De nieuwe Suzuki Burgman 400

olie ,oliefilter milieu belasting en klein matriaal was 32 euro en de arbeidskosten 40 min waren voor de dealer.
dan kan iedereen uitrekenen wat een 1000km beurt maar mag kosten hoogstens 100 euro.
 
Laatst bewerkt:
De eerste serieuze beurt is bij de 24.000km. En misschien valt die ook wel mee. :Y
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels 2500km mee gereden voornamelijk snelweg en kan het volgende melden over de buddy.
De buddy is echt niet zoals ik gewend ben van de burgman 400 uit het verleden (heb de laatste versie voor deze gereden 2015). Het nieuwe rugsteuntje is echt een verschrikking. Ik snap dat ze het uiterlijk wilde verbeteren maar de verhoudingen en het comfort is nu echt zoek. Wat echt jammer is gezien de burgman altijd zo een heerlijke zit/comfort had.
De beide punten van het rugsteuntje (als je het al zo kan noemen), porren in je achterwerk en het schuim in de buddy is echt te zacht. na 20 min rijden is het echt uitzitten tot ik thuis of op mijn werk ben. (enkele reis 50min snelweg)

Is er iemand die goede ervaring heeft met het laten aanpassen van een buddy om het comfort en de issues te verhelpen? Ik zou namelijk graag het ruggen steuntje laten verwijderen en de buddy wat steviger / vlakker willen laten maken.
Of zijn er goede ervaringen met een extra kussen, wat natuurlijk niet super mooi is maar misschien wel helpt?
 
Hoe doet de burgman 400 het qua wegligging eigenlijk in vergelijking met een tweecylinder met blok in frame?

De burgman heeft een outboard constructie met blok als achterbrug en de tweecylinders een traditionelere motorconstructie met blok in het frame.

Volgens de verhalen zou een traditionele scooter constructie zoals bij de burgman instabieler zijn, maar ik hoor hier juist goede verhalen.

Praktijkervaring telt altijd meer. Dus hoe ervaren jullie de burman ten opzichte van bijvoorbeeld een t max etc?
 
Ik kan alleen vergelijken met de laatste motor Suzuki V-Strom 650 uit 2016 en de burgman 400 1x uit 2015 en nu de 2017.

Ik rij jaarlijks meer dan 22000km en hoofdzakelijk snelweg (files) en aansluitend kleine stukken binnendoor (rotondes en hoofdwegen) Dus is daar ook mijn ervaring op gebouwd.

De V-Stom 650 is zoals je al aangeeft een 2 cylinder met een traditionele ophanging, en de Burgman inderdaad een 1 cylinder die het blok in het achterwiel / brug heeft zitten.
De burgman is anders gebouwd dan een traditionele scooter met een buizenframe, ik bedoel de lichte scooters tot 125 / 250 cc hebben vaak een enkele buis naar het balhoofd, de Burgman heeft een buizen frame naar het balhoofd. (technisch zal er meer te vertellen zijn).
Ik weet niet hoe het bij de Yamaha is maar ik verwacht dat zij ook een andere constructie hebben dat een standaard scooter.

De burgman is echt een super stabiele en strakke motor en je merkt niets van een wankel frame of iets in die aard.
Wel merk je dat de motor in de achterwiel constructie is verwerkt als je over een sterke hobbel gaat, merk je wel dat het niet afgeveerde gewicht hoger is al moet ik zeggen dat ik dat niet hinderlijk vind.
Maar met het gewone rijden ook in de bochten merk je daar niets van. Natuurlijk de zithouding heeft ook een hele grote invloed op je beleving.
Zo rijdt de V-Strom als een grote brommer en stuurt echt heel makkelijk in de bochten, precies zo als je van een "gewone" motor verwacht. En de V-Strom geeft je ook meer vertrouwen bij hoge snelheden en redelijk veel wind.
De oude burgman met het wat lompere uiterlijk heeft bijvoorbeeld veel last van wind op hoge snelheid (mijn ervaring) terwijl de nieuwe daar heel veel minder last van heeft. Maar eerlijk gezegd wel meer dan de V-Strom (mijn ervaring).

Mijn ervaring in het rijgedrag van de nieuwe burgman is dat hij super soepel rijdt en je er eigenlijk niet meer bij nadenkt als je er aan gewend bent dat je een scooter rijdt. lekker snel door de bocht is ook geen probleem en even lekker snel een rotonde geeft veel vertrouwen.
Hij stuurt strak en je voelt je echt veilig op deze motor, ook in de bochten en op hogere snelheid. Snelheid is misschien een groot begrip want veel harder dan 140 op de teller kom ik niet. (zal max denk ik 150 zijn als je hem de tijd geeft)
Alleen bij nat weer en veel wind merk ik dat ik rustig blijf en de bochten toch wat langzamer pak. Puur omdat mijn ervaring met een burgman 400 is, dat het voorwiel je niet aangeeft of je over het randje gaat. (maar kan ook mijn lef zijn)
Tractiecontrol heeft de 400 niet en dat merk je wel bij het optrekken bij het stoplicht, laatst ook gehad en dan ga je lekker slippend de straat uit, is wel snel te verhelpen door gas dicht te draaien. Hierin merk je wel gelijk hoeveel kracht hij toch weet op te wekken op het achterwiel.

De stijfheid va het frame wil ik ook nog even iets over aangeven, als je hem probeert heen en weer te schudden aan het stuur, merk je dat het stalenbuizen frame echt stijf is, dat zal ook in mijn ogen meewerken in de stabiele ervaring als je ermee rijdt.
Ik kan helaas niet vergelijken met een Yamaha, daarvoor zou ik zeggen probeer ze beide eens uit.

Mocht je meer willen weten of als ik ergens niet duidelijk ben, laat maar weten.
 
Duidelijk verhaal.

Mijn vraag is puur uit interesse. Om medische redenen zal ik de komende 7 maanden zeker geen motor rijden. En ik weet niet of ik nog zin heb om door de kou naar mijn werk te rijden als ik hersteld ben.
 
Graag gedaan en beterschap gewenst de komende maanden, mocht je toch nog wat willen weten horen we het wel.
 
Ik denk dat Suzuki nog wel met een gel zadel komt ik zou nog effe afwachten,tracioncontrol mis ik echt wel ik vind het een gemiste kans. Voor de rest nog steeds superblij met me scoot
 
Laatst bewerkt:
Dank je. Mijn Kycmo Downtown gaat in de verkoop. Ik gebruikte hem voor mijn werk. Mijn werk gaat verhuizen van Amsterdam naar Den Haag en ga niet elke dag die afstand op de DT rijden. En ik zie mij uberhaubt niet meer door weer en wind op de scooter rijden.

Mar eerst maar eens herstellen want het blijft een hoog risico, complicaties liggen op de loer en die kunnen mij fataal zijn.
 
Ben benieuwd hoe groot de bagageruimte nu eigenlijk is. De liters zijn wat minder dan ik zou wensen. Mij gaat het vooral om de lengte van de ruimte. Heeft iemand daarover info?
P.s. Die 140 top op de teller gaat waarschijnlijk nog wel omhoog. Mijn Silverwing 400 haalt (met 45.000 op de teller) 165 (155 GPS). Die heeft weliswaar 2 cilinders (in frame ipv op swingarm) en is met 29 kW iets sterker, maar weegt ook 250 kg.
 
de bak is 45liter maar hij is hoog van vorm dus je moet het wel tactisch in zetten dan passen er 2 helmen in.ik vind ook een langere vorm beter. ik zelf zit te wachten op het achter rek voor een topkoffer.en een hoog scherm dat is er ook nog niet.
 
Laatst bewerkt:
op de givi website zijn de handkappen al te krijgen en hoog scherm word gemaakt op het moment.denk dat ze nog eerder zijn dan het Suzuki spul.
 
op de website van givi zijn de eerste gadgets binnen
full
 
Mocht je givi willen bestellen dan kun je altijd voor een nog niet leverbaar model contact opnemen met Tom van Nl webshop: 'bikersbuyit'
Tom gaat er gelijk achteraan en contact met hem is altijd toppie.

Als je motorfiets nog niet in onze winkel staat, kun je altijd een mail sturen naar info@bikersbuyit.com en sturen we een mail terug met de mogelijkheden.

De levertijd van de windschermen is meestal tussen de 1 en 3 weken.


Biker's Buy It
 
Laatst bewerkt:
deze koffer 36liter handkappen en he givi hoogscherm bestelt.
full
 
Laatst bewerkt:
De knoop eindelijk door gehakt en mijn mooie BMW R1200RT ingeruild voor een Suzuki Burgman AN400A.
Niet omdat de BMW slecht was, om persoonlijke redenen.
Kijk er naar uit de kleur is wit.
 
Van harte met je aankoop en overstap naar de Burgman 400.
Moest wel even 2 keer lezen voordat ik zeker wist wat er stond. ha ha ha
Van een R1200RT naar een 400cc scooter is wel even wat anders eerlijk gezegt.
Alsof je van een dikke wagen naar een Fiat Panda overstapt.
Niet negatief bedoelt hoor, maar rij zelf ook met een R1200RT DOHC en daarnaast met een Yamaha Xmax250LS.
Niet dat ik nu mijn Xmax250 gelijkschaar met jouw komende Burgman 400, maar het komt toch aardig in de buurt dacht ik zo.
Ikzelf zou me toch een aantal keren flink achter de oren krabben voordat ik mijn R1200RT in zou ruilen voor een motorscooter.
Met name omdat je op luxecomfort een boel gaat inleveren.
Nou moet ik zekers niet te kort door de bocht gaan figuurlijk gezien, want als je van plan bent om niet ellelange enden gaat rijden met je Burgman 400 dan is dat ten opzichte van een R1200Rt vast wel goed te doen.

Maar zelf vind ik de R1200Rt wel erg veel luxe geven en dan met name op de lange stukken qua afstand.
Ik denk dat zelfs een maxiscooter met grotere longinhoud dat nog niet gaat lukken.
Daarom vind ik het best wel moedig dat jij de overstap waagt.
Ben erg benieuwd naar jouw bevindingen straks met de Burgman 400.
Zou zo maar ook mijn volgende scooter kunnen worden.
Vr Gr
 
met alle respect de yamaha 250 is een panda de nieuewe burgman is een golf 2 liter turbo diesel ;)
 
De knoop eindelijk door gehakt en mijn mooie BMW R1200RT ingeruild voor een Suzuki Burgman AN400A.
Niet omdat de BMW slecht was, om persoonlijke redenen.
Kijk er naar uit de kleur is wit.
gefeliciteerd met je aankoop je zal verbaasd zijn hoe lekker het rijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan