De nieuwe Yamaha Xmax 300

Gisteren ritje Ardennen 👍.
Ideaal weer
 

Bijlagen

  • IMG_20210609_151142.jpg
    IMG_20210609_151142.jpg
    359 KB · Weergaven: 50
@BertH. Mooie vraag “ hoe zou mijn zoon erover denken” geen idee! Inmiddels heeft hij de multi 1200 gekocht, ook voor meer tourritten. De onderhoudskosten vallen uiteindelijk reuze mee, nee het is zeker geen Yamaha. Maar heeft wel op regelmatige basis zijn onderhoud nodig en kleppen stellen is zeker bij de Duc een dure aangelegenheid.
De reden voor de evntuele switch zou zijn dat ik wat meer op de scooter dan erin zit, mogelijk herken je wat ik bedoel, op de t-max zak ik op den duur onderuit en rug is al niet heel jofel.
 
@BertH. Mooie vraag “ hoe zou mijn zoon erover denken” geen idee! Inmiddels heeft hij de multi 1200 gekocht, ook voor meer tourritten. De onderhoudskosten vallen uiteindelijk reuze mee, nee het is zeker geen Yamaha. Maar heeft wel op regelmatige basis zijn onderhoud nodig en kleppen stellen is zeker bij de Duc een dure aangelegenheid.
De reden voor de evntuele switch zou zijn dat ik wat meer op de scooter dan erin zit, mogelijk herken je wat ik bedoel, op de t-max zak ik op den duur onderuit en rug is al niet heel jofel.
Hier ook een die 2 x Hernia operatie achter de rug heeft. Was al 12 jaar geleden maar dat wil ik toch zo houden. Ik merk wel dat de Xmax 300 erg gevoelig is voor kleine hobbels, zoals dwars over tramrails, dat soort dingen, kunnen venijnig in de rug doorstuiteren en er zijn meer mensen die daar over klagen. Kromme rug heb ik op de Xmax 300 i.d.d. geen last van. Gewicht op de polsen ook niet meer. Kan niet vergelijken met Tmax, nooit op gereden. Vergeleken met een motor, zeker een zware, vind ik een Xmax 300 verder zeer comfortabel en er kan lekker veel mee onder het zadel. Zie je kans om een proefrit te maken? Heb ik toen gedaan bij Motoport in Hillegom. Of ze dat nog doen weet ik niet. Ze waren niet blij dat ik hem niet bij hun kocht. Tja, kreeg €0 korting en bij ander 200. (tja nu ga ik bijna op een beroemd (ex) iemand lijken op dit forum).
 
Zwedenkever waar heb jij dit zinnetje geplaatst? T-Max TechMax 2021 is standaard, en blijft standaard.... Ik kan maar niet ontdekken waar je dat invult bij mijn profiel. Wil ik ook maar eens doen. Bij Handtekening soms?
 
Komt iemand dit bekend voor? Aan de rechterkant van de achtervelg lijkt de lak aan de rand los te laten bij mijn xmax van vorig jaar. Uiteraard niks geraakt met mijn velg. Lijkt me dat dit ook onder garantie valt 🤷?
 

Bijlagen

  • PXL_20210612_114611513.jpg
    PXL_20210612_114611513.jpg
    306,4 KB · Weergaven: 33
  • PXL_20210612_114604670.jpg
    PXL_20210612_114604670.jpg
    308,6 KB · Weergaven: 33
op de t-max zak ik op den duur onderuit en rug is al niet heel jofel.
Was de reden voor mij om geen T-Max meer aan te schaffen. Bij langere toerritten zette ik soms mijn voeten op de passagierssteun en maakte een holle rug om even tegengewicht te geven voor de onderuitgezakte positie. Heb nu een BMW C400GT waar ik dit niet ondervindt. Ook op de Honda SWT 600 had ik dit niet, deze was niet meer leverbaar net als de BMW C650. Daarom de lichtere 400 genomen welke tot op heden ruim voldoet... Forza 350/750 is voor mij een jaartje te laat in de markt gezet ;(
 
Komt iemand dit bekend voor? Aan de rechterkant van de achtervelg lijkt de lak aan de rand los te laten bij mijn xmax van vorig jaar. Uiteraard niks geraakt met mijn velg. Lijkt me dat dit ook onder garantie valt 🤷?
Lijkt mij ook. Maar misschien nog kettingslot of zo, zeg maar wat.
 
Vaak geweest en zou ik ook wel willen, misschien volgende week wel. U heeft ook zo'n prachtig land:)
Ik woon in BE, maar ik bezit dat land niet. Het is niet mijn eigendom.

De variatie in landschappen in BE blijkt inderdaad heel breed. Volgens een geoloog waar ik het er ooit mee heb over gehad is het moeilijk om elders ter wereld op zo een kleine oppervlakte, met moeite 30.000km², een zo verscheiden spectrum aan landschappen en bodemtypes aan te treffen.
 
Ik woon in BE, maar ik bezit dat land niet. Het is niet mijn eigendom.

De variatie in landschappen in BE blijkt inderdaad heel breed. Volgens een geoloog waar ik het er ooit mee heb over gehad is het moeilijk om elders ter wereld op zo een kleine oppervlakte, met moeite 30.000km², een zo verscheiden spectrum aan landschappen en bodemtypes aan te treffen.
Nee, u bezit dat land niet maar ik zei dat toch tegen supper, die misschien wel:) Ik geloof die geoloog meteen:t
 
Hier ook een die 2 x Hernia operatie achter de rug heeft. Was al 12 jaar geleden maar dat wil ik toch zo houden. Ik merk wel dat de Xmax 300 erg gevoelig is voor kleine hobbels, zoals dwars over tramrails, dat soort dingen, kunnen venijnig in de rug doorstuiteren en er zijn meer mensen die daar over klagen. Kromme rug heb ik op de Xmax 300 i.d.d. geen last van. Gewicht op de polsen ook niet meer. Kan niet vergelijken met Tmax, nooit op gereden. Vergeleken met een motor, zeker een zware, vind ik een Xmax 300 verder zeer comfortabel en er kan lekker veel mee onder het zadel. Zie je kans om een proefrit te maken? Heb ik toen gedaan bij Motoport in Hillegom. Of ze dat nog doen weet ik niet. Ze waren niet blij dat ik hem niet bij hun kocht. Tja, kreeg €0 korting en bij ander 200. (tja nu ga ik bijna op een beroemd (ex) iemand lijken op dit forum).


Rijden over tramrails zeer herkenbaar.. Ik vind het echt een aanslag op mijn rug, vooral in Amsterdam. Daarom overweeg ik volgend jaar over te stappen naar een X-ADV.
 
Rijden over tramrails zeer herkenbaar.. Ik vind het echt een aanslag op mijn rug, vooral in Amsterdam. Daarom overweeg ik volgend jaar over te stappen naar een X-ADV.
Ik overweeg eerst andere veren. Het probleem is bij mij niet zo heel erg groot, maar soms toch irritant.
 
Rijden over tramrails zeer herkenbaar.. Ik vind het echt een aanslag op mijn rug, vooral in Amsterdam. Daarom overweeg ik volgend
Sorry jongens, tramrail? Als dit je probleem is, is er iets anders mis (bandenspanning, afstelling vering, etc.. of gewoon angstig voor die dingen zijn er ook veel).. Ik rij echt dagelijks door Amsterdam, doe dit makkelijk 700 km per maand en passeer er dus heel wat. Dit mag je niet voelen, zeker niet aan je rug.. Ze zijn hooguit soms irritant, wanneer je ze dwars overrijdt bij regen oid.
Slecht wegdek, losse of uitstekende klinkers, verschillende verkeersdrempels, zwalkende fietsen en vooral die k** toeristen.. Veel vervelender.
Nu rij ik een Beverly 350 (de betere keuze 😂) een andere scoot dus. Maar heb dit ook een tijdje op X-max 400 gedaan, was ook geen punt. Dus, ben bang dat een andere scoot dit probleem niet oplost.
 
Sorry jongens, tramrail? Als dit je probleem is, is er iets anders mis (bandenspanning, afstelling vering, etc.. of gewoon angstig voor die dingen zijn er ook veel).. Ik rij echt dagelijks door Amsterdam, doe dit makkelijk 700 km per maand en passeer er dus heel wat. Dit mag je niet voelen, zeker niet aan je rug.. Ze zijn hooguit soms irritant, wanneer je ze dwars overrijdt bij regen oid.
Slecht wegdek, losse of uitstekende klinkers, verschillende verkeersdrempels, zwalkende fietsen en vooral die k** toeristen.. Veel vervelender.
Nu rij ik een Beverly 350 (de betere keuze 😂) een andere scoot dus. Maar heb dit ook een tijdje op X-max 400 gedaan, was ook geen punt. Dus, ben bang dat een andere scoot dit probleem niet oplost.
Nee hoor, m'n bandenspanning altijd goed, veerstanden allemaal geprobeerd. Angst voor de rails ook niet, vanaf dat ik kon fietsen ging ik er al over heen, was wel eens vallen en opstaan. Voor de tram zelf wel ietsje angst, zijn best stevige dingen hier. Maar ja als jij er 700 km per maand over heen gaat dan heb je ook een goed getrainde rug, ik niet. Ik rijd er 2x per maand, dwars, overheen. Slecht wegdek, uitstekende klinkers, hele gemene verkeersdrempels, hebben wij hier ook maar gelukkig ook veel, goed asfalt. Maar ik stuiter soms best aardig als ik ff niet oplet waar ik op rij en voel dat vanaf mijn stuitje tot mijn atlas. Maar ik blijf toch lekker op mijn Xmax-300 door kachelen. Van fietsers hebben we allemaal last maar ik heb ook ABS. Toeristen huren hier tegenwoordig allemaal scooters, die zijn pas een ramp.
 
Sorry jongens, tramrail? Als dit je probleem is, is er iets anders mis (bandenspanning, afstelling vering, etc.. of gewoon angstig voor die dingen zijn er ook veel).. Ik rij echt dagelijks door Amsterdam, doe dit makkelijk 700 km per maand en passeer er dus heel wat. Dit mag je niet voelen, zeker niet aan je rug.. Ze zijn hooguit soms irritant, wanneer je ze dwars overrijdt bij regen oid.
Slecht wegdek, losse of uitstekende klinkers, verschillende verkeersdrempels, zwalkende fietsen en vooral die k** toeristen.. Veel vervelender.
Nu rij ik een Beverly 350 (de betere keuze 😂) een andere scoot dus. Maar heb dit ook een tijdje op X-max 400 gedaan, was ook geen punt. Dus, ben bang dat een andere scoot dit probleem niet oplost.

Ik rij dagelijks via Ceintuurbaan naar werk.
Mocht je vrije tijd hebben rij een dagje over de tramrails waar ik het over heb.
Ik heb elke afstelling geprobeerd maar helaas zonder succes. Enige truc is met iemand anders achterop over de rails rijden.
Geen idee hoe het kan maar met iemand achterop veranderd het ineens in een hele comfortabele scooter.

Exacte locatie hieronder. Beruchte rug brekers...
Vanuit Amsteldijk moet je via Ceintuurbaan richting Ferdinand Bol rijden.
 
Als je het solo wel voelt en met iemand achterop niet, dan heeft het waarschijnlijk te maken met de druk (het gewicht) dat je op de weg brengt. Zowel bandenspanning als vering kun je op deze verschillende situaties afstellen. De meest makkelijke afstelling om eens mee te testen en te variëren zijn de banden en dan specifiek de achterband. Veel merken geven hier ook advies om aan te passen naar situatie. Bij de Beverly 350 adviseren ze: solo 2,4bar (35psi) en duo 2,6 (36psi) en geloof me.. Dat verschil voel je enorm en zou je oplossing kunnen zijn!
Misschien rijd je dus met een voor jou te harde / stugge afstelling..
Ik zelf rij op Heidenau K66 met 36psi, dat is een vrij harde afstelling. Ik vind het heerlijk, maar het is niet voor iedereen lekker.

Gewoon eens proberen met 0,1 of 0,2 bar minder en zo zoeken naar wat voor jou lekker is. Je speling is +/- 0,2bar

Btw: ik ken de overgang goed. Zelf heb ik een bedrijfje in de wallen regio en mijn zoon bij Ferdinand Bol, kom er dus geregeld.. Maar de stad kent natuurlijk tal van dit soort punten. Dus, passend afstellen is geen overbodige luxe.
IMG_20210615_121031.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan