De Nieuwe Nolan N104

Nolan heeft een nieuwe firmware uitgebracht voor de Nolan N-Com B4, waarmee er een paar verbeteringen beschikbaar gekomen zijn. Een leuke feature is dat de N-Com b4 met deze update met intercom systemen van andere fabrikanten kan communiceren. Zie artikel op TourOn2Wheels.
Leuk van de korting maar de code zal vast voor jou alleen zijn.
Daarbij kan ik de Alpine hier om de hoek halen en deze zijn na bestellen nog maar €2 goedkoper vanwege de €3 verzendkosten.
Ik wil ze wel graag eens uitproberen want bij de Alpine heb ik regelmatig alleen het filter in de hand en is het een gepriegel om de rest eruit te krijgen.
Bij de N103 zijn de oordoppen wel wenselijk maar ondanks dat denk ik dat de volgende wel de N104 wordt.
Destijds 1 van de eerste 103's gehad en ik vind dat de problemen met de kinderziektes netjes afgehandeld zijn en deze fase is nu geloof ik wel voorbij, tegen de tijd dat ik echt een nieuwe nodig ben zeker wel.
 
Wil je dan een draad tussen jou en de andere motor hebben :?
Bluetooth heeft een bereik van maximaal 100 meter (en het zou me verbazen als je dat daadwerkelijk zou halen). De intercom setjes die een veel groter bereik dan dat hebben, bijvoorbeeld tot 800 meter voor de genoemde N-Com B4, halen dat bereik door een andere verbinding, volgens mij radiografisch. De bluetooth verbinding is vooral om het setje dat in je helm zit te draadloos verbinden met je telefoon, navigatiesysteen of eventueel een passagier. Contact met iemand op een andere motor die 400 meter verderop rijdt gaat nooit lukken met bluetooth.

Dus als ik op vakantie ga met een motor maat, met in mijn helm een Nolan N-Com B4 en in zijn helm een intercom van een ander merk moet ik aardig dichtbij blijven of gaan rijden om te kunnen communiceren. Haast alsof er inderdaad een draad tussen mij en de andere motor zit! :P Maar om een heel andere reden dus. Vandaar dat deze update leuk klinkt maar niet de geniale doorbraak is waar ik op had gehoopt toen ik de tekst las.
 
Laatst bewerkt:
Leuk van de korting maar de code zal vast voor jou alleen zijn.
Daarbij kan ik de Alpine hier om de hoek halen en deze zijn na bestellen nog maar €2 goedkoper vanwege de €3 verzendkosten.
Ik wil ze wel graag eens uitproberen want bij de Alpine heb ik regelmatig alleen het filter in de hand en is het een gepriegel om de rest eruit te krijgen.
Bij de N103 zijn de oordoppen wel wenselijk maar ondanks dat denk ik dat de volgende wel de N104 wordt.
Destijds 1 van de eerste 103's gehad en ik vind dat de problemen met de kinderziektes netjes afgehandeld zijn en deze fase is nu geloof ik wel voorbij, tegen de tijd dat ik echt een nieuwe nodig ben zeker wel.

De ambassadeurscode is inderdaad mijn code die ik heb ontvangen bij de levering van mijn setje NoNoise oordopjes. Een ieder krijgt zo'n brief voor zover ik het weet, en als je mijn code gebruikt bij je bestelling dan krijg je gratis een flacon met 50 ml reinigingsvloeistof. Ik krijg als er 3 mensen bestellen met mijn code een gratis set oordoppen: die wil ik dan verloten via mijn site (meer als 1 setje kan ik toch niet gebruiken).
De Nolan N104 is zeker niet de stilste helm op de markt; om eerlijk te zijn (en lees hiervoor eerdere berichten die ik in dit forum heb gepost) ben ik teleurgesteld met de prestaties vwb het geluidsniveau. Geluidsniveau is een kwestie van helm en motor, en mijn motor heeft maar beperkte windbescherming. Nolan heeft ook bij mij problemen netjes opgelost (tot dusver 2x problemen met de n-com b4), echter als ik mijn helm vervang dan ga ik de nieuwe keuze eerst op een rondje nemen voordat ik hem koop.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg die firmware update niet in de ncom.
Heb dat begin dit jaar ook eens uitgevoerd en dat ging toen ook moeizaam en opeens lukte het.

Zal wel iets verkeerds doen

Fons
 
@desmoDuc: Bij mij ging het in een keer goed. Hier een korte beschrijving hoe ik dat gedaan heb.
1) Allereerst de N-Com software op je Windows computer updaten naar de laatste versie (versie 1.3.1).
2) Firmware downloaden (versie 4.02). Ik kopieer de firmware (bestandje dat op .dfu eindigt) naar een folder die Firmware heet in c:\program files\n-com etc (ik ken het pad niet helemaal uit mijn hoofd)
3) N-Com software opstarten op je Windows computer
4) Je N-Com set moet uitstaan. Nu USB kabel tussen helm en computer aansluiten. Je n-com set start nu op en wordt na een tijdje door de n-com software herkent.
5) Nu de firmware naar je helm sturen en wachten totdat alles klaar is.
Als je op de betreffende computer nog geen firmware update hebt gedaan, dan moet je nog handmatig de drivers voor je n-com setje installeren. Bij de firmware update wordt dat aangegeven en vindt je ook een link naar het document dat dat beschrijft.

Veel succes!
 
Bedankt voor de tip.
Ik had al eens een firmware update gedaan.
Heb versie 4.02 gedownload en in de map firmware geplaatst.
Ncom wizard opgestart kabel pc/ helm gekoppeld en dan ziet ncom wizard de helm.
Dan krijg ik de melding status ok.
Daarna wil ik de nieuwe firmware dmv de button in de ncom wizard overzetten naar de helm dan krijg ik de melding invalid file en soms ook device unknown.

Na een uur pielen ben ik gestopt maar de volgende regenachtige weekend ga ik het weer proberen.

Fons
 
Hallo,

Zijn hier nog meer mensen die de n-com app niet op de smartphone krijgen?
Ik kan 'm wel vinden maar mijn toestel is niet compatible word er gemeld. Heb ook al met Nolan gemaild in Italië maar die zeggen dat de App gewoon moet werken op android 2.3.3

Vriend van me heeft de Samsung S4 en die doet 't wel....

Groet Rucarodi...
 
De ambassadeurscode is inderdaad mijn code die ik heb ontvangen bij de levering van mijn setje NoNoise oordopjes. Een ieder krijgt zo'n brief voor zover ik het weet, en als je mijn code gebruikt bij je bestelling dan krijg je gratis een flacon met 50 ml reinigingsvloeistof. Ik krijg als er 3 mensen bestellen met mijn code een gratis set oordoppen: die wil ik dan verloten via mijn site (meer als 1 setje kan ik toch niet gebruiken).

Zoals beloofd in mijn reply hierboven heb ik een setje NoNoise Motorsport gratis ontvangen (ambassadeurscode = 3x gebruikt bij bestellingen). Dus heb ik 1 setje in de verloting. Zie artikel op TourOn2Wheels.
 
Heb wij weer :o
We hebben hier 2 maal de nolan 104 met beide de n com B4, en ook ieder een tomtom, 1x de rider2 en nog een tomtom rider pro. Nu hebben we pas de n com ge-update en alles werkte naar behoren, bike to bike, navigatie, radio, en telefoon. Dus ook maar de beide tomtoms ge-update. En toen ging het fout, geen navigatie geluid meer in de helm, de rest werkt allemaal wel. Zelf denken we dat de fout in de riders zit maar weten het niet 100 % zeker. De rider geeft de n com nog wel aan en herkent hem ook maar maakt geen verbinding meer. Alles al een keertje opnieuw geinstalleerd maar geen resultaat. Ook de oude headsets ( cardo scala rider) die bij de riders hoorden worden nog wel herkent maar ook die maken geen verbinding meer.
Is er iemand met een goede tip ???? zodat dit probleem opgelost kan worden.
 
Mail sturen naar TT want daar lijkt het probleem te zitten.
Oude versie weer terugzetten op de TT een mogelijkheid?
 
Heb wij weer :o
We hebben hier 2 maal de nolan 104 met beide de n com B4, en ook ieder een tomtom, 1x de rider2 en nog een tomtom rider pro. Nu hebben we pas de n com ge-update en alles werkte naar behoren, bike to bike, navigatie, radio, en telefoon. Dus ook maar de beide tomtoms ge-update. En toen ging het fout, geen navigatie geluid meer in de helm, de rest werkt allemaal wel. Zelf denken we dat de fout in de riders zit maar weten het niet 100 % zeker. De rider geeft de n com nog wel aan en herkent hem ook maar maakt geen verbinding meer. Alles al een keertje opnieuw geinstalleerd maar geen resultaat. Ook de oude headsets ( cardo scala rider) die bij de riders hoorden worden nog wel herkent maar ook die maken geen verbinding meer.
Is er iemand met een goede tip ???? zodat dit probleem opgelost kan worden.


ik weet niet wat je bedoelt met de TOMTOM RIDER PRO...
Er bestaat op dit moment enkel een:
TOMTOM RIDER, het topmodel voor de moto, het laatste nieuwe model
en een TOMTOM PRO, voor de wagen.

Soit, ik heb ook ene Tomtom rider (ik veronderstel dat het die is dat je hebt) en een N104 met B4 systeem met laatste firmware.

Ik weet niet meer hoe het kwam, maar op een gegeven moment lukte koppeling tss de 2 ook niet meer, ik denk ook mede door de firmware update.
Heb dan gewoon mijn tomtom gereset! en daarna werkt het prima.

Nu heb ik mijn B4 gekoppeld met de Tomtom.
Dan is mijn Tomtom ook nog es gekoppeld aan men GSM.
Allen via bluetooth.

Ik krijg dus instructies van tomtom naar mijn helm, en telefoongesprekken krijg ik ook naar mijn helm via de tomtom.
 
Heb je al contact gezocht met Nolan N-com ? Home | N-Com Heb al diverse vragen gesteld en tot op heden binnen 2 tot 3 dagen echt een goed antwoord terug gekregen. Ik heb zelf een n-com B4plus.
 
probleem is opgelost *O*
De fout zat in de update van het n com systeem. Alles een paar keer moeten resetten en de laatste n com update verwijderd, en we hadden weer geluid. De nieuwe firmware blijkt niet te werken met onze riders. (rider2 en de rider pro)
Een mailtje naar Nerons gedaan en benieuwd naar hun antwoord.
 
ik weet niet wat je bedoelt met de TOMTOM RIDER PRO...
Er bestaat op dit moment enkel een:
TOMTOM RIDER, het topmodel voor de moto, het laatste nieuwe model
en een TOMTOM PRO, voor de wagen.

Soit, ik heb ook ene Tomtom rider (ik veronderstel dat het die is dat je hebt) en een N104 met B4 systeem met laatste firmware.

Ik weet niet meer hoe het kwam, maar op een gegeven moment lukte koppeling tss de 2 ook niet meer, ik denk ook mede door de firmware update.
Heb dan gewoon mijn tomtom gereset! en daarna werkt het prima.

Nu heb ik mijn B4 gekoppeld met de Tomtom.
Dan is mijn Tomtom ook nog es gekoppeld aan men GSM.
Allen via bluetooth.

Ik krijg dus instructies van tomtom naar mijn helm, en telefoongesprekken krijg ik ook naar mijn helm via de tomtom.

De laatste rider die uitgekomen is de nummer 5

De eerste was de rider met de wat mindere bevestiging.
De tweede was de rider 2 met de verbeterde bevestiging.1 en 2 was grijs
de derde was zwart met de optie kronkelroutes.
de vierde was nog wat uitgebreider.
de vijfde is met het grotere scherm.
Dus alle riders zijn niet hetzelfde ,ook de software verschilt nogal.
 
Dag oma!

Heeft iemand zijn Nolan N104 ooit in een topkoffer gekregen? Zo ja, welk merk/type koffer of aantal liters?

Want ik heb een degelijk formaat top- en zijkoffers, maar ik krijg mijn N104 er niet in! (Ik heb de grotere van de 2 schaal formaten, dus degene voor XL t/m XXXL helm-maten). Het zou mij toch handig lijken af en toe je helm bij je motor te kunnen laten op een manier die toch een beetje regen en jat bestendig is :).


Ik heb trouwens ook recent een Sena SMH10R bluetooth intercom headsetje gekocht, die combineert erg netjes met de N104 :). Bevalt prima. (Alleen wel jammer dat er nou net weer een nog luxer Sena headsetje is uitgekomen ;). Maar ja, die is ook weer een aardig stukje duurder.)
 
Ik heb de Givi V47 met daarin zelfs 2 helmen, waaronder een N104. En in mijn V35 zijkoffers past mijn N104 ook, maar ik heb maatje L.
 
Ik heb een maat M Nolan N104, en die past in een standaard Yamaha koffer voor een Yamaha FZ6 S2 Fazer. Ik geloof dat het een Givi E55 is, maar dat is alweer een paar jaartjes geleden dat ik die gekocht heb.
 
Laatst bewerkt:
Dag oma!

Heeft iemand zijn Nolan N104 ooit in een topkoffer gekregen? Zo ja, welk merk/type koffer of aantal liters?

Want ik heb een degelijk formaat top- en zijkoffers, maar ik krijg mijn N104 er niet in! (Ik heb de grotere van de 2 schaal formaten, dus degene voor XL t/m XXXL helm-maten). Het zou mij toch handig lijken af en toe je helm bij je motor te kunnen laten op een manier die toch een beetje regen en jat bestendig is :).


Ik heb trouwens ook recent een Sena SMH10R bluetooth intercom headsetje gekocht, die combineert erg netjes met de N104 :). Bevalt prima. (Alleen wel jammer dat er nou net weer een nog luxer Sena headsetje is uitgekomen ;). Maar ja, die is ook weer een aardig stukje duurder.)
Wat ik erger vond is dat ik mijn N104 had gekocht met een B1 set want de B4 kon niet met andere merken communiceren en een week na aanschaf kwam er een update zodat het wel kon.
 
De Nolan N104 is niet de stilste helm op de markt. Ik had al eens geschreven dat het afplakken van de sleuf voor het de-/activeren van het geïntegreerde zonnescherm het geluid aan de linkerzijde vermindert, zodat de helm aan beide zijden gelijk luid is.
Tijdens mijn rit naar de Alpen en terug, heb ik nogal wat snelweg uurtjes gehad om verder te kijken waardoor de Nolan N104 zo luid is. Ik merkte dat een verdere reden de afdichting tussen helm en nek is; door een buff op te rollen en tussen nek en helm, en een stuk over mijn kin te laten lopen werd de loze ruimte tussen nek en helm beter afgesloten. Hierdoor hadden wind en turbulentie minder mogelijkheden om geluid/geruis te produceren. Voor degene die hier ook last van hebben misschien iets om eens uit te proberen; met een sjaal of buff kun je de ruimte tussen helm en nek opvullen om te zien of het een positief effect heeft.

Ik heb bij Louis.de aftermarket nek en kin gedeelte gevonden wat beter afsluit. Zie info en foto's op m'n blog (in engels): Reducing wind noise on a Nolan N104 helmet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan