De nieuwe Urban Rider, TomTom slaat plank mis

7 feb 2010
1
0
nige jaren geleden heb ik de Rider V2 aangeschaft, destijds een redelijk alternatief voor de Garmin Zumo vanwege de prijs en omdat deze werd geleverd inclusief een Cardo Rider Solo Bluetooth headset. Inmiddels is de software verouderd en updates worden niet meer gemaakt, dus tijd voor een nieuwe versie.

Inmiddels heeft Tom Tom de "nieuwe" Urban Rider op de markt gebracht in twee uitvoeringen de Rider Europe en Rider Europe Pro, respectievelijk €299,95 en €399,95. De laatste wordt geleverd met een Cardo Bluetooth headset. Nu zou je, van het doorgaans innovatieve, Tom Tom verwachten dat ze deze nieuwe Rider hebben doorontwikkeld en voorzien van nieuwe features en op de motorrijder afgestemde toepassingen. De behuizing van de Rider is hetzelfde gebleven, de nieuwe zwarte kleur van de Rider vindt ik mooi, past beter bij mijn witte VStrom :D

Enthousiast naar de winkel getogen omdat zij de nieuwe Rider zonder headset op voorraad hadden voor de speciale aanbieding van €249,95. De headset had ik immers niet nodig omdat deze ik al heb. Eenmaal thuis aangekomen natuurlijk direct begonnen met uitpakken om zodoende de volgende dag een toerritje te plannen. Van toeren is het niet gekomen want de teleurstellingen stapelde zich al snel op;

Het tasje om de Rider netjes in op te bergen is wegbezuinigd, evenals het riempje om de Rider te zekeren aan de RAM Mount voor het geval hij uit de houder mocht schieten. Ook zijn de active dock en accu laadkabel niet aanwezig, je moet het doen met een passieve houder. De Rider wordt niet opgeladen tijdens het rijden, dus wie een trip plant welke mogelijk langer dan zes uur duurt zal eerst langs de ANWB moeten om een een setje ouderwetse kaarten (zo jaren 80) te kopen en vervolgens daarmee de reis af te maken nadat de accu het heeft opgegeven en zodoende uiteindelijk op de plaats van bestemming te komen. Op de site maakt Tom Tom reclame voor twee versies Riders met 45 landen van Europa geïnstalleerd op het vaste flash geheugen. Deze nieuwe versie wordt namelijk niet meer geleverd met de kaarten op een SD kaartje en er is ook geen sleuf meer aanwezig voor extra geheugen mogelijkheden. Wat een tegenvallers, de teleurstelling werd nog groter toen bleek dat de aanbieding van €249,95 geen aanbieding bleek te zijn. Er zijn namelijk minstens drie versies van de nieuwe Rider op de markt, de door mij aangeschafte Rider bleek niet voorzien van de beloofde 45 landen maar van 19 Europese staten. Spanje en Portugal zijn van die landen die op deze versie dus niet worden meegeleverd. Nu zou je kunnen denken dat dit geen overkomelijk probleem hoeft te zijn, wie reist er nu eenmaal regelmatig op de motor vanuit Nederland naar Spanje of Portugal. Tegen die tijd schaf je op de site van TomTom voor 60 Euries gewoon de volledige kaart van Europa aan en installeert deze op de Urban Rider. Helaas dat gaat niet passen, de volledige kaart van West Europa is 2,3 Gigabyte groot en het vaste flash geheugen van de nieuwe Rider naar een kleine 2.0 Gigabyte. Dat gaat dus niet passen, temeer omdat er ook al geen mogelijkheden zijn om extra geheugen te creëren, jammer !!

Inmiddels was mijn enthousiasme al volledige weg, de moed niet volledig opgegeven en toch nog ook even naar de software gekeken. Wellicht zal dat nog wat positieve gevoelens oproepen. Tom Tom zou toch wel een aantal positieve verbetering in de software hebben toegepast waar de motorrijder blij van zal worden. Op het oog lijkt het positief, het vernieuwde beeld dat je ook kunt terug vinden op de Tom Tom modellen welke voor de auto zijn ontwikkeld, rijbaan assistentie, snel schakelen tussen 2 en 3D weergave en IQN routes. De laatste toepassing navigeert je op de meest efficiënte manier naar je bestemming door de historie van de diverse Tom Tom gebruikers te verzamelen. Downloaden van deze geschiedenis is alleen mogelijk wanneer je de Urban Rider hebt aangesloten op een laptop of PC. Al snel blijkt dat de geïnstalleerde software een uitgeklede versie is van de voor de auto ontwikkelde programmatuur. De live services, waarmee je bijvoorbeed de verkeersinformatie via je mobiele telefoon kunt downloaden is verdwenen en een TMC ontvanger aansluiten kan ook niet.
De vorige versie van de Tom Tom Rider blonk al niet uit in de ondersteuning van het rijden van routes. Slechts maximaal 45 tussenstops konden in een route worden aangewezen. De V2 stuurde je resoluut terug als je niet precies langs een bepaalde tussenstop was gereden, enkel door middel van een aantal omslachtige handelingen kon je aangeven dat je een bepaalde tussenstop als “bezocht” wilde bestempelen waarna het TomTommetje vrolijk opnieuw de route ging berekenen. De nieuwe Urban Rider heeft op dit vlak geen verbeteringen meegekregen, hij ziet routepunten nog steeds als tussenstops. Wel kan je een tussenstop nu via een snelkeuze knop markeren als bezocht waarna hij alsnog opnieuw de route gaat berekenen met alle mogelijke gevolgen voor je reisplan.


Jammer maar helaas de nieuw Urban Rider van Tom Tom is geen verbetering maar een verslechterd apparaat in een nieuw kleurtje waarvoor je uiteindelijk dieper in de buidel moet tasten wil je een beetje volwaardig de weg op kunnen.

Teleurgesteld ben ik de volgende morgen naar de winkel teruggereden om de Urban Rider te retourneren. Eerlijk is eerlijk, ze hadden me al een beetje gewaarschuwd en dat er standaard ook geen actieve houder en laadsnoer bij de nieuwe Rider wordt geleverd. Dat de deceptie zo groot bleek te zijn, daar schrokken ze zelf ook wel van. Ik mocht het apparaat ondanks dat ik hem had uitgeprobeerd gewoon inleveren. Inmiddels zit er naar volle tevredenheid een Zumo 660 op mijn Vstrom.

Wil je toch perse met een Tom Tom Urban Rider op de motorfiets van Amsterdam naar Barcelona stop dan het volgende in je winkelwagentje;

Tom Tom Europe (45 landen) 299,95
Active houder 69,95
Accu kabel 14,95
Tom Tom Reistas 29,95
Onroute 2008-2009 99,95 (Onroute 2010 is niet geschikt voor Tom Tom)
Totaal €514,75

Wellicht toch maar een Garmin Zumo 660 voor €595,- waar Map Scource gratis wordt meegeleverd en je wel mooie routes kunt samenstellen?
 
Het schijnt dat de Zumo 220 een prima ding is, stuk goedkoper dan een 550 of 660, maar met praktisch dezelfde mogelijkheden.
Wellicht het onderzoek / proberen waard.
 
Het schijnt dat de Zumo 220 een prima ding is, stuk goedkoper dan een 550 of 660, maar met praktisch dezelfde mogelijkheden.
Wellicht het onderzoek / proberen waard.

Voor 379 euro heb je een 550 compleet is met alle kabels en een ram mount met een houder met voeding. Er zit zelfs een houder bij voor in de auto met ingebouwde speaker. Pixmania

De 220 heeft geen houder met voeding. Maar 10 tracks max, de 550 kan er 100 hebben. Je kan niet bellen met de 220. Geen gesproken aanwijzingen en hij heeft minder opties als de 550. :)
 
Tracks gebruiken de meesten toch niet, dus dat is geen gemis.
Wat wordt bedoeld is routes die je vanuit MS upload.
Dan is 10 inderdaad wel wat weinig, maar met een beetje extra moeite kan je er honderden kwijt op een μSD, dus dat is ook weer niet zo'n groot probleem.
 
Laatst bewerkt:
ik vind em prima werken verder. Ben erg tevreden over het apparaat zelf. Ze hadden er idd net iets meer bij kunnen doen, zoals active docking e.d., maar ik had het zo nog eens gekocht.
 
De Rider wordt niet opgeladen tijdens het rijden, dus wie een trip plant welke mogelijk langer dan zes uur duurt zal eerst langs de ANWB moeten om een een setje ouderwetse kaarten (zo jaren 80) te kopen.....

Zo jaren 80 en het werkt nog steeds perfect! :)

* Naba is net terug van een week toeren door Frankrijk en Zwitserland en heeft daarbij meerdere keren iemand met een GPS-probleem de weg kunnen wijzen met zijn Michelin-kaarten van 30 euro in totaal..... *
 
Uiteindelijk wil je toch een Garmin... :)
nee, dat niet...
al is het alleenmaar vanwege de horrorverhalen over vastlopen, en het gebruik van mapsource, waarvan ik uit eigen ervaring weet dat ik het NIET lekker vind werken.
alternatief is TYRE, dat werkt tegenwoordig ook met garmin....

bovendien vind ik de schermindeling van garmin lastig (maar daaraan kan je wennen, ben nu tomtom gewend)...

maar de urban rider is in feite een rider 2 in een ander jasje met moderne(re) software, die goedkoop in de markt is gezet door accesoires weg te laten... inderdaad een beetje jammer, en geen reden om nu ineens een urban te willen gaan kopen... verre van!
 
nee, dat niet...
al is het alleenmaar vanwege de horrorverhalen over vastlopen, en het gebruik van mapsource, waarvan ik uit eigen ervaring weet dat ik het NIET lekker vind werken.
alternatief is TYRE, dat werkt tegenwoordig ook met garmin....

bovendien vind ik de schermindeling van garmin lastig (maar daaraan kan je wennen, ben nu tomtom gewend)...

Vastlopen... :?
Nooit last van... maar ik heb dan ook een 2820... :)

Mapsource is een geweldig programma, heel makkelijk om mee te werken en in no-time zet je een wereldse route op je nav... geweldig spul... :Y
 
Voor 379 euro heb je een 550 compleet is met alle kabels en een ram mount met een houder met voeding. Er zit zelfs een houder bij voor in de auto met ingebouwde speaker. Pixmania

De 220 heeft geen houder met voeding. Maar 10 tracks max, de 550 kan er 100 hebben. Je kan niet bellen met de 220. Geen gesproken aanwijzingen en hij heeft minder opties als de 550. :)

"Reconditioned" => dus hersteld (?)
Normale prijs: 440 EUR
 
"Reconditioned" => dus hersteld (?)
Normale prijs: 440 EUR

Klopt. Die waren kapot en dan krijgen ze een compleet nieuw binnenwerk bij garmin. Een maat van me heeft er 1 gekocht voor 350 euro en hij is er erg tevreden over. Er zit ook gewoon 2 jaar garantie op. Er schijnt een man of 10 op mf te zijn, die zo'n reconditioned 550 hebben en die hebben er geen problemen mee.
 
Laatst bewerkt:
Dus je koopt iets om daarna te constateren dat er dingen in de verpakking "missen" en gaat er vervolgens over zeuren?

Op de TT staat prima vermeld wat er in de verpakking zit. Dan had je al kunnen zien wat er in de goedkopere variant "ontbreekt" (en die is niet voor niets lager in prijs). Prima alternatief voor mensen die of geen behoefte hebben aan genoemde accessoires (of ze al hebben) of zelf de accessoires los bij kopen.

Tenslotte: er zijn 3 varianten, Regional, Europe en Pro Europe.
http://www.tomtom.com/en_gb/products/bike-navigation/
 
Laatst bewerkt:
Reconditioned is niet hetzelfde als refurbished.
Reconditioned betekend dat hij binnen de probeerperiode is teruggestuurd.
Refurbished betekend dat hij stuk was en door garmin weer gerepareerd is.
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand of je met deze kabel de tomtom urban rider onder het rijden kan laden?
http://www.tomtom.com/en_gb/products/accessories/chargers-connect-cables/additional-battery-cable/


Volgens mij alleen als je een active-dock hebt. Standaard zit er bij de urban een passieve dock en mis je dus de aansluit punten tussen de dock en tomtom waardoor alleen een kabel niet genoeg is. Je zal een active dock moeten hebben zodat de kabel ook aangesloten kan worden op je tomtom (Via het dock)
 
Zijn hier ook mensen die blij zijn met de tomtom urban?

Ik vind de zumo 550 of 660 namelijk gewoonweg te duur. En enige nadeel van de urban vindt ik tot nu toe dat er geen SD kaart in kan. Volgens mij kan je er gewoon routes mee rijden (weliswaar zal je iets meer moeite moeten doen -> converteren naar itn etc) en als je een active-dock los erbij koopt kan je hem gewoon opladen terwijl je rijdt. En dan ben je dus al klaar voor 350 euro.

Bij een 550/660 zit dat toch all snel rond de 600 euro. En een auto houder heb ik niet nodig en ook de een aantal andere zaken van de 550/660 zal ik niet gebruiken.

Mis ik wellicht nog iets??

Bovendien snap ik wel dat de OP teleur gesteld is maar als hij inderdaad iets langer had gekeken naar de opties had hij een hoop teleurstelling kunnen voorkomen.
 
Zijn hier ook mensen die blij zijn met de tomtom urban?

Ik vind de zumo 550 of 660 namelijk gewoonweg te duur. En enige nadeel van de urban vindt ik tot nu toe dat er geen SD kaart in kan. Volgens mij kan je er gewoon routes mee rijden (weliswaar zal je iets meer moeite moeten doen -> converteren naar itn etc) en als je een active-dock los erbij koopt kan je hem gewoon opladen terwijl je rijdt. En dan ben je dus al klaar voor 350 euro.

Bij een 550/660 zit dat toch all snel rond de 600 euro. En een auto houder heb ik niet nodig en ook de een aantal andere zaken van de 550/660 zal ik niet gebruiken.

Mis ik wellicht nog iets??

Bovendien snap ik wel dat de OP teleur gesteld is maar als hij inderdaad iets langer had gekeken naar de opties had hij een hoop teleurstelling kunnen voorkomen.
dat denk ik voor een deel van de tekortkomingen ook...
overigens is er van garmin een goedkoop alternatief: de 220. prima basic motornavigatie, waterdicht, met ram-mount, vergelijkbare prijzen met de urban. en oplaadbaar op de motor (helaas wel met usb-stekkertje, en dat gaat roesten in de regen weet ik uit ervaring -O- )
 
Terug
Bovenaan Onderaan