De rood licht cowboys (jong)

Ga er ook maar vast aan wennen dat bij veel stoplichten de "marge "er uit gehaald is voor een betere doorstroming. Oftewel als jij groen krijgt, is het andere licht pas net op rood, ipv dat het al een paar seconde op rood staat. Bij auto's onderling gaat dit nog wel goed, maar als ik met me hijskraan (en met aanhanger ben ik maar 18 meter lang) of een vrachtwagen nog net aan door groen gaat, dan is het stoplicht al lang rood voordat het spul de kruising over is. Dan lijkt het alsof ik dik door rood rij voor de anderen, maar dit komt gewoon omdat geen tijd meer in het systeem verwerkt is om de kruising vrij te maken.

Als je dus bij groen lekker vlot wegtrekt kan je dus ook nog wel eens wat anderen tegen komen op de kruising, omdat je dan sneller bent als de gemiddelde auto waar het systeem op berekend is.

(En nee ik heb hier geen bewijs voor, maar maak het regelmatig mee in de praktijk met 50k kilometers per jaar op de weg)
 
Ga er ook maar vast aan wennen dat bij veel stoplichten de "marge "er uit gehaald is voor een betere doorstroming. Oftewel als jij groen krijgt, is het andere licht pas net op rood, ipv dat het al een paar seconde op rood staat.

Dit komt idd voor.

Maar alleen als de situatie het toelaat.

Knooppunt Velperbroek heeft dit bv ook.
Alleen staan de verkeerslichten daar op behoorlijke afstand van het daadwerkelijke kruisingsvlak.

Als we nu gewoon aanhouden wat de juiste betekenis is van oranje en rood licht, dan is het alsnog onmogelijk dat daar problemen ontstaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan