De Suzuki GS400 van Haga-San

Zelfs al op het pontje geweest met deze kleine vriend :P

IMG_20200613_125506.jpg
 
Volgende project dan maar,RD200? }) :+
:+ het zal mij benieuwen. Maar ik geloof, als ik zo in de garage kijk, dat er nog een XS1100 in heel veel stukken op me ligt te wachten!

Daar ben ik ook al weer druk mee bezig, spuitklaar maken van het motorblok.
 
Precies zo'n zelfde was mijn eerste motor. Helaas niet de beste fotos. Gekocht in 1983, verkocht in iets van 1987. Ik meen dat deze modellen uit Duitsland kwamen met een vermogen van 27pk. Had met verzekeringsklassen te maken.

gs-400.jpg
 
Precies zo'n zelfde was mijn eerste motor. Helaas niet de beste fotos. Gekocht in 1983, verkocht in iets van 1987. Ik meen dat deze modellen uit Duitsland kwamen met een vermogen van 27pk. Had met verzekeringsklassen te maken.

Bekijk bijlage 1515422
Ha, leuk, iemand die er ook een had!
De jouwe bestaat niet meer zo te zien '( .

De mijne staat met 24kW op het kentekenbewijs. Ik heb het natuurlijk niet nagemeten maar dat is 32,5pk en wel wat meer dan 27, waar het vandaan komt weet ik ook niet. En ook niet of het klopt..
Anyway veel is het niet, maar hij rijdt zoals hij rijdt.. en eerlijk gezegd gebruik je het waarschijnlijk toch niet veel, ik rij hem toch altijd gewoon in midden van de toeren, zo 3 tot 5000 tpm...

Wat trouwens opvalt aan de motor, zeker omdat die niet zo groot is, is het brede grote stuur. Heel fijn en hij voelt gelijk groter en ruimer aan (zonder zwaarder te worden). Waar de jappen later van die iele smalle stuurtjes zijn gaan gebruiken, deden ze dat op deze nog niet..
 
Ik was een brommer gewend, dus 350cc meer was een wereld van verschil. Verder heb ik altijd een zwak gehad voor lichtere motoren en heb die 400cc nooit als probleem gezien. Had ook het kenteken gecheckt, maar kon inderdaad niets vinden. De GS destijds ingeruild op een autootje.
Ben nog ooit met de GS400 naar Oostenrijk gereden. Als ik er aan denk voel ik nog steeds de zadelpijn.
 
Ik was een brommer gewend, dus 350cc meer was een wereld van verschil. Verder heb ik altijd een zwak gehad voor lichtere motoren en heb die 400cc nooit als probleem gezien. Had ook het kenteken gecheckt, maar kon inderdaad niets vinden. De GS destijds ingeruild op een autootje.
Ben nog ooit met de GS400 naar Oostenrijk gereden. Als ik er aan denk voel ik nog steeds de zadelpijn.
Haha, naar Oostenrijk op een 400 is inderdaad een hele zit. Maar goed vroeger was je waarschijnlijk al blij als je niet op het paard, de fiets of brommer hoefde.
Ik vind zo'n 400 ook prima rijden maar de kruissnelheid waarop je voor je gevoel het lekkerst rijdt ligt gewoon wat lager. 60-80 vind ik prima, maar 100 wordt al veel. Niet dat hij dat niet kan, maar het geluid, wind en windgevoeligheid nemen dan wel flink toe.
Op een XS1100 krijg je dat gevoel pas veel later. Laat staan op een moderne motor als een FJR.
Het probleem ontstaat pas als je van iets beters terug moet... Of met "betere", zwaardere motoren mee moet en je voor je gevoel boven het kunnen moet rijden.

Maar daarom, puur voor de hobby, is een verscheidenheid aan motoren erg leuk en een luxe!
 
Zo weer een berichtje over de GS400.
Na een paar honderd fijne km's begon het kleine vriendje wat kuren te krijgen, onregelmatig stationair te lopen, en na verloop van tijd zelfs af en toe af te slaan aan het stoplicht.
Erg irritant natuurlijk en niet wat je wil.
Dat herinnerde me eraan dat de vriend waar ik de motor van kocht ook al zoiets had, wat was verdwenen na het schoonmaken van de carburateurs, dachten we.

Dus even de carbu's gelicht,

IMG_20200716_192543.jpg


De carb's had ik met het onderhoud dat ik hem gegeven heb niet aangeraakt, omdat de vriend dat dus pas gedaan had.
Maar, je raad al, uiteindelijk kom je natuurlijk toch aan de beurt, je kan er nooit vanuit gaan dat het goed is.

Een paar kleine dingen gevonden zoals een ongelijk en te laag vlotterniveau en verkeerd afgestelde mengselschroeven.
Maar wat opviel was 1 nieuwe vlotter;

IMG_20200716_201446.jpg


En 1 oude.. hmm, ooit vervangen?

Even checken, of ze goed drijven, want je weet ooit nooit..

IMG_20200716_200628.jpg


En bingo, lek!!
De voorste, op de foto links, ging duidelijk veel verder onder dan de andere.

Wat blijkt, de carburateurs hadden bij de vriend een paar maanden op de werkbank gelegen (en dus leeg verdampt).
Na montage was de drijver dus in orde, maar gaandeweg met rijden is er weer benzine ingekomen, en ging die cilinder dus rijker lopen en verzuipen.

Gelukkig dus erg snel gevonden, je zou je er wezenloos naar zoeken.

Even een andere vlotter genomen uit een XS donor carburateur, kan ik eens kijken waar het lek zit en of hij te solderen is.
Immers de Mikuni carbs van de XS heeft dezelfde vlotters.

Daarna de carburateur weer netjes afgesteld en de luchtmengschroeven weer goed gezet en synchroon afgesteld...
En alles netjes schoongemaakt natuurlijk want het was nog een beetje een vies ding.
 
Ja een euvel wat vaker voor komt,ik heb het ook een keer gehad,klein gaatje in geboord om de benzine er uit te krijgen en
weer dicht gesoldeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan