de ''passen'' in de maand mei

Zelf zou ik een stuk doorrijden naar Toscane/ Umbrië.
Minder hoogte, dus minder koud en meestal goed weer. (zuid van Alpen)
Verder super-mooi motor-gebied
 
Gewoon flexibel zijn. Passen zijn leuk, Italiaans sfeertje langs de meren (Como, Garda, etc.) ook. Eventueel even doorpakken naar Verona (niet voor het rijden, wél voor de pizza!) en je vermaakt je ongetwijfeld uitstekend.

Dat is in ieder geval mijn plan voor de eerste/tweede week van juni dit jaar: ik gok erop dat de hoge passen open zijn, maar zo niet dan rij ik in een ruk door naar de zuidkant van de Alpen. Het mooie is dat in dat seizoen je toch overal kunt pitten, dus het komt vast wel goed!

En ja, wat Mean Machine zegt: Toscane is fantastisch om te rijden! Maar dat is wel nóg een stukje verder. Moet in je planning passen maar als dat lukt, fantastisch.
 
Wij gaan 2 x per jaar jaar op vakantie op de motor. We gaan meestal tussen Hemelvaart en Pinksteren en in september.
Wij bepalen pas 's ochtends / een avond van tevoren waar we heen gaan. Het weer bepaald onze bestemming 8-)

Dit jaar staat op de planning om in mei naar de Dolomieten te gaan. Indien de passen hier nog dicht zijn dan zakken we nog iets zuidelijker richting Trentino. Als blijkt dat het weer hier ook slecht is dan gooien we de plannen om en dan gaan we naar Schwarzwald / Vogezen. Hier is het ook heerlijk rijden.

Vorig jaar zouden we eigenlijk naar Schwarzwald gaan. De weersvoorspelling daar was zeer slecht. We hebben een dag van tevoren de route omgegooid en we zijn een week in Oostenrijk geweest. Prachtig zonnig weer met 1 flinke sneeuwbui op de Timmelsjoch.

Zoals eerder hier gezegd, gewoon flexibel zijn. Het weer en de sites goed in de gaten houden en lekker gaan rijden.
Wij hebben in het verleden al vaker gereden met sneeuw in de bergen. Je hebt dan wel hele mooie uitzichten.



 
Als je geen hotel van te voren hoeft te boeken scheelt dat de wereld aan flexibiliteit.
Hier ook met Caroline voor 90% op de bonnefooi. Route werken we helemaal uit. Tot op de laatste kilometer.
Zodat het maximale aan bochten, bezienswaardigheden etc erin zit. Maar... het blijft uiteindelijk een leidraad.
En soms hakken we een stuk eraf of beslissen we ter plekke anders (vanwege weer bijvoorbeeld of andere onvoorziene omstandigheden zoals toen het norovirus).
 
Wij boeken ook de dag van te voren. We kijken wat het weer doet in de bepaalde regio's, ik kijk dan waar we ongeveer uitkomen met een dagrit (variërend van 250 tot 350km) en noem wat plaatsnamen in de buurt, mijn vriendin zoekt dan een geschikt hotel in een van die plaatsen en daar maak ik de route voor klaar. Die route laad ik dan in de beide navi's (samen met één of twee alternatieven). Als je een beetje op elkaar ingespeeld bent, is het nog geen half uurtje werk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan