De psychologie van de te-hard-rijder

GasGas

Die hard MF'er
7 jun 2002
776
7
De gedaagden
Er zit een korps veel-te-hard-rijders op het forum. Tot mijn plezier worden ze soms betrapt voor snelheidsovertredingen ver boven de 50 km/u, worden ze voorgeleid voor de rechtbank en raken het rijbewijs een tijdje kwijt.

De rechter???
Nu is verantwoorden van je wangedrag voor de rechter sowieso vrij uniek voor een hobby. Ooit gehoord van een rechtzaak van een darts-speler die een kroeggenoot een oorlel afgooide? Een zweefvlieger op het bankje? Een paardrijder die op internet rondsnuffelt naar bezwaarschriften? De enige andere hobbyisten die met enige regelmaat de rechtbank van binnen zien voor hun 'sportieve' wangedrag zijn kickboksers e.d.

En bedankt
Kortom, dankzij jullie hardrijders die met spectaculaire cijfers in de krant komen, worden alle motorrijders benadeeld. Daarom heb ik een pesthekel aan en een schaamte voor jullie gedrag. Ik hou wel van het motorrijden. Motorrijden is niet alleen dat jij je Hayabusa in de toerenbegrenzer jaagt in die 'onbegrijpelijke' 60-zone, maar ook al je collega's die wel normaal rijden en nog kunnen lachen met Oom Agent. Eigenlijk zijn we net Surinamers of Moslims in Nederland; enkele rotte appels doen de hele groep pijn.

De waanzin
In de heerlijke "mijn rijbewijs is ingevorderd boehoehoe!" topics verdedigen de te-hard-rijders hun wangedrag met verve. Maar hoe is het uberhaupt mogenlijk dat iemand tot een extreme overtuiging als "190km/u kan best op sommige 60km/u wegen" kan komen?

De verantwoording
De te-hard-rijders creeeren een ijzersterk groepsgevoel. Elke kritiek wordt wegepareerd door de kritiekgever tot 'moraalridder' te verklaren, die vooral genegeerd moet worden. Zo luisteren onze te-hard-rijders vooral naar elkaar. Allen zijn een extreme mening over snelheidsbeperkingen toegedaan, maar in slechts elkaars gezelschap herkennen zij niet meer dat hun mening extreem is. In tegendeel, ze horen van elkaar juist meer argumenten voor hardrijden, en hun mening wordt gaandeweg nog extremer (een goed gedocumenteerd psychologisch proces). Zo lijkt hun hele omgeving te voelen dat 190km/u best kan op die 60km/u weg, en zijn ze totaal out-of-touch met de maatschappelijke mening.

Mijn oordeel
Te-hard-rijders zijn een triest voorbeeld van slachtoffers van 'Groupthink'-processen. Vanwege hun grote wens om hun eigen normen te verdedigen, zowel cognitief als affectief, zal daar ook weinig verandering in komen. Blijft over het middel gedragscontrole; het afnemen van de rijbewijzen. Het klinkt hard, maar het is de enige oplossing om hun gedrag te conformeren aan maatschappelijk gewenst gedrag.

Daarom hoop ik nog veel "boehoehoe ik ben mijn rijbewijs kwijt" topics te lezen.
 
alsof jij nog nooit te hard hebt gereden _O- zelfs men moeder doet het,

en wees realist, een supersport op het rechte eind rijdt pas lekker bij 140 vanwege je polsen....

of te wel, niet moeilijk doen over andere hun gedrag en let een tijdje op jezelf.

Gr
 
alsof jij nog nooit te hard hebt gereden _O- zelfs men moeder doet het,

en wees realist, een supersport op het rechte eind rijdt pas lekker bij 140 vanwege je polsen....

of te wel, niet moeilijk doen over andere hun gedrag en let een tijdje op jezelf.

Gr

Zelf rij ik wel eens marginaal te hard bij een inhaalmanouvre; maar dat doet niet terzake, en valt zoiezo in het niet bij sommige monsterscores.

De motivatie achter dit topic is het boeiende gedrag van de hardrijders op dit forum om hun extreem afwijkende normen in stand houden.
 
Leuk Topic voor iemand met de nickname GasGas.

Waar staat dat precies voor? Handel je in Campinggas?
 
Laatst bewerkt:
Zelf rij ik wel eens marginaal te hard bij een inhaalmanouvre; maar dat doet niet terzake...

Doet niet terzake? Te hard is te hard! Wat gaan we nou krijgen? Krabbel je terug en dat na zo'n openingspost?

Wist je dat als ik me aan de snelheid hou en even te hard rij bij inhalen de ingehaalde zich ergert en schrikt en dat even laat merken met zijn grootlicht?

Je doet er dus net zo hard aan mee! |(
 
en wees realist, een supersport op het rechte eind rijdt pas lekker bij 140 vanwege je polsen....
Zonder waardeoordeel te geven over te hard rijden vind ik dat het slechtste argument dat er maar te bedenken is om te hard rijden goed te praten: Je kkopt bewust een supersport omdat die zo lekker vlot rijdt en dan stel je dat je niet langzamer kunt. Hoe je het ook wendt of keert: De snelheid is het gevolg van je eigen keuze. Of die keuze zich nu uit bij de rechterhand of in de vorm van je motorkeuze.
 
Ben het wel met je eens :) Rijd zelf regelmatig te hard, maar als ik gepakt word ga ik nie piepen verder, hoort er bij. Ben dan ook eigenlijk best wel een moraalridder, maar dan eentje die zichzelf ook regelmatig met kritiek overlaadt ;)
 
Zonder waardeoordeel te geven over te hard rijden vind ik dat het slechtste argument dat er maar te bedenken is om te hard rijden goed te praten: Je kkopt bewust een supersport omdat die zo lekker vlot rijdt en dan stel je dat je niet langzamer kunt. Hoe je het ook wendt of keert: De snelheid is het gevolg van je eigen keuze. Of die keuze zich nu uit bij de rechterhand of in de vorm van je motorkeuze.

Nee het klopt echt! Mijn ZX-10R loopt ook pas lekker vanaf de 170 km/h. Ik wil toch niet mijn motor te vervuilend maken door een onvolledig verbranding?

Wat denk je dat dat voor gevolgen heeft voor het milieu?
 
Mijn oordeel
Te-hard-rijders zijn een triest voorbeeld van slachtoffers van 'Groupthink'-processen. Vanwege hun grote wens om hun eigen normen te verdedigen, zowel cognitief als affectief, zal daar ook weinig verandering in komen. Blijft over het middel gedragscontrole; het afnemen van de rijbewijzen. Het klinkt hard, maar het is de enige oplossing om hun gedrag te conformeren aan maatschappelijk gewenst gedrag.

LOI cursus Psychologie gevolgd deze zomer?
 
JJa een beetje te hard is dan wel goed kennelijk als je inhaalt, maar nog iets harder mag dan weer niet ????

Begrijp me niet verkeerd, ik snap je punt.. Maar er zijn imo dingen die erger zijn...(bumperkleven, inhalen waar het niet kan etc, en ja er zijn genoeg motorrijders die dat doen) En het is altijd relatief... 100 km in de bebouwde kom is uiteraard erger dan 170 op een lege snelweg..

Maar dan is de vraag, waar trek je de grens?
 
Nee het klopt echt! Mijn ZX-10R loopt ook pas lekker vanaf de 170 km/h. Ik wil toch niet mijn motor te vervuilend maken door een onvolledig verbranding?

Wat denk je dat dat voor gevolgen heeft voor het milieu?
En wie heeft er voor die ZX10 gekozen???

Daar naast: Fuck het ...... of is dat een andere MF-er?? :+
 
Afgezien van of je toevallig gelijk hebt of niet, je 'group think'-oordeel is toepasbaar op iedere groep, dus ook die waar je zelf toe behoort.

Uiteraard heeft elke groep zijn eigen normen, die wat afwijken van de maatschappij. Dat betekent niet dat op elke groep groupthink van toepassing is; dit is een extreme vorm van handhaving van die normen.

en.wikipedia.org/wiki/Groupthink
 
Hewi?

Wat een kudttopic. Get a life.

Ben zelf meestal niet zo'n scheurijzer, maar af en toe geef ik een keer lekker gas. Over een verlaten dijkje met meer dan 60 durf ik ook wel. En dan ga jij zitten wachten tot oom agent mijn papiertje komt innemen? Ik vind het zielig.

En bedankt
Kortom, dankzij jullie hardrijders die met spectaculaire cijfers in de krant komen, worden alle motorrijders benadeeld. Daarom heb ik een pesthekel aan en een schaamte voor jullie gedrag. Ik hou wel van het motorrijden. Motorrijden is niet alleen dat jij je Hayabusa in de toerenbegrenzer jaagt in die 'onbegrijpelijke' 60-zone, maar ook al je collega's die wel normaal rijden en nog kunnen lachen met Oom Agent. Eigenlijk zijn we net Surinamers of Moslims in Nederland; enkele rotte appels doen de hele groep pijn.
Hier heb ik dus geen last van. De mensen in mijn omgeving ;) zijn wel degelijk in staat om een motorrijder te beoordelen op zijn rijstijl en mentaliteit, en niet puur om het aantal wielen van zijn vervoermiddel. Getuige het grote aantal verhalen van hardrijders die met een vermaning wegkomen is de politie hiertoe ook in staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan