De nieuwe Yamaha Xmax 300

OK, in BE is het gebruikelijk om het verbruik uit te drukken in x l/100km. In NL hebben jullie het doorgaans over 1 l op x km.
Het kan verwarrend overkomen wat meer of minder dan betekent.
 
In feite is dat NIET zo'n schitterend resultaat voor wat uiteindelijk een slap motortje is...

Mijn forse auto (6 cilinder met bijna 400 PK) gebruikt ongeveer 6,8 liter benzine per 100 km aan meestal 135 km/ u op de autostrade, met 2 personen aan boord, de hond en een hoop bagage en voorziet daarenboven alle aanwezigen dan nog eens van gekoelde lucht en muziek.

Mijn R1250GS met 136 PK en 2 personen aan boord verbruikt 4,9 liter /100 km in de Franse bergen hier en bereikt hierbij verbluffende acceleraties .

Mijn vrij amechtige C400X scooter met amper 34 PK en met mij alleen aan boord verbruikt minstens 3,5 l/100 km, doch vaak meer .

Dat vind ik helemààl geen zuinig resultaat, wanneer vergeleken met mijn andere voertuigen...

Dat komt echt voornamelijk door de CVT waardoor je altijd behoorlijk in toeren rijdt.

Mijn vorige Aprilia SR 300 reed eigenlijk constant op 7.000 rpm.
M'n huidige Nexus 5.000 tot 6.000

Een schakel voertuig op 80 km pu wegen en snelwegen gaat in z'n 6 naar 2.500 tot 3.500 toeren
 
Ook deze schakelmotor maakt weer veel meer toeren dan je auto, die met moeite 3.000 doet.

De scoot gaat daar weer ruim overheen en daardoor is de scoot de minst zuinige, terwijl deze t minste weegt vaak.

Dat is denk ik de reden
 
Het verbruik van een motor wordt bepaald door de arbeid die hij moet leveren en het rendement waarmee die dat doet.
Meer arbeid leveren met hetzelfde rendement betekent meer verbruik. Dezelfde arbeid leveren maar met een lager rendement betekent ook meer verbruik.

Of een motor bij een bepaalde snelheid nu 3000 rpm draait of 7000 maakt geen verschil in de arbeid die de motor moet leveren. Dus als het toerental het verbruik bepaalt dan zou het rendement bij een hoger toerental dus lager moeten zijn.

En dat zou inderdaad wel het geval kunnen zijn.
Het rendement van benzinemotoren wordt sterk bepaald door de stand van de gasklep (zou eigenlijk beter de smoorklep genoemd worden).
Met de gasklep vol open halen benzinemotoren een maximaal rendement. Met de gasklep deels open wordt de instromende lucht gesmoord en dus de druk in de cilinder bij het begin van de compressieslag. De motor werkt dan alsof die een veel lagere compressie heeft en dat fnuikt het rendement.

Bij 3000 rpm kan de motor minder maximaal vermogen / arbeid leveren dan bij 7000. Dus staat de gasklep meer dicht bij 7000rpm dan bij 3000 om eenzelfde arbeid te leveren en dan zal het rendement lager zijn en het verbruik hoger.
 
Volgens mij als een motor het maximale koppel heeft bij 4000 toeren dan heeft hij bij 4000 toeren het beste rendement. En zeker niet bij 7000 toeren want dan heeft lucht amper tijd om naar binnen te gaan in cilinder.
 
Goede avond,
Vraagje ik ben mijn xmax aan het klaarmaken voor de "winter" ik zat zelf te denken aan:
- Handvatverwarming. Daytona ivm aanbieding bij de dealer incl montage.
- beenkleed officiëel yahama?
- winterbanden? Goedhart gaf aan dat de Michelin citygrip 2 meer dan voldoende zijn iemand ervaring daarmee of eventueel aanbevelingen?

Iemand verder tips?
 

Bijlagen

  • DSC_0030.jpg
    DSC_0030.jpg
    415,6 KB · Weergaven: 17
Goede avond,
Vraagje ik ben mijn xmax aan het klaarmaken voor de "winter" ik zat zelf te denken aan:
- Handvatverwarming. Daytona ivm aanbieding bij de dealer incl montage.
- beenkleed officiëel yahama?
- winterbanden? Goedhart gaf aan dat de Michelin citygrip 2 meer dan voldoende zijn iemand ervaring daarmee of eventueel aanbevelingen?

Iemand verder tips?
Citygrip vind ik echt niet zo top.. Zelf rij ik op Heidenau K66 (all weather), die plakken echt bij elk weer en ook bij kou goed aan het asfalt 😉
 
Daytona grips zijn super fijn en mooi weggewerkt nergens lelijke schakelaars. Beenkleed/schort is wel dingetje. Ik heb ook de originelen van Yamaha gekocht maar toen ik hem erbij hield.... nix voor mij, enerzijds wellicht warm en droog comfort, maar op en afstappen... denk dat ik gewoon winter broek aan ga trekken. dus als je interesse hebt ( schort is nog nieuw)
 
Daytona grips zijn super fijn en mooi weggewerkt nergens lelijke schakelaars. Beenkleed/schort is wel dingetje. Ik heb ook de originelen van Yamaha gekocht maar toen ik hem erbij hield.... nix voor mij, enerzijds wellicht warm en droog comfort, maar op en afstappen... denk dat ik gewoon winter broek aan ga trekken. dus als je interesse hebt ( schort is nog nieuw)
Ik probeerde een prive conversatie te starten maar het lukt helaas niet. Heb wellicht wel intresse in het beenkleed.
 
Goede avond,
Vraagje ik ben mijn xmax aan het klaarmaken voor de "winter" ik zat zelf te denken aan:
- Handvatverwarming. Daytona ivm aanbieding bij de dealer incl montage.
- beenkleed officiëel yahama?
- winterbanden? Goedhart gaf aan dat de Michelin citygrip 2 meer dan voldoende zijn iemand ervaring daarmee of eventueel aanbevelingen?

Iemand verder tips?
Handvatverwarming kan natuurlijk, maar heb je verwarmde handschoenen overwogen? Met ingebouwde oplaadbare batterij.
Als je in de winter tot maximum 2 uur per tocht rijdt, dan is dat een heel simpele en afdoende manier om je handen warm te houden. Ik heb er van Gerbing en die voldoen prima, maar er zullen nog wel andere fabrikanten zijn.
 
Mocht je daarin interesse hebben… ik heb eind 2021 deze topversie van verwarmde handschoenen gekocht voor gebruik op mijn toenmalige Vespa, maar nooit gedragen.
Intussen heb ik een BMW scooter met verwarmde handvatten, zodat deze handschoenen, nog nieuw in de doos , weg mogen aan een goede prijs.
Ik heb wel grote handen (maat 10-11).

Test: Macna Electron electrisch verwarmde handschoenen
 
Mocht je daarin interesse hebben… ik heb eind 2021 deze topversie van verwarmde handschoenen gekocht voor gebruik op mijn toenmalige Vespa, maar nooit gedragen.
Intussen heb ik een BMW scooter met verwarmde handvatten, zodat deze handschoenen, nog nieuw in de doos , weg mogen aan een goede prijs.
Ik heb wel grote handen (maat 10-11).

Test: Macna Electron electrisch verwarmde handschoenen

Mocht er hier geen interesse zijn, wel ik ze wel overnemen.

Groeten Paul
 
Mocht je daarin interesse hebben… ik heb eind 2021 deze topversie van verwarmde handschoenen gekocht voor gebruik op mijn toenmalige Vespa, maar nooit gedragen.
Intussen heb ik een BMW scooter met verwarmde handvatten, zodat deze handschoenen, nog nieuw in de doos , weg mogen aan een goede prijs.
Ik heb wel grote handen (maat 10-11).

Test: Macna Electron electrisch verwarmde handschoenen
Ik heb kleine handjes word hem dus niet toch bedankt voor je aanbod iemand op het forum heeft vast intresse. 👍
 
Handvatverwarming kan natuurlijk, maar heb je verwarmde handschoenen overwogen? Met ingebouwde oplaadbare batterij.
Als je in de winter tot maximum 2 uur per tocht rijdt, dan is dat een heel simpele en afdoende manier om je handen warm te houden. Ik heb er van Gerbing en die voldoen prima, maar er zullen nog wel andere fabrikanten zijn.
Snap wat je bedoeld. Maar vind Handvatverwarming ook wel fijn op een vroege zomer ochtend. Niet alleen in de winter dus verwarmde handschoenen is niet echt wat ik zoek.
 
Hartelijk dank had deze inderdaad ook op het oog!
Ik heb 2 sets Heidenau K66 banden geprobeerd maar bij de X-max 300 bleef ik trillingen houden. Die heb ik bij mijn eerdere Honda scooters nooit gehad, daar had ik ze standaard onder zitten. Tegenwoordig rij ik met Pirelli Angel Scoot banden.
 
Ik heb die ook onder mijn C400X zitten.
Geen idee hoe ze zich in de winter gedragen, maar ze sturen erg goed op droog en nat in vlot genomen bochten, zonder trillingen .
De demo van mijn dealer heeft na 6.000 km nog geen merkbare slijtage op diens Pirelli’s.
 
Bedankt voor al jullie tips! Beenkleed zit er inmiddels op. Zaterdag Handvatverwarming! En dan ben ik helemaal klaar voor de winter.
 

Bijlagen

  • IMG_20221003_084721.jpg
    IMG_20221003_084721.jpg
    236,9 KB · Weergaven: 24
… in de auto 🚗 :+

Neen serieus, ik bewonder je vastberadenheid om in de winter met de scooter te rijden , maar als een beenkleed noodzakelijk wordt , dan neem ik wel de auto…
Het is niet noodzakelijk. Het is iets wat ik graag wilde hebben. Dat je in een auto wilt zitten is jouw keuze. Ik sta liever niet in de file. Ik heb trouwens geen auto rijbewijs maar dat is een bewuste keuze! Als jij liever wil rond rijden in je auto ga je gang. 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan