de slechtste motor die je ooit gekocht hebt?

Ik had het niet over loop, maar over vibraties als gevolg van een slechte sync. Soms merk je aan de motor niet dat ie niet synchroon is, tot je er een half uur lang 130km/h mee moet gaan knorren.

En dan heb ik het nog niet gehad over vermogen, en kennelijk de betrouwbaarheid. Het boekje dat bij mijn K zit noemt een korter interval voor boxer-modellen dan voor de K modellen. Ergo, boxers hebben meer aandacht nodig om goed te blijven.
Begrijp me overigens niet verkeerd. Ik heb ook liefde voor de boxer, maar ik erken ook de minpunten aan zo'n ding en als je het in een tabelletje uitzet verwacht ik dat de boxer het verliest.

Ja maar je kraakt een boxer nou af om dat de synchronisatie niet goed staat,dat is zoiets als zeggen
dat een motor een klote ding is omdat er iets aan niet goed afgesteld staat.
Dat maakt de motor niet slecht maar is een gebrek aan onderhoud.
Mijn 6 cilinder boxer staat perfect afgesteld,het is de meest trillingvrij motor
die ik gehad heb en ik heb heel veel motoren gehad,je kan er bij wijze van spreken op slapen.:z:W
 
Okay, maar waarom wordt die boxer dan nog maar door een handjevol fabrikanten gebruikt? Ik zal niet ontkennen dat een dergelijk blok wenselijke eigenschappen heeft voor op een motorfiets, hoor. Ik zie hem alleen niet als ideaal. Hij is duur, complex, heeft relatief veel onderhoud nodig, de zuigers slijten ongelijkmatig, De oudere BMW boxers staan bekend om hun olieconsumptie.

Nogmaals, ik vind het een prachtig concept en het heeft prima gewerkt voor BMW, ze verkopen tenslotte de meeste motoren. Echter alles in de motorwereld heeft ook slechte kanten, zo ook boxers. :Y
 
een tijdje terug heb ik een ltd454 van een klant over genomen , de reparatie werd hem te duur (150 euro) en of ik iemand wist voor sloop of onderdelen.
houderschapsbelasting vrij leek me dit een leuke manier om ook eens te sjopper te hebben en mijn laatste kawa was ook al weer erg lang geleden.
vol goede moed onderdelen bestel voor de dingen die overduidelijk niet goed waren.
er kwam alleen geen koelvloeistof meer uit, zoveel roest zat er in het systeem.
bij het op de middenbok zetten scheurde het 'pedaal' uitstekend gedeelte daaraan af, dus op de middenbok zetten ging niet meer.
toch rot als de voorvork er niet in zit.
balhoofdlagers waren ook helemaal aan poep, voorrem was niks meer. hij kwam voor een olielekkage die door bougiegat rubber of de toerenteller leek te komen, beiden banden kneiterhard, etcetcetc .
uiteindelijk weggedaan voor ongeveer de (inkoop)waarde van onderdelen en banden.
Wat ik geleerd heb, koop zo nieuw en zo goed onderhouden als je kan betalen.
4 maanden na verkoop kocht ik een fz750 wat eigenlijk ook een plantenbak had moeten worden, maar die doet het in iedergeval ;)
 
Okay, maar waarom wordt die boxer dan nog maar door een handjevol fabrikanten gebruikt? Ik zal niet ontkennen dat een dergelijk blok wenselijke eigenschappen heeft voor op een motorfiets, hoor. Ik zie hem alleen niet als ideaal. Hij is duur, complex, heeft relatief veel onderhoud nodig, de zuigers slijten ongelijkmatig, De oudere BMW boxers staan bekend om hun olieconsumptie.

Nogmaals, ik vind het een prachtig concept en het heeft prima gewerkt voor BMW, ze verkopen tenslotte de meeste motoren. Echter alles in de motorwereld heeft ook slechte kanten, zo ook boxers. :Y
Heeft de Goldwing hier ook last van? Of Subaru auto's. Zijn tenslotte ook boxer motoren.
 
Wat een gezeur over BMW's... Yamaha's zijn pas echt bagger motoren. Ik heb twee XT500's,een XS650, een TT600, een TDM850 en een YZF750R gehad. Allemaal karakterloos en vlak. Ik verkies een BMW altijd boven een Yamaha. Maar als Honda man (deels want ik ben naast Honda man ook eigenlijk in de basis meer een KTM man) moet ik toch bekennen dat mijn slechtste motor ooit de CB700SC Nighthawk is geweest. Ik heb nog nooit op een motor gereden die me minder vertrouwen gaf dan de Nighthawk. Ik was continu bang om op mijn bek te gaan met die motor. Geen idee waar het aan lag maar nieuwe banden en een vorvork revisie met progressieve veren kreeg het niet opgelost. Daarna overgestapt op een GS en geen dag spijt van gehad. Een GS is een vreemd ding maar als je weet hoe je hem moet behandelen dan geeft hij heel veel vetrouwen en kan je er lekker mee sturen.

Een xs650 karakterloos noemen en dan toegeven dat je een H*nd* man bent
_O-
 
Heeft de Goldwing hier ook last van? Of Subaru auto's. Zijn tenslotte ook boxer motoren.

ff googlen geeft dat subaru's zeer zeker oliegrootverbruikers zijn. Goldwings heb ik alleen hier en daar een bezorgd persoon over kunnen vinden. Ook verschillende topics over Porsche eigenaren gevonden die regelmatig de olie bij moeten vullen.
 
Een xs650 karakterloos noemen en dan toegeven dat je een H*nd* man bent
En KTM man en BMW man... Ik ben een omnivoor dus absoluut niet eenkennig. En durf ook gewoon te zeggen dat ik de CB700SC een slechte motor vond dus ik spaar Honda heus niet. Ik WAS ooit ook Yamaha man. Maar inderdaad is de XS nog de meest karaktervolle van de Yamaha's die ik heb gehad. Dat is de enige Yamaha die ik nog wel een keer zou willen hebben.
 
Okay, maar waarom wordt die boxer dan nog maar door een handjevol fabrikanten gebruikt? Ik zal niet ontkennen dat een dergelijk blok wenselijke eigenschappen heeft voor op een motorfiets, hoor. Ik zie hem alleen niet als ideaal. Hij is duur, complex, heeft relatief veel onderhoud nodig, de zuigers slijten ongelijkmatig, De oudere BMW boxers staan bekend om hun olieconsumptie.

Nogmaals, ik vind het een prachtig concept en het heeft prima gewerkt voor BMW, ze verkopen tenslotte de meeste motoren. Echter alles in de motorwereld heeft ook slechte kanten, zo ook boxers. :Y
De oude boxers gebruiken olie omdat er geen klepseals op zitten. Toen, in 1969, werd een beetje rook nog normaal gevonden. Met maximaal 750cc en een nieuwe motor was het ook best acceptabel. De revisienorm ligt bij een liter op 1000km.
Toen er eenmaal 97mm zuigers in zaten werd het vacuüm wat groter. Voeg daarbij een beetje slijtage en je zit zo op een liter per 2000km. Met de huidige milieunormen is dat niet meer normaal. Helemaal niet omdat de norm tegenwoordig is om niet bij te vullen tussen beurten.
Je kunt je dus afvragen of de oude boxers olieslurpers waren of dat het aan je normen ligt.
 
Yamaha's zijn pas echt bagger motoren. Ik heb twee XT500's,een XS650, een TT600, een TDM850 en een YZF750R gehad. Allemaal karakterloos en vlak.

Karakterloos en vlak? Met bovenstaande motoren heb ik geen ervaring, maar met mijn Yamaha Vmax heb ik niks te klagen. })
 
Wat een gezeur over BMW's... Yamaha's zijn pas echt bagger motoren. Ik heb twee XT500's,een XS650, een TT600, een TDM850 en een YZF750R gehad. Allemaal karakterloos en vlak.

Het motorblok van een XT500 karakterloos en vlak noemen durf ik op zich wel een compliment te noemen. Het is een 1 cilinder waarop je meer balans wil hebben en niet al te veel over het schakelen hoeft na te denken. Vlakke koppelcurve vind ik dan juist een goed iets.

Mijn XT600 is ook gruwelijk saai als je hem opentrekt. Net geen vermogen over het hele bereik. Precies wat fijn is als je offroad rijdt. Je weet altijd wat je kan verwachten.
 
ff googlen geeft dat subaru's zeer zeker oliegrootverbruikers zijn. Goldwings heb ik alleen hier en daar een bezorgd persoon over kunnen vinden. Ook verschillende topics over Porsche eigenaren gevonden die regelmatig de olie bij moeten vullen.
Ik kan over andere motor configuraties ook motoren met een hoog olieverbruik vinden op het internet,
mijn boxertje gebruikt tussen de beurten nauwelijks olie,blokje heeft inmiddels 104000 km gelopen,
er zijn mensen die meer dan 600000km met hun Goldwing gereden hebben met de eerste zuigers er nog in.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=11&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjwn7f93_7dAhVRzqQKHVBgAnYQFjAKegQICBAB&url=http://wingworldmag.com/tech/joe-sparrow-425k-gold-wing/&usg=AOvVaw3YYfkXXXVZXl3taosv1lJ6
En nog een paar met hoge tot zeer hoge stand,
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...ge-wing.html&usg=AOvVaw0lVs8DByw-dWVd9U9eIjhk
 
Laatst bewerkt:
ff googlen geeft dat subaru's zeer zeker oliegrootverbruikers zijn. Goldwings heb ik alleen hier en daar een bezorgd persoon over kunnen vinden. Ook verschillende topics over Porsche eigenaren gevonden die regelmatig de olie bij moeten vullen.
Weet niet welk porsche eigenaren jij kent maar ikzelf heb een 964 en dat is een lucht/olie gekoelde 6 cilinder van 26 jaar oud en verbruikt 0 olie.Net als alle andere porsche eigenaren van een lufti.
De nieuwere vloeistof gekoelde exemplaren is een ander verhaal.....,maar dat ligt niet aan het boxerprincipe maar aan geknoei en kwaliteit van onderdelen en slecht motorontwerp bij het VW concern.
Dat slechte ontwerp zorgt voor interne koel en smeringsproblemen waardoor ze kapotlopen en een ims lager wat dus inferieur is.
 
goed. iedereen en zijn beppe zou een boxerblok in zijn auto en/of motorfiets moeten hebben. :+
 
Laatst bewerkt:
kever met Subaru motor, 8 jaar 20000km halve liter olie.
niet zeuren maar scheuren
 
goed. iedereen en zijn beppe zou een boxerblok in zijn auto en/of motorfiets moeten hebben. :+
Dat niet maar het ontwerp opzich mankeert niets,het is maar net hoe goed ze door een fabrikant
gemaakt worden en natuurlijk onderhouden worden.Dat verhaal geld voor ieder ontwerp.
 
niet van een boxer hoor, die rijden wel best ok
IMG_20171209_150747686.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wel typisch Nederlands, om een ander, in dit geval het materiaal de schuld te geven. })
 
Husqvarna TE610 1997(blok met spatsmering) man man man, ellende, ellende , ellende ;(;(;(. Voor een prikkie gekocht, blok volledig gereviseerd(o.a. nieuw big-end), modernere supermotard look gegeven, zag er geweldig uit, maar bij elke rit was er wel iets mis mee(olie overal, carbarateur overlopen, lekke voorrempomp, tal van electrische problemen, hoop geld in gepompt en zeer moeilijk nog aan (originele) onderdelen te komen. Op een gegeven moment startte die niet meer(ontsteking/lichtspoel?), steeds weer een blauwe kuit van die kl#te kickstarter, en dat was voor mij 'de druppel die de emmer deed overlopen', van ellende uit de verzekering/wegenbelasting gehaald en kenteken in laten trekken(RDW). Helemaal gedemonteerd en verkocht in onderdelen(behalve het frame) '( NOOIT/NOOIT/NOOIT meer een husqvarna voor mij........:(
 

Bijlagen

  • husky klaar 1 (2).jpg
    husky klaar 1 (2).jpg
    433,9 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan