De oudste brikken op MF

Wat is het bouwjaar van je oudste brik?


  • Totaal aantal stemmers
    96
Leuk hoor die oer-honda'tjes..
Kun je wat over de specifieke techniek vertellen?
De bijzonderheden, de zwakke punten?
 
Ik heb wel eens iemand gesproken op een beurs die zo'n bomber had en die vertelde mij dat de klepbediening heel bijzonder is, een soort van desmo systeem.

Ik vind het een geweldige motor en zou er best een willen hebben.
 
Heb mijn eerste motor nog altijd.
Een Honda CB350F uit 1973

IMG_0868.JPG
 
Nee, is op maat gemaakt. De standaard buddy( die heb ik ook nog) , is erg hoog. Aangezien mijn meisje er op rijd en haar pootjes wat kort zijn is dit een perfecte oplossing en ik vind het nog leuk staan ook!
 
Gelijk heb je..
Kun je -kort-vertellen wat motorisch de zwakke plekken van deze oer-honda'tjes zijn?
 
Sammie, ik zou zo geen echte zwakke plekken kunnen noemen. Natuurlijk zijn er zaken die verbetert kunnen worden zoals bijv. de lagering van de achterbrug. Echter dat zijn dingen die vroeger gewoon slecht waren. Van de CB450 vind ik vooral de klepbediening mooi, geen klepveren maar torsiestaafjes. Dit blok zie ik dan ook echt als een klassieker , ook omdat het een van de eerste blokken waren met een dubbele bovenliggende nokkenas en een litervermogen van 100 PK.
 
Heel mooi, maar weet je zeker dat het een F1 is en geen F2? Ik heb een F1 gehad, en die had spaakwielen, de F2 was degene met de comstar's.
 
Heel mooi, maar weet je zeker dat het een F1 is en geen F2? Ik heb een F1 gehad, en die had spaakwielen, de F2 was degene met de comstar's.
Het is een F1, dat weet ik zeker. Ik heb zelf de spaakwielen vervangen door Comstars uit een DOHC CB750. De voorvork komt daar ook vandaan.
 
Dat dacht ik eigenlijk ook al, de F2 had ook een zwart motorblok. En die van jou niet. Mooie motor! De mijne was geel overigens.
 
Kun je -kort-vertellen wat motorisch de zwakke plekken van deze oer-honda'tjes zijn?

Het motorblok kent meerdere zwakke plakken, alles daaromheen is eigenlijk heel erg degelijk. Zoals gezegd de lagers van achterbrug, maar ook balhoofd zijn gevoelig voor slijtage. De scharnierpunten van de schommelvering zijn niet zozeer gevoelig voor slijtage, maar als ze een klein beetje speling hebben is het weggedrag ronduit slecht.

Motorisch zijn de zwakke plekken:

- Kickstarter-as is tevens de secundaire versnellings-as, en eigenlijk is de lagering van de gehele as, maar ook van de tandwielen op de as ronduit onderbemeten.
- Om de condensator te vervangen (ontsteking) dient het motorblok gedeeltelijk uitgebouwd te worden
- Ontwerp van de nokkenasconstructie (bestaat uit meerdere delen) is onnodig complex, mechanische vervroeger alleen te servicen met uitgebouwd blok.
- Olie lekkage via de gietijzeren "skull" in de kop via bougie gat, dit wordt veroorzaakt door "wegzakken" van de cylinderbussen in de cylinder.
- Primaire overbrenging (krukas-koppeling) geschiedt via ketting, vroege modellen hadden geen spanner, latere modellen wel. Ketting is slecht te krijgen en wil door zuinigheid nog wel eens breken.
- Koppeling is gedurende de moddelenrange erg vaak gemodificeerd door Honda, het laatste type werkt erg goed, het eerste type niet.
- De eerste baktandwielen kennen hardingsproblemen, de latere bakken zijn beter.


Voor de rest zijn het oerdegelijke blokken, zeker met electronische ontsteking op de krukas en een goede kwaliteit olie lopen ze erg mooi.

De CB72 /77 gebruikt vrijwel dezelfde blokken, alleen daar is de krukas 180 graden, de dream's hebben een 360 graden krukas
 
Op dit moment een honda vf750f van 1983, komen nog wel wat oudere in de toekomst:)
 

Bijlagen

  • 20180815_201309.jpg
    20180815_201309.jpg
    312,2 KB · Weergaven: 10
Terug
Bovenaan Onderaan