De remschijf en wielnaaf van een Moturist

Trombø

MF'er
24 aug 2023
31
4
Oirschot
De remschijf van mijn Moturist zijspanwiel is krom, en ik zal voor vervanging de wielnaaf moeten demonteren.
Ik kan de naaf van de as trekken met een poelietrekker, of misschien de complete ashouder/as-stomp losmaken uit de opname van de draagarm.
Tips zijn zeer welkom, en tevens een adres voor merk en type van een nieuwe (NSU?) schijf zie ik graag tegemoet!
 

Bijlagen

  • 16949586218764946389589486423891.jpg
    16949586218764946389589486423891.jpg
    267,1 KB · Weergaven: 4
Ik kan me niet voorstellen dat het een originele NSU schijf is. De diameter en dikte zijn wel heel klein. Ik heb zelf de spullen liggen om de hele asstomp te vervangen en een Smart naaf en wiel te monteren. Maar helaas ben ik er nog steeds niet aan toe gekomen. Anders had je mijn schijf over kunnen nemen. Als je een half jaar geduld hebt, zou dat alsnog kunnen.
We kunnen even wachten op @leotje60 , die heeft die dingen vroeger bij Pols gebouwd. Misschien is het een afgedraaide NSU schijf.
Heb je de Duitse NSU scene al ontdekt? Daar zijn ook veel (ombouw)zaken te vinden.
 
Dat ik bij Pols heb gewerkt is meer dan 40 jaar geleden, dat die schijven toen afgedraaid werden kan ik me niet meer herinneren maar ik denk eigenlijk van niet. Pols was niet zo van het aanpassen van bestaande onderdelen. Toen ik daar werkte werden de NSU naven al schaars en toen ik opperde om dan zelf naven te draaien werd dat idee met weinig enthousiasme ontvangen. "Je moet zoveel mogelijk gebruik maken van bestaande spullen". Ik heb wel een plaatje van mijn eigen Moturist en daar ziet de schijf er aardig hetzelfde uit.
20201017_151122.jpg
 
Je krijgt dat Grimeca klauwtje nooit over een schijf van 10mm dik.
1694963947283.png

De volgende waar wel vijf bouten bij staat is zelfs 12mm dik.
 
Je hebt gelijk, dat zal niet lukken. Ik was ook al aan het googelen om de maten te achterhalen maar kon ze niet vinden.
 
De remschijf van mijn Moturist zijspanwiel is krom, en ik zal voor vervanging de wielnaaf moeten demonteren.
Ik kan de naaf van de as trekken met een poelietrekker, of misschien de complete ashouder/as-stomp losmaken uit de opname van de draagarm.
Tips zijn zeer welkom, en tevens een adres voor merk en type van een nieuwe (NSU?) schijf zie ik graag tegemoet!
Ik heb de foto nog eens goed bekeken en ik heb de indruk dat de schokbreker verkeerd om gemonteerd is.
(Heeft overigens niks met de remschijf te maken, het viel me gewoon op.)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties, de dikte is inderdaad slechts 5 mm, de buitendiameter ongeveer 215mm.
Vraag aan Leotje: de as-stomp lijkt aan de linkerzijde (als je achter de zijspan staat) een inzet met een inwendig zeskant te hebben. De grote bout door het gat met de zaagsnede is er al uit, maar in de as-stomp is nog geen beweging te krijgen. Beetje kruipolie en tikken of moet er eerst nog iets met dat inwendige zeekant gebeuren?
 
Ik ben momenteel niet thuis dus ik kan even niet kijken bij de mijne, maar kan je de naaf niet van de as af krijgen? Maak anders even een foto van die kant van de as die je bedoelt.
 
Vroeger waren de remschijven van gietstaal en dan is 5mm wel erg dun .
dit type remklauw kan maximaal 7mm tussen de nieuwe remblokken.
Standaard voor Guzzi , waar deze klauwen ook op gebruikt zijn , is de dikte voor nieuwe remschijven 6.5mm .

De kleinste diameter voor NSU was 220mm buiten maat dus waar deze vanaf kwam ?????
 
Bedoel je hierbinnen?
1695031040825.png

Ik zal vanmiddag bij mijne eens voelen, maar ik dacht dat hij glad was. Heb je al een spie in de zaagsnede gedreven? Ik denk dat het gewoon ouderdom en roest is dat de stomp vast houdt.
Ik ben blij dat jij bezig bent met ontdekken, dat scheelt mij weer uitzoekwerk als ik er aan toe kom. 8-)
 
Op mijn foto zou ik zeggen dat er een borst aan de as zit met dezelfde diameter als de klembus. Dat zou betekenen dat de as er vanaf de binnenkant ingeschoven is. Nogmaals, de naaf moet makkelijk van de as afkomen.
 
Dank voor de reacties, inderdaad halflive, de pijl geeft de inzet met inwendig zeskant aan. Goede tip om even een wig te gebruiken om te beginnen. Het is inderdaad nogal een ontdekkingstocht allemaal, maar ja, nu ik toch bezig ben 😃
 
Als je de naaf er eenmaal af hebt.
Ik kwam op Kleinanzegen een plaatje van de naaf tegen. Het is dus een achternaaf.
Maar de schijf zit er gewoon achtero gebout. Je kan dus met een adapterring elk denkbaar bromfets schijfje of achtrremschijf van een motor monteren. Als er al geen adapter tussen zit.
1695124535086.png
 
Thx, ik ga dit weekend de naaf er maar eens afhalen, ik begrijp dat dat eigenlijk niet veel moeite mag kosten. Ik laat de as en as-stomp nog maar even zitten tot ik weet hoe ik het ga oplossen. Dan meld ik me mogelijk nog voor de schijf halflive.
 

Bijlagen

  • IMG-20230819-WA0006.jpeg
    IMG-20230819-WA0006.jpeg
    170,3 KB · Weergaven: 3
Zo te zien zit er roest tussen het lager en de as. Je kan een trekker op de naaf zetten of simpelweg met een hamer tegen de remschijf kloppen.
 
Was er even een weekje tussenuit voor het werk, wederom dank voor de tips. De verkleuring is overigens geen roest maar vet. De stalen cup die de hele boel afdicht zat er helemaal vol mee.
Leotje, de schokdemper doe ik er met een foto even bij, zo zat en zit hij gemonteerd, leek mij de correcte positie - afdichting naar beneden. Tenminste, is me ooit verteld dat de afdichting zo gesmeerd blijft en niet uitdroogd......leek logisch, of?


.
 
Positie scholdemper
 

Bijlagen

  • 20230927_182842.jpg
    20230927_182842.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 2
  • 20230927_182842.jpg
    20230927_182842.jpg
    171,7 KB · Weergaven: 2
Dat is verkeerd om.
De luchtkamer zit bovenin bij de demperstang. Daar loopt nu de olie naartoe. Die slang zit er op omdat het olieniveau te laag zou komen door de vrijwel horizontale montage. Als je hem omdraait zou je een paar centimeter olie in de slang moeten zien.
 
Nee, de naaf is er nog niet af mannen. Dank voor de tip van de demper, ik zal hem omdraaien. Nog geen tips voor jouw demontage halflive, het kreng zit echt ramvast. Ik ga niet door voor ik een alternatief heb. Ik krijg de naaf met geen mogelijkheid van de as, ben bang dat ik hem krom trek met de poelietrekker. Ook onder spanning zetten met de poelietrekker, warm stoken, en aan andere zijde tikken doet helemaal niets......Ook de asstomp zelf (foto 2) komt er niet uit. De tip met een wig werkte helaas niet. Het lijkt alsof er aan de binnenkant een schijfje met een verzonken bout een soort aanslag vormt, zodat de asstomp nooit naar buiten kan. De vermeende bout met binnenzeskant zit ook ramvast (3e foto). K met peren....
Als ik weet dat ik zo'n naafje kan scoren dan durf ik wel door te zetten met die poelietrekker, ik parkeer de hele actie maar weer even......
 
Volgorde foto's komt anders, maar wijst zich vanzelf denk ik....
 

Bijlagen

  • 20231019_151728.jpg
    20231019_151728.jpg
    220,2 KB · Weergaven: 1
  • 20231019_151703.jpg
    20231019_151703.jpg
    139,5 KB · Weergaven: 1
  • 20231019_151642.jpg
    20231019_151642.jpg
    213,1 KB · Weergaven: 1
Dat schijfje met de verzonken imbusbout moet eraf als je de as uit de swingarm wil trekken. Als die bout er niet uit wil heb je twee opties, met een centerpunt lostikken of de kop eraf boren. Het restant is meestal wel uit de as te draaien. Als je echt alles naar de filistijnen helpt heb ik nog een naaf plus as liggen (zonder schijf). Kom je er echt niet uit wil ik wel een keer komen helpen, ik zit wel eens in Brabant.
 
Ik zie dat je uit Oirschot komt.
Da's niet ver van Moergestel.
Als je wilt mag je er wel mee langskomen.
Ik beloof niks maar misschien lukt het wel met zijn tweeën.
 
Terug
Bovenaan Onderaan