De nieuwe Yamaha Xmax 300

Gisteren de remschijf voor vervangen. Na ruim 47.000 km tijd voor nieuw ijzer. Ook gelijk de remblokken vervangen, dan loopt het weer goed op elkaar in. Het geeft weer een veilig gevoel. Onze kat vond het ook gezellig, of zou het komen omdat de buddy nog warm was?
20230317_111036.jpg


20230317_113749.jpg

20230317_113924.jpg
 
Hoe heb je de boutjes van de schijven los gedraaid? Eerst even warm gemaakt of gewoon koud?
Met een inbussleutel en daar weer een pijpsleutel om geschoven. Ging best gemakkelijk eigenlijk.
Bouten zaten niet vastgeroest, misschien omdat de scooter nog maar 3,5 jaar is.
 
Na ruim 47.000km.
Mijn Beverly heeft nu ongeveer 27.000 gelopen en ik kan op de remschijf wel zien waar de remblokken aangrijpen, maar ik kan helemaal geen inslijting voelen, geen niveauverschil.
De remschijven van de Beverly zijn van RVS. Uit welk materiaal zijn die van je XMAX?
 
Na ruim 47.000km.
Mijn Beverly heeft nu ongeveer 27.000 gelopen en ik kan op de remschijf wel zien waar de remblokken aangrijpen, maar ik kan helemaal geen inslijting voelen, geen niveauverschil.
De remschijven van de Beverly zijn van RVS. Uit welk materiaal zijn die van je XMAX?
Die van de XMAX zijn van staal. Ik rijd het hele jaar door en in de winter zijn de wegen niet zo schoon. Lees veel zand en rotzooi op de weg. Dan slijten de onderdelen wel hoor. De schijf voor was zo dun geworden dat vervanging echt noodzaak was. Ach en 100 Euro per 47.000 km dat zijn de kosten ook niet.
 
Van staal. Begint die schijf dan roest te vertonen als je scooter een dag stilstaat?
Ik rij ook het hele jaar door, als de omstandigheden een beetje redelijk zijn.
 
Van staal. Begint die schijf dan roest te vertonen als je scooter een dag stilstaat?
Ik rij ook het hele jaar door, als de omstandigheden een beetje redelijk zijn.
Ik denk dat dat wel meevalt. Bij een auto duurt het ook een paar dagen voor je roest op de schijven ziet. Na een keer remmen is de roest weer verdwenen.
Mijn scooter staat mooi droog in de garage.
 
Ik denk dat dat wel meevalt. Bij een auto duurt het ook een paar dagen voor je roest op de schijven ziet. Na een keer remmen is de roest weer verdwenen.
Mijn scooter staat mooi droog in de garage.
Bij een auto duurt het als het regent maar een paar uur voor je roest op de schijven ziet, en die roest is inderdaad direct weg van zodra je eens geremd hebt. Met RVS schijven heb je geen roest.
RVS is heel slijtvast maar heeft een lagere wrijvingscoëfficiënt en dus heb je grotere schijven nodig voor een zelfde remkracht.
Voor een scooter is dat niet echt een probleem, want niet zo zwaar. Voor een auto ligt dat anders, en daarom wordt er meestal grijs gietijzer voor gebruikt.
Maar dat slijt dan weer meer.
Dus dacht ik dat jouw scooter mogelijk schijven uit grijs gietijzer heeft, wat je slijtage zou verklaren.
 
Vandaag Malossie vario en een gele druk veer dr in, vind dit toch wel veel leuker rijden. Ik geef graag wat gas en nu gaat ie iets hoger in toeren en denk dat ik toch wel iets sneller ben.
 
Nog een meting gedaan met die nieuwe variateur? Benoemt de fabrikant nog cijfers wat betreft de vermeende verbeteringen?
 
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een X-Max 300 uit 2018. Ik heb de ruit al vervangen voor een Givi-model (D2138S) dat 11,5 cm hoger is dan het standaard ruitje. Daarmee voorkom ik vervelende turbulentie rond mijn helm. Nu zoek ik nog een hoes om de motor af te dekken. Hij staat onder een afdak. Welke hoes gebruiken jullie of wie heeft een goede tip voor een hoes voor de Xmax met een (hoger) scherm?
 
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een X-Max 300 uit 2018. Ik heb de ruit al vervangen voor een Givi-model (D2138S) dat 11,5 cm hoger is dan het standaard ruitje. Daarmee voorkom ik vervelende turbulentie rond mijn helm. Nu zoek ik nog een hoes om de motor af te dekken. Hij staat onder een afdak. Welke hoes gebruiken jullie of wie heeft een goede tip voor een hoes voor de Xmax met een (hoger) scherm?
https://www.helmonline.nl/vinz-afde...5ou1W8FMVquEC4y5sLnnpnHGntteeIORoC_xYQAvD_BwE
Ik heb deze maat L maar zou voor de grootste gaan als een hoog windscherm hebt.
 
Dankje, die was ik nog niet tegengekomen in mijn zoektocht. Komende week eens gaan meten, ik ben bang dat die XL te groot is en daardoor gaat wapperen (ook al staat hij in de tuin onder een afdak).
Bij al die afbeeldingen online lijkt het hoogste punt de spiegel te zijn, terwijl bij de Xmax het ruitje (ook origineel) toch echt hoger is.

Het verbruik valt me overigens ook niet tegen met de hogere ruit, gemiddeld 1:36 voor woon werk verkeer (veelal 60/80 km/u Binnendoor)
 
Wat doen jullie met de transponder? Zetten jullie die uit na elke rit, aan het eind van de dag of in het geheel niet?

Ik heb nog gevraagd om een reservetransponder maar de xmax schijnt slechts te koppelen zijn aan één transponder. Vervelend als dat ding eens stuk gaat.......
 
Ik zet 'm uit als ik hem niet binnen een uur weer gebruik. Beter voor de batterijduur en volgens de dealer loop je dan ook niet het risico dat het keyless signaal opgepikt en 'verlengd' wordt

Volgens de handleiding kun je 6 sleutels tegelijk koppelen. Op aliexpress staan ze voor 30 euro, maar ik lees in de reviews wel dat het lukt die ook te koppelen. Hoe dat moet schijnt weer op youtube te staan. Zelf overigens geen ervaring mee.
 
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een X-Max 300 uit 2018. Ik heb de ruit al vervangen voor een Givi-model (D2138S) dat 11,5 cm hoger is dan het standaard ruitje. Daarmee voorkom ik vervelende turbulentie rond mijn helm. Nu zoek ik nog een hoes om de motor af te dekken. Hij staat onder een afdak. Welke hoes gebruiken jullie of wie heeft een goede tip voor een hoes voor de Xmax met een (hoger) scherm?
Ik gebruik zelf een hoes van ds covers. Perfect voor mijn KawasakiJ300. De hoes sluit aan dmv elastiek en als extra is er een clip voor als het erg waait. Ik ben er erg tevreden over.
DS COVERS | Beschermhoezen voor auto, motor, fiets en meer
 
Wat doen jullie met de transponder? Zetten jullie die uit na elke rit, aan het eind van de dag of in het geheel niet?

Ik heb nog gevraagd om een reservetransponder maar de xmax schijnt slechts te koppelen zijn aan één transponder. Vervelend als dat ding eens stuk gaat.......
Ik zet de transponder nooit uit. Volgens mij één keer per jaar de batterij vervangen. In het dashboard zie je wel een oranje lampje knipperen als vervanging nodig is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan