De Slag om de Schelde.

Dhr. Bosso

Пу́тін хуйло́!
24 mei 2012
40.733
103.309
Paviljoen 11.
Op 25 en 26 oktober herdenken we in de gemeente Borsele de Slag om de Schelde en de landingen bij het dorp Baarland.

Bij elk van de 4 kustdorpen t.w. Borssele, Ellewoutsdijk, Baarland en Hoedekenskerke komen 24 uur lang vuurbakens op de dijk te staan waarbij men kan herdenken en mijmeren over onze vrijheden die we nu hebben en de mensen die daarvoor gevochten hebben of zelfs gevallen zijn. Bij de dorpen Baarland en Hoedekenskerke is er een bestaande horeca gelegenheid waar men ook terecht kan voor eten en drinken, van de andere 2 dorpen weet ik nog niet wat ze precies gaan doen op dat gebied.
Daar het zwaartepunt in en om Baarland ligt, is er ook in de kerk het e.e.a. te doen en bezichtigen, en het Dorpshuis is ook de gehele tijd geopend.

Wat heeft M-F daarmee te maken? Nou, we wilen iedereen die een oude motor uit die tijd, of nog ouder heeft uitnodigen om dat weekeinde eens langs te komen met die oude veteranen. Uiteraard was er wel iemand die alleen het geallieerde spul wou, maar ikzelf heb er geen probleem mee als er iemand met een Wehrmacht gespann of een Zündapp DB200 ;) langskomt. Als het maar oud genoeg is om in die tijd gereden te hebben.

Mag ik ook komen met een oude auto ipv. een motor?
Van mij wel!

Mag ik ook op moderner spul komen?
Ja! We vinden het herdenken belangrijker dan de leeftijd van jouw vervoersmiddel.




Geen inschrijving of ander gedoe, Kom gewoon lekker met jouw ouwetje langs, en zie gelijk wat Zeeland nog meer te bieden heeft.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet dan ook niet gelijk een bezoek te brengen aan het museum in Nieuwdorp: Home

as zaterdag naar Terneuzen 75 jaar bevrijding/slag om de schelde ect
 
Vergeet dan ook niet gelijk een bezoek te brengen aan het museum in Nieuwdorp: Home

as zaterdag naar Terneuzen 75 jaar bevrijding/slag om de schelde ect


Goeie. :t
Dank voor de tip. 'K ben d'r zelf nog nooit geweest. :$
Wel een ietsje verder. DBZ ;)
 
Laatst bewerkt:
Helaas kan ik er (nog) niet bij zijn met de zundapp , keuring staat voor 7 ock , dan wachten op kent. 5 dagen ? . wellicht volgend jaar :)
 
Je hebt tot de 26e oktober de tijd, tijd zat dus. ;)

Daarna en volgend jaar is het voor de rest van NL te doen, wij herdenken hier nu alleen de landingen van 75 jaar geleden.
Trouwens, goede reminder van je. Ik zal Bert en Lydia vragen of ze dat weekeinde open kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog wat te zeuren, ik zoek nog een site waar ik goede muziek uit die tijd kan downloaden. Dus de begin 40er jarenmuziek, maar ook Schotse (mars)muziek.
Van een museum in Schotland heb ik al een programma gekregen met titels die het 52e lowlands op 15 juli 1945 tijdens een concert in Brussel speelde. Mooi werk!

360.jpg



Maar waar gratis te downloaden? Op youtube staat wel van alles, maar daar zitten dan weer de video's aan vast, en die hebben we niet nodig.


Ennehhhh, het Horst Wessellied hoeven we ook niet te hebben. :W
 
Ik ga kijken of ik evt nog bij de vuurbakens kan komen kijken (wel zonder motor), sta vrijdag namelijk als ondersteuner bij het museum en zaterdag als ondersteuner bij de herdenking in Vlissingen, dus allemaal erg vol gepland.
 
Ik heb nog wat te zeuren, ik zoek nog een site waar ik goede muziek uit die tijd kan downloaden. Dus de begin 40er jarenmuziek, maar ook Schotse (mars)muziek.
Van een museum in Schotland heb ik al een programma gekregen met titels die het 52e lowlands op 15 juli 1945 tijdens een concert in Brussel speelde. Mooi werk!

360.jpg



Maar waar gratis te downloaden? Op youtube staat wel van alles, maar daar zitten dan weer de video's aan vast, en die hebben we niet nodig.


Ennehhhh, het Horst Wessellied hoeven we ook niet te hebben. :W
Glen Miller?
 
Ik heb nog wat te zeuren, ik zoek nog een site waar ik goede muziek uit die tijd kan downloaden. Dus de begin 40er jarenmuziek, maar ook Schotse (mars)muziek.
Van een museum in Schotland heb ik al een programma gekregen met titels die het 52e lowlands op 15 juli 1945 tijdens een concert in Brussel speelde. Mooi werk!

360.jpg



Maar waar gratis te downloaden? Op youtube staat wel van alles, maar daar zitten dan weer de video's aan vast, en die hebben we niet nodig.


Ennehhhh, het Horst Wessellied hoeven we ook niet te hebben. :W
Er zijn voor o.a. Firefox plugins te downloaden waarmee je de audio van elke YT video (linkje invoeren) kan converteren naar mp3 ;). Weet niet hoe handig je bent op dat vlak, maar als je de content nergens anders kan vinden is het het overwegen waard.
 
Die sowieso natuurlijk, maar er was meer muziek dan alleen de artiesten waar we nu soms nog wat van horen.

Er zijn voor o.a. Firefox plugins te downloaden waarmee je de audio van elke YT video (linkje invoeren) kan converteren naar mp3 ;). Weet niet hoe handig je bent op dat vlak, maar als je de content nergens anders kan vinden is het het overwegen waard.
Vanavond eens even kijken. ik laat 't weten.
 
Dank aan iedereen die hier op wat voor wijze dan ook een bijdrage heeft geleverd. Ik heb een enorme puist aan muziek gedownload over dit "thema".
De lijst uit 1945 die ik uit Schotland heb ontvangen, van 1940 t/m 1944 de top 10 uit Amerika, Nog meer bekende Schotse muziek, en tenslotte het e.e.a. aan WO2 filmmuziek. 🤫 Inclusief het thema van "Das Boot". ;)
We gaan voor 24 uur, maar ik denk dat ik nu voor een week aan muziek heb. _O-
 
Het zit er op voor ons.

Vrijdagavond begonnen met het ontsteken van het bevrijdingsvuur door onze dorpsoudste (97 jaar.) Om vervolgens 24 uur later het vuur te doven. Hierna waren sommigen van ons dan ook behoorlijk "opgebrand".
De grootste verassing voor ons was toch wel dat er toch nog enkele veteranen bij aanwezig konden zijn. De oudste van hun is nu 94 jaar, en nog glashelder van geest.
Maar goed even terug naar de vrijdag. 's middags de tenten opgezet waaronder een stokoude/originele legertent, en de eerste ontvangst van de veteranen met hun familie. 's Nachts was er niet veel te doen, en toch was het druk langs de dijken. Mensen reden rond langs alle dijkvuren en zo was 't gewoon gezellig langs de dijken en vuren.
Zaterdag 's ochtend begon voor ons het grotere werk. Om half tien een kranslegging bij het monument voor de eerste Schotse gevallene, een filmvoorstelling in het dorpshuis, de officiële herdenkingen en kransleggingen aan de dijk, en dan tot 18.00 uur festiviteiten met live muziek en oude voertuigen. Er kwam zelfs nog een oud vliegtuig enkele keren over. Om zes uur 's avonds werd het vuur op gepaste wijze gedoofd, en zat het er op.
Nou ja, toen mochten we nog alles opruimen.

We vonden dit nodig, we hadden het ervoor over, en we hebben het gedaan.


https://www.pzc.nl/regio/legertent-herr ... ~a3d815c5/

https://www.pzc.nl/bevelanden/bloemen-v ... ~a2c35198/

https://www.omroepzeeland.nl/tv/program ... d-Beveland
 
Terug
Bovenaan Onderaan