de stap van 600 naar 1000 (bv R6 naar R1)

mv agusta f4

MF'er
11 sep 2004
86
0
winterswijk
mensen,

hoe groot zou die stap nou zijn, van een 600 naar een 1000???


ik bedoel, ik rij al 4 jaar supersport 600 (dwz R6 , duc 748 ,MV F4 )
maar wordt van meerdere kanten verteld dat een 1000 (BV de nieuwe R1 )
veel te snel is, gewoon te gevaarlijk, maar klopt dit ook?

de ZX-10 is bijvoorbeeld een zenuwachtig kanon, en dat is ook niet wat ik zoek, maar de nieuwe R1 is wel rete gaaf..

bij een testrit op een R1 uit 2001 viel het allemaal wel mee met dat vermogen, maar wat is nu wijsheid??

(ps een `MV F4 uit 2000 trekt echt geen worst van tafel)

600 blijven rijden, of gewoon overgaan op 1000??
 
heb zelf ook de overstap gemaakt van een r6 naar een r1 en het valt allemaal reuze mee, je moet je niet zoveel zorgen maken en gewoon rijden op dat ding dan kom je er zelf wel achter ;)

ik zie dat je werkt bij motoport, is daar niemand die jouw deze wijsheid kon geven :?
 
gewoon doen

Ik ben van een bandit 600 naar een bandit 1200 gegaan.
Tis ff wennen maar als je normaal doet is het volgens mij geen probleem.
 
als de angst regeerd om over te stappen.... Niet doen!

Wat denk je van het ultime compromis..... de gixxer 750
 
Ik ben ook van R6 Naar R1 gegaan. Alles went. Ik vindt dat zo'n flauwekul, dat die dingen gevaarlijk zijn. Je hebt altijd zelf alles nog in de hand.

Die morderne sportmotoren reageren zo soepeltjes op het gas echt geweldig hoor :} :} :}
 
Same here R6<-->R1 ,begin ff adrenaline door het meer power..maar na een weekje went dat wel weer... :P

Je hebt het zelf in de hand...merk dat ik wel schakel lui ben geworden,5 en 6 gebruik ik alleen maar bij spelen,wedstrijdjes en tunneltjes... O-)
 
tuurlijk kunnen ze , en hebben ze dit bij motoport ook verteld, maar vroeg me gewoon af wat jullie er van zouden zeggen..

dus bedankt voor de reacties bij deze.. :}
maar weet het nog steeds niet echt, een 600 of een 1000,

voordeel 600 is : licht - best snel bovenin - klinkt zo mooi jankend omdat ze hogere toerentallen kunnen halen..

voordeel 1000: supersterk (ook onderin) - wheeliepower - mooier forser uiterlijk- bijna even zwaar als een 600



(Ps: een R6 is sneller als een mv F4 uit "2000" tot de 230 kmph)


heb zelf ook de overstap gemaakt van een r6 naar een r1 en het valt allemaal reuze mee, je moet je niet zoveel zorgen maken en gewoon rijden op dat ding dan kom je er zelf wel achter ;)

ik zie dat je werkt bij motoport, is daar niemand die jouw deze wijsheid kon geven :?
 
Ik ben dit jaar overgestapt van een Gixxer 600 naar een nieuwe Gixxer 1000. Tijdens de eerste proefrit vond ik het verschil nog wel meevallen. Toen ik de motor een paar dagen had, dacht ik nog wel even "Is dit nu wel slim?". Ja wel slim. Lekker vermogen onderin. Veel vermogen bovenin. Soms denk ik inderdaad "Dit is niet normaal meer zo´n acceleratie". Toch ligt het helemaal aan je zelf. De gashandel gewoon regelmatig helemaal openzetten doe ik nu niet meer. Dan gaat tie gewoon te hard van z´n plek. Tevens ga je zo hard, dat je dan echt wel de ruimte moet hebben.

Kortom. Bevalt mij goed. Voor iedereen een persoonlijke keuze en is afhankelijk van je rijstijl, leeftijd (?) en ervaring.
 
bedankt voor je reactie, maar dit verhaal is precies wat ik bedoel,

heb je echt wat aan een 1000, als je helemaal de ruimte nodig hebt om eens helemaal open te draaien?
ik bedoel, kun je voor wheeliepower niet beter een 600 met kleiner voortandwiel nemen??
600 is lichter , klinkt veller door hoger toerental, en goeiekoper..

als ik van mezelf wist dat ik een rustige rijder was, dan had ik ook wel een 1000 gekocht, maar ik hou wel van fullpull..
en ik ben dus bang dat ik in een helse bui heeel erg negatief verast word door bv een R1...

anderseits trekt het vermogen en uiterlijk weer van een 1000.. :? :? :? :? :? :?

best moeilijk...


Ik ben dit jaar overgestapt van een Gixxer 600 naar een nieuwe Gixxer 1000. Tijdens de eerste proefrit vond ik het verschil nog wel meevallen. Toen ik de motor een paar dagen had, dacht ik nog wel even "Is dit nu wel slim?". Ja wel slim. Lekker vermogen onderin. Veel vermogen bovenin. Soms denk ik inderdaad "Dit is niet normaal meer zo´n acceleratie". Toch ligt het helemaal aan je zelf. De gashandel gewoon regelmatig helemaal openzetten doe ik nu niet meer. Dan gaat tie gewoon te hard van z´n plek. Tevens ga je zo hard, dat je dan echt wel de ruimte moet hebben.

Kortom. Bevalt mij goed. Voor iedereen een persoonlijke keuze en is afhankelijk van je rijstijl, leeftijd (?) en ervaring.
 
bedankt voor je reactie, maar dit verhaal is precies wat ik bedoel,
600 is lichter , klinkt veller door hoger toerental, en goeiekoper..

als ik van mezelf wist dat ik een rustige rijder was, dan had ik ook wel een 1000 gekocht, maar ik hou wel van fullpull..
en ik ben dus bang dat ik in een helse bui heeel erg negatief verast word door bv een R1...

gelul, kwestie van controle over je rechterhand... heb je al eens over een twin nagedacht? 999 of rsv? Minder vermogen dan de 4 cyl 1000's maar wel een bruut koppel en genoeg wheely power...
 
als het allemaal wat flauwtjes begint te worden, het rijden op een 600 en je zit op het randje van "ik begin steeds minder plezier te krijgen"... zou ik toch eens kijken voor een 1000+
is het rijden op je 600 meer dan genoeg voor wat je er mee doet... waarom iets 'repareren' wat niet kapot is ? (verbruik lager, inruilkosten, verzekering enz).
 
Ik ben dit jaar van een ZZR600 naar een ZX-12R gegaan en weet zeker dat ik de stap terug niet meer zal willen. Dat brute koppel onderin, in welke versnelling je ook rijdt, hij gaat als een speer.

Aan dat verschil ben je met een paar weken ook wel gewend.

Ik heb door de overstap in ieder geval weer een hoop plezier in het motorrijden erbij gekregen. (En had er al veel plezier in)
 
Ik heb hier een uitdraai liggen van een standaard MV F4 1000 op de testbank bij MotorXtra: 159,5 pk! :}

Ik weet overigens niet wat een R1 2004 daadwerkelijk aan de krukas levert maar ben in iedergeval behoorlijk onder de indruk van het kleine verschil tussen fabrieksopgave en daadwerkelijk gemeten vermogen bij de MV 1000 :)

sorry voor off-topic
 
Niet doen als je van toeren houdt!

Heb zelf de overstap in '01->'02 gemaakt.
Van een GSXR600 ('01) naar een GSXR1000('02.
Die 1000 heb ik in '04 weer ingeruild voor een Gixxer 750.

Ik heb geen seconde spijt gehad! :9
-Die 750 kun je weer lekker in toeren jagen zonder dat je achterwiel voorbij komt :(
-minder motorrem dus meer uitloop voor de bocht
-ga weer harder door de bochten heen
-hoger toerental bij lagere snelheid, eerder de kick van het geluid
-eerder het gas er op uit de bocht
-etc
Niet doen dus |(
 
Met een 600 kun je net wat lomper op het gas gaan en daarbij het gevoel hebben dat je het uiterste uit de machine haalt, zelfs als je geen rossi heet..

Met een 1000 heb je dan zoveel ruimte nodig... in de praktijk zul je de gashand minder ver open kunnen draaien omdat je gewoon de ruimte daarvoor mist...

gemiddeld gezien zul je dus een hogere kick hebben met een 600...

of inderdaad een 750 wat mij ook het ideale compromis lijkt..
 
daar heeft gixman wel gelijk in, bij 1000+ kun je niet zomaar het gas open draaien.
Het is heerlijk dat vele koppel.
Maar met mijn 600 ging ik inderdaad harder door de bochten.
Als ik met mijn 1200 uit een bocht kom en geef te veel gas , voel de de achterkant schuiven.
Hoog in de toeren rijd ik nu ook bijna niet meer.
 
mensen,

de ZX-10 is bijvoorbeeld een zenuwachtig kanon, en dat is ook niet wat ik zoek, maar de nieuwe R1 is wel rete gaaf..

600 blijven rijden, of gewoon overgaan op 1000??

Ik weet niet waarom je de ZX10 een zenuwachtig kanon vondt en de R1 niet, volgens mij scheelt dat niet zo veel.

Ik ben wel van een 600 naar een ZX-9 gestapt, maar vindt qua rijden wel een vooruitgang, echter had op de 600 toch een sportiever gevoel.

Daar waar je op een 600 af en toe nog wel eens in de toeren kan doortrekken, loopt met een zwaardere motor je rijbewijs al snel gevaar.

Ik heb op de ZX-9 toch vaak het gevoel dat mij konstant moet inhouden :Z .

Uiteindelijk rijdt ik op de 9 dus noodgedwongen "relaxter" dan ik op een 6 deed.
 
Heb een 600 en een 1000, maar ik rij liever op de 1000. Niet alleen de ZX10R is een zenuwachtig kanon daar zijn alle 1000's of je moet rijden voor de beroep dan kan je de verschillen op de grens voelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan