De nieuwe Yamaha Xmax 300

Ik heb gelukkig Pirelli Diablo’s op m’n Forza 350. Perfecte banden. Een paar jaar geleden had ik ook Pirelli’s op mijn Versys 650, die bevielen ook erg goed.
Pirelli Diablo Rosso scooter zijn er niet in de maat van mijn banden. Een Pirelli alternatief zijn de de Angel's. Die zijn er wel in de juiste maten. En over de Angel's vind ik ook gunstige commentaren maar niet beter dan van de City Grip 2.
 
Goedenavond Xmax rijders,
Ik ben Kevin en 22 jaar oud op dit moment ben ik nog bezig met mijn rijbewijs A2 code 80 om precies te zijn. Avb al gehaald en hoef alleen nog AVD dit examen heb ik begin 2022. De zoektocht is begonnen naar de eerste motor (scooter). Op dit moment rijd ik nog rond op 50cc Piaggio met 25K op de klok goede ervaringen met Piaggio maar ga toch de stap maken naar Yahama, nu is mijn vraag of jullie me wat advies kunnen geven.
Ik wil denk ik gaan voor de XMax 300 tech max dit word mijn dagelijkse vervoer voor boodschappen, werk, uitstapjes etc ook omdat ik geen auto heb en wil. Absoluut verliefd op deze motorscooter. Ik zou hem nieuw kunnen kopen maar dat zit wel aan het randje van mijn budget. Ik kijk nu naar 2019, 2020 en 2021 model tweedehands ongeveer rond de 6K. Wat zal ik doen nieuw kopen? Of tweedehands? Weet iemand een betrouwbare goede dealer waar ik ook terecht kan voor een proefrit? Ik woon vlakbij Rotterdam 25 km er vanaf city rijden gaat natuurlijk super maar wegen ernaar toe zijn 80 km/uur wegen, snelweg word af en toe gebruikt maar ook rijden met mijn vriendin zal wekelijks gebeuren. Kijk ik nu naar de juiste motor? Wat is jullie ervaring? Tips, ervaringen en advies zijn welkom. Hartelijk dank voor het lezen.
 
In Naaldwijk zit een prettige Yamaha dealer. Goede ervaringem mee.
Nieuw of 2e hands wordt zoals je zelf al aangeeft bepaald door het budget. Ik persoonlijk zie niet opmtegen wat hogere km standen maar dat is mijn mening. Ben benieuwd wat het gaat worden, succes.
 
Het wordt jouw eerste A2 scooter/motorfiets.
Dan zou ik voor tweedehands gaan. Er lijkt een redelijk ruim aanbod aan XMAX'en te zijn op de tweedehandsmarkt.
Mag best een jaartje ouder zijn en al wat kilometers hebben, mits in goede conditie.
Je hebt er geen ervaring mee en je weet niet op voorhand hoe het jou bevalt, en misschien wil je al na een jaar of 2 iets helemaal anders.
 
Het wordt jouw eerste A2 scooter/motorfiets.
Dan zou ik voor tweedehands gaan. Er lijkt een redelijk ruim aanbod aan XMAX'en te zijn op de tweedehandsmarkt.
Mag best een jaartje ouder zijn en al wat kilometers hebben, mits in goede conditie.
Je hebt er geen ervaring mee en je weet niet op voorhand hoe het jou bevalt, en misschien wil je al na een jaar of 2 iets helemaal anders.
Goed advies!
 
Ga voor een mooie 2de hands!
Het is je eerste scoot en moet nog ervaring opdoen.
Ook moet je nooit je hele spaargeld uitgeven voor een scoot. Je moet er ook nog relaxed van kunnen genieten.
 
Wanneer ik met iemand achterop rijd dan hoor ik vaak - vooral bij lagere snelheid/rond de 40kn/u - een schurend geluid. Net of de band ergens tegenaan loopt, maar dit lijkt niet het geval (gecontroleerd). Ik heb het idee dat het geluid afkomstig is van de riem/vario die bij "zwaardere belasting" een schurend geluid begint te maken ofzo. Als ik alleen erop zit dan hoor ik het niet of nauwelijks. We wegen samen max 130kg, dus aan het gewicht kan het ook niet liggen 😁. Het gaat om een x-max uit 2020 met inmiddels 5000km op de klok. Herkent iemand dit of enig idee wat dit zou kunnen zijn?
 
Wanneer ik met iemand achterop rijd dan hoor ik vaak - vooral bij lagere snelheid/rond de 40kn/u - een schurend geluid. Net of de band ergens tegenaan loopt, maar dit lijkt niet het geval (gecontroleerd). Ik heb het idee dat het geluid afkomstig is van de riem/vario die bij "zwaardere belasting" een schurend geluid begint te maken ofzo. Als ik alleen erop zit dan hoor ik het niet of nauwelijks. We wegen samen max 130kg, dus aan het gewicht kan het ook niet liggen 😁. Het gaat om een x-max uit 2020 met inmiddels 5000km op de klok. Herkent iemand dit of enig idee wat dit zou kunnen zijn?
Bij lagere snelheid rond de 40km/h. En is dat bij gas geven of bij vertragen of bij stabiele snelheid?
 
Bij stabiele snelheid (en ook laag toerental dus)
Je motor, je aandrijving en je achterwiel zitten star aan elkaar vast in de swingarm. Of je nu met extra belading rijdt, een passagier, of alleen dan wijzigt er zich bij stabiele snelheid niets in dat geheel. Ik bedoel of de vering meer of minder ingedrukt is blijft alles in de swingarm tov elkaar in dezelfde positie.
Je riem wijzigt van positie onder invloed van motorbelasting. Bij lage snelheid en laag toerental loopt die achteraan op de poelie hoog en vooraan laag. Het kan dat die achteraan het transmissiehuis raakt, maar het is me niet direct duidelijk waarom dat alleen zou zijn als je een passagier bij hebt.
Als je het geluid hoort en je geeft een beetje gas, wat je riem vooraan wat naar boven duwt en achteraan wat naar beneden, ben je het geluid dan direct kwijt?
 
Je motor, je aandrijving en je achterwiel zitten star aan elkaar vast in de swingarm. Of je nu met extra belading rijdt, een passagier, of alleen dan wijzigt er zich bij stabiele snelheid niets in dat geheel. Ik bedoel of de vering meer of minder ingedrukt is blijft alles in de swingarm tov elkaar in dezelfde positie.
Je riem wijzigt van positie onder invloed van motorbelasting. Bij lage snelheid en laag toerental loopt die achteraan op de poelie hoog en vooraan laag. Het kan dat die achteraan het transmissiehuis raakt, maar het is me niet direct duidelijk waarom dat alleen zou zijn als je een passagier bij hebt.
Als je het geluid hoort en je geeft een beetje gas, wat je riem vooraan wat naar boven duwt en achteraan wat naar beneden, ben je het geluid dan direct kwijt?
Dat zou ik even moeten proberen. Maar de olie service melding is ook net aan gegaan dus moet nu toch naar de garage voor een beurt, dus dan meteen daar maar even laten kijken :)
 
Ik ben ook van plan te switchen naar de Honda ADV 350.

Is hier nog interesse voor een Akra en sportscherm?
IMG_3249.JPG
IMG_3251.JPG
 
Pirelli Diablo Rosso scooter zijn er niet in de maat van mijn banden. Een Pirelli alternatief zijn de de Angel's. Die zijn er wel in de juiste maten. En over de Angel's vind ik ook gunstige commentaren maar niet beter dan van de City Grip 2.
Ik heb onder mijn x-max Pirelli Angels zitten, deze bevallen prima. Onder vorige scooters (Honda 150 cc en 300 cc) had ik Heidenau K66 banden, echter die gaven te veel trillingen in de Yamaha. Dus die heb ik helaas vaarwel moeten zeggen.
 
Twijfel zelf momenteel ook over de ADV, vind de styling wel heel tof. Beter dan de X-max, kweenie. Wel anders. De Forza vind ik dan weer niets aan.
 
Verschil tussen kwaliteitsbanden hangt volgens mij veel af van het eigen gevoel. Ik reed City 2 en vind deze meer dan goed. Momenteel ligt op de C400GT de Pirelli Angels en ook deze zijn meer dan goed zowel droog als nat. Indien ik nu terug nieuwe zou moeten monteren zou ik weer voor de Pirelli gaan... voor mij echt een kwestie van persoonlijk gevoel.
 
Verschil tussen kwaliteitsbanden hangt volgens mij veel af van het eigen gevoel. Ik reed City 2 en vind deze meer dan goed. Momenteel ligt op de C400GT de Pirelli Angels en ook deze zijn meer dan goed zowel droog als nat. Indien ik nu terug nieuwe zou moeten monteren zou ik weer voor de Pirelli gaan... voor mij echt een kwestie van persoonlijk gevoel.
Op mijn Forza 350 liggen standaard Pirelli Diablo banden, uitstekend! Ik heb wel de indruk dat ze vrij snel slijten.
 
Verschil tussen kwaliteitsbanden hangt volgens mij veel af van het eigen gevoel. Ik reed City 2 en vind deze meer dan goed. Momenteel ligt op de C400GT de Pirelli Angels en ook deze zijn meer dan goed zowel droog als nat. Indien ik nu terug nieuwe zou moeten monteren zou ik weer voor de Pirelli gaan... voor mij echt een kwestie van persoonlijk gevoel.
Ik heb er nogal wat testverslagen en dergelijke op nagelezen en wat ik er uit concludeer is dat de City Grip 2 een stuk beter is op nat wegdek dan de gewone City Grip, en dat de Angels het droog en nat prima doen en goedkoper zijn, maar wel sneller slijten.
Ik moet binnenkort voor een nieuwe achterband gaan. Nu ligt er een gewone City Grip af fabriek op en ik ben van plan een City Grip 2 te laten monteren.
 
Op mijn SWT 600 had ik indertijd ook de City Grip en inderdaad deze gaf niet het veilige rijgevoel bij nat (koud) weer dan zijn opvolger. Maar momenteel voel ik me goed bij de Angels... een persoonlijke indruk. Over sneller slijten heb ik nog geen idee, banden hebben nu ongeveer 3000 km en vertonen geen abnormale slijtage!
 
Ik heb onder mijn x-max Pirelli Angels zitten, deze bevallen prima. Onder vorige scooters (Honda 150 cc en 300 cc) had ik Heidenau K66 banden, echter die gaven te veel trillingen in de Yamaha. Dus die heb ik helaas vaarwel moeten zeggen.
De Pirelli's ken ik niet, Heidenau K66 (all weather) wel.. Die heb ik nu onder mijn BV350. Je hebt wel gelijk, ze geven iets meer vibratie en dat is wel ff wennen. Maar, ze zuigen je ook ongeveer vast op het wegdek 😊 zelf vind ik het wel een lekker bandje
 
Terug
Bovenaan Onderaan