De nieuwe Yamaha Xmax 300

@ikrijgoedkoop: Gefeliciteerd met je nieuwe Xmax300. Ik rij gemiddeld 1 op 36 Daar zitten ook snelweg kilometers bij. Ik heb afgelopen winter ook doorgereden en dan haalt ie nog 1 op 32 en dat voornamelijk woonwerk verkeer op 80 km wegen. Bij nat wegdek door de regen wil het nog wel eens gebeuren, dat als een rotonde neemt, dat het voorwiel of het achterwiel een stap opzij zet. Hij glijdt dan als het ware iets naar rechts. En dan ga ik niet eens heel plat door de bocht. Voor de eerste keer is het even schrikken, maar als je het eenmaal weet, is er niks aan de hand. Bij een droog wegdek is er niks aan de hand, en rij je de middenbok zo aan de grond, zowel links als rechts.
Dank je wel allemaal. Zodra ik wat ervaring heb laat ik het weten. Nog twee weekjes sturen op mijn sh150 dan is het zover. Ik kom net niet aan de 250 tankbeurten denk ik..
1 op 36 is heel netjes vind ik. De meeste moderne motoren halen niet eens de 1 op 25. Ik rij op mijn route en stuk van 6 km op de autoweg (100km/u), de rest is max 80. Ruim 43 km enkele reis.
 
Hoi,ik heb sinds vrijdag een iron max,kom van een nc 750 dct af,mooie motor maar wat een slecht zadel,deze laten verbouwen bij bagster,maar nog steeds niet goed.
2 weken geleden een proefrit gemaakt op de xmax,en ik was om,wat rijden deze Maxen fijn.
Verbruik tot nu toe:1 op 34.
 
Hoi Hansyam, leuk je ervaring te lezen. Ik was eigenlijk ook gelijk om en kom zelf van de Sh150. Daarvoor een PCX 125 en een Honda Sevenfifity. Inderdaad de XMAX300 heeft een heerlijk zadel. Wat voor mij eigenlijk de doorslag gaf is de 'motorfiets' voorvork. Dit geeft meer stabiliteit.
 
Ik rij sinds donderdag een max 300 maar vind het zadel niet geweldig
Hiervoor een appi sr max 300 gereden waar je meer bovenop zit en iets meer voorover
Een iets meer sportieve en actieve zitpositie dus
 
Ik rij sinds donderdag een max 300 maar vind het zadel niet geweldig
Hiervoor een appi sr max 300 gereden waar je meer bovenop zit en iets meer voorover
Een iets meer sportieve en actieve zitpositie dus

Dat is vervelend , misschien moet je nog wennen aan het zadel. Anders kan je ook altijd nog een zadel van een ironmax proberen. Heb je een nieuwe of een 2e hands xmax gekocht. Misschien is het een kwestie van even wennen, en zit ie over een paar maanden als gegoten.
 
hi cygnus,een zadel moet goed zitten,anders ga je de scoot of motor vervloeken,bij mijn nc 750 was het een drama;maximaal 45 min en mijn kont was beurs.
ik kon er niet aan wennen,houding en zadel.maar hier klagen meer mensen over bij de nc 750.
probeer bij jou eens een gel pad.

gr
hans
 
Het stuur van de xmax300 kan een paar cm naar voren gezet worden. Volgens de handleiding moet dat door de dealer uitgevoerd worden. Misschien moet je het stuur verder naar voren zetten en zit het dan beter.
 
Mijn max is van 2018 met 740km ervaring ... net ingereden dus

De zitpositie is voor mij niet goed en niet slecht
Iets van 1,5 uur aan 1 stuk hou ik het wel uit
Het ironmax zadel geeft volgens zeggen meer comfort maar van mij had het wat harder en hoger mogen zijn
Het stuur wat verder weg zou deels kunnen helpen dus dat ga ik wel een keer laten doen
 
Als er ooit eens iets als een t-max 300 of een nieuwe sr max 350 op de planning staat ben ik zeker geïnteresseerd
Maar dan wel graag met dubbele schijf voor, een mono achterdemper en ingebouwde navigatie :]
 
Hi,hebben jullie een idee wat de levensduur is van de michelin city grip banden?

thx
 
20.000 km moet wel lukken, hangt ook af van je rij stijl. Ik heb er nu 9800km opzitten en ze zijn tot op de helft versleten. Wel oppassen bij een natwegdek, in de bochten. Wil die nog weleens een stap opzei zetten, zowel voor als achter.
 
Ik ben natuurlijk al een beetje aan het inlezen.. nu zie ik in de handleiding dat je de eerste 1000 km niet meer toeren mag rijden dan 4500. Kun je dan wel 80 km/ uur rijden? Of moet ik het niet al te letterlijk nemen en gewoon onder de 80 / uur blijven.
 
Ik ben natuurlijk al een beetje aan het inlezen.. nu zie ik in de handleiding dat je de eerste 1000 km niet meer toeren mag rijden dan 4500. Kun je dan wel 80 km/ uur rijden? Of moet ik het niet al te letterlijk nemen en gewoon onder de 80 / uur blijven.
Onder de 7000 tpm blijven en variëren met snelheid,niet te rustig inrijden. Gr Hans
 
Ik ben natuurlijk al een beetje aan het inlezen.. nu zie ik in de handleiding dat je de eerste 1000 km niet meer toeren mag rijden dan 4500. Kun je dan wel 80 km/ uur rijden? Of moet ik het niet al te letterlijk nemen en gewoon onder de 80 / uur blijven.

Nee dat hoeft niet. Ik heb een stukjje gevonden waar het mooi beschreven staat, het komt van het CBR300R Forum.
Most of the critical engine break in happens in the first 25 miles (40 km). By then the piston rings have taken a 'seat' against the cylinder wall, and other metal to metal surfaces have begun to wear in together.

At this point just ride the bike like normal. There is no need to 'baby' it. I would however recommend not cruising at steady speeds/rpm's for at least another several hundred km's... you want to vary the rpm's by working through the gearbox and different throttle positions, as well as doing a fair amount of deceleration by engine braking. Finally, I'd recommend doing an oil & oil filter change soon... you don't have to wait until the first service at 1000 km's. I did the first oil & filter change at 250 miles on my CBR250R.

Also it's always a good idea to read through the Owner's Manual... lots of good info that you'll need to know about your new bike. Als je dit aanhoudt dan komt het zeker goed.

Groeten.
 
Bedankt voor de info. Ik heb mijn sh150 ook zo ingereden. Niet te mak..
En die rijdt als een zonnetje en gebruikt geen olie. Verbruik wordt steeds beter (deze zomer 1 op 45).
Natuurlijk is het met die cvt wat moeilijker controle te krijgen over het toerental. Maar dit gaat zeker goedkomen.
 
Vandaag de SH150 ingeruild voor de Xmax 300. Wat een heerlijke motorscooter zeg! Ritje naar huis redelijk voorzichtig aangedaan. Binnenwegen en stukje autoweg (maximaal 6000 rpm). Ook alvast een afspraak gemaakt voor de 1000 km beurt over drie weken. Helaas lukte het niet om de handkappen erop te laten monteren. Daar is te weinig ruimte voor ivm scherm. Nu denk ik toch om het scherm te vervangen; hij is eigenlijk iets te hoog/laag. Als ik erachter kruip geen windgeruis meer maar als ik rechtopzicht dan is het best veel lawaai. Heeft iemand suggesties voor een ander scherm? Ik heb zelf al de Givi 2136S en de Puig V-tech sport gevonden. Die zijn ongeveer 43 cm hoog. Mooi zou zijn als ik een iets lager scherm kan vinden.
IMG_20190817_093148.jpg

IMG_20190817_103500.jpg
 
Vandaag de SH150 ingeruild voor de Xmax 300. Wat een heerlijke motorscooter zeg! Ritje naar huis redelijk voorzichtig aangedaan. Binnenwegen en stukje autoweg (maximaal 6000 rpm). Ook alvast een afspraak gemaakt voor de 1000 km beurt over drie weken. Helaas lukte het niet om de handkappen erop te laten monteren. Daar is te weinig ruimte voor ivm scherm. Nu denk ik toch om het scherm te vervangen; hij is eigenlijk iets te hoog/laag. Als ik erachter kruip geen windgeruis meer maar als ik rechtopzicht dan is het best veel lawaai. Heeft iemand suggesties voor een ander scherm? Ik heb zelf al de Givi 2136S en de Puig V-tech sport gevonden. Die zijn ongeveer 43 cm hoog. Mooi zou zijn als ik een iets lager scherm kan vinden.
Bekijk bijlage 1418916
Bekijk bijlage 1418917

Mooie scoot, 0 km op de teller zie ik. Dat zie je niet zo vaak, meestal staat er wel 7 km op. Wat het scherm betreft, die kun je in 2 standen verstellen, misschien helpt dat nog iets. Voor de rest veel plezier met je nieuwe X max 300.
 
@ikrijgoedkoop van waar ben je? Ik heb nog een nieuw sport windscherm van Puig in de doosb dat ik nog nooit gebruikt heb. Moest je interesse hebben, laat gerust iets weten. Kleur: Donker smoke (9474F).

@JohanX vorig weekend ben ik overstag gegaan. De keuze ging tussen het verbeteren van de vering of een nieuwe machine. Uiteindelijk heb ik een paar testritjes gemaakt met andere machines en heb ik gekozen voor een Honda X ADV. Bij de dealer kreeg ik nog een mooie overnameprijs van 4.500€ voor mijn X-Max van net geen 9 maanden oud. Ergens vind ik het echt spijtig dat ik hem moet wegdoen maar ik moet kiezen voor mijn dus rug. Het was me toch nog wat te hard de vering.
 
@JohanX vorig weekend ben ik overstag gegaan. De keuze ging tussen het verbeteren van de vering of een nieuwe machine. Uiteindelijk heb ik een paar testritjes gemaakt met andere machines en heb ik gekozen voor een Honda X ADV. Bij de dealer kreeg ik nog een mooie overnameprijs van 4.500€ voor mijn X-Max van net geen 9 maanden oud. Ergens vind ik het echt spijtig dat ik hem moet wegdoen maar ik moet kiezen voor mijn dus rug. Het was me toch nog wat te hard de vering.

Ah kijk eens aan. Grote verandering. Tja, als je last hebt aan de rug moet je iets doen en het is geen garantie dat het met een andere vering is opgelost natuurlijk. Anyway, veel plezier met de Honda, hopelijk zonder rugpijn.

Valt mij wel op dat er regelmatig gewisseld wordt van scooter ?? Vele binnen het jaar.......
 
Laatst bewerkt:
Zeker het originele lage Yamaha sportscherm proberen! Ik had op mijn Xmax250 ook veel last van turbulentie rond de helm. Het sportscherm haalt wel de druk van je borst weg, maar maar rond de helm niet. Daar krijg je schone wind, geen vuile wind. Kijk maar bij Gebben in de showroom, daar staat m'n Xmax...
 
Zeker het originele lage Yamaha sportscherm proberen! Ik had op mijn Xmax250 ook veel last van turbulentie rond de helm. Het sportscherm haalt wel de druk van je borst weg, maar maar rond de helm niet. Daar krijg je schone wind, geen vuile wind. Kijk maar bij Gebben in de showroom, daar staat m'n Xmax...
Ik heb de xmax zien staan! Ziet er goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan