De Suzuki GS400 van Haga-San

Haga-San

MF veteraan
7 apr 2002
8.948
330
Tilburg
Is het een Project of Klassieker? Ik weet het niet, maar ik probeer het hier maar even.

IMG_20200531_111905.jpg


Zaterdag 30 mei aangeschaft, een Suzuki GS400 E(T) van 1982. Deze origineel Nederlandse motor stond bij een vriend van me die hem in 2018 kocht van een man die hem in 1992 2e hands aangeschaft had. De motor is na 1997 niet veel meer gebruikt en heeft van 2006 tot 2018 stil gestaan, maar was helemaal geprepareerd weg gezet met houdbare Aspen benzine in de tank en alles keurig gesmeerd en ingevet, olie in de cilinders etc.
De vriend die hem in 2018 kocht heeft hem weer aan het lopen gemaakt, wat zonder veel moeite ging. Maar toen ging hij verhuizen, verbouwen en raakte de motor weer in de vergetelheid.
De GS stond licht gedemonteerd in de werkplaats onder het zaagsel en stof.

IMG_20200525_195044.jpg


IMG_20200525_195115.jpg


Toen ik hem bezocht geprobeerd of ik de motor van hem los kon weken en jawel, de GS mocht weg voor een faire prijs.

Natuurlijk niet helemaal gepland en niet helemaal "gelegen" gezien mijn onderhanden werkzaamheden aan de XS1100, maar ik wilde deze motor niet laten gaan. Hij is, afgezien van wat 'rijklaarmaak zaken' en normaal onderhoud namelijk in super staat en op de Jama dempers (weinig mis mee..) na helemaal origineel.

Voor mij de eerste 'lichte' motor, mijn lichtste voorheen was een 600cc, een FZR600R (1995) met al 100pk, en de langzaamste een XS750 (1977, 64pk), maar deze 400 met 35pk is toch nog wel wat meer Bromfiets gehalte. Maar toch wel erg leuk.. :):)
 
Laatst bewerkt:
Het plan met deze motor is om hem even goed na te kijken, onderhoud te plegen en wat licht poetswerk om hem rijklaar te krijgen. Eventeel later nog eens een grondiger opknapbeurtje, maar feitelijk is hij nog erg netjes.

Enkele grappige getuigenissen van onderhoud uit een ver verleden; briefjes met datum en werkzaamheden.

IMG_20200531_113453.jpg


IMG_20200531_113544.jpg
 
Natuurlijk begonnen met een grondig wasbeurtje en inspectierondje.

Het ritje naar huis (gewoon op deze motor) bracht al een ingeslagen balhoofdlager aan het licht. Karwei 1 gevonden dus.
Dat en een paar banden uit de vorige eeuw (1994 en 1996) worden de eerste investeringen.

Wat foto's;

IMG_20200531_111647.jpg


IMG_20200531_111707.jpg


IMG_20200531_111912.jpg
 
De klussenlijst vooralsnog bestaat uit:

- Olie en oliefilter,
- Luchtfilter schoonmaken
- Stalen remleiding monteren + remmen nazien
- Balhoofdlagers vervangen
- Ketting en tandwielen
- Nieuwe banden
- Voorvork olie + stofkappen vervangen (en onderpoten polijsten)
- Ontsteking controle; punten, condenstatoren en timing
- Carburateurs synchroniseren
- Wat algemeen oplap en poetswerk en onvoorziene, we gaan het meemaken..

De motor loopt goed, alle elektra werkt en het blokje voelt erg goed aan, de km stand van net geen 34,000 onderschrijft dat op zich wel, daar lijkt weinig mis mee te zijn!
Qua snelheid en trekkracht wel wat anders dan een XS1100, maar het trekt en loopt als een zonnetje, deze kleine rakker :P
Ook lak- en chroomdelen zijn allemaal in prima staat en vragen hooguit een keer poetsen.

Carburateurs schoonmaken of revisie lijkt niet nodig, ze zijn recent schoon gemaakt zonder gebruikt te zijn, en de motor loopt vrij goed al. Maar we zullen zien, zal niet voor het eerst zijn als het alsnog nodig blijkt :P

Hier wat foto's van de werkzaamheden..

IMG_20200601_110312.jpg


IMG_20200601_112708.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het zijn geen snelweg monsters. Maar op de 60 en 80 km wegen zijn het geweldige motors. Ik rij er graag op. We hebben er 2 hier. Wel de 450 cc uitvoering van 1980. 1 is verlaagt voor mijn vrouw. Die is namelijk niet zo groot en dan staat er nog 1 voor op 8-) te knappen of onderdelen. Ik vind de gs400 wel mooier . De gs450 is vooral aan de achter kant nog al lomp . En ik ga dit zeker volgen .
 
Het zijn geen snelweg monsters. Maar op de 60 en 80 km wegen zijn het geweldige motors. Ik rij er graag op. We hebben er 2 hier. Wel de 450 cc uitvoering van 1980. 1 is verlaagt voor mijn vrouw. Die is namelijk niet zo groot en dan staat er nog 1 voor op 8-) te knappen of onderdelen. Ik vind de gs400 wel mooier . De gs450 is vooral aan de achter kant nog al lomp . En ik ga dit zeker volgen .
Thanks!
Nee idd geen snelwegmonsters, maar daar heb ik hem natuurlijk ook niet voor gekocht Hoewel je tegenwoordig toch maar 100 mag..

Voor binnendoor op (vandaag de dag) allemaal 60 wegen zijn het hele leuke wendbare fietsjes en je kan flink aan het gas lurken en nog niet te hard rijden :+
 
Het balhoofdlager was overigens wel lichtjes ingeslagen in de rechtuitstand, en het vet erin daar kon je bij wijze van spreken schroefdraad in tappen, zo hard was het..
Nieuwe komen als het goed is vandaag binnen van Roukama - Japparts.nl
 
Dit waren (en zijn) 'commuter' fietsen, en die blieven geen snelweg.
Mijn kleinste is een 250cc eenpitter (ok..ok..ik heb ook nog 49cc-tjes), en ook die voelt zich uitstekend thuis op de achteraf- en binnendoor weggetjes.
Ik waag me er niet eens mee op 80 km wegen..

En ondanks (of juist erdoor?) het gebrek aan power en snelheid heb ik er lol mee!..Ècht!
 
Dit waren (en zijn) 'commuter' fietsen, en die blieven geen snelweg.
Mijn kleinste is een 250cc eenpitter (ok..ok..ik heb ook nog 49cc-tjes), en ook die voelt zich uitstekend thuis op de achteraf- en binnendoor weggetjes.
Ik waag me er niet eens mee op 80 km wegen..

En ondanks (of juist erdoor?) het gebrek aan power en snelheid heb ik er lol mee!..Ècht!
Dat was ook mijn gedachte inderdaad, motoren voor "de grote weg" heb ik al, een klein licht "gooi en smijtfietsje" nog niet...
 
Weet iemand wat hier aangezeten heeft? Een kofferrekje? Het lijkt een rail te zijn.. de knippers zijn wat naar achteren verhuisd.
Aan de linkerkant ook, maar geen rail...

Dsc03175s.jpg


Dsc03176s.jpg
 
Mooi plekje in de garage..

IMG_20200531_150338.jpg


En ja een dagje mooi blinkend is wel weer genoeg dacht ik dus hop, het ding uit elkaar...

Onderdelen besteld en aan de gang met de geit...

Dsc03198s.jpg


Het gebruikelijke vieze hoekje bij het voortandwiel was ook bij deze motor ontzettend smerig..

Dsc03202s.jpg
 
Laatst bewerkt:
En de onderhoudsspullen waren weer binnen.. kunnen we weer aan de gang!

Tsubaki/JT set via Jos Smit motoren en de rest via Roukama / Japparts.nl (behalve de olie).

Bekijk bijlage 1509926
Alleen voor de contactpunten had ik originele van Suzuki genomen,zijn duur,maar vele malen beter dan de aftermarket punten.
 
Laatst bewerkt:
Zo weer even tijd voor een update. Inmiddels weer veel gebeurd!

Voorvorken geserviced. Nieuwe olie erin, nieuwe stofhoezen. Keerringen etc was nog keurig, waarschijnlijk al eens vervangen..
Onderpoten geschuurd en gepolijst.. kan er weer mee door :P

Effect is op de foto niet echt heel goed te zien..

Dsc03207s.jpg
 
Dan hebben we de ontsteking afgesteld op nieuwe punten en de timing met lampjes goed gezet (en met de scope draaiend gecontroleerd)..

vage foto maar oke.. ;)
 

Bijlagen

  • IMG_20200610_210626.jpg
    IMG_20200610_210626.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 7
En dus even afmonteren en rijden...

Paar foto's van een ritje op een mooie avond;

IMG_20200611_204913.jpg


IMG_20200611_204920.jpg


Immiddels ca 150km mee gereden naar volle tevredenheid.
Vooral het nieuwe balhoofdlager scheelt enorm met het sturen. De nieuwe banden maken het bochtengedrag en grip een stuk beter en met de nieuwe ketting gaat het vooral met minder getril en lawaai!

Wel wennen als je 1100's gewend bent te rijden, zo'n 35pk 400cc. Bij het stoplicht weg en voor je de kruising over bent al 3x geschakeld hebben :P

Voorlopig dus lekker mee rijden en weinig sleutel-posts hier als het goed is..
 
Terug
Bovenaan Onderaan