De staat van een motor in de showroom...

40 kW powerrr

MF veteraan
21 sep 2010
1.608
374
Ik verbaas me soms over de staat van (ook jonge) motoren in de showroom. Voorbeeld c.q. citaat uit de recensie van mijn huidige motor:

Na enkele maanden zoeken tref eind 2019 op [....].nl een NC 750 XD uit 2017, met een vraagprijs van [....]. Ik mag direct langskomen om hem uit te proberen. [....] Naast lichte gebruikssporen heeft hij ook een smerige ketting met teveel speling en een beschadigd voorspatbord. Aan het begin van de proefrit komt ook nog een grote vrije slag in de gashendel aan het licht. Met gemengde gevoelens ga ik op weg, maar ondanks mijn alertheid vind ik verder niets. Hij voelt en klinkt goed, de lage kilometerstand wordt weerspiegeld door de geringe slijtage, de kleur van de olie is goed en de gegevens op de RDW-site kloppen. Kortom: hier staat een motor die na wat aandacht weer helemaal fris is. Waarom geeft [....] die aandacht niet voordat ze hem in de showroom zetten!? Het gesprek over de werkzaamheden, de gewenste accessoires en inruil [....] leidt tot een aantrekkelijk eindbedrag [....]. Op [....] is hij gereed, reken ik af en besluit ik hem elders te laten onderhouden.

Dat 'elders' is een vertrouwde, goede en prettige dealer, dus ik hoefde niet lang te zoeken. Maar wat ik me afvraag is waarom een bekende motordealer een motorfiets in de hier beschreven staat in de showroom zet. Het gaat om een motorfiets van nog geen 3 jaar oud, met ruim 7000 km op de teller. Als ik er minder verstand van had (ik ben evenmin expert) had ik hem echt niet gekocht. Ik heb ook eens een proefrit gemaakt op een jong-gebruikte showroom-motorfiets die niet wilde starten. Toen dat was verhopen werd me uitdrukkelijk gezegd hem tijdens de proefrit uit niet te zetten. Dat was er overigens een die naar een kant overhelde...
 
Laatst bewerkt:
Ik lees geen technische vraag dus ik verplaats het topic ff naar algemeen :)
 
Je geeft de klant ruimte om te onderhandelen, want niemand wil overal de volle mep voor betalen.
Veel klanten zullen een vieze ketting die een tikkie slap hangt niet eens zien of herkennen. Dit is nu ook niet iets waardoor een motor minder waard wordt vind ik. Hooguit iets wat het plaatje optisch af maakt.
Wat jij een grote slag vindt, zal een anders als prettig ervaren? Geen idee, ik heb het idee dat hier een tikje 'smaak' om de hoek komt kijken.


Mijn huidige motor heb ik twee keer proefgereden. (Suzuki uit 1999, 33.400km op de teller) De eerste keer kwam ik de straat niet uit. Eén carburateur had een hangende vlotter werd me later verteld, ik was welkom voor nog een proefrit. Deze verliep vlekkeloos, heerlijke motor.
Sindsdien geen slag verkeerd gezet.
 
Quote TS nu uit zijn eigen recensie?:?

De kleur van de olie zegt helemaal niets.
Deze kan na een paar 100 km al zwart zijn.
En ik zie liever een zwarte ketting dan een brandschone bij een inruiler.
 
Ik verbaas me soms over de staat van (ook jonge) motoren in de showroom. Voorbeeld c.q. citaat uit de recensie van mijn huidige motor:

Na enkele maanden zoeken tref eind 2019 op [....].nl een NC 750 XD uit 2017, met een vraagprijs van [....]. Ik mag direct langskomen om hem uit te proberen. [....] Naast lichte gebruikssporen heeft hij ook een smerige ketting met teveel speling en een beschadigd voorspatbord. Aan het begin van de proefrit komt ook nog een grote vrije slag in de gashendel aan het licht. Met gemengde gevoelens ga ik op weg, maar ondanks mijn alertheid vind ik verder niets. Hij voelt en klinkt goed, de lage kilometerstand wordt weerspiegeld door de geringe slijtage, de kleur van de olie is goed en de gegevens op de RDW-site kloppen. Kortom: hier staat een motor die na wat aandacht weer helemaal fris is. Waarom geeft [....] die aandacht niet voordat ze hem in de showroom zetten!? Het gesprek over de werkzaamheden, de gewenste accessoires en inruil [....] leidt tot een aantrekkelijk eindbedrag [....]. Op [....] is hij gereed, reken ik af en besluit ik hem elders te laten onderhouden.

Dat 'elders' is een vertrouwde, goede en prettige dealer, dus ik hoefde niet lang te zoeken. Maar wat ik me afvraag is waarom een bekende motordealer een motorfiets in de hier beschreven staat in de showroom zet. Het gaat om een motorfiets van nog geen 3 jaar oud, met ruim 7000 km op de teller. Als ik er minder verstand van had (ik ben evenmin expert) had ik hem echt niet gekocht. Ik heb ook eens een proefrit gemaakt op een jong-gebruikte showroom-motorfiets die niet wilde starten. Toen dat was verhopen werd me uitdrukkelijk gezegd hem tijdens de proefrit uit niet te zetten. Dat was er overigens een die naar een kant overhelde...

Zo zijn handelaren, als jij meeneemprijs betaalt is het ook wat je ziet krijg je ook. Als je niet bevalt hoef je ook niet te kopen niemand verplicht je te kopen. Ik ben geen sponsor noch voordeel heb ik om dit te zeggen.
 
Als je een nieuwe motor wil moet jw een nieuwe kopen
 
Als je een nieuwe motor wil moet jw een nieuwe kopen
Gebeurd bij auto,s ook veel,nakijken voor je hem meeneemt en alle vloeistoffen vervangen plus een volledig jaar garantie,betaal je bijv €650 meer,of je neemt met 3 maanden garantie,dat schijnt wettelijk te zijn
 
Hoezo, je hebt hem toch gekocht?
Mijn huidige wel, die andere aangehaalde proefrit (die niet startte en scheef op zijn wielen stond) leidde niet tot een koop.
En wat is nu het probleem?

Je koopt een motor toch, zoals hij aangeboden wordt…..
Nee, ik heb hem in een betere staat gekocht dan aangeboden, omdat er nog een aantal zaken moesten worden gerepareerd/ bijgesteld. De werkzaamheden waren sowieso nodig, daar was de dealer het ook over eens. Ik vraag me gewoon af waarom die dan niet meteen worden gedaan. Dat komt toch veel beter over?
 
Hoezo, je hebt hem toch gekocht?
Ja, mijn huidige wel, maar dat andere voorbeeld niet. Ik heb net zo vaak een motor laten staan om zijn uiteindelijk gebleken technische staat als vanwege specifieke type kenmerken (zithouding/ rijgedrag).
En wat is nu het probleem?

Je koopt een motor toch, zoals hij aangeboden wordt…..
Nee, hij zou sowieso nog afgesteld en gerepareerd worden als afleverservice, afgezien van de onderhandelmarge. Als je dat als dealer meteen doet verkoopt hij sneller/gemakkelijker lijkt me. Dus ik zie voor de dealer weinig voordeel in deze handelswijze.

P.s. Excuses voor de dubbele post. Ik zag mijn reactie nergens meer, maar er zat enkele minuten vertraging op.
 
Laatst bewerkt:
Jij hebt nu het gevoel gehad dat je nog wat te onderhandelen had. Dit smering, dat kapot.
Een andere klant had hem zo meegenomen, jij 'onderhandelt' er voor je gevoel iets uit. De dealer had dit in de afdingmarge al meegerekend.
Nu heb je hem voor een 'aantrekkelijk' eindbedrag.
Stond hij in perfecte staat, dan was hij duurder en was hij voor jou niet aantrekkelijk.

Eigenlijk wil je beide toch? En de perfecte showroomstaat, en een aantrekkelijke prijs. Dat noemen we, voor een duppie op de voorste rij.



Verder mag je nuilen wat je wil over hele kleine puntjes (vind ik). Je kunt de motor kopen zoals hij erbij staat. Daarna kan je hem gratis binnen een uurtje in de optische staat krijgen zoals jij hem wilt. Dat uurtje heb je nu gekort gekregen op de aanschafprijs.

Het wordt anders, als de motor en compleet anders bijstaat dan op de foto's. Maar gelukkig hoor ik daar niets over.
 
En daarom koop ik bij particulier. Beide gekocht, beide op orde op onderhoud. Alles op tijd gedaan en bij de woon werk motor zelfs meer dan nodig is.
 
Ik verbaas me daar ook wel eens over.
Heb vroeger een bijbaantje bij een motorrijschool gehad, die ook een loods had met gebruikte motoren. Ik werd betaald in motorrijlessen. Herinner me dat ik alleen het examen betaald heb.

Op zaterdagmiddag ging ik op die motoren los met een stoomcleaner (I know) en een paar vierkante meter poetslap.
Bijna iedere garage/dealer heeft wel een paar jongens + bejaarden die worden ingezet voor halen & brengen van klanten, onderdelen en poetsklusjes. Zo’n motor poetsen hoeft echt niet tegen 75 euro/uur.
 
Als ik de voorgaande verhalen lees, dan vraag ik me af wat de eerdere eigenaren in hemelsnaam met die motor hebben gedaan??
7000km of 33.400km en er dan al uitzien als een beest, of een carburateur die hangt.
Zeker de motor die TS bedoelt, zou je toch mogen verwachten, dat de motor in nieuwstaat zal zijn?

Ik kocht mijn Blackbird van 15jr oud en met 30k op de teller.
Jawel, als je goed kijkt, kan je zien dat ie gebruikt is. Oke, de voorband was wel flink gesleten. Maar dat was 't dan ook.
Vandaag heb ik de tank van de BB afgehaald, om een progessieve Hyperpro-veer te kunnen plaatsen.
Maar onder de tank is ook nu nog, nadat ik er zelf 10k mee heb gereden, alles nog als fabrieksnieuw.

Dus terugkomend op de motor beschreven door TS met 7k, dan vraag ik me af wat er voordien met die motor is gebeurd:?
Iedere dag na het werk nog effe een rondje over de crossbaan?? Tis niet normaal!! :X:X
 
Als ik de voorgaande verhalen lees, dan vraag ik me af wat de eerdere eigenaren in hemelsnaam met die motor hebben gedaan??
7000km of 33.400km en er dan al uitzien als een beest, of een carburateur die hangt.
Zeker de motor die TS bedoelt, zou je toch mogen verwachten, dat de motor in nieuwstaat zal zijn?

Ik kocht mijn Blackbird van 15jr oud en met 30k op de teller.
Jawel, als je goed kijkt, kan je zien dat ie gebruikt is. Oke, de voorband was wel flink gesleten. Maar dat was 't dan ook.
Vandaag heb ik de tank van de BB afgehaald, om een progessieve Hyperpro-veer te kunnen plaatsen.
Maar onder de tank is ook nu nog, nadat ik er zelf 10k mee heb gereden, alles nog als fabrieksnieuw.

Dus terugkomend op de motor beschreven door TS met 7k, dan vraag ik me af wat er voordien met die motor is gebeurd:?
Iedere dag na het werk nog effe een rondje over de crossbaan?? Tis niet normaal!! :X:X
Wel eens op een TT-camping geweest? :+
 
Als ik de voorgaande verhalen lees, dan vraag ik me af wat de eerdere eigenaren in hemelsnaam met die motor hebben gedaan??
7000km of 33.400km en er dan al uitzien als een beest,..
Rijden??

Vorige week ruim 1,5u bezig geweest met poetsen..
Ding glimmend als een ster aan de hemel..

Dag later een trippie gereden en ding zag er daarna uit als of ie vanuit de fabriek geen poetsdoek meer had gezien...
 
Rijden??

Vorige week ruim 1,5u bezig geweest met poetsen..
Ding glimmend als een ster aan de hemel..

Dag later een trippie gereden en ding zag er daarna uit als of ie vanuit de fabriek geen poetsdoek meer had gezien...
Dat bedoel ik nou...................
In deze periode dan rijd je gewoon niet meer. Dan staat de brommerd in de garage te wachten op betere tijden.
In maart/ april worden de omstandigheden vanzelf weer beter. In de tussentijd met kacheltje aan in de 4-wieler!
 
Dag later een trippie gereden en ding zag er daarna uit als of ie vanuit de fabriek geen poetsdoek meer had gezien...
Ik ken dat trippie geloof ik... Volgens mij bedoel je dit effect (na een kilometer of vijftig):
360.jpg

;)

Maar ik ben het met je eens: Er ligt in het najaar meer dan genoeg klei en dood blad op de weg en als je de dichtstbijzijnde straathoek bereikt hebt ,heeft je netjes gepoetste motor een bijzonder tuinslang-technisch verantwoord uiterlijk gekregen.
360.jpg

Jammer, maar de motoren zijn om op te rijden. Vooaraf voldoende vettige meuk op de juiste plaatsen en zo af en toe een tuinslang er over. In het voorjaar netjes oppoetsen, dan zie je er niets meer van. :]
 
Laatst bewerkt:
  • Eens
Waarderingen: Tcat
Terug
Bovenaan Onderaan