km naar huis te gaan.
Dat lukt nog wel,uurtje of 9 geeft de navi aan.

full


Het laatste stuk stop ik niet meer.
Ik hobbel over de E25, hoe dichter bij Luik hoe letterlijker het hobbelen wordt.
Maar het is en blijft rustig op de weg, ook als ik door Luik langs de Maas richting NL rijd.
Maastricht volgt en ook daar ben ik zo voorbij met die nieuwe tunnel.
Ik kan me de files van vroeger wel herinneren, dat kon je gerust een uur kosten met de auto als je in het hoogseizoen terug NL in reed.

Net voor Weert wordt ik bijna van mijn motor afgereden door een of andere eikel in een Mazda CX5.
Zo een gozer die voordat hij deze lease auto reed waarschijnlijk in een golfje rond reed.
Petje op, volledig scheef in zijn stoel, vriendin er naast.
En ja hoor via de rechterbaan haalt hij de 2 auto's achter mij in en hoekt hem 2 meter voor mij terug naar links.
Daar rijd nog 1 auto, en wij waren met zijn alle een rij autos rechts aan het inhalen.

Hij vond het schijnbaar niet snel genoeg gaan, we reden al 140..
Ik blijf me daar altijd over verwonderen, als die kilometers door Italië, Frankrijk en zelfs België met haar fantastische chauffeurs gaan gewoon goed.
Om dan in NL door zo een opgeschoten puber in zijn lease bak bijna van de snelweg af gereden te worden..

Ik laat me niet gek maken, laat het gas los en creëer wat afstand.
Voor me zie ik hem op een paar meter achter zijn voorganger rijden, seinen en duwen.
Die gaat hij voorbij, en het spelletje herhaald zich weer bij de volgende daarvoor die links durft te rijden..
|(:X

Om kwart over 9 draai ik de stoep op en ben ik weer veilig thuis.
Mijn vriendin had nog wat te eten voor me bewaard en dat staat al weer lekker op te warmen in de oven.
Ik haal mijn bagage van de motor af en zet hem weer achter in de tuin.
Het ding heeft zich voortreffelijk gedragen, het stuurt heerlijk.
Op het wat hoge verbruik op de snelweg na en de toch wel wat warme knieën op echt hete dagen na kan ik zo geen nadelen verzinnen.
Okay als ik heel eerlijk ben dan zou er wel wart vermogen bij mogen, je merkt dat pas echt als je aanhaakt bij de pk kanonnen.
Dat kan trouwens ook aan mijn rijkunsten liggen hoor, ik ben niet zo een held.

full


Goed rozig van de gereden kilometers en het geraas aan mijn hoofd de hele dag kruip ik net na 10en in mijn eigen bedje.
Gelukkig heb ik nog een dag vrij morgen want ik ben er goed gaar van, mijn kijf doet er pijn van.
Flink wat knopen in mijn schouders en boven rug om maar niet te spreken van mijn stuitje.
Het is te doen dik 1000km op een dag, dat is fijn om te weten voor de toekomst maar ik ga het niet opzoeken.. 8-) :+
 
Dag 6
Die halve liter bier, en de rest van de blikjes die ik gisterenavond heb gedronken hebben zich vannacht laten merken.
Zoals elke man die wat ouder wordt ben ik er denk ik weer 2 keer uit gemoeten.
Dat is idd een ramp. Zeker als je op de camping bent, ver van de WC en het is koud. Brrrrrrrr
Meestal wordt 't dan toch een bosje dichtbij. Maar ja, je bent er dan toch uit. :X
Toen ik jonger was, deed ik een vat bier, en was er tot ver in de ochtend niks aan de hand!
Evengoed om 5 voor 8 sta ik klaar om te vertrekken, echter gaat de receptie pas om half 9 open.
Lekker vroeg vertrekken dat is ook altijd mijn doel. Maar wachten op de receptie, dat is dan effe minder.
Dat was in Portugal waar ik net over de grens was nog 1 uur extra door niet-aan-gedacht tijdsverschil.;(
Net voor de Fréjus tunnel stop ik bij het tankstation.
Het is niet te harden zo warm hier binnen, in het midden loopt de tunnel omhoog en dus blijft de warmte extra goed hangen.
an de andere van de tunnel schijnt het zonnetje, aan de Italiaanse kant was het nog bewolkt.
Altijd leuk dat soort verschijnselen in de bergen, nadeel is dat het weer ook niet echt te voorspellen is lijkt mij.
Extreme hitte in de tunnel heb ik wel eens gehad in de Gotthardt. Ook daar vaak aan de andere kant heel verschillend weer!
Terwijl ik een broodje maak, met salami, komt er een Franse vrouw aan met haar kleinkinderen.
Ze vraagt of ze bij me aan het bankje mag komen zitten, ja natuurlijk. Zo eng zie ik er dus niet uit als stoere biker..
Langs de Autoroute naar huis wel eens een vers stokbrood gekocht. Nergens op de Pplaats waren bankjes.............<vreemd>
Niet getreurd, want deze jongen zat als enige. Effe stoeltje uitgeklapt. Koffie gezet. Stokbrood met laatste blikje leverpastei.:t
Het is te doen dik 1000km op een dag, dat is fijn om te weten voor de toekomst maar ik ga het niet opzoeken.. 8-) :+
Ik vind 't altijd prima om de laatste dag een flink slag te maken. Maakt meestal ook niks uit hoe laat je thuis komt.
Koffers van de motor en lekker je eigen bedje in!!:z
 
Wat een pech zo met je gloednieuwe lekkende fiets. Wel een toffe motor, dus mooi dat je nu een niet-lekkend exemplaar hebt! En leuk verslag, ik lees mee.
 
Wat een pech zo met je gloednieuwe lekkende fiets.
Het is uiteindelijk netjes opgelost!
Maar die foto met JOUW nieuwe motor die helemaal uit elkaar ligt, daar zou ik zeker niet blij van zijn geweest!
Twijfel niet aan de kunde van de monteurs. Maar een nieuwe motor is het voor mij dan niet meer.
Een nieuwe motor is NIEUW, en moet onaangeroerd zijn om NIEUW te blijven! Net zoiets als met dat leuke buurmeisje!

De dealer mag van het opknappertje een demo-fiets maken.
 
@mean-machine en nou bleef het dus niet bij één (<- lees 1 ) keer compleet uit elkaar halen.
Toen ik net terug was van deze trip ben ik er nog ff langs geweest.
Mijn Decat tussen pijp zat nog ponder "mijn ingeleverde" motor, wie wilde ik dus ff ophalen.
En ja ondertussen hing mijn vorige nieuwe motor dus weer in de stellage in tig onderdeeltjes uit elkaar.

Nou kan er altijd iets mis gaan in de fabriek en dus tot gevolg hebben dat ze het bij de dealer moeten oplossen.
Als het dan echter weer op de zelfde manier misgaat.. tja dan is het "nieuwe motor" gevoel wel erg ver weg.
Dus inderdaad uiteindelijk goed opgelost zo.
 
Tsja, het blijf italiaans.
Ontwerp en design is meestal prima, maar kwaliteit dat is daar toch vaak wel een discussiepunt.
Kwaliteits-waarborg hebben ze daar nog nooit van gehoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan