De nieuwe Yamaha Xmax 300

Ja dat ben ik zelf; met mijn 1m85 zit ik op de Burgman prima, en bijna altijd met de benen naar voren.
ik rij ook vaak met me benen naar voren,maar wat ik ook vaak doe zet me benen achter op de voetplank dat vind ik net zo belangerijk die ruimte.
 
Wel n behoorlijke kanttekening:
Natuurlijk kan t prettig zijn om je benen s te strekken of iets dergelijks, maar dit lijkt mij geen doorslaggevend punt.

Ik bedoel, de modellen die hier worden genoemd hebben de mogelijkheid om je benen vooruit te doen, maar verschillen enorm qua rijden.
Een tmax, BMW en Burgman (ik heb de eerste twee proef gereden) zijn totaal andere scoots.
 
Ik ben het eens met Ferry, de benen kunnen strekken lijkt wel een dealbreaker. Een Xmax is en was een midiscooter en geen maxiscooter ala Burgman of Silverwing.
De Xmax is daardoor een beetje een alleskunner. Snelweg, in de stad en op de binnenwegen is ie in z'n element. Daardoor misschien wat minder comfort, maar wel compacter, lichter en wendbaarder.
Persoonlijk zit ik overigens nooit met de voeten vooruit. Het kan best, maar ik voel me meer één met de motor met de voeten geklemd tegen het middengedeelte.
 
De uitlevering van de x-max 300 begint langzaam opgang te komen, ben erg benieuwd of er al mensen zijn die hun ervaring kunnen geven met de x-max 300.

Ik heb zelf afgelopen vrijdag een test rit op een bronze x-max gemaakt. Voor het eerst dat ik op een motorscooter zat heb dus geen vergelijkingsmateriaal.

Wat een fun in de stad, buiten de stad beviel het nog steeds erg goed, alleen de windgevoeligheid bij het passeren van tegemoetkomend vrachtverkeer viel me erg op. Moest me behoorlijk schrap zetten om niet naast de weg te komen. Ik rij nu op een yamaha XJ6n en daar heb ik veel minder last mee om controle te houden bij het passeren van vrachtverkeer.

Hoop dat er snel meer reacties komen.
 
Hallo

Zal mij direct voorstellen. Ik heet Sicco Riedstra en kom uit Drachten en ben sinds dit weekend in het bezit van een X-max 300.

Tijdje geleden een x-max 400 gekocht momo, waar ik helaas maar 1000 kilometer op heb mogen rijden. Bij een kilometerstand van 5000 km had ik de waterpomp kapot en een lekke koppakking.

Had de keuze om het te laten maken of met de nieuwe x-max 300 naar huis te gaan. De keuze was niet moeilijk en ik ging met de x-max 300 naar huis. Het hele weekend er op gereden en het bevalt mij 10 keer beter dan de x-max 400. Het verschil in gewicht viel mij het meeste op en daar door vind ik dat hij beter in de bochten ligt. Ook heeft de Tcs mij al 1 keer geholpen op een nat stukje in een boch. In eens is je vermogen weg waar het achterwiel weg slipt. Kwa vermogen doet hij volgens mij niks onder voor de x-max 400. Maar dat moet later blijken als die is ingereden.
 
Ebro, snap wat je bedoelt.

Hoe zwaarder n motorfiets, hoe minder windgevoelig.
Een kuip helpt ook niet, maar is geweldig voor comfort.
Hoe lichter de scoot, des te wendbaarder deze is in en rond de stad maar dan is die ook meer windgevoelig
 
Hallo

Zal mij direct voorstellen. Ik heet Sicco Riedstra en kom uit Drachten en ben sinds dit weekend in het bezit van een X-max 300.

Tijdje geleden een x-max 400 gekocht momo, waar ik helaas maar 1000 kilometer op heb mogen rijden. Bij een kilometerstand van 5000 km had ik de waterpomp kapot en een lekke koppakking.

Had de keuze om het te laten maken of met de nieuwe x-max 300 naar huis te gaan. De keuze was niet moeilijk en ik ging met de x-max 300 naar huis. Het hele weekend er op gereden en het bevalt mij 10 keer beter dan de x-max 400. Het verschil in gewicht viel mij het meeste op en daar door vind ik dat hij beter in de bochten ligt. Ook heeft de Tcs mij al 1 keer geholpen op een nat stukje in een boch. In eens is je vermogen weg waar het achterwiel weg slipt. Kwa vermogen doet hij volgens mij niks onder voor de x-max 400. Maar dat moet later blijken als die is ingereden.


Interessant om te lezen, veel plezier ermee!

Mish
 
Hallo allemaal,

Wat ervaring delen kan ik wel. Al een paar weken in het bezit van een Xmax 300 (grey). Hiervoor had ik een Xmax 250. Een wereld van verschil kan ik in het kort vertellen. zit nu bijna op de 1000 km dus bijna tijd voor de eerste olieverversing.
Wat korte data:
- loop ongeveer 1 op 30
- trekt een Golf GTI tot 90km p/u er uit, ok ik denk dat de Xmax ongeveer 7 seconden er over doet tot de 100.
- windbescherming is absoluut beter, maar als je wat langer bent 1.80+ dan heb je we wel last van ook al kun je dat scherm op 2 standen zetten.
- zijwind, ja last maar niet echt hinderlijk vind ik.
- keyless, geweldig hoewel het zeker wel even wennen is
- traction control, zeker als een paar keer het lampjes zien aangaan dus een mooie toevoeging.

Als iemand nog verder iets wilt weten dan hoor ik het wel.
-
 
Vraagje: ik heb nu net 2 weken een nieuwe X-Max 300 en zou graag een Akrapovic er onder willen zetten. Nu staat het volgende in de beschrijving bij demper van Akrapovic. Maakt een fantastisch geluid en levert een betere performance. Wat zijn die betere performance ?
 
Paar kilo lichter, door het geluid denk je mogelijk dat je harder gaat, dat wassum dan.

Verkoop is trouwens sky high in Italie.
Sinds release gelijk op de eerste plaats qua verkoopcijfers.
De aldaar altijd goed verkopende Honda SH modellen zijn eventjes van de eerste plek verdreven

Ook in Taiwan gaan ze er voor, dit terwijl de 400 daar haast geen voet aan wal kreeg (enkel wat grijze import)
 
Laatst bewerkt:
Een akra ziet er mooi uit en klinkt geweldig, maar meer vermogen....misschien als je m op n dyno zet.
Wil je sneller: malossi vario erop!
 
Hallo,

Ik had me nog niet voorgesteld. Ik ben Eric en kom uit Lelystad, ben nu ongeveer 6 weken in het bezit van een x-max 300.

Tussendoor even op vakantie geweest dus nog niet heel veel kilometers gemaakt.
Vandaag een stukje gereden en de teller staat nu op 600 km. Erg lastig dat inrijden, ik probeer wel zo rustig mogelijk te rijden en niet boven de 5500 rpm te komen, maar dat geeft het gevoel of je de hele tijd met de rem erop aan het rijden bent.

Hier een paar foto's van mijn x-max, alles is nog standaard.
full


full
 
Laatst bewerkt:
Netjes, lijkt verdraaid veel op die van mij op de uitlaat na dan. Veel plezier ermee en eerlijk gezegd heb ik hem niet echt ingereden.
 
Ik ben George uit Rotterdam, en bijna drie weken in het bezit van de X-max 300. Daarvoor bijna acht jaar Burgman 200 gereden, ruim 40000 km. Ben overgestapt omdat ik meer vermogen wil op de snelweg. Nu bijna 400 km gereden, rustig aan inrijden. Bevalt prima.

Van de week in de regen was het toch glibberig in de bocht, vooral bij tramrails en zebrapaden. Zal met inrijden van de banden beter worden hoop ik. Van de traction control niets gemerkt. Is ook nieuw voor mij. De zitpositie is heel anders dan de Burgman 200, de eerste week kwam ik thuis met pijn in rug en benen. Nu niet meer, kwestie van wennen dus.
De bagagebak is in liters bijna even groot als de Burgman, maar anders van vorm en je moet toch meer passen en meten. Minpuntje zijn de remmen, je moet flink knijpen voor er iets gebeurt.

Een vraagje: ik wil een navigatiesysteem monteren volgend jaar. Wie heeft daar al ervaring mee? Op de Yamaha website staat een soort bakje, komt in plaats van stuurkapje. Maar wat moet je er nou mee, hoe monteer je de steun?
 
was 2 dagen in de eifel wezen rijden was een x max 300 mee,wat mij opviel was dat hij verschrikkelijk zuinig rijd 1 op 38,5 gem. zat 500km snelweg bij.
en het zadel is ook goed lekker hard.
ik was op de kymco downtown 300 die is wel sneller dan de x max 300.
was ook een xmax 400 bij die ging gelijk op met de x max 300.
 
Laatst bewerkt:
Even wat nieuw leven inblazen. Ik heb nu een paar maanden de x-max 300 2017 met het 'oude zadel'. De xmax 300 is op alle fronten verbeterd maar de vering is mij te spartaans. Zijn vaak toch behoorlijk harde felle klappen welke mijn rug en ingewanden te voortduren krijgen. ik weeg 73kg dus veel tegendruk geef ik misschien ook niet... Vering staat op een na slap maar je merkt dat op snelweg bochten de scooter dan meer gaat zwabberen. (bij midden hard totaal geen last van) Op mijn xmax 250 had ik een Shad zadel vroeger. Dit beviel behoorlijk goed en kan mij dit issue niet zo herinneren. voor de 300 zie ik nog geen Shad zadel maar wel de Yamaha Comfort Seat a 260 euri. Hoop geld maar als dit een verbetering is wil ik de beurs wel trekken. In de omschrijving staat 'meer comfort' maar ergens vraag ik mij af of het niet alleen een nieuw zadel is met een hipper overtrekje....

Iemand ervaring met de Yamah X-Max 300 Comfort seat? (anders bestel ik hem via Easyparts en retour hem weer als het geen verschil maakt. verslagje online uiteraard. )

x-max-300-comfort-seat-7241-p.jpg

ziet er wel mooier uit dan het 2017 zadel (2018 zadel is al meer gelijk qua looks)
 
Iemand ervaring met de Yamah X-Max 300 Comfort seat?

Eerst maar eventjes voorstellen: Hallo iedereen. Nieuw hier en mijn eerste post.
Sinds vorig jaar november rij ik rond met een grijze X Max300. Gebruik die voor woon-werk verkeer. Meestal rij ik met de fiets naar het werk (46Km heen en terug) maar de scooter gekocht omdat het mij te lastig werd om dit alle dagen met de fiets te doen. Ik ben geen 18 jaar meer..........

Sjoerdnl: Om te antwoorden op uw vraag. Ik heb twee dagen rond gereden met het Comfort zadel. Is kwa comfort zeker beter als het originele zadel, putten werd ik minder gewaar. Maar......... Ik ben maar 1M66 en had het gevoel dat het comfort zadel ietsje hoger was dan het originele zadel en kon amper bij de grond. Ik moest ook verder achteruit reiken met mijn kont om tegen de rugsteun te zitten, dus heb ik het comfort zadel er maar weer afgehaald.
En persoonlijk vind ik het originele 2017 zadel er sportiever uitzien en gestroomlijnder dan het Comfort zadel.
 
Trouwens. Naar aanleiding van mijn vorige post en het maar net met de voeten aan de grond kunnen heb ik eens naar de Hyperpro verlagingsset zitten kijken. Iemand daar ervaring mee??

Verder op de X Max een sportscherm laten plaatsen (Met dank aan Portrettentrekker voor de tip) en een Akrapovic uitlaat.

2018-08-30 11.03.52.jpg
2018-08-30 11.03.52.jpg
 
Hallo beste Xmax300 rijders.
Even mijn reactie op Sjoerdnl en zijn vraag omtrend het comfortzadel.
Zelf rijd ik met een Xmax400 2018 en heb vanaf het begin daar gelijk een comfort zadel opgezet.
Ik mag aannemen dat die hetzelfde is als die op een Xmax300 zou zitten.
Ik vond de keuze voor het comfort zadel een goede zet.
Wel klopt het dat het zadel best wel hoog is en met mijn 1 meter 83 kan ik mijn voeten niet eens plat op de grond zetten. ( ik weeg rond de 80kg )
Maar het zadel zit als gegoten vind ik.
Kan er lange stukken op rijden zonder last van ongemakken te krijgen.
Ik zou het zo weer doen als ik voor de keuze stond.
Vr Gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan