de slechtste motor die je ooit gekocht hebt?

Tarwetijger

MF veteraan
13 dec 2002
9.334
28
40
Assen
Een topic uit 2003, helemaal doorgelezen en ik vind mijn Yamaha TX750 niet hier.
Wat een slecht ding was dat. Nieuw gekocht bij Safe R'dam en direct al vastgelopen voorrem. Motorolie werd loeiheet. Terug naar importeur en hele modificate: diepe carterpan en oliekoeler. Nog een keer met een gebroken nokkenasketting gestaan. Na nog vele bezoeken importeur (die me trouwens prima hielp) liep hij vast (nokkenas) toen maar weggedaan. Het ding rijdt trouwens nog steeds :? VZ-25-15.
[afbeelding]
Ah die kwam hier op M-F eerder eens ter sprake.
Klassiek belicht: de Yamaha TX 750 (1973-1974)
"Om te voorkomen dat de 750 cc paralleltwin net zo zou trillen als een Engelse motor hadden de Japanse engineers hem van roterende balansassen voorzien, de “Omni-Phase balancer”. In praktijk draaiden die nuttige klonten metaal door de motorolie, waardoor een schuimige massa ontstond. Vettige lucht is niet voldoende om een motorblok te smeren.Latere tests wezen uit dat zo’n TX met moderne, speciaal voor motorfietsen ontwikkelde motorolie probleemvrij zou zijn geweest."
 

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
20.943
67
Assen
BMW r100rt'81
Veel geld in gestopt, tenslotte bleef de startmotor breken(!).. na 4 stuks het ding verkocht en eerlijk geweest over het euvel..
 

rebel1982

Die hard MF'er
3 jun 2012
832
0
36
temse
moto guzzi florida van 91, motorisch viel het mee maar elektrisch een rijdende ramp . Op een gegeven moment vloog hij in brandt door kortsluiting. Ik heb het 'ding' toen verkocht aan een gepensioneerde mekanieker. Die mens was zo gelukkig dat hij terug een fulltime job had. Italianen en elektronica gaan niet echt samen :X .
 
Laatst bewerkt:

Sideswipe

MF veteraan
17 jun 2011
1.577
1
Gliese 581d
Yamaha R1 rn19.

Was m'n droommotor maar heeft helaas niet lang geduurd.

Misschien had ik mijn huiswerk beter moeten maken...
Motorblok stuk gedraaid, het befaamde "bigend", pas als je zoiets voorhebt ga je op onderzoek uit en dan pas ontdek je natuurlijk dat dat meer voorkomt bij dat model.
Bij het vorige model komt dat veel minder voor, natuurlijk typisch ik dat ik de rn19 mooier vond dan de rn12.

Uiteindelijk slechts kleine 2 jaar meegereden.
Ander motorblok laten plaatsen voor 2500euro, niks geen garantie erop.
Had van iemand anders al gehoord dat hij ook ander blok had laten plaatsen en jaar later hetzelfde voorhad, daar had ik dus absoluut geen zin in en dus de motor verkocht. Zonde van de centen en toch wel zonde van de R1.
De RN12/RN19 zijn ook mijn "droommotoren"
Ik heb 6 jaar gereden met een RN12 en die begon uit zijn Big end te lopen en de kop begon te tikken '( Daar kwam ik achter toen ik een RN19 aan het bekijken was omdat ik die nog ietjes mooier vind.
Via internet lees ik ook dat RN12 ook die motorproblemen heeft.
Ik heb nu dus onlangs een RN19 gekocht. Hoop daar nog lang plezier van te hebben.
 
Laatst bewerkt:

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
4.956
22
Vlaanderen
Bezoek Site
Ik kocht ooit een Suzuki. Iedereen maakt fouten...

Nee ik heb nog maar één motor gehad die me in de steek gelaten heeft. Dat was mijn gloednieuw gekochte 2008 Suzuki GSR600. En dan nog twee keer. Verkocht voor veel te weinig na 20.000 kilometer ook...
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
9.864
63
Ik kocht ooit een Suzuki. Iedereen maakt fouten...

Nee ik heb nog maar één motor gehad die me in de steek gelaten heeft. Dat was mijn gloednieuw gekochte 2008 Suzuki GSR600. En dan nog twee keer. Verkocht voor veel te weinig na 20.000 kilometer ook...
Tja je kan een zeperd treffen,ik heb veel verschillende merken en soorten motoren gehad en veel Suzuki,s die mij
nooit in de steek gelaten hebben. Het slechtste merk wat ik gehad heb was KTM wat een bagger was dat het ene
probleem na het andere,je bleef bezig met die rommel.De 2e plaats is voor Honda,waar ik ook de nodige ellende
mee gehad heb.De beste waren de motoren van Suzuki.
 

InZane

Die hard MF'er
26 feb 2003
587
1
39
Apeldoorn
Bezoek Site
Tja je kan een zeperd treffen,ik heb veel verschillende merken en soorten motoren gehad en veel Suzuki,s die mij
nooit in de steek gelaten hebben. Het slechtste merk wat ik gehad heb was KTM wat een bagger was dat het ene
probleem na het andere,je bleef bezig met die rommel.De 2e plaats is voor Honda,waar ik ook de nodige ellende
mee gehad heb.De beste waren de motoren van Suzuki.
2e plaats voor Honda? Volgens mij heeft Honda nou niet echt een slechte naam ofzo. Hooguit een keer een spanningsregelaar of NAKS.

Ik heb juist niks met Suzuki. Niet omdat ze zo slecht zijn, maar meer omdat ik veel modellen helemaal niet mooi vind, zoals de ouwe GSXF en Hayabusa :r
 

pippen

ZAC/OWCUP #88
6 sep 2004
2.911
26
37
Berkel en Rodenrijs
suplexracing.com
Ik heb zat KTM’s gehad, maar nooit meer ellende gehad dan met Yamaha’s en Honda’s. Met uitzondering van de eerst 950SM waarvan de starterkrans de dynamo in zijn ondergang meenam. Maar het zij hem vergeven omdat het zo’n gruwelijk leuke fiets was om mee te rijden.
 
13 mei 2014
195
8
70
Heerlen
toen ik 17 was ,nu 70 de eerste een ariel nh 350 die trilde zo erg dat alles elke keer opnieuw moest worden vastgezet,dynamo en ontsteking trilde steeds los , de tweede was een harley wlc 750 ,zaterdag en zondagmiddag rijden en de werkweek repareren de gekste dingen MAASKANT in r,dam is er rijk van geworden later een honda 450 blackbomber wat een rampeding en later maar eens een suzuki gsx 750 e uit 1981en later een ef uit 1986 vooral de ef met z,n tscc blok niet stuk te krijgen , nu doe ik wat rustiger aan vanwege m,n leeftijd , rij nu rustig met een triumph adventurer gezien mijn leeftijd , sleutelen hoeft niet zo zeer meer
 

Bijlagen

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
9.864
63
2e plaats voor Honda? Volgens mij heeft Honda nou niet echt een slechte naam ofzo. Hooguit een keer een spanningsregelaar of NAKS.

Ik heb juist niks met Suzuki. Niet omdat ze zo slecht zijn, maar meer omdat ik veel modellen helemaal niet mooi vind, zoals de ouwe GSXF en Hayabusa :r
Ik heb het over vele jaren geleden,Honda,s uit de eind jaren 70 en 80 waren niet zo geweldig.
Overigens heb ik ook nieuwere gehad,die waren vrij probleemloos en heb momenteel weer een Honda.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
9.864
63
Ik heb zat KTM’s gehad, maar nooit meer ellende gehad dan met Yamaha’s en Honda’s. Met uitzondering van de eerst 950SM waarvan de starterkrans de dynamo in zijn ondergang meenam. Maar het zij hem vergeven omdat het zo’n gruwelijk leuke fiets was om mee te rijden.
Ik heb het over oudere modellen KTM,1 uit de jaren 90 en 1 uit 2003 de laatste had een gescheurde cilinderkop.
Leuk om mee te rijden zijn ze zeker als ze heel blijven.;)
 
3 jun 2013
3.357
52
Veluwe
Als je ooit een Vauxhall Viva hebt gehad, is alles wat je daarna rijdt, motor of auto een super-voertuig.
(Engelse evenknie, maar dan een hele slechte, van de Opel Kadett)
Man-man wat was dat slechte techniek. Ik zeg altijd, dat als je de koplamp aan het repareren was, dat op dat moment het achterlicht er af viel! Brrrrrrrrrrrrr
Vrij weekend had je vrijwel nooit. Er was altijd wel een sleutelklus op het programma.

Enige voordeel: Ik heb er wel van leren sleutelen!!! (nee, dat leerde ik niet op het Atheneum.....snif!!)
Slechts 1 goede herinnering: In Bastia (Corsica) LPG en benzine helemaal vol getankt met laatste Franse Franken en daarna zonder te tanken thuis gekomen!
 
Likes: Dryhte
3 jun 2013
3.357
52
Veluwe
@ Dutch

Na de crash overgestapt op Yamaha FZ (?)
Helaas na vele jaren heeft ie deze liefde ook achter zich gelaten.;(

Maar de FZ is 'still going strong'. Ik maak er nog heel wat kilometertjes mee...........................:t