De nieuwe Yamaha Xmax 300

Dat mogen ze vinden en het zal ook zeker een hoop gedoe opleveren, maar er bestaat buiten de fabrieksgarantie ook nog zoiets als conformiteit.

Als je het onderhoud netjes laat doen door een onafhankelijke zaak, sta je best sterk.

Als je het onderhoud zélf doet met alle bonnen en bewijsstukken, sta je ook niet helemaal met lege handen.

Maar goed, is het je al het gedoe waard als er stront aan de knikker is?

Kwestie van afweging denk ik dan.
Snap ik. Maar dan moet ik ook een goede advocaat hebben tegen Yamaha. Dit geld voor alle motormerken en automerken. Ik heb 5 jaar garantie op mijn Hyundai. Moet het alleen niet in mijn hoofd halen om bij mijn garage om de hoek te gaan. Ja kwikfit mag misschien nog net.
 
Maar dan nog iets. Ik denk dat er heel weinig dealers over blijven als we het allemaal zelf doen. Op een motor/scooter verkopen verdienen ze niet zo veel maar juist van het onderhoud moeten ze het hebben. Behalve Tesla dan want die kunnen het zonder dealers.

Goh, ben nog steeds nog zo benieuwd naar die foto's en alle antwoorden van enforcer. Ik zie wel dat hij het weer razend druk heeft in een andere topic.
 
Snap ik. Maar dan moet ik ook een goede advocaat hebben tegen Yamaha. Dit geld voor alle motormerken en automerken. Ik heb 5 jaar garantie op mijn Hyundai. Moet het alleen niet in mijn hoofd halen om bij mijn garage om de hoek te gaan. Ja kwikfit mag misschien nog net.
Exact, waarom het risico nemen om je garantie te verzieken? 100% mee eens...
 
Duidelijk, maar bij een gloednieuwe motor neem je meestal geen risico en laat je door de erkende of onafhankelijke dealer onderhoud doen. In mijn geval bijvoorbeeld de eerste 3 jaar van aanschaf van een nieuwe motor laat ik de dealer of een erkende onafhankelijke zaak doen (maar bij voorkeur de dealer!). Een motor die ouder of tweedehands is, maak ik mijn handen wel vuil aan, maar een nieuwe, nee dank je. Plus het gedoe dat 't oplevert, plus het kan funest zijn voor de verkoopwaarde in een paar jaar als je de benodigde stempels niet hebt... Van een 'foutje' niet te spreken als het mis gaat... Ben dat vaak genoeg tegengekomen en dan is het de schuld van de fabrikant, maar niet van de persoon die er zelf aan het beunen ging....

Wanneer het misgaat is de schade altijd veel groter dan de paar euro die je op een beurt bespaart. En je scoot is van 2021, dus de kosten zouden moeten meevallen iig....
het gaat niet om een paar euros vooral als je veel rijd. elke 3k km vervang ik olie voor een soepele motor dan scheelt dat niet een paar euro
plus altijd voor ik het doe film ik alles als bewijs. en bewaar ik alle bonnen
welk foutje precies ? er staat letterlijk vervang de olie als dat fout gaat kan ik me niet voorstellen hoe ik een eitje moet bakken zonder dat het fout gaat
 
Laatst bewerkt:
Maar dan nog iets. Ik denk dat er heel weinig dealers over blijven als we het allemaal zelf doen. Op een motor/scooter verkopen verdienen ze niet zo veel maar juist van het onderhoud moeten ze het hebben. Behalve Tesla dan want die kunnen het zonder dealers.

Goh, ben nog steeds nog zo benieuwd naar die foto's en alle antwoorden van enforcer. Ik zie wel dat hij het weer razend druk heeft in een andere topic.
ik haat de morele ridders. weinig overblijven als we alles zelf doen? en dan ? wat boeit mij dat nou
en de foto's een vraag waarom zijn jullie er zo benieuwd naar? is gwn een xmax 2021 in mat grijs helemaal standaard.
 
Laatst bewerkt:
ik haat de morele ridders. weinig overblijven als we alles zelf doen? en dan ? wat boeit mij dat nou
en de foto's een vraag waarom zijn jullie er zo benieuwd naar? is gwn een xmax 2021 in mat grijs helemaal standaard.

Heeft niks met ‘morele ridders’ te maken, maar met logica. Als men een nieuw voertuig koopt gaan de meeste mensen naar een professioneel, en de merkendealer voor onderhoud voor zeker de eerste 3 tot 5 jaar. Of in elk geval een erkende werkplaats. Dat jij het toevallig filmt maakt geen bal uit voor Yamaha, aangezien er geen stempel of in elk geval een notitie van een erkende werkplaats bij staat in het boekje. Punt. En voor de eventuele verkoop 2e hands van de scooter dramt het de 2ehandse waarde keihard naar beneden…

Het is mij (en velen hier) niet logisch waarom je het perse zelf wil doen; heck het is nieuw, je hebt garantie, en dan is de vraag waarom zou je het risico willen nemen?

Op de vraag wat er mis kan gaan is het simpel; als er iets zou gebeuren met je XMAX 2021(?) mechanisch/ technisch dat onder de garantie valt, is altijd de eerste vraag of het onderhoud in de periode is gedaan als aangegeven in het onderhoudsboekje. En zij geven geen fluit om wat je al dan niet op film hebt staan en hebt gedocumenteerd. En ja een oliewissel mag je technish gezien zelf doen, maar wanneer er een garantiegevalletje gebeurt gaan ze mierenneuken, doen ze allemaal, zat er ooit middenin. En dat was gewoon voor een filtertje vervangen....

jaa ik plan om de scooter na een jaar of 2 te verkopen en voor een tmax of adv te gaan dus wil er niet een akra onder zetten

Nou je gaf zelf aan de scooter over een jaar of 2 te verkopen, dus het maakt wel degelijk wat uit of je het alles netjes afgestempeld hebt bij de dealer voor de max mogelijke verkoopwaarde… Just a tip.

En ja, iedereen vraagt om een foto omdat we allen bij aankoop onze fiets showen, en je zoveel affiniteit hebt met foto /video; naja, als je bewegend beeld ken opneme is stil een eitje, niewaar?

Nou laat ons effe je raspaardje zien! Of je heb 'm nie?
 
Wat is veel rijden? Ik doe ook alles zelf aan mijn T-max echter is deze uit 2006 en heeft ie naar mijn weten geen garantie meer.
elk jaar de olie wissen en een beurtje oh ja foto als bewijs dat ik hem bezit.
ik ben aan het loeren naar een x max 300 vandaar dat ik hier meelees.
ben alleen bang dat ik de t-max ga missen, met name bij het optrekken.
iemand hier de overstap gemaakt van de t naar de x?
 

Bijlagen

  • 80C9E9A9-3781-42D4-A84D-9FDA540C7C96.jpeg
    80C9E9A9-3781-42D4-A84D-9FDA540C7C96.jpeg
    515,4 KB · Weergaven: 21
Heeft niks met ‘morele ridders’ te maken, maar met logica. Als men een nieuw voertuig koopt gaan de meeste mensen naar een professioneel, en de merkendealer voor onderhoud voor zeker de eerste 3 tot 5 jaar. Of in elk geval een erkende werkplaats. Dat jij het toevallig filmt maakt geen bal uit voor Yamaha, aangezien er geen stempel of in elk geval een notitie van een erkende werkplaats bij staat in het boekje. Punt. En voor de eventuele verkoop 2e hands van de scooter dramt het de 2ehandse waarde keihard naar beneden…

Het is mij (en velen hier) niet logisch waarom je het perse zelf wil doen; heck het is nieuw, je hebt garantie, en dan is de vraag waarom zou je het risico willen nemen?

Op de vraag wat er mis kan gaan is het simpel; als er iets zou gebeuren met je XMAX 2021(?) mechanisch/ technisch dat onder de garantie valt, is altijd de eerste vraag of het onderhoud in de periode is gedaan als aangegeven in het onderhoudsboekje. En zij geven geen fluit om wat je al dan niet op film hebt staan en hebt gedocumenteerd. En ja een oliewissel mag je technish gezien zelf doen, maar wanneer er een garantiegevalletje gebeurt gaan ze mierenneuken, doen ze allemaal, zat er ooit middenin. En dat was gewoon voor een filtertje vervangen....



Nou je gaf zelf aan de scooter over een jaar of 2 te verkopen, dus het maakt wel degelijk wat uit of je het alles netjes afgestempeld hebt bij de dealer voor de max mogelijke verkoopwaarde… Just a tip.

En ja, iedereen vraagt om een foto omdat we allen bij aankoop onze fiets showen, en je zoveel affiniteit hebt met foto /video; naja, als je bewegend beeld ken opneme is stil een eitje, niewaar?

Nou laat ons effe je raspaardje zien! Of je heb 'm nie?
Helemaal top stukje Zwedenklever maar het is bij enforcer aan dovemansoren gericht. Hij loopt overal een hoop blabla te vertellen. Hij heeft helemaal geen xmax. Hij rijdt nog gewoon op z'n 50 cctje........ (had ie het ooit over). En nou krijgen we de poppen weer aan het dansen*O*
 
Wat is veel rijden? Ik doe ook alles zelf aan mijn T-max echter is deze uit 2006 en heeft ie naar mijn weten geen garantie meer.
elk jaar de olie wissen en een beurtje oh ja foto als bewijs dat ik hem bezit.
ik ben aan het loeren naar een x max 300 vandaar dat ik hier meelees.
ben alleen bang dat ik de t-max ga missen, met name bij het optrekken.
iemand hier de overstap gemaakt van de t naar de x?
Ach bij mij is 2000 p.j. al uitzonderlijk. Phoe zeg, van t naar x, dat is voor mij de omgekeerde wereld. Waarom dan?
 
het gaat niet om een paar euros vooral als je veel rijd. elke 3k km vervang ik olie voor een soepele motor dan scheelt dat niet een paar euro
plus altijd voor ik het doe film ik alles als bewijs. en bewaar ik alle bonnen
welk foutje precies ? er staat letterlijk vervang de olie als dat fout gaat kan ik me niet voorstellen hoe ik een eitje moet bakken zonder dat het fout gaat
Zet die filmpje op youtube. Bak je dat eitje met een Tefal pan? Hoop dat er geen krassen in zitten want dan heb je ook geen garantie op een gezond eitje. Film dat ook maar.
 
Helemaal top stukje Zwedenklever maar het is bij enforcer aan dovemansoren gericht. Hij loopt overal een hoop blabla te vertellen. Hij heeft helemaal geen xmax. Hij rijdt nog gewoon op z'n 50 cctje........ (had ie het ooit over). En nou krijgen we de poppen weer aan het dansen*O*
dat zou vrij gestoord zijn vind je niet :P is meer een cultuurs dingetje ik post nooit foto's van de dingen die ik bezit of het nou een duur horloge is of een dita zonnebril die ik gister heb gehaald voor 500 euries. sommige dingen hoef je niet mee te pronken. dus of ik het heb is niet de vraag is meer waarom jij je zo irriteert aan dat ik mijn eigen onderhouds beurten doe. btw ik kan je wel laten zien wat ik allemaal heb besteld voor olie , oliefilter etc. dan kan jij die ook halen voor je xmax dan hoef je niet opgelicht te worden.
 
Ach bij mij is 2000 p.j. al uitzonderlijk. Phoe zeg, van t naar x, dat is voor mij de omgekeerde wereld. Waarom dan?
2000 pj ? ik rij dat per maand. dan begrijp je zelf ook wel dat ik geen zin heb om elke keer zoveel uit te geven als ik het zelf ook kan. en plus een stempeltje kan je krijgen op je map voor 10 per stempel bij sommige plekken. money talks.
 
Wat is veel rijden? Ik doe ook alles zelf aan mijn T-max echter is deze uit 2006 en heeft ie naar mijn weten geen garantie meer.
elk jaar de olie wissen en een beurtje oh ja foto als bewijs dat ik hem bezit.
ik ben aan het loeren naar een x max 300 vandaar dat ik hier meelees.
ben alleen bang dat ik de t-max ga missen, met name bij het optrekken.
iemand hier de overstap gemaakt van de t naar de x?
koop een nieuwe tmax. je gaat het vermogen vast missen.
 
dat zou vrij gestoord zijn vind je niet :P is meer een cultuurs dingetje ik post nooit foto's van de dingen die ik bezit of het nou een duur horloge is of een dita zonnebril die ik gister heb gehaald voor 500 euries. sommige dingen hoef je niet mee te pronken. dus of ik het heb is niet de vraag is meer waarom jij je zo irriteert aan dat ik mijn eigen onderhouds beurten doe. btw ik kan je wel laten zien wat ik allemaal heb besteld voor olie , oliefilter etc. dan kan jij die ook halen voor je xmax dan hoef je niet opgelicht te worden.
Daar ligt het niet aan; je geloofwaardigheid word een beetje in twijfel getrokken... Niemand geeft een fluit om dure (luxe) zooi die je koopt. Jou centen, jouw pakkie an.
En de meesten hier, mij incluis weten wel degelijk (ten minste!) hoe we olie en een filter e.d. moeten vervangen, en meestal zelf meer dan dat. We kiezen er simpel voor om het a: niet te doen met onze nieuwe machines; en b: we rijden wellicht niet zoveel als jij dat doet, dus het jaarlijkse onderhoud bij de dealer met de oliewissel is afdoende.

Punt...
 
Daar ligt het niet aan; je geloofwaardigheid word een beetje in twijfel getrokken... Niemand geeft een fluit om dure (luxe) zooi die je koopt. Jou centen, jouw pakkie an.
En de meesten hier, mij incluis weten wel degelijk (ten minste!) hoe we olie en een filter e.d. moeten vervangen, en meestal zelf meer dan dat. We kiezen er simpel voor om het a: niet te doen met onze nieuwe machines; en b: we rijden wellicht niet zoveel als jij dat doet, dus het jaarlijkse onderhoud bij de dealer met de oliewissel is afdoende.

Punt...
ik ben niet echt van de verhaaltjes verzinnen.
je zei het is mijn niet logisch wrm je het zelf wilt doen? ik zal het uitleggen Dealer 200 euro ik 30 euro
4x per jaar olie wissel = dealer 800 euro
ik 120 euro
grote beurt ga ik naar een goeie dealer die gespecialiseerd is in tmax en xmax scooters
 

Bijlagen

  • IMG_20210610_110205.jpg
    IMG_20210610_110205.jpg
    151,7 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
Helemaal top stukje Zwedenklever maar het is bij enforcer aan dovemansoren gericht. Hij loopt overal een hoop blabla te vertellen. Hij heeft helemaal geen xmax. Hij rijdt nog gewoon op z'n 50 cctje........ (had ie het ooit over). En nou krijgen we de poppen weer aan het dansen*O*
hier is mn 50 cctje +250
nu niet zo stil zijn
 
Laatst bewerkt:
ik ben niet echt van de verhaaltjes verzinnen.
je zei het is mijn niet logisch wrm je het zelf wilt doen? ik zal het uitleggen Dealer 200 euro ik 30 euro
4x per jaar olie wissel = dealer 800 euro
ik 120 euro
grote beurt ga ik naar een goeie dealer die gespecialiseerd is in tmax en xmax scooters
Heb je de arrow er nog niet onder zitten?!
 
nee ik hebm niet besteld ik wil geen gezeik met db dit dat. zou het wel tof vinden
wat heb jij er onder
Nee zoals mijn signature zegt, ik hou mijn T-max techmax 100% standaard voorlopig. Ben de leeftijd voorbij dat alles rapper moet, of luider moet klinken ruimschoots voorbij. Naja... Ruimschoots wellicht nie, maar het is meestal geldverspilling, en ik kan die herrie niet gebruiken in de gebieden waar ik gewoonlijk naartoe ga. Ben natuurfotograaf (sidejob), en met de scoot kom ik ver genoeg, maar van het geluid moet ik 't niet hebben in het reservaat....
 
Nee zoals mijn signature zegt, ik hou mijn T-max techmax 100% standaard voorlopig. Ben de leeftijd voorbij dat alles rapper moet, of luider moet klinken ruimschoots voorbij. Naja... Ruimschoots wellicht nie, maar het is meestal geldverspilling, en ik kan die herrie niet gebruiken in de gebieden waar ik gewoonlijk naartoe ga. Ben natuurfotograaf (sidejob), en met de scoot kom ik ver genoeg, maar van het geluid moet ik 't niet hebben in het reservaat....
oh tmax techmax dat is mijn doel uiteindelijk. xmax is daar denk ik niet mee te vergelijken. enige voordeel van xmax is plek voor 2 helmen
 
Ach bij mij is 2000 p.j. al uitzonderlijk. Phoe zeg, van t naar x, dat is voor mij de omgekeerde wereld. Waarom dan?
BertH. Juist omdat ik voor het rijden van tourritten en korte vakanties nog een Ducati Multistrada 1000 heb. Ik hink ook enorm op twee gedachten, alles verkopen en een nieuwe 300 of houden zoals nu, met een 300 kun je ook op vakantie en touren. Daar zit dus de twijfel (snel weg bij stoplicht en voldoende vermogen zonder herrie blijft ook leuk)
De motoren en scooter zijn in technisch uitstekende staat, daar zorg ik voor. Dus het zou zeker niet voor de kosten zijn, onderhoud valt reuze mee.
 
nee schatjes ik hem een vriend die een erkende dealer is. had nooit geweten dat hij ook van yamaha was maar hey ! krijgen we mooi voorelkaar he.
nogmaals als je een oliewissel en een paar slangetjes niet zelf kan controleren moet je geen motor rijden.
vakmanschap wat een grap. jaa als je kleppen gaat stellen of echt gaat onderhouden mischien .. maar wat olie verwisselen :P
betalen jullie maar lekker die 200 euro voor je olie wissel ik doe mijn ding ajuu !

Welke dealer vraagt €200 voor n oliewissel dan?
Ik was volgens mij €50 kwijt dus toen dacht ik...klaar terwijl je wacht...dan hoef ik het zelf niet te doen :)
 
Welke dealer vraagt €200 voor n oliewissel dan?
Ik was volgens mij €50 kwijt dus toen dacht ik...klaar terwijl je wacht...dan hoef ik het zelf niet te doen :)
yamaha dealer. eerste beurt vroeg hij 200 euries gek zeg.
ging ik naar een hele goeie bekende tmax specialist. noem zijn naam niet .
hij zei letterlijk wat ? :P ?? maak je een grap ik zei nee? hij zei 200 euro in geen 200 jaar
zeg maar tegen die oplichter dat ik het voor 80 doe.
toen heb ik op youtube naar de eerste beurt gekeken wat er werd gedaan toen dacht ik ehh dit kan ik zelf.
en raad is ? ik kon het zelf.
dit zijn allemaal schaapjes hier met ja maar de dealeeur kan stikkertje geven dit dat. bro ik stempel heel je boekje vol is niet zo lastig om aan te komen.
 
Enforcerer....als je net zo sleutelt aan de brommert als dat je fotografeert. ben ik er niet gerust op.
Mocht je de ambitie hebben om van fotograferen en/of fotobewerking je beroep te maken, zou ik nog even wachten met het opzeggen van je huidige baan.
Zit geboeid naar die foto te kijken, maar d'r klopt echt niets aan die foto.
Een hele slechte photoshop!
Daarbij....iedereen op dit forum die een nieuwe motor(scooter) bij de dealer ophaalt maakt gelijk een paar plaatjes om te delen met de mede MF leden.
Niet om te snoeven, maar gewoon een kwestie van je enthousiasme delen met de lotgenoten.
Denk dat BertH dicht bij de waarheid zit...
 
Terug
Bovenaan Onderaan