de slechtste motor die je ooit gekocht hebt?

Klopt, mijn NX was ook 6dehands (niet heel bijzonder na 30 jaar) en ja hoe die erbij stond wijt ik ook aan de vorige eigenaren. Veel problemen komen ook door slecht onderhoud, schades enz veroorzaakt door de vorige eigenaar (of door je eigen).

Bij nieuwe modellen worden ook genoeg issues opgelost maar sommige problemen blijven er wel langere tijd inzitten en komen pas na een aantal jaar/kilometers pas tevoorschijn. Zo heeft de TransAlp van 1988 tot 1994 de stekkers van de CDI net op de verkeerde plek zitten die na enige tijd kapot gaan als het zadel wat begint door te zakken. Ook de goudkleurige velgen rotten snel door, zijn dingen die echt aan de motor liggen en niet de gebruiker (heb daarom ook een 96'er met zilveren velgen, laatste model dat in Japan werd gemaakt en alle kinderziektes eruit, simpelweg de beste TransAlp:+)

Maar als mensen nu problemen hebben met hun nieuwe motor zegt mij dat ook nog niet veel, zo heeft de nieuwe Africa Twin last van roestige spaken (puur kosten besparing..). Maar als ik een Africa Twin koop over 15 jaar en die heeft shiny spaken dan is het huidige probleem geen probleem voor mij over 15 jaar, die AT heeft dan al lang spaken gekregen die wel goed zijn. Ook service van fabrikant zegt me dan niks want daar heb ik dan helemaal niks meer mee te maken. Als de LED verlichting of cockpit ermee ophoud na zo'n 15 jaar is dat wel een probleem voor mij, maar geen probleem voor de eerste eigenaar.

Dus ligt er maar net aan uit welke hoek je het bekijkt, maar over het algemeen komen (ernstige) problemen wel later pas opdrijven zoals bijvoorbeeld een kapot cardan bij een BMW, een waterpomp die zichzelf opvreet door straalzand bij de KTM LC8 950/990, een Ducati die stuk loopt na 38k:9

Na hoeveel jaar zou een motor afgeschreven zijn in de huidige tijd...ze worden mi. nl. niet voor een mensenleven lang gemaakt ;)

Ik probeerde alleen maar te zeggen dat je niet zo maar kunt zeggen dat een bepaald merk slecht is want als dat werkelijk zo zou zijn dan zou dat merk in de huidige tijd geen bestaansrecht meer hebben en over de kop gaan...

Hier laat ik het maar even bij... ;)
 
Nou doe mij over paar jaartjes maar zo'n afgeschreven Japanse Fireblade.

De SP2 aub :+
 
Na hoeveel jaar zou een motor afgeschreven zijn in de huidige tijd...ze worden mi. nl. niet voor een mensenleven lang gemaakt ;)
Liefst zien de fabrikanten natuurlijk dat je iedere 10jr een nieuwe gaat kopen. (en de oude naar de sloop)
Ja, ze worden wel voor een mensenleven gemaakt, maar ze stoppen gewoon met leveren onderdelen.

Mijn brommerd is nu 33 jr en gaat nog als de brandweer. Yamaha FZ750 met bijna 2 ton op de klok.
Jammer is wel dat sommige onderdelen steeds moeilijker (of niet) leverbaar zijn.
Kunststof delen worden op leeftijd steeds brosser. Dan breekt er makkelijk iets af. Hoe kan je ze nog vervangen?
Technisch gezien zou de motor nog heel lang mee kunnen, ook nog voor dagelijks gebruik.
De fabrikant(en) zorgen er voor door de niet-leverbaarheid dat je uiteindelijk tot stilstand komt.
Bijv. de bandenmaten van toen, zie je vandaag niet meer. Een modern gangbaar type band is voor mijn motor niet te koop.;(
 
Niet de slechtste wel de slechtst rijdende (Honda CB750 NightHawk):

dsc01596.jpg


Hondahok gekocht voor €1800 en 3 jaar later ingeruild voor €800.

Had destijds weinig poen en moest wat betrouwbaars onder mijn kont hebben voor woonwerk verkeer. Via een collega uitgekomen bij dit mormel.
Niet door de bocht te krijgen en kloink op de achtervering bij enthousiast over een verkeersdrempel gaan.

Heeft me nooit in de steek gelaten ondanks geen onderhoud,

Was wel blij dat ik na 3 jaar het mormel kon inruilen op een Transalp :]
 
Niet de slechtste wel de slechtst rijdende (Honda CB750 NightHawk):
8<
Had destijds weinig poen en moest wat betrouwbaars onder mijn kont hebben voor woonwerk verkeer.
[..]
Heeft me nooit in de steek gelaten ondanks geen onderhoud,

Was wel blij dat ik na 3 jaar het mormel kon inruilen op een Transalp :]
-O- Waarom? Bij dagelijks gebruik wil je er toch van op aan kunnen, waarom dan niet effe een beetje onderhoud? Snapiknie. :N

Liefst zien de fabrikanten natuurlijk dat je iedere 10jr een nieuwe gaat kopen. (en de oude naar de sloop)
Ja, ze worden wel voor een mensenleven gemaakt, maar ze stoppen gewoon met leveren onderdelen.

Mijn brommerd is nu 33 jr en gaat nog als de brandweer. Yamaha FZ750 met bijna 2 ton op de klok.
Jammer is wel dat sommige onderdelen steeds moeilijker (of niet) leverbaar zijn.
Kunststof delen worden op leeftijd steeds brosser. Dan breekt er makkelijk iets af. Hoe kan je ze nog vervangen?
Technisch gezien zou de motor nog heel lang mee kunnen, ook nog voor dagelijks gebruik.
De fabrikant(en) zorgen er voor door de niet-leverbaarheid dat je uiteindelijk tot stilstand komt.
Bijv. de bandenmaten van toen, zie je vandaag niet meer. Een modern gangbaar type band is voor mijn motor niet te koop.;(
Slechte zaak eigenlijk hè. M'n geliefde TRX raakt nu langzamerhand ook in het hoekje van 'oud barrel'. Merk dat ik toch begin te kijken en na te denken over 'wat anders', maar wat eigenlijk, en/of waarom? :/
 
@Tarwetijger

CB'eetje heeft een afleverbeurt gehad.
Na proefrijden een steelflex remleiding laten monteren en het windscherm laten verwijderen.

Remde niet lekker en het scherm bulderde.

Na ruim 10K miles (3 jaar) geinformeerd wat een beurt kost en wat de inruilwaarde was.
Beurt was net zo hoog als de inruilwaarde.

Keuze was dus niet moeilijk, doe maar een prijs voor de zo goed als nieuwe Transalp die je hebt staan.

Transalp is ondertussen ook alweer 15 jaar oud, heeft wel altijd onderhoud gehad.
Wat zou een goede opvolger zijn?
 
Of je koopt er een 2e bij..
Heb ik al..! _O-

@Tarwetijger
Na ruim 10K miles (3 jaar) geinformeerd wat een beurt kost en wat de inruilwaarde was.
Beurt was net zo hoog als de inruilwaarde. Keuze was dus niet moeilijk, doe maar een prijs voor de zo goed als nieuwe Transalp die je hebt staan.

Transalp is ondertussen ook alweer 15 jaar oud, heeft wel altijd onderhoud gehad.
Wat zou een goede opvolger zijn?
Nah, 10k M is 16093,4 km... dat vàlt dan nog mee.
Wat betreft je laatste vraag:

1542833761569.png
 
Slechte zaak eigenlijk hè. M'n geliefde TRX raakt nu langzamerhand ook in het hoekje van 'oud barrel'. Merk dat ik toch begin te kijken en na te denken over 'wat anders', maar wat eigenlijk, en/of waarom? :/

Dat was ook één van de redenen dat ik mijn TRX toen heb weggedaan. Met de diversion (1ste gen) en een Bandit (1ste gen) ernaast viel het wel mee maar toen vrouwlief een FZ6 Fazer er naast ging zetten vond ik de TRX in één dag ook 10 jaar ouder worden. Zeker met de koplamp en dat achterlicht (die ook wel past qua design op een aanhanger ) :X:P:+

(de andere reden was dat ik wel weer toe was aan een 4 cil)
 
Laatst bewerkt:
@Tarwetijger
Transalp is ondertussen ook alweer 15 jaar oud, heeft wel altijd onderhoud gehad.
Wat zou een goede opvolger zijn?
Ligt eraan wat je wil.. als je er echt TransAlp dingen mee doet zijn er maar weinig echte opvolgers. Denk dat de F800GS qua spirit nog het meeste in de buurt komt, mja dan zit je wel op een BMW :r



:+
 
Laatst bewerkt:
De Indiërs hebben de BMW's toch niet helemaal goed in mekaar geschroefd? :9
De koude start is internationaal een veel genoemd issue. Tot tien graden gaat het goed, bij vijf graden wordt het problematisch. (Nu de GS)
Verder veel koelvloeistoflekkages en doorgebrande dynamo's. (Zoals mijn G310R in september)
Als ze rijden zijn ze wel lekker zuinig en comfortabel. :9 En secundaire wegen zijn een feestje.
We hope for the better. ;)
 
De koude start is internationaal een veel genoemd issue. Tot tien graden gaat het goed, bij vijf graden wordt het problematisch. (Nu de GS)
Verder veel koelvloeistoflekkages en doorgebrande dynamo's. (Zoals mijn G310R in september)
Als ze rijden zijn ze wel lekker zuinig en comfortabel. :9 En secundaire wegen zijn een feestje.
We hope for the better. ;)
Oeps :X
 
De koude start is internationaal een veel genoemd issue. Tot tien graden gaat het goed, bij vijf graden wordt het problematisch. (Nu de GS)
Verder veel koelvloeistoflekkages en doorgebrande dynamo's. (Zoals mijn G310R in september)
Als ze rijden zijn ze wel lekker zuinig en comfortabel. :9 En secundaire wegen zijn een feestje.
We hope for the better. ;)
Lullige issues, niet zo dramatisch als de Royal Enfield Himalayan die nogal breekbaar was. Maar die was eerst alleen in India te koop en nu de (ernstige) fouten eruit zijn word ie wereldwijd verkocht. :9

Neem aan dat het allemaal garantie werk is maar toch kut, wel is gedacht aan een Japanner? 8-)
 
Lullige issues, niet zo dramatisch als de Royal Enfield Himalayan die nogal breekbaar was. Maar die was eerst alleen in India te koop en nu de (ernstige) fouten eruit zijn word ie wereldwijd verkocht. :9

Neem aan dat het allemaal garantie werk is maar toch kut, wel is gedacht aan een Japanner? 8-)
Dat van de Enfield had ik gezien ja. _O-:o
Ook een zeer leuke motor. :9

De vorige winter had ik een ホンダ :Y CBR250R ;) maar ook een automobilist die mijn rechterarm eraf reed. (Ellepijp en spaakbeen versplinterd)
En de GS is veel leuker en rijdt honderd keer beter. Als die start. O-)

Vooralsnog vind de dealer heeft geen garantie omdat er een andere uitlaat op zit.
Onderstaande motoren zijn echter allemaal standaard..

En wat heb je aan garantie als hij je bijna iedere keer laat staan..

01-03-2018.JPG01-04-2018.JPG01-09-2018.JPG01-10-2018.JPG
 

Bijlagen

  • 03-18-2018.JPG
    03-18-2018.JPG
    47,7 KB · Weergaven: 31
  • 09-07-2018.JPG
    09-07-2018.JPG
    80,9 KB · Weergaven: 28
  • 10-17-2017.JPG
    10-17-2017.JPG
    56 KB · Weergaven: 24
  • 11-03-2018.JPG
    11-03-2018.JPG
    70 KB · Weergaven: 22
  • 12-19-2017.JPG
    12-19-2017.JPG
    38,1 KB · Weergaven: 22
  • 12-20-2017 2.JPG
    12-20-2017 2.JPG
    74 KB · Weergaven: 19
Ik probeer niet met een partijdige bril te kijken, maar toch..............................:?
Steeds weer zie ik berichten over BMW's, die niet (goed) doen waarvoor ze bedoeld zijn. ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan