De Ronde van Gallië, een culinaire motorreis door Frankrijk

BlackBandit58

Die hard MF'er
6 mei 2004
712
44
Wachtberg
IK begrijp dat steeds meer mensen de motor in deze tijd laten staan en in de koude dagen wat leesvoer zoeken. Welnu, dan ik ook maar aan de beurt met mijn culinaire rondreis door Frankrijk. Vandaag eerst maar eens de voorbereiding en de eerste paar dagen.


Een culinaire motorrondreis!
donderdag 16 mei 2013
Hoe het allemaal begon

Als je een aantal hobby's samenveegt en van die combinatie probeert wat moois te maken, dan kan het alleen maar leuk worden. Ik ben gek op motorrijden, ik mag zeggen dat ik avontuurlijk ben en ik vind koken verschrikkelijk leuk, daarbij lees ik ook nog graag strips.
De grondslag voor de hele reis is gebaseerd op de strip "De ronde van Gallië" van Asterix en Obelix.
AsterixNL.jpg


Het leek me altijd leuk om deze reis een keer te maken en de afgelopen 10 jaar denk ik steeds: JA! ik ga het NU doen! en dan kwam er weer wat tussen. Nu lijkt het eindelijk zover te komen en is de voorbereiding in volle gang.

Al een tijdje geleden ben ik begonnen met het maken van routes. Want, zo heb ik geleerd, dat is leuk en verslavend en de voorpret is af en toe groter dan de daadwerkelijke pret.

Uiteraard, de route voor de vakantie is in grote lijnen snel gemaakt: trek een punt van A naar B en klaar... denk je. Maar zo gaat dat bij mij niet. Elke kilometer zal minutieus worden uitgestippeld... om in de praktijk volledig te worden vergeten :-)

Want wees eerlijk, zo zijn wij Nederlanders door de jaren heen toch "groot" geworden? "Daar is het doel en dat is ongeveer de richting. Hoe je het haalt is jouw zorg.
Zo zijn mannen als Willem Barentsz, Abel Tasman en noem ze allemaal maar op bekend geworden.
Zo vergaat het mij ook deze keer weer bij mijn voorbereidingen. Ik weet waar ik heen wil (dat heeft Goscinny voor mij opgeschreven), ik stippel de route uit en achteraf maar kijken of het de juiste is. Maar wel flexibel in je mogelijkheden zijn!

Om het niet al te moeilijk te maken, heb ik een paar wijzigingen aangebracht: ik ga echt niet IN elke grote stad naar een winkeltje zoeken om de waren te kopen (ik zie me daar al dwars door Parijs rijden...) en de route is enigszins aangepast aan mijn woonplaats. Het is een beetje van de gekke om eerst naar Bretagne te reizen en daar pas het verhaal te starten. Dan schiet je volgens mij je doel voorbij. Mijn doelen zijn: de Ronde van Gallië genieten, lekker motorrijden en lekker eten (maken) en ook nog ontspannen (het is per slot van rekening vakantie).


donderdag 23 mei 2013
Choices, choices, what choices?

Het maken van de route is nu alleen nog detailwerk, finetunen. Daar kom ik wel uit.
Maar er zijn meer dingen die voorbereid moeten worden, zoals de loop van het verhaal, de juiste ingrediënten, de recepten, etc.. Keuzes, keuzes, keuzes...
Ik kan ook niet alle spullen halen en meenemen, want wees eerlijk: in Bordeaux oesters kopen en die 3 dagen achterop de motor binden gaat niet echt fijn worden.

Uiteraard moeten ook deze keuzes in weloverwogen beslissingen worden omgezet. En het liefste vóór de reis begint!

De loop van de route is iets anders is dan die in het boek. Dat maakt uiteindelijk voor wat en waar ik iets maak niets uit. Ik wil wél het boek zoveel mogelijk volgen, maar niet ten koste van alles.

De loop is bv ook beïnvloed door het tijdstip van reizen en mijn overige wensen. Ik wilde nl. weer eens heel graag de Route des Grand Alpes rijden. En nu is het zo, dat deze in begin juni nog best dicht kunnen zijn. Zaak is om dus zo laat mogelijk daarmee te beginnen. Daarom heb ik de route omgedraaid en reis ik eerst over het vlakke Franse land en besluit eind juni/begin juli in de bergen. Zo is de kans dat alles open is een stuk groter.


vrijdag 14 juni 2013
De laatste dagen voor de reis

Nog een paar dagen en ik ga. Inmiddels is er het één en ander veranderd aan de reis.

In eerste instantie lag het in de planning om via de westkant/midden van Frankrijk naar het zuiden af te zakken, een week vakantie houden aan de kust en via de oostkant (RdGA) weer de terugreis te rijden.

In grote lijnen blijft dit ook zo, maar Lyon wordt niet op de terugreis bezocht, maar op de heenreis.
Waarom? Een aantal redenen: Zo doe ik de route van Asterix volledig vóór mijn "echte" vakantie en sluit ik het na een week af.
Een andere reden is, dat ik nu niet het toch wat saaie stuk van Parijs naar Bordeaux in één stuk ga rijden, maar ik doorkruis Frankrijk als het ware. Met als voordeel dat ik bijvoorbeeld door de walgelijk mooie Auvergne ga rijden.
Als laatste kan ik de terugreis mij helemaal opmaken voor een rit door voornamelijk berg- en heuvelachtig gebied (Alpen, Jura, Vogezen).
Zijn er dan geen nadelen? Nou niet eens echt grote nadelen. Als ik er dan één moet noemen: ik zit op de heenweg 1 dag langer op de motor... Naja, elluk voordeel hep z´n nadeel :-)
route.jpg



zaterdag 15 juni 2013
De laatste puntjes op de i.

Eindelijk staat de route nu helemaal vast. De laatste kleine wijzigingen zijn aangebracht. Nou ja vast, niet echt vast natuurlijk het is een suggestie die ik mezelf doe waar ik het beste heen kan rijden. En om de dagafstanden van ca. 350km maak ik me geen zorgen. De meeste hotels zijn nu via Booking.com besproken. Het voordeel daarvan is, dat je niet lang hoeft te zoeken naar een hotel en je een redelijke periode hebt om te annuleren. Want we blijven natuurlijk "avontuurlijke motorrijders"!

Op de heenreis zal ik achtereenvolgens overnachten in Reims, in de buurt van Parijs, Digoin (120 km van Lyon), bij Bordeaux, dan een dorpje tussen Castres en Beziers in het nationale park Haut Languedoc.
Al je dit naar gebieden vertaalt, dan rijd ik achtereenvolgens door de Eifel, Luxemburg, Ardennen, Bourgogne, Massif Central, Auvergne, Entre Deux Mers, Tarn, Provence en ik zal nog best wat vergeten zijn. Lijkt me een mooi vooruitzicht.

Ik vond het alleen een beetje vreemd dat in de buurt van Bordeaux nagenoeg alles vol zat. Ja de hotels waar je voor een schamele € 200,00 en meer per nacht kon verblijven zijn nog wel vrij, maar de gangbare hotels zijn volledig uitverkocht en een F1 of Premier Class bespreek ik niet. Totdat ik bij een hotel een "Vinexpo-aanbieding" zag.
Even googelen en jawel hoor, net als ik daar ben is er de Vinexpo: "Salon international du vin et des spiritueux". Dat heeft níets met spiritisme te maken, maar alles met sjuipen en nee ook niets met toverdrank :-)

De laatste dag zal ik voornamelijk de laatste dingetjes doen. Motor daar waar nodig poetsen, maar niet te gek natuurlijk hij hoeft echt niet naar een showroom. Rekje opbouwen. Tas inpakken. Medicijnen afmeten voor de komende weken. Én medicijnenpaspoort niet vergeten! Tsja, Nederlanders, pillen en Frankrijk, het is niet een ideale combinatie is gebleken. En verder relaxt naar de zondag toeleven.

Morgen wil ik rond 10:00 uur vertrekken. Het weer ziet er goed uit, maar de periode is te lang om mijn regenkleding niet mee te nemen. Maar direct bij de hand hoeft het niet te zijn.


zondag 16 juni 2013
De reis naar Reims

Tas verder inpakken, spulletjes klaar zetten, en alles opbouwen: tas achterop met regenpak en voorop de GoPro en de Garmin 220 en voor mijn snufferd een halfhoge tanktas met de dagelijkse benodigdheden en wat gereedschap.
IMG_20130616_095115.jpg


Eigenlijk is het elke keer hetzelfde liedje, als ik op vakantie ga, dan ben ik eerder dan de wekker wakker en heb ik een 'Oh god als ik maar niks vergeet'-stress. Niet ernstig, meer zo'n vreemd gevoel in je buik. Niet echt misselijk eigenlijk een beetje weeïg gevoel.
Op het moment dat ik weg ben is het gewoon over. Net als nu. Ik ben samen met Lord Vuccaduck nog niet de straat uit en ik voel me kiplekker! It geet oan!
IMG_20130617_123949.jpg


In tegenstelling tot veel andere ritten heb ik er nu expres voor gekozen om het rustiger aan te doen: minder kilometers per dag maken, nóg meer genieten van de omgeving, op tijd rust nemen, etc. etc. etc.
Dat lukte in het begin heel goed, elk uur even stoppen, nog even mijn neus bij Ben en Hetty laten zien. En daarna ging het ''fout''. Het ene stemmetje in mijn hoofd zei (ja, haha ik hoor stemmetjes:-D ) ''straks weer stoppen Lex, bij de eerste de beste gelegenheid'' en het andere stemmetje zei ''nog GEEN geschikte locatie gezien, behalve dan die paar wegrestaurants, je kunt beter doorrijden, douchen en genieten van alles dat Reims te bieden heeft''. Vandaag heeft het 2e stemmetje gewonnen. Ik heb zelfs al de tankbeurt die morgen gepland staat gedaan. Mooi voor op het schema!
Toch houd ik na 360 km, als ik mijn motor in de garage van het hotel stal, een dubbel gevoel. Ok ik was ruim op tijd ''binnen'' maar ik had toch op z'n minst wat meer foto's mogen maken. En door het relatief geringe aantal kilometers dat ik heb gereden is de ''kont'' goed in vorm, maar ik voel nu al aan mijn klompen dat de ''kont'' dit geen 7 dagen volhoudt. Ik hoop (en ga er ook een beetje vanuit) dat vanaf morgen het eerste stemmetje wint.

Dan de reis. Lekker relaxed wel. Zoals aangegeven, niet teveel kilometers en zeker het Franse gedeelte was VOLOP genieten. Naar mijn gevoel heb ik urenlang gereden zonder ook maar iemand tegen te komen. En dat midden in het Champagne-gebied. Niet zo vreemd als je bedenkt dat ik de meest witte supergebleekte weggetjes heb genomen. Wie wil daar nu rijden... IKKE! Wellicht dat ik hierdoor gewoon door ben gereden, ik zat echt in een flow.
IMG_20130616_162755.jpg


Terwijl ik dit stukje schrijf zit ik midden ergens in Reims op een terras. Een leuk centrum, maar ik zal die Fransen nooit begrijpen, want op de promenade moet je oppassen dat je niet door een auto wordt geschept. Ik kende Reims alleen qua naam (vanuit een strip en vanwege de Champagne) maar ik vind het een beetje tegenvallen. Weinig over Champagne in het centrum te vinden, niet de allure van Parijs, Lyon of Bordeaux (waar ik al wel eens ben geweest), maar ze hebben wel een
IMG_20130616_181812.jpg


Overigens smaakte het kleintje Hoegaarden prima :-)
IMG_20130616_184307.jpg


In Reims (volgens het verhaal uiteraard Durocortorum) haalde Asterix Champagne en wie het verhaal kent, weet dat een fles Brut best een gevaarlijk wapen kan zijn.
Met Champagne een recept verzinnen zal niet zo moeilijk worden en de kans is groot dat ik iets met ijs doe :-)

grafik1606.jpg



maandag 17 juni 2013
De vazallentocht

Tsja, als er een koninginnenrit is, dan bestaat er vast ook een vazallentocht, oftewel de slechtst mogelijke dag in een totale reis.
Het begon al bij het wegrijden. Gisteren ging ik nog rijden met temperaturen van 14 graden en dat steeg heel langzaam naar waardes ver boven de 20. Vandaag was dat totaal omgekeerd. Ik vertrok met 24 graden en na 2 uurtjes rijden en inmiddels vet in de regen, kwam de temperatuur op mijn dashboard niet boven de 15 graden uit. Regen, wind en onweer waren mijn begeleiders op deze dag die ging van Reims via Cambrai naar een plek in de buurt van Parijs. Bij Cambrai was het weer zelfs zo slecht, dat ik dat gat eigenlijk voorbij ben gereden, maar volgens mij is het op een zonnige dag best de moeite waard :-)
En dan was er nog een ander akkefietje wat ik onderweg heb meegemaakt. Opeens zag ik (terwijl de regen inmiddels met honden en katten naar beneden kwam, tenminste, dat beweren de Engelsen) een auto voor me een object ontwijken. Dus dat deed ik ook maar. Nou bleek dat object een half lege oliekan te zijn. 1 keer raden waar de rest van de olie lag, precies OP STRAAT! Wat toen gebeurde heeft niemand mij geleerd maar ik heb het gewoon gedaan: het stuur aan beide kanten alleen met duim en wijsvinger vastgehouden en bidden dat het goed gaat. Gelukkig heeft er boven iemand meegekeken. Ik slingerde als een idioot heen en weer en dankzij... geen idee wat... vond de motor zijn normale spoor weer en binnen 10 meter was het alsof er niets gebeurd was. Gevoelsmatig reed ik minstens 3 km door de olie! Lord Vuccaduck kon het ook absoluut niet waarderen.

Tussen Cambrai en Parijs begon het langzaam op te klaren al snel was het weer schitterend mooi weer. Mooi genoeg om heel even een uitstapje te doen:
IMG_20130617_153949.jpg


Uiteraard. Zo dichtbij, ik moest even een kijkje nemen :-) In tegenstelling tot wat op het bord staat, ja het was wel open, maar er was werkelijk geen ene ruk te doen, dus licht gedesillusioneerd ben ik maar weer verder gegaan.

Zoals gezegd, het weer werd beter. Mijn vermoeidheid die ik door de regen en kou voelde aankomen verdween weer en ja, dat eerste stemmetje wint steeds meer terrein, wel zo reLEXed!

Zo rond Parijs was één van de plaatsen waar ik vooraf geen hotel gereserveerd had. Nou, ik heb het geweten. "Non monsieur, complet" was min of meer het standaard antwoord. Ik besloot dan maar de route van de volgende dag in mijn gps te laden en te kijken of er op die route iets te vinden was, het was immers nog vroeg. Voorlopig louw loene. Pas na een kilometer of 30 zag ik een bordje langs de kant waar een pensionnetje werd aangeboden.

Ingecheckt en voor € 50,00 had ik half pension. En wat voor: carpaccio als voorgerecht, steak met gemengde groente als hoofdgerecht een ijs na. En als klap op de vuurpijl een heerlijke borrelsnack!
IMG_20130617_211609.jpg


Vandaag had ik op de route 2 zgn. Asterix-steden. In Cambrai (Camaracum) werden Bêtises gehaald. Hier heeft de stripschrijver er een andere betekenis op na gehouden dan de werkelijke betekenis. Een bêtise is een karamelsnoepje met munt, volgens de strip zijn het kletskoeken. Aangezien ik de strip volg, houd ik dan ook de ''foutieve'' betekenis aan en ik verheug me nu al op een panna cotta met kletskoek :-)
De andere plaats is uiteraard Parijs, of Lutetia zoals het vroeger genoemd werd. Lutetia was bekend om zijn uitstekende ham en daar zal beslist iets moois mee te maken zijn.

grafik1706.jpg



dinsdag 18 juni 2013
De kortste etappe

Jammer dat ik de motor op het hofje heb geparkeerd waar ook de hond slaapt, FOEI FIKKIE! Maar ach, dat ding ziet er door die slagregens van gisteren toch niet uit.
IMG_20130618_090532.jpg


Toch maar opgezadeld, patron bedankt voor een mooie avond en gaan met die banaan. Omdat ik gisteren wat langer ben doorgereden, heb ik nu maar 300 km voor de boeg. Als ik mij kwaad zou maken dan ben ik er rond het middaguur. Maar laten we maar weer rustig aan doen, genieten van het weer en de omgeving.
En dat je hier genieten kunt,dat staat wel vast.
summer2013_3.JPG


Heuvel na heuvel glijdt het landschap onder je door, een bijna oneindig schouwspel van mooie vergezichten.

Overigens ben ik wel blij dat ik gisteren niet in deze omgeving heb gereden. In verschillende dorpen lagen grote bomen ontworteld aan de kant van de weg en was er sprake van flinke ravage. Op deze foto zijn mensen bezig de rotzooi op te ruimen.
IMG_20130618_113036.jpg


Even later rijd ik de Morvan binnen, wat een prachtige omgeving is dat toch.
IMG_20130618_135844.jpg


Uiteindelijk rijd ik rond 15 uur het terrein van het hotel op. Genoeg voor vandaag!

grafik1806.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag en idee!

Omgeving rond Reims en vooral de Morvan vind ik ook super... :]
Kom er regelmatig :9

Ik blijf meelezen :W
 
Laatst bewerkt:
Potver.... ik dacht al, hoe heb ik dat verslag nu kunnen missen, maar hij staat er net. :+


Ik neem een abbo en volg het verhaal met plezier.
Hier ook een lekkerbek en francofiel
 
De eerste week is klaar!

woensdag 19 juni 2013
Tussen de buien door

Veel te vroeg was ik wakker. Vind je het ook gek. Mijn beide onderarmen hebben meer weg van een maanlandschap dan van het poezelige huidje dat bij mij hoort. Klote muggen. En dan heb ik het over die sluipmoordenaars, die je niet hoort, maar later wel het resultaat ziet en voelt.
Ik kijk nog even snel door het raam naar buiten en zie een strak...uhm tsja blauwe lucht, kan dat om 6 uur 's ochtends? In ieder geval het ziet er goed uit. Zeker als je de weersverwachting hebt gezien: OVERAL REGEN!

Toen ik na 2 uurtjes weer wakker werd, zag het er buiten een tikkie anders uit. Bewolkt, maar niet echt dreigend. Warm, maar niet te warm. Ik zal het wel merken als ik straks weer op pad ben. Na het ontbijt en mijn tas te hebben ingepakt ben ik weg.

Vandaag zal net niet de 1.500 km worden gehaald. Dat is voor morgen bestemd. Maar vandaag heb ik nog wel andere dingen te genieten, waaronder de Auvergne. Een fantastisch gebied wat door velen al is ontdekt.

Als ik gedurende de rit de lucht bekijk zie ik massa's donkere wolken met allemaal zo'n flinke sluier eronder. Ik besluit om te gaan rijden totdat de regen begint en dan te tanken, eten, drinken, wat dan ook. Ik heb in ieder geval geen zin om me weer zeiknat te laten regenen. Want het ziet er uit als buien, daarachter schijnt vast de zon wel weer.
Na een uurtje vond ik het wel welletjes, in de buurt van Lyon had ik welgeteld 3 druppen op mijn vizier, de temperatuur zakte van 27 naar 23 graden, maar was alweer gestegen naar 25. Niks regen joepiedepoepie!

Wat mij de afgelopen dagen is opgevallen, is dat er op het Franse platteland verschrikkelijk veel kleine horecagelegenheden de deuren hebben gesloten. Op ontelbaar veel barretjes, pensionnetjes, kroegjes, brasserietjes etc. hangt een bordje met "A vendre". En gezien de ouderdom van de voor de ramen gespijkerde planken en het bord me te koop, staan ze al wat langer te koop dan enkele dagen. Het is verschijnsel dat ik heel jammer vind. Want niks meer tussen de middag een croque monsieur met een café au lait. Vergeet het goedkope hotelletje voor een nachtje. Alleen de grote en dure tenten schijnen levensvatbaar te zijn. Verder ben je bijna compleet overgeleverd aan de MacBraak en dat soort dubieuze tenten. Of je moet besluiten om bij de plaatselijke Lidl (och ja hoor, die hebben ze daar in overvloed) wat inkopen te doen en bij een picknickplaatsje je lunch verorberen. Want wees eerlijk, welke motorrijder heeft er nu tussen de middag zin in een confit de canard avec du sauce d'orange voor een schamele 40 euri. Ikke niet!

Ik kan heel veel foto's van de Auvergne laten zien ik zal het bij een paar laten.

IMG_20130619_120747.jpg


IMG_20130619_151215.jpg


Ik kwam na een doldwaze geweldig mooie rit (deed me een beetje denken aan de B500 in het Zwarte Woud, maar dan mooier) bij mijn hotel aan. Na wat contactstoornissen tussen mijn halfbakken Frans en haar veel te rap gesproken Frans kwamen we er toch uit en heb ik zowaar van haar de pincode van de wifi kunnen ontfutselen. Verder is ze wel aardig :-) Lyon (Lugdunum) is de Asterix-stad voor vandaag. In Lyon haalde Asterix saucisson de Lyon (gedroogde worst). Vooral bij salades is dit een geweldige lekkernij.

Het eten? Dat was prima in orde!

IMG_20130619_195226.jpg


grafik1906%20%28Andere%29.jpg



donderdag 20 juni 2013
Wellicht de natste dag

Ik heb prima geslapen en wordt ruimschoots voor de wekker wakker. Door een spleet tussen de gordijnen strooit de zon een aantal van haar schijnsels vooruit en ik bedenk dat het wel eens mooie dag kan worden.
Hoe anders kan het verlopen als je ergens een idee over hebt. Ja het was verschrikkelijk mooi weer en het werd in de slaapkamer al snel heel warm. Maar toen ik na het zoveelste en nimmer saai wordende Franse ontbijt (stokbrood, boter, jus, koffie en zelfgemaakte jam) mijn motor wilde optuigen voelde het toch wel fris aan.
Eenmaal op de motor bleek ook wel waarom. De zon had mijn slaapkamer flink verwarmd, maar kon deze prestatie helaas buiten niet voortzetten. 16 graden en niks warmer werd het. Toen ik aan het rijden was ging de temperatuur wel wat omhoog, maar records werden alleen naar beneden gebroken. Op een paar colletjes in de Auvergne waande ik me niet in een film met Asterix, maar meer in die van Lord of the Rings. Ik was duidelijk op de set van de Misty Mountains! Met flink wat regen, mist en kou leek het er wel op, niet meer dan 7 graden werd het!
pano1.jpg


Wat ik in deze situaties wil doen is zo snel mogelijk naar het eindpunt en ook nu. Maar dat eerste stemmetje won het dit keer en elk uur stopte ik keurig om mijn 15 minuten pauze te nemen.
Het heeft verder de hele dag eigenlijk geregend, dus niet veel om over te berichten.

Toen ik de Dordogne overstak werd het eindelijk de laatste 19 km droog. Helaas gold dat niet voor mij.
IMG_20130620_172146.jpg


Trouwens, Dordogne, het stelt eigenlijk niets voor, gewoon een rivier... Een plas stromend water, maar wel de naamgever aan een heerlijk paddestoelengerecht.

Vandaag ook geen Asterix-plaats aangedaan, dus blijft alleen het vermelden waard, dat ik vandaag een fantastisch overnachtingsadres heb geselecteerd: Château de Crécy
PANO_20130620_175528.jpg


En ook hier hadden ze mijn lievelingssnack HETE PEPERS!
IMG_20130620_224147.jpg


Vandaag helaas geen grafiekje met hoogtes, mijn Zümo 220 moest ik resetten en heeft daardoor de gegevens van vandaag niet bewaard. Belangrijkste is, dat ik gewoon ben aangekomen :-)


vrijdag 21 juni 2013
Weinig nieuws onder de ... regen!

Toen ik uit het kleine slaapkamerraampje keek wist ik al genoeg: we houden het vandaag niet droog. Goede raad is duur en ik trok direct maar weer mijn regenjack aan. Tot nu toe heeft die uitstekend dienst gedaan, maar zo hier en daar vertoont het, ooit in 2004 op Misano gekochte, regenjack wat kleine lekkages.
Dat wordt overigens één van minst grote zorgen voor vandaag. Ook maar een bandenboer vinden, want ik vond het gisteren maar erg glibberig! Het is allemaal goed gegaan, en van idiote glijpartijen was geen sprake, maar stabiel was het allerminst. Op de zijkanten van de voorband zit op sommige stukken ook geen profiel meer. Ik heb wel eens banden anders afgesleten gezien :-)
Toch maar weer op pad. Vol goede moed en hopen op zo weinig mogelijk water van ''vriend'' Pluvius.
Echt droog is het niet gebleven, maar de stortbuien die ik gisteren te verduren kreeg bleven godzijdank uit. Maar ook vandaag weinig reden om te stoppen mooie foto's te nemen... tot, jawel de laatste 60 km, maar daarover straks. Eerst maar eens op zoek naar iemand die wat nieuw rubber kan omleggen. Ik hoefde niet lang te zoeken en plots aan de linkerkant op een industrieterrein een motorzaak. Even vragen en jawel hoor, geen punt, ze helpen die langharige Nederlandse tekkel graag. Na een korte minibeurt (bandenwissel, nieuwe olie voor de koppeling en motoroliecontrole) en het betalen van wel € 96,00(!) kon ik met een gerust hart weer op pad. En dat voelde meteen ook prima! Ondanks dat de band nieuw was en ik nog even rustig aan deed, voelde het prima in balans, geen gezoek meer.
IMG_20130621_115526.jpg

IMG_20130621_121847.jpg


De laatste 60 km: 20°C, droog (zowel van boven als van onderen) en ik kon dat zwarte loeder eindelijk weer eens de sporen geven. In de Herault kun je ZO geweldig mooi rijden. Mooie vergezichten, stuwmeertjes, bossen, mooi asfalt eigenlijk is alles voorhanden.
IMG_20130621_163114.jpg

IMG_20130621_163103.jpg


Ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat ik bij het hotel ben aangekomen, maar het ouwe lijf wil stoppen. Overigens houdt dat ouwe lijf zich steeds langer goed. Was ik kort na mijn 4-voudige bypass operatie in december 2008 na 2-3 dagen compleet uitgewoond, nu voelde ik weliswaar de vermoeidheid opkomen, maar hallo hé ik ben al 6 dagen continue onderweg. Mag het dan een keer?

grafik2106.jpg



zaterdag 22 juni 2013
Tadatataaaaa, de koninginnerit!

Ik verkoop gewoon die wekker. Nog geen enkele keer, en ook nu niet, heeft hij mij wakker kunnen maken. Elke keer was ik voor de wekker wakker en ook nu weer.
Even een snelle blik op de bekende weersites en een blik naar buiten vertelden mij genoeg. De bewolking begon al een beetje te breken en op de weersites was het vanaf waar ik zo ongeveer ben tot waar ik naartoe ga fantastisch mooi weer. Met op de eindbestemming 28°C!
Dus dit keer geen regenjack, geen overhandschoenen, niet op eieren rijden. Gewoon lekker gaan. De eerste kilometers waren nog best bewolkt en met 12 graden ook best wel aan de frisse kant. Toen ik eenmaal over een colletje reed, trok de lucht open en schoot de temperatuur binnen een half uur naar 20 graden.
summer2013_66.JPG


De ene prachtige bochtige weg met perfect asfalt had ik nog niet gehad of de andere kwam alweer. Maar niet alleen de snelle wegen, ook de weggetjes die krap aan 3 meter breed zijn bevallen over het algemeen zeer goed.
SAM_1062.JPG


Natuurlijk zijn er wegen bij waar je je in het notenkrakersballet waant. Maar dat valt reuze mee. Ook hier zijn weer genoeg wegen waar ik gewoon een half uur niemand heb gezien.
PANO_20130622_105824.jpg


En ook hier in de Herault niet ver van Beziers blijft het smullen als je je ogen een beetje de kost geeft.
IMG_20130622_110853.jpg


De rit ging heel voorspoedig. De tijd en de kilometers vlogen voorbij en toen ik eenmaal in de buurt van Marseille was stonden er nog maar weinig kilometers te gaan op de gps, maar vreemdgenoeg leek het wel of de tijd bleef haperen. Nou, zo vreemd was dat niet. Ik wilde natuurlijk de haven van Marseille zien. Ik had daar goede herinneringen aan: er was eens... in 1998 was ik met nog een heleboel anderen getuige van de 5-0 overwinning van Nederland op Zuid-Korea tijdens het WK. Die overwinning hebben we toen met een hele hoop Ieren gevierd bij de havens van Marseille. Helaas vlogen we er in de halve finale uit na het nemen van strafschoppen (uiteraard) tegen Brazilië' maar dat geheel terzijde.
En ja, zo kwam het dus dat ik door Marseille aan het ''toeren'' was. Het hele geintje heeft mij bijna 2 uur gekost en het heeft meteen mijn mening versterkt tijdens dit soort ritten niet door de grote steden te gaan. Het kost je ellendig veel tijd en je schiet er geen moer mee op.
Overigens heb ik wel het stadion gezien waar ''wij'' speelden, maar ik snap nog steeds niet hoe we dat pokke end naar de haven zijn gelopen om daar met die Ieren te feesten.

Marseille zo snel mogelijk nu achter mij laten en asap richting St. Cyr-sur-Mer. Nog één blik achterom moet voldoende zijn.
IMG_20130622_150751.jpg


Wat toen volgde was de aanleiding om de rit van vandaag de koninginnerit te noemen. 20 km lang superstrak asfalt, bochten waarbij je vermoedt dat de wegbeheerder ook motorrijder is, bijna geen auto's en een heuleboel locals die mij de weg wezen en mij met hun tempo meenamen. Dit was genieten in optima forma!
Met een hele dikke deuk in mijn tank reed ik het Hapimag terrein op. Mijn onderdak voor de komende week. Ik ga hier nog proberen met de ingrediënten van Asterix en Obelix te koken, maar ik ga hier zeker ook van mijn welverdiende rust genieten.
IMG_20130623_142312.jpg


Over Asterix gesproken, we hebben hier onze laatste 2 steden aangedaan en de laatste 2 bewijsstukken zijn verzameld. In het verhaal de Bouillabaisse uit Marseille en de Salade Niçoise uit... Nice uiteraard. Ik wil zoveel als mogelijk is van de traditionele recepten uitgaan. Dat betekent dat het in ieder geval smullen wordt!

grafik2206.jpg
 
De "vakantieweek", het heeft weinig met motorrijden te maken, maar paste mij prima :)


zondag 23 juni 2013
En zo ziet de rest van de week er ongeveer uit.

Na een heerlijke nachtrust met op de achtergrond (en zelfs met mijn gedeeltelijke doofheid kon ik het horen) het ruisen van de zee, ben ik aan een welverdiend ontbijt begonnen. Een kleine supermarkt zit op nog geen 500 meter afstand van mijn appartement en daar is al heel veel te krijgen.
Voor de specifiekere inkopen zal ik toch echt naar het dorpje zelf moeten waar een paar grote supermarkten zitten (Super-U, LeClerq, etc.)
Voor vandaag, en eigenlijk ook de rest van de week, is het aanbod van de lokale supermarkt ruim voldoende:
IMG_20130623_083941.jpg


Het is tijd om écht vakantie te gaan vieren en lekker weinig tot helemaal niets te doen. De rest van de week zal er dan ook ongeveer uit gaan zien als de laatste foto van gisteren.

Helemaal niets doen? Ja natuurlijk wel. Ik moet nog met de spullen van Asterix en Obelix aan de gang, dus er zal juist in deze week het nodige aan eterij gemaakt gaan worden.

We beginnen daar vandaag al mee. Op een reis door Frankrijk deden Asterix en Obelix het, toen ook al, mondaine Nice (Nicae) aan en haalden daar op de markt een Salade Niçoise "om mee te nemen". Uiteraard wil ik het niet meenemen en evenmin wil ik een kanten klare maaltijd. Ik maak deze salade dus gewoon zelf. Hoe? Klik hier om de video te bekijken:
IMG_20130623_181026.jpg


En met een heerlijke traditionele Franse salade als resultaat!


dinsdag 25 juni 2013
Weinig te melden, maar dan wel iets heel lekkers!

Zo´n dag dat je eigenlijk gewoon helemaal niets kunt doen, hoewel er best plannen waren om de omgeving met de motor te verkennen. Maar ik was een aantal jaren geleden al in de Provence (2004 in Castellane om precies te zijn) en ook nog met dezelfde motor. Ze had alleen een ander kleurtje.
full


Inmiddels zijn we 9 jaar en 90.000km verder!

Maar daar wilde ik het eigenlijk helemaal niet over hebben. Ik wilde het hebben over het meest uitgebreide recept wat ik in mijn vakantie ga maken. Een recept zo uitgebalanceerd, zo verfijnd, zo meesterlijk en toch... spreekt ook hier weer de eenvoud. Simpelheid in de keuken is een groot goed of, zoals de Engelsen zeggen: less is more.

Vandaag maak ik een... *tromgeroffel* ... Schuimsorbet Royal. Ja, daar slaan ineens een heleboel mensen dicht natuurlijk. Want welke waslijst aan ingrediënten heb je hier wel niet voor nodig. Nou heel simpel, sorbetijs en Champagne :-) Champagne was de drank die Asterix, na een incidentje met een Romein en een takelwagen, uit Dorocortorum (Reims) heeft meegenomen.
Doe een glas halfvol met Champagne, voeg 1 tot 2 bolletjes limoensorbetijs toe en roer tot je een schuimige maar toch stevige massa krijgt. KLAAR! LEKKER!
SAM_1068.JPG



woensdag 26 juni 2013
De zee heeft niet alleen vis

Dat is een waarheid als een (zee)koe. En sterker nog. Ik vind eigenlijk het kleine spul, of zoals de Fransen zeggen het fruits de mer, minstens zo lekker als alle vissoorten.

Ik was ook blij dat Asterix besloten heeft om in zijn opperste wijsheid schelpdieren mee te nemen. In de strip heeft Asterix in Burdigala (Bordeaux) weliswaar oesters meegenomen, maar ik besluit, in het kader van "dichterlijke vrijheid", om andere schelpdieren te nemen en wel mosselen.
Mosselen kun je op veel manieren bereiden. In het verleden heb ik ook al dikwijls geëxperimenteerd met diverse bereidingswijzen. Ik kies er dit keer voor om het simpel maar smaakvol, zacht, maar ook pittig te maken.
IMG_20130626_113713.jpg


Mosselen, witte wijn, olie, room, venkel, peterselie, een wortel, uit, knoflook, chili en uiteraard wat zout en peper
IMG_20130626_165347.jpg


Snijd de groente grof fijn en bak ze in de olie totdat ze smaak af gaan geven. Blus af met witte wijn, voeg de room toe, laat aan de kook komen en voeg dan de mosselen toe.
IMG_20130626_170423.jpg


Leg de deksel op de pan en laat het koken tot er stoom langs de deksel komt
IMG_20130626_171031.jpg


Schud de mosselen om. Herhaal dit proces van koken en omschudden totdat de mosselen open staan. Van langer koken krijg je rubberen mosselen
IMG_20130626_171214.jpg


Schep de mosselen op een bord en vergeet zeker de groente niet, die je met een vers gebakken stuk stokbrood heerlijk kunt oppeuzelen.
IMG_20130626_171408.jpg


en wat doe je na zo´n overheerlijk maaltijd? Juist een strandwandeling maken en daarna? Genieten van een heerlijk glas Pernod met ijs :)
IMG_20130626_205342.jpg



donderdag 27 juni 2013
Nóg meer uit het water

Die mosselen van gisteren smaakten naar meer. Geen probleem, want ik moet nog een aantal dingen maken deze week en het einde nadert met rasse schreden.
Één van de gerechten die Asterix had meegenomen was Bouillabaisse uit Massilia (Marseille).
Bouillabaisse is, net als heel veel bekende recepten, een maaltijd die ontstaan is uit pure armoe. De vissers uit de omgeving van de Franse zuidkust, verzamelden hun kapotte en niet voor de verkoop geschikte vissen en kookten daarmee hun inmiddels welbekende soep.
Een echt recept is er niet, men laat de kok vrij om het te maken, maar er zijn wel richtlijnen. Maar ook aan richtlijnen wil ik mij niet teveel houden en maak een Bouillabaisse niet van vis, maar van fruits de mer.

Ui, venkel, tomaat, aardappel, knoflook, limoen, peterselie, visbouillon of
vissoep, een wortel, olijfolie, witte wijn en natuurlijk zeevruchten.
Voor de rouille: mayonaise, paprika, een sjalotje en knoflook.
Voor de smaak zout en peper
IMG_20130627_180557.jpg


Snijd voor de rouille de ingrediënten heel fijn. Mix ze goed door elkaar en laat ze staan
IMG_20130627_181040.jpg


Snijd de rest van alle groente klein, de aardappel in schijfjes en halveer de limoen.
IMG_20130627_182326.jpg


Begin dan wat olie in een pan te verhitten en bak dan eerst de uien, dan de knoflook en dan de overige groente aan.

Blus af met de witte wijn als de groenten beginnen te verkleuren. Voeg zoveel wijn toe, totdat de groente onder de vloeistof staan. Breng aan de kook en kook gedurende 10 minuten. Voeg dan de vissoep toe en kook die ook 10 minuten of totdat de hardste groente of de aardappel beetgaar is. Voeg vervolgens de zeevruchten toe en laat deze warm worden.
IMG_20130627_183232.jpg


Snijd de stokbrood in schijven en wrijf van elke schijf één kant in met knoflook. Laat dit enige tijd trekken, verwijder dan de knoflook en bak de ingesmeerde kant van het stokbrood krokant in wat olie/boter.

Schep de soep met veel van de inhoud in een bord. Leg er de gebakken stokbrood in, zodat ze al wat van de soep kunnen opzuigen en serveer de rouille erbij.
IMG_20130627_191149.jpg



vrijdag 28 juni 2013
Er is een tied van koom´n...
En er is een tied van goan...

Morgen is weer het vertrek naar huis en vreemd genoeg verheug ik mij er op.
Natuurlijk het was een fantastische tijd en ik heb reuze genoten van het weer, het onderkomen en het eten (al heb ik 90% zelf gemaakt :) ).
Maar ik heb natuurlijk nog een hele mooie rit voor de boeg: Morgen een groot gedeelte van de de Route des Grand Alpes en daarna volgen de Jura en de Vogezen, de rest... is een thuiswedstrijd ;-)

Maar zover zijn we nog niet. Ik heb nog een aantal zaken liggen van meneer Asterix en die moeten op.

Tijd en zin om lang te koken heb ik vandaag niet, dus maken we een simpele borrelgarnituur van worst uit Lugdunum (Lyon), pruimen uit Aginum (Agen), ham uit Lutetia (Parijs), een heerlijke witte wijn uit Burdigala (Bordeaux) en aangevuld met wat gekookte eieren en wat brie maken we er een gezellige vrijdagmiddagborrel van!
IMG_20130628_175716.jpg
 
Wat leuk dat thema! Ook leuk dat je je kookkunsten er bij betrekt, maakt hongerig..
 
Als Asterix liefhebber heb ik genoten van het verhaal en de foto's tot nu toe. Vooral je cullinaire kunsten kwamen goed uit de verf :}

Het enige "hinderlijke" was het laden van de foto's op posterformaat. 640 x 400 pixels is scherp genoeg voor M-F.
 
Als Asterix liefhebber heb ik genoten van het verhaal en de foto's tot nu toe. Vooral je cullinaire kunsten kwamen goed uit de verf :}

Het enige "hinderlijke" was het laden van de foto's op posterformaat. 640 x 400 pixels is scherp genoeg voor M-F.
Ja dat vond ik ook al, ik zal er met de laatste week rekening mee houden ;)
 
zaterdag 29 juni 2013
De reis naar huis: Deel 1

Tsja, huiswaarts, de reis terug, going home... Ik sta vroeg op en krijg dat geweldige nummer van Mark Knopfler, dat ik gisteren eindeloos gehoord heb, niet uit mijn kop. Niet erg, want het is een fantastisch nummer!
http://www.youtube.com/watch?v=pnKyjnwfpVU

Met de muziek in mijn hersenpan pak ik mijn tas in, ruim de kamer op, reken af bij de receptie. Het is weer warm vandaag en ook nu wordt elke beweging in een motorpak begeleid door transpizweet, dus ik duik nog even snel onder de douche.

De route gaat eerst een stukje westwaarts door de schitterende Provence
SAM_1076.JPG


SAM_1077.JPG


Maar ook het gedeelte vlakbij Nice is geweldig mooi om te zien, in de verte zie je zelfs de Middellandse Zee.
SAM_1078.JPG


Iets ten noordwesten van Nice draai ik de de hoofdweg op en wordt getrakteerd op de aanblik van waar ik straks ga rijden: De Alpen!
SAM_1080.JPG


Ik ben koud onderweg en ik word getrakteerd op één van de mooiste Gorges die ik gezien heb en even later krijg ik een bevestiging dat ik op de juiste weg ben.
SAM_1081.JPG


SAM_1083.JPG


De weg naar mijn volgende overnachtingsplaats (Barcelonette) is zo verschrikkelijk mooi, hierbij spreken de beelden voor zich lijkt me.
SAM_1088.JPG


Iets bewolkt, maar zeker niet vervelend, eigenlijk was het best aangenaam te rijden.
SAM_1084.JPG


Één van de eerst passen, de Col de la Couillole
SAM_1085.JPG


Zulke plaatjes zie je dan de hele dag
summer2013_109a.jpg


Heerlijke vergezichten, die lui die die wegen aanleggen moeten motorrijders zijn, kan niet anders.
SAM_1089.JPG


Behalve de weg naar deze col, die was allerbelabberdst slecht, maar de omgeving vergoedt dan weer veel
SAM_1091.JPG


Nu alleen nog de temperatuur omhoog, maar het is nog maar 30 km :-) Overigens kreeg ik de laatste 5 km een paar druppen
SAM_1092.JPG


Barcelonette zelf is weinig aan, ik zat in een wintersportdorp iets ten zuiden daarvan en bij Gods gratie hadden ze het hotel open, had ik zo het vermoeden.

Het eten? Mwoah, ik bestelde een portie spareribs met patat en sla. Het kon mij niet echt bekoren. En het wordt hoog tijd dat deze mensen mijn spareribs eens proberen :-D
IMG_20130629_201423.jpg


grafik2906.jpg



zondag 30 juni 2013
De reis naar huis: Deel 2, of de dood van een veel te vroeg gestorven GoPro HD

Vroeg op en kijken of mijn motor nog aan de lantaarnpaal vaststond. Gisteren kon ik geen garage krijgen omdat de eigenaar zijn eigen auto er in had staan en het hem teveel moeite was om hem er uit te halen. -O-

Het gebruikelijke Franse ontbijt stelde ook in dit geval niet veel voor (croissant, stokbrood en ladingen jam, boter, koffie en thee ) maar als je wakker wordt en je ziet zulke plaatjes, dan vergoedt dat wel heel veel:
SAM_1093.JPG


SAM_1094.JPG


Ik verlaat het vrijwel lege hotel (er was volgens mij nog wel één kamer verhuurd) en ik ga weer op pad.

Ik heb al besloten om niet de hele Route des Grand Alpes te rijden, want ik wil ook heel graag door de Jura. De laatste keer dat ik hier was (2011) vond ik het zo mooi, dat ik het nog een keer wilde zien. Ik heb nog een optie berekend om beide te doen, maar dat werd me even te gek. Wellicht iets voor over 2 jaar, of daarna, of dààrna :-)

Zo gezegd, zo gedaan ik volg de route tot aan Saint-Michel-de-Maurienne en dan i.p.v. rechtsaf ga ik linksaf. Tot die tijd is er nog genoeg te zien:
SAM_1095.JPG


De Col de Vars
SAM_1096.JPG


Het mooie uitzicht over Guillestre
SAM_1097.JPG


SAM_1098.JPG


Het weerzien met Briançon, waar ik een een aantal jaren geleden geskied heb.
SAM_1099.JPG


Natuurlijk waren de (winter)kroeg en het hotel potdicht.
IMG_20130630_104326.jpg


en nee, hier zul je geen foto's vinden van dronken droppie uit die tijd :+

Even snel wat drinken op de Col de Lauteret
SAM_1101.JPG


SAM_1103.JPG


En daarna genieten van het uitzicht op de Col du Galibier.
De zuidkant
SAM_1104.JPG


De top (nee niet door het tunneltje, maar gewoon naar het hoogste punt)
SAM_1106.JPG


De noordkant
SAM_1107.JPG


Het is alleen jammer dat op zulke cols de jongens van het Apothekersgilde die hun eigen Tour d'Épo rijden het werkelijk verdommen om met anderen rekening te houden. Met z'n 3-en naast elkaar met 3 km/h omhoog, waar nauwelijks 2 auto's naast elkaar passen. En helaas is dit geen uitzondering.
Ze worden toch al bevoordeeld, want overal zie je van die blauwe bordjes waarin wordt gevraagd met een afstand van 1,5 meter de fietsers te passeren. Dan moeten dat soort eikels natuurlijk wel die ruimte zelf ook geven en niet hun lieflijke middelvinger gebruiken als je noodgedwongen dichterbij komt. Gelukkig beschik ik over een heleboel Zen, maar je zou er bijna crimineel van worden. En voor de meelezende testosterongebruikers: nee ik ga niet met een gangetje van 100 km/h over de Galibier! *Zen*

En dan, zoals in de kop beschreven staat, een klein ongelukje. Ik rijd een klein dorpje binnen en zonder enige aanleiding breekt de houder van mijn HD-GoPro f**k!
Op zich was dat nog geen probleem, hij lag daar keurig op de weg. 2 motorrijders wisten hem keurig te omzeilen en deden een duim omhoog naar mij.
Maar die blonde trut in de cabrio daarachter zag natuurlijk geen ruk en was alleen met zichzelf bezig en reed met linker voor- én achterwiel over mijn camera. Godzijdank alleen de behuizing aan gort de camera werkt nog steeds.

Ik kan me beter concentreren op datgene wat nog voor me ligt. Dat is veel leuker. Na een geweldig mooie rit na de Galibier en vlak voor de Col deu Télégraph zie ik in de verte Saint-Michel-de-Maurienne liggen. Daar gaat de route voor mij van de RdGA af en ga ik richting de Jura.
SAM_1109.JPG


SAM_1110.JPG


Het landschap verandert totaal. I.p.v. witte bergtoppen een glooiender landschap. Nog wel bergen, maar niet zo hoog. Voor mij heeft het als voordeel dat de bochten niet zo krap meer zijn. Goede keuze!

Aan de andere kant de bergen die ik achter me heb geladen
SAM_1111.JPG


De hoogteverschillen zijn duidelijk
SAM_1112.JPG


En ook hier natuurlijk weer talloze monumenten die herinneren aan WO II
SAM_1113.JPG


En zo ken ik de Jura!
SAM_1117.JPG


Ik nader mijn eindstation voor vandaag: Hotel St. Hubert in Saint-Claude midden in de prachtige Jura en ik laat mij mijn beloning goed smaken!
IMG_20130630_172820.jpg


grafik3006.jpg



maandag 1 juli 2013
De reis naar huis: Deel 3, niet vlakker, wel lager

De op één na laatste dag van de vakantie is aangebroken. Nou ja, niet van de vakantie, maar wel van de rondreis. en eerlijk gezegd vind ik het ook niet erg als ik morgen weer thuisben.
Maar we gaan eerst nog even genieten van de wonderschone Jura
SAM_1118.JPG


SAM_1119.JPG


En op de grens van Frankrijk en Zwitserland de mooie meertjes, zoals hier het Lac de Saint-Point
pano2.jpg


Vanaf dit meer gaat het langzaam bergafwaarts richting Montbeliard. In de buurt van Belfort dacht ik nog even snel te tanken, maar de op de kaart aangegeven 2 tankstations bestonden niet meer. Op de Garmin zoeken en hopenlijk was de derde wèl open. Met redelijk wat water door het bouwvakkersdecolleté (ik vond "zweet in de bilnaad" niet echt passen in dit verhaal :$ ) kwam ik met nog een halve liter benzine (RUIM genoeg!) bij een tankstation... pfffff.

Na de tankbeurt zag ik in de verte de Vogezen opdoemen. Verschillende cols en ballons liet ik onder mijn banden glijden en ook hier zeggen plaatjes meer dan 1.000 woorden

In de verte zijn de Vogezen, nog een klein stukje "vlak" land
SAM_1123.JPG


De eerste heuvels net achter de rug, maar er komen nog meer
SAM_1124.JPG


SAM_1125.JPG


Wellicht de meest bekende: Ballon d'Alsace
SAM_1126.JPG


SAM_1127.JPG


Net voorbij La Schlucht. Ik heb dit keer niet de col gereden
SAM_1128.JPG


Het dal richting Sainte-Marie-aux-Mines
SAM_1129.JPG


Ik kom iets oostelijk terecht en jawel hoor, in de verte de Rijn en het Zwarte Woud. Zal ik? Nah nee... een andere keer :-)
SAM_1130.JPG


Ik kom in Saverne waar ik een hotel had geboekt. En als je in de Alsace bent, dan is er maar één gerecht dat je eigenlijk kunt eten FLAMMKUCHEN!

Ik op zoek naar een restaurant waar ze flammkuchen verkopen en jawel, bij het eerste is het direct raak: "Bon swar, avé voe de tart flambee?" "Mais oui monsieur, je vous proposé notre tarte flambé a volonté au prix de € 10,00!" AHA! Ik weet nog dat volonté zoveel is als eten tot je klapt. Op de kaart kost een flammkuchen € 7,00 en ik hoef dus maar anderhalve te eten en dan heb ik het eruit *grinnik* Nou doemijdiemaar.
Toen een tijdje later de dame vroeg of ik nog een vierde wilde hebben, heb ik vriendelijk bedankt :-D
IMG_20130701_193113.jpg


grafik0107.jpg



dinsdag 2 juli 2013
De reis naar huis: Deel 4, het slotakkoord

De laatste dag en jullie zullen het moeten doen zonder foto's en alleen nog wat gezemel van mijn kant.

Voor mij was deze vakantie onvergetelijk, omdat het aan de ene kant heel reLext was en aan de andere kant toch best spanning gaf. Ook dat mijn andere hobby in de vorm van een aantal nieuwe recepten ruimschoots aan bod was gekomen, deed mij deugd en ik kijk werkelijk uit naar de volgende keer. Ik acht dan de kans groot, dat ik het motorrijden en het begrip "culinaire rondreis" weer ga combineren.
Hoe ik het trouwens voor elkaar krijg weet ik niet, maar op 100 meter nauwkeurig heb ik precies 4.000 km gereden.

Dan de combinatie van iets bestaands (de strip van Asterix) vond ik heel goed passen in het geheel. En ik vind het werkelijk hartstikke leuk dat het mij ook nog een bijnaam heeft opgeleverd.

Ik hoop dat iedereen net zo genoten heeft als ik en wellicht tot een volgende keer.

Gegroet rare Romeinen!

obelex.jpg


grafik0207.jpg
 
Laatst bewerkt:
Lekker leesvoer..... Muscadet bij de mosselen.... ziet er goed uit en de volgende dag de Bouillabaisse a la toi.

Leuke combi..... reizen en eten.
Ben er zelf ook wel een liefhebber van.
Lunch..... supermarkt of boulangerie, stokbroodje, kaas en vleeswaren en een pak jus d'orange. En dan een plek met mooi uitzicht opzoeken. En niet te vergeten..... plastic wijnglazen met Jip en Janneke erop. Proost!

Dank voor het leuke verslag *D
 
@ Grizzly, dank je, ik heb genoeg Alpen gezien onderweg, volgend jaar de Dolomieten maar weer *D

@ MonstroMorini, graag gedaan!

@ LocoSanchez, mooi dat ik andere mensen er een plezier mee kan doen

@ Adventuregirl, ja het was behoorlijk "vissig" maar goed, ik zat ook aan zee hè, én Asterix had dat allemaal bedacht ;)
En deze combi zal ik nog wel vaker doen, was een fantastisch leuke ervaring

@ sammie, wellicht is het iets om met meer te doen, maar ik zit om het jaar met talloze Ducati-rijders bij het WDW, dan heb je echt een jaar nodig om bij te komen :+
 
Mooie foto,s Nice humor en mooie rit ;) ik eet gewoon bij de mac... :P maare 90 duiz op die duc joh?? :}
 
Laatst bewerkt:
Beste Blackbandit heb je toevallig deze route nog ergens in een bestand of op een kaart. Ik zou die ook graag willen rijden.
Met vriendelijke groet,
Paul Smulders
 
Terug
Bovenaan Onderaan