40 kW powerrr
MF veteraan
- 21 sep 2010
- 1.608
- 374
Ik verbaas me soms over de staat van (ook jonge) motoren in de showroom. Voorbeeld c.q. citaat uit de recensie van mijn huidige motor:
Na enkele maanden zoeken tref eind 2019 op [....].nl een NC 750 XD uit 2017, met een vraagprijs van [....]. Ik mag direct langskomen om hem uit te proberen. [....] Naast lichte gebruikssporen heeft hij ook een smerige ketting met teveel speling en een beschadigd voorspatbord. Aan het begin van de proefrit komt ook nog een grote vrije slag in de gashendel aan het licht. Met gemengde gevoelens ga ik op weg, maar ondanks mijn alertheid vind ik verder niets. Hij voelt en klinkt goed, de lage kilometerstand wordt weerspiegeld door de geringe slijtage, de kleur van de olie is goed en de gegevens op de RDW-site kloppen. Kortom: hier staat een motor die na wat aandacht weer helemaal fris is. Waarom geeft [....] die aandacht niet voordat ze hem in de showroom zetten!? Het gesprek over de werkzaamheden, de gewenste accessoires en inruil [....] leidt tot een aantrekkelijk eindbedrag [....]. Op [....] is hij gereed, reken ik af en besluit ik hem elders te laten onderhouden.
Dat 'elders' is een vertrouwde, goede en prettige dealer, dus ik hoefde niet lang te zoeken. Maar wat ik me afvraag is waarom een bekende motordealer een motorfiets in de hier beschreven staat in de showroom zet. Het gaat om een motorfiets van nog geen 3 jaar oud, met ruim 7000 km op de teller. Als ik er minder verstand van had (ik ben evenmin expert) had ik hem echt niet gekocht. Ik heb ook eens een proefrit gemaakt op een jong-gebruikte showroom-motorfiets die niet wilde starten. Toen dat was verhopen werd me uitdrukkelijk gezegd hem tijdens de proefrit uit niet te zetten. Dat was er overigens een die naar een kant overhelde...
Na enkele maanden zoeken tref eind 2019 op [....].nl een NC 750 XD uit 2017, met een vraagprijs van [....]. Ik mag direct langskomen om hem uit te proberen. [....] Naast lichte gebruikssporen heeft hij ook een smerige ketting met teveel speling en een beschadigd voorspatbord. Aan het begin van de proefrit komt ook nog een grote vrije slag in de gashendel aan het licht. Met gemengde gevoelens ga ik op weg, maar ondanks mijn alertheid vind ik verder niets. Hij voelt en klinkt goed, de lage kilometerstand wordt weerspiegeld door de geringe slijtage, de kleur van de olie is goed en de gegevens op de RDW-site kloppen. Kortom: hier staat een motor die na wat aandacht weer helemaal fris is. Waarom geeft [....] die aandacht niet voordat ze hem in de showroom zetten!? Het gesprek over de werkzaamheden, de gewenste accessoires en inruil [....] leidt tot een aantrekkelijk eindbedrag [....]. Op [....] is hij gereed, reken ik af en besluit ik hem elders te laten onderhouden.
Dat 'elders' is een vertrouwde, goede en prettige dealer, dus ik hoefde niet lang te zoeken. Maar wat ik me afvraag is waarom een bekende motordealer een motorfiets in de hier beschreven staat in de showroom zet. Het gaat om een motorfiets van nog geen 3 jaar oud, met ruim 7000 km op de teller. Als ik er minder verstand van had (ik ben evenmin expert) had ik hem echt niet gekocht. Ik heb ook eens een proefrit gemaakt op een jong-gebruikte showroom-motorfiets die niet wilde starten. Toen dat was verhopen werd me uitdrukkelijk gezegd hem tijdens de proefrit uit niet te zetten. Dat was er overigens een die naar een kant overhelde...
Laatst bewerkt: