de Nieuwe type remschijf?

smark

MF'er
21 jun 2004
149
0
doetinchem
dag mensen,

Laats zat ik te kijken naar de nieuwe zx 10R (kwijl kwijl) en toen zat ik te kijken naar de remschijf van de motorfiets die heeft allemaal van de kartels over de remschijf heen lopen ( dus bovenop niet op de schijf zelf). Zorgt dat nu voor meer koeling of wat is hier niu precies de reden van?

Kan iemand mij dit uitlegen?
 
dag mensen,

Laats zat ik te kijken naar de nieuwe zx 10R (kwijl kwijl) en toen zat ik te kijken naar de remschijf van de motorfiets die heeft allemaal van de kartels over de remschijf heen lopen ( dus bovenop niet op de schijf zelf). Zorgt dat nu voor meer koeling of wat is hier niu precies de reden van?

Kan iemand mij dit uitlegen?

Ze bestaan al geruime tijd.
Kijk eens bij Braking
 
Wavedisk. Is niet nieuw hoor, is al heel lang één van de dingen die je aan je motor kunt hangen om 'm 'speciaal' te maken. Ik geloof wel (maar weet het niet zeker) dat de ZX-10R de eerste motor is waar ze standaard op zitten.
 
Het idee is dat de openingen en kartels extra luchtwervelingen (dus koeling) geven zodat er minder metaal nodig is (dus lager onafgeveerd gewicht); ook werkt de schijf enigzins als "rasp" wat extra vertraging geeft (als je de remblokken tenminste goed in de gaten houd want die slijten navenant).
Werkt vast prima op moto-crossers (met als bijkomend voordeel dat vuil sneller van de rem wordt geveegd), maar wat er gebeurt als je met veel bagage en passagier een bergpas af komt rijden (relatief lage snelheid dus weinig koelwind maar wel veel en hard afremmen) vertelt het verhaal niet, maar ik heb al voorbeelden gezien van gebroken exemplaren.

Misschien ben ik erg conservatief, maar persoonlijk geloof ik dat het vooral om een mode artikel gaat, motorfabrikanten zijn kennelijk een beetje ongeinspireerd om met ECHT zinvolle ontwikkelingen te komen (het "meer vermogen bij minder gewicht" begint een beetje uitontwikkeld te raken). Ik denk dat het net zulke onzin is als uitlaten onder de zitting om het gewicht te "centraliseren": Misschien is dat het geval als je gezegend bent met een enorm achterwerk, maar anders zou je de uitlaat onder het blok moeten hangen (of een andere locatie waar veel gewicht zit) om echte centralisatie te bereiken. Maar kom, laat ik niet teveel afwijken van het onderwerp hier.
 
Laatst bewerkt:
heeft het ook nog een functie dan? een verbetering ten opzichte van de standaard ronde schijven..?

Juist ja das precies de vraag die ik ook bedoel! heeft het een fuctie weet dat ze al een hele tijd bestaan heb ze eigenlijk al twee jaar geleden al gezien op de rai in amsterdam maar heet het ook een functie? Koelt het het meer het zorgt het voor meer remvertraging????
 
Het idee is dat de openingen en kartels extra koeling geven zodat er minder metaal nodig is (dus lager onagveerd gewicht); ook werkt de schijf enigzins als "rasp" wat extra vertraging geeft (als je de remblokken tenminste goed in de gaten houd want die slijten navenant).
Wat er gebeurt als je met veel bagage en passagier een bergpas af komt rijden (relatief lage snelheid dus koeling maar wel veel en hard afremmen) vertelt het verhaal niet, maar ik heb al voorbeelden gezien van gebroken exemplaren.



Is het tijdens die bergpas nu echter beter om met de gewone remschijf naar beneden te rijden?.. je hebt het ook over "het werkt als een rasp" dat dit voor meer remvertraging zorgt. beetje raar want in de oudere remschijven zitten toch ook van die sleuven die daar ook voor zorgen?
En breken deze schijven nu sneller dan de "traditionele"..?
 
Is het tijdens die bergpas nu echter beter om met de gewone remschijf naar beneden te rijden?.. je hebt het ook over "het werkt als een rasp" dat dit voor meer remvertraging zorgt. beetje raar want in de oudere remschijven zitten toch ook van die sleuven die daar ook voor zorgen?
En breken deze schijven nu sneller dan de "traditionele"..?

Wel, sommige van deze schijven zijn wel HEEL erg luchtig en dun en zijn dus meer afhankelijk van de luchtkoeling om fading te voorkomen. Conventionel schijven hebben meer metaal dus ondanks dat ze langzamer koelen hebben ze wel meer buffer-ruimte wanneer koeling schaars is.
Verder, tja, er bestaan ook slechte conventionele schijven (inclusief exemplaren die breken), dus je moet altijd voorzichtig zijn met definitieve conclusies.
 
Wel, sommige van deze schijven zijn wel HEEL erg luchtig en dun en zijn dus meer afhankelijk van de luchtkoeling om fading te voorkomen. Conventionel schijven hebben meer metaal dus ondanks dat ze langzamer koelen hebben ze wel meer buffer-ruimte wanneer koeling schaars is.
Verder, tja, er bestaan ook slechte conventionele schijven (inclusief exemplaren die breken), dus je moet altijd voorzichtig zijn met definitieve conclusies.


Aah ja oke!! Dus deze aanpassingen die gemaakt zijn aan schijven heeft voornamelijk te maken met de koeling van de schijf? de remvertraging wordt er zeg maar niet beter van.... puur koeling zoals ik het nu van jullie begrijp
nou ja naast de koeling ziet de schijf er ook wel mooier uit hoor maar ik geloof toch niet dat die lui op de enginering dit maken voor de uitstraling! zou een beetje raar zijn vind ik!! :?
 
Door het zeer heet worden van de blokken, wordt het buitenste laagje harder, waardoor de frictie minder wordt.
Door die wave-schijven is dit effect minder en pakt de schijf directer aan.

Ooh ja dat snap ik!! het hardingproces zeg maar wat je niet wil dat dat gebeurdt! de schijf gaat er daardoor wel langer mee *D )omdat het buitenste laagje harder is (net zoets als gehard staal)..
 
Ooh ja dat snap ik!! het hardingproces zeg maar wat je niet wil dat dat gebeurdt! de schijf gaat er daardoor wel langer mee *D )omdat het buitenste laagje harder is (net zoets als gehard staal)..

Dat niet zozeer, door de vorm van de schijf slijt het verglaasde laagje sneller.
Het slijten van de schijf komt eerder door het type remblokje.
 
De wave-schijven zijn niet dunner dan originele schijven. Alleen lichter.
Hangt af van welke wave discs je vergelijkt met welke OE schijven, maar over het algemeen is er sprake van minder "metaal" bij wavy discs (hoe zouden ze anders zoveel lichter kunnen zijn?)
Ik ben niet helemaal overtuigd van het nut van wavy discs op wegmotoren, behalve het uiterlijk misschien (als je er warm van wordt). Ik deel het in onder de categorie "marketing-mode", zoals up-side-down voor-vorken, uitlaten onder de zitting, enkelzijdige achterwielophanging, splitfire bougies etc. Ongetwijfeld rijden we over 10 jaar allemaal met deze schijven rond...
 
Laatst bewerkt:
Minder metaal is niet hetzelfde als dunner :)
Precies, da's helemaal waar. Ik heb wel eens naar een alternatieve wavy disk voor mijn Buell gekeken en die was wel dunner dan de (nogal dikke) standaard Nissin schijf. Ik zag nu op Buell forum iemand die zo'n ding had gebroken. Nu zegt dat natuurlijk niet dat alle wavy disks gevaarlijk zijn of anderzins niet deugen, maar ik denk dat ik nu maar naar een dubbele schijf ombouw uitkijk (op Buell is enkele schijf standaard). Met normale ronde schijven. Als het op remmen aankom vertrouw ik liever op beproefde techniek... Hmm, heeft iemand nog trommel-remmen liggen op zolder? :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan