De nieuwe Yamaha Xmax 300

Timacaro

Rookie
13 mrt 2015
23
0
Maassluis
Details
Sportief en dynamisch ontwerp met het puur TMAX DNA
Blue Core technologie staat garant voor uitmuntende prestaties en een laag brandstofverbruik
Meer stabiliteit dankzij de voorvork zoals gebruikt bij een motorfiets
Traction Control Systeem (TCS) voor soepel en zelfverzekerd rijden
Keyless Smartkey startsysteem
Heldere en stijlvolle LED verlichting vóór en achter
Ruime opbergruimte onder het comfortabele zadel voor twee integraalhelmen en nog meer spullen
Duidelijk leesbaar multifunctioneel instrumentenpaneel
12V outlet om uw apparaten op te laden
Sportief weggedrag en stabiliteit dankzij de groot formaat wielen
Schijfremmen vóór en achter, standaard voorzien van geavanceerd ABS remsysteem
Zitgedeelte en interieur van hoogwaardige kwaliteit
Technische specificaties
Delen
Motor
Motortype 1-cilinder, Vloeistofgekoeld, 4-takt, enkel bovenliggende nokkenas, 4-kleppen
Cilinderinhoud 292 cc
Boring x slag 70,0 mm x 75,9 mm
Compressieverhouding 10,9 : 1
Max. vermogen 20,6 kW bij 7.250 tpm
Max. koppel 29,0 Nm bij 5.750 tpm
Smeersysteem Druksmering
Brandstofsysteem Brandstofinjectie
Ontstekingssysteem TCI
Startsysteem Elektrisch
Transmissie Automaat met V-snaar
Type
Wielophanging, voor Telescopische voorvork
Veerweg, voor 110 mm
Wielophanging, achter Achterbrug
Veerweg, achter 79 mm
Remmen, voor Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 267 mm
Remmen, achter Hydraulisch bediend, enkele remschijf, Ø 245 mm (ABS-systeem)
Bandenmaat, voor 120/70-15
Bandenmaat, achter 140/70-14
Afmetingen
Totale lengte 2.185 mm
Totale breedte 775 mm
Totale hoogte 1.415 mm (adjustable screen 1,465mm)
Zithoogte 795 mm
Wielbasis 1.540 mm
Grondspeling 135 mm
Rijklaargewicht 179 kg
Inhoud brandstoftank 13,0 liter
 
Laatst bewerkt:
Sorry kan de Titel niet meer aanpassen.....

via knop rechtsboven "rapporteer" kun je de MF moderatie je naamswijziging voorstellen.

Goeie zet van Yamaha om een 14" achterwiel te gebruiken.
En de mooiste karakter eigenschap:
Nu eindelijk ook gewoon met doorlopende voorvork poten.

Ik heb nooit begrepen waarom Yamaha voor zijn lichtere modellen daar net zoals de beide Taiwanese fabrikanten ook al niet jaren terug mee op de markt kwam :?
Het geeft echt een betere stabiliteit.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Dat is spannend nieuws man, goed gevonden!

Mn vriendin wilt volgend jaar n xmax 400 kopen, maar deze 300 ziet er dik uit, nog mooiere koplampen en heeft bijna net zoveel pk?
Ik kan geen Frans maar t lijkt dat er 27 pk staat terwijl de 400 31 pk is.

Stom, je schrijft t al...
De 400 heeft 23 kw, de 300 heeft er 20
Misschien dat er ook n nieuwe 400 komt?
 
Laatst bewerkt:
Weet ik niet.
Interessant want waar de 400 een wielmaat heeft van 15 inch voor en 13 inch achter
Heeft de 300 15 voor en 14 achter.
Vandaar de kortere veerweg.

Nogmaals, de 300 heeft maar 3 kw minder, maar weegt wel ff 179 tegen 215 van de 400.
Tractioncontrol en keyless....en ook nog n verstelbare ruit.
Zo te zien elektrisch openen tankdop en buddy, gezien de 2 platte knoppen bij t contact
Ziet er echt mooi uit
We verwachten en hopen op n vernieuwde 400
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof nooit dat ze nog met een 400 komen, de 125 en de 300 en dan de 2 nieuwe T-max modellen die al een tijdje de ronde doen. TX en SX geloof ik. Afwachten maar, maar ik hoop dat Honda er nog even een nieuwe Forza 300 tegenover zet. Dan zijn we weer compleet...
 
Hmm de vijver van de 300 cc word steeds intresanter omdat ze steeds krachtiger worden en qua vermogen steeds meer tegen de 400 aanliggen. Zoals de bev350.
de kymco die ook met zijn 299cc 30 pk doet
Terwijl de 300cc qua gwichten allemaal onder de 180kg blijven de de 400 cc al gauw 215 a 225 kg wegen.
als je dan naar pk gewicht verhoudingen kijkt dan lijken de fabrikanten suicidaal bezig te zijn door de 300 cc zo stevig neer te zetten tegeover niet alleen de concurenten 400cc maar ook die van eigen huis.
Het afvallen van de 25 kw en het indrotuceren van de 35 kw bied ook weer andere mogelijkheden.
namelijk het veruimen van 400cc naar hogere pk waardoor er ruimte ontstaat om ook de 250cc door te laten groeien naar 300. En waar een 300 altijd 20 a 25 pk haden persen ze nu er dus steeds vaker tussen de 27 en 30 pk uit.
honda deed het uiteraartd al heel goed met zijn 400 silverwing en 38 pk.
jammer dat die 250 kg was maar aangeziem zij geen 500cc hadden maar de silverwing 600 hadden ze niet veel last van concurentie in eigen huis.
kymco die had dan wel zelfmoord gepleegt met de kymco 500cc.
door de 400 cc kymco neer te zetten die maar 2pk minder dan de 500 had en ook nog net zo mooi was en veel lichter en zuiniger had die 500 eigenlijk geen plaats meer.
maar dat hebben ze slim gedaan met de 550 op komst was dit maar tijdelijk.
die 550 die dus boven de 35 kw is supper dom want nu is die eigenlijk een vergelijking met de bmw logischer omdat die niet meer in dezelfde vijver zit als de tmax terwijl ze de tmax op het oog hadden.
hoe dan ook lijkt het mij logisch dat de meeste 400 cc scooters met de tijd tussen de 35 en 38 pk zullen gaan krijgen.
dan blijft de keuzen tussen de 400 en 300 gerechtwaardig voor de klant.
ook yamaha heeft hier goed over nagedacht want de tmax is niet voor niks naar de 46.7 pk gegaan .terwijl dit 44pk was. Hierdoor is er ruimte ontstaan om het vermogen van de 400 te laten groeien zonder dat ze te dicht opelkaar zitten.

Dit is althans mijn kijk erop. Ik denk dus niet dat de 400 cc verdwijnt een evolueert.
 
ook mooi, zit er veel been ruimte verschil tussen een 400 en een 250.

Die zelfde vervelende hoek waar je neus van je schoenen tegen aan zit die zie je nu weer terug op deze 300.
Overigens zie je dat bij wel veel meer scooters.
Dus extra been ruimte zoals op de oude Majesty is er nog steeds niet bij.
Ik kreeg het Spaans benauwd op de 400, nou zal dat prima te doen zijn voor mevrouw "Ferry34"
maar langer als 175cm, en daar lopen er zat van rond in NL zal je niet al te veel bewegingsvrijheid hebben
 
Sport Scooters - Scooters en Bromfietsen - Yamaha Motor Europe, branche Nederland


Als je m op xmax 300 zet kan je deze 360 bekijken
(Gelukkig een mooiere uitlaat pfffff)


En sossa, Aangezien ze de xmax 300 op 20kw hebben,
De 400 zal dan echt meer moeten gaan krijgen, is nu 23kw en dus 28-30 kw?
Maar die gaat dan dicht richting tmax530 waardoor die hoger dan 35 kw gaat worden?

Lijkt me logisch, want nu gaat de 300 heel dicht naar de 400 en omdat die zoveel lichter is, wordt die even snel en dat is niet handig
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de meeste 300 dus echte 299 of 310cc tot maximsle vermogens van 23 kw zullen krijgen. Alle fabricanten zullen denk ik uiteindelijk dit gaan doen.
de yamaha xmax 400 is nu inderdaad 23 kw en dat heeft yamaha expres gedaan tenbehoeven van een bredere koppel verspreiding.
tenslotten is het blok gewoon een majesty blok die 25 kw was.
de 400cc 25 kw zal denk ik allemaal naar max 28 a 29 kw gaan.
de tmax 530 is 34.2 kw het verschil is nog net voldoende om onderscheident te zijn het verschil met bijv de tmax zou dan om en nabij de 7 8 pk zijn.
De tmax komt niet in gevaar omdat bijv de rijwielgedeelte van een 400 al niet in de buurt van de tmax komt. Hij blijft onderscheident genoeg.
merken zoals suzuki en hona hebben helemaal geen 500cc dus daar geen vuiltje aan de lucht.

Maar dat is mijn vissie blik maar he.
voor hetzelfde moment zit ik er compleet naast al denk ik zelf dat ik wel goed zit.
300 400 cc zijn momenteel best hot
 
Ben benieuwd.
Hopelijk is die 300 snel ergens te zien en kijken wat ze met de 400 gaan doen.
Zag toen n paar maanden geleden van die Spy foto's waarbij ze aan t testen waren met de nieuwe xmax 250 (blijkt nu de 300 geweest te zijn) en de 400.
Beiden afgeplakt.

M'n aprillia met 22 pk 300cc begint nu toch wel underpowered te raken pfff
 
Mooie scoot alleen de achterkant valt me wat tegen vooral die 2 veerpootjes achter ..daar hadden ze toch wel iets op mogen verzinnen !
 
Ja dat is op de 400 ook.
1 ding irriteerde me aan de 400 en dat was de kolossale achterkant, door die plastic boxen (luchtfilter etc).
De 300 mist n box bij de uitlaat dus ben ik benieuwd hoe dat staat.

Mooie tellers en inderdaad mooie knopjes om buddy en tankklepje te ontgrendelen.
 
Laatst bewerkt:
Ja idd. die lelijke 2e broodtrommel (luchtfilter) is er eindelijk af.
Dan kan je tenminste een beetje fatsoenlijk daartussen schoonmaken.

Wat mij opvalt is dat ze het voor elkaar hebben gekregen (althans volgens specificaties) dat er ondanks een groter achterwiel toch nog 2 helmen in passen.

Overigens zal nu ook dankzij een beter formaat achterwiel de middenbok niet meer over de grond gaan.
 
Het is maar wat je wilt...
Gaaf ding, kon nog weleens een verkoopknaller worden in het 300cc segment! 8-)
Hij is zeker mooi, ik vond de xmax 250 net een paar pk te kort komen, en ik denk dat met deze met een stuk meer vermogen de verkoop zeker zal aantrekken.
Iets groter had van mij wel gemogen ondanks dat ik maar 1,80 meter ben.
 
Wat een keuze in het 300 segment. Ik was overtuigd dat ik weer voor een BV350 zou gaan zodra vervanging zich aandient, maar dit weet ik niet meer zo zeker. Prachtig zeg.

Mish
 
Terug
Bovenaan Onderaan