De Theorie..

Twixmans-Babe

Rookie
2 mei 2004
20
0
Heeeeeeeej ho,

Nah ik ben inmiddels druk bezig met het halen van mijn rijbewijs alleen heb ik klein probleempje "Krijg de theorie niet in me koppie". Ik ben nu al 2x geweest en allebei de keren gezakt nu moet ik aanstaande maandag voor de 3e keer en wil het nu toch wel een keer halen :9 . Het gekke is dat ik mijn autotheorie in 1x had maar nu pfffff ik zak steeds op hetzelfde punt VOORRANGSREGELS :( .

Hebben jullie nog tipjes voor mij want als ik thuis zit te leren en twixman overhoort me dan weet ik het allemaal maar zodra ik bij het cbr kom hihihi dan uhhh weet ik het nie meer en ga ik twijfelen, lijkt wel of ik examenvrees heb ofzo en das toch gek want dat heb ik NOOIT gehad ....

Hoop dat jullie nog wat weten want ik wil maandag slagen zodat ik lekker snel mijn rijbewijsje kan halen zodat ik weer snel kan :] op mijn eigen bike :9

Laterzzzzzzzz Twixmans-Babe

Twijfelen en je antwoord veranderen is altijd fout.........ga gewoon voor het eerst dat in je op komt en laat dat staan (tenzij je echt HÉÉÉÉÉÉÉL erg zeker weet dat het iets anders moet zijn). Bij twijfel dus gewoon je eerst antwoord laten staan.

Verder moet je proberen je niet te veel te focussen op het halen. Ik weet dat dat moeilijk is maar daarmee maak je jezelf alleen maar gek en wordt je steeds zenuwachtiger.

Oja ik heb ook ooit eens ergens gelezen dat het eten van een banaan je zenuwe een beetje kan onderdrukken dus probeer dat eens :+

Verder heel veel succes en laat ff horen hoe het gegaan is ;)

Tuurlijk laat ik ff horen hoe het gegaan is behalve als ik gezakt ben :9 dan ga ik weer lekker zitten sjaggien tegen twixman hahaha nee hoor geintje ik laat het zo wie zo ff weten,

en die cdrom heb ik al 60 x doorgewerkt en dan weet ik het allemaal wel pfff wie het heeft uitgevonden die theorie mogen ze afschieten laat mij lekker gewoon rijden :9

Laterzzzzzz

Twijfelen en je antwoord veranderen is altijd fout.........ga gewoon voor het eerst dat in je op komt en laat dat staan (tenzij je echt HÉÉÉÉÉÉÉL erg zeker weet dat het iets anders moet zijn). Bij twijfel dus gewoon je eerst antwoord laten staan.

Hangt ervan af hoeveel fouten je mag maken. Hier in België was dat voor koekblik max 8 fouten waarvan er max 1 een zware overtreding mocht zijn.

Ik heb toch enkele keren geopteerd op toch maar geen zware overtreding te maken met als gevolg 7 kleine overtredingen.

Bijvoorbeeld als ze vragen "moet je hier voorang geven" en je weet het ff niet dan neem je best "JA" want anders ben je geowned.

Maarrrrr tamelijk gevaarlijke strategie als je ziet hoeveel kleine fouten ik er aan over hield.

Bij voorrangsvragen vroeg ik me altijd eerst af welke weggebruiker eerst mocht... meestal verlies je dan al 1 en soms 2 mogelijke antwoorden (en dan ben je snel klaar).

Veel succes!

Dee kennis is het probleem niet snap ik, maar de plankenkoorts wel. Als proefexamens blijkbaar ook niet werkt...

Ga langs een coffeeshop en haal een voorgedraaide joint en rook die de avond ervoor lekker op. Je slaapt fantastisch en de ochtend daarna ben je goed uitgerust en heerlijk ontspannen.

Mocht je het nog nooit gerookt hebben dan is een halve ook wel goed. :)

Heeft mij al meerdere malen geholpen, een halve is voor mij ook voldoende, gebruik het zo af en toe (met dit soort dingen dus) als een middel om te ontspannen in periodes van stress. Ik rook het dus maar eens in het jaar ongeveer. :)

Ik wil niet lullig doen maar ik zou zeggen gelukkig maar dat je gezakt bent!
Zal wat wezen als je op de motor voorrangsregels nog niet goed toe kan passen.

En succes volgende pogingen, stamp het even flink goed in je kop
en structureer de regels vooral ff dat helpt nog wel eens.

Dee kennis is het probleem niet snap ik, maar de plankenkoorts wel. Als proefexamens blijkbaar ook niet werkt...

Ga langs een coffeeshop en haal een voorgedraaide joint en rook die de avond ervoor lekker op. Je slaapt fantastisch en de ochtend daarna ben je goed uitgerust en heerlijk ontspannen.

Mocht je het nog nooit gerookt hebben dan is een halve ook wel goed. :)

Heeft mij al meerdere malen geholpen, een halve is voor mij ook voldoende, gebruik het zo af en toe (met dit soort dingen dus) als een middel om te ontspannen in periodes van stress. Ik rook het dus maar eens in het jaar ongeveer. :)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een superoplossing is... Tenzij je vaker blowt dan kan het idd geen kwaad maar als je nog nooit geblowt heb zou ik het zeker niet doen.

Multiple Choice beantwoorden is de kunst van het wegstrepen.

Bijvoorbeeld een vraag over wat de volgorde is van voor laten gaan. Over het algemeen komt er altijd een (brom)fietser bij kijken. Zolang die niet van rechts komt valt die gelijk af. Hopla, 1 antwoord minder om je druk over te maken.

Dan vervolgens kijken of er toevallig nog iemand afslaat... Zo ja, wegstrepen (tenzij deze op een voorrangsweg zit natuurlijk) Weer 1tje weg. Nog 2 te gaan. Die moet je ff logisch bekijken en dan heb je zo het juiste antwoord.

Hopelijk heb je er wat aan :) en succes maandag!!!! Je kan het heus wel (denk ik :P )

Ach wat sgattig en naïef. In werkelijkheid rij je echt niet "volgens het boekje"
Ook niet wat voorang betreft. Ik vraag me af of jij al wel veel in het verkeer hebt gezeten en indien ja moet je wat beter nadenken.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit een superoplossing is... Tenzij je vaker blowt dan kan het idd geen kwaad maar als je nog nooit geblowt heb zou ik het zeker niet doen.

Multiple Choice beantwoorden is de kunst van het wegstrepen.

Bijvoorbeeld een vraag over wat de volgorde is van voor laten gaan. Over het algemeen komt er altijd een (brom)fietser bij kijken. Zolang die niet van rechts komt valt die gelijk af. Hopla, 1 antwoord minder om je druk over te maken.

Dan vervolgens kijken of er toevallig nog iemand afslaat... Zo ja, wegstrepen (tenzij deze op een voorrangsweg zit natuurlijk) Weer 1tje weg. Nog 2 te gaan. Die moet je ff logisch bekijken en dan heb je zo het juiste antwoord.

Hopelijk heb je er wat aan :) en succes maandag!!!! Je kan het heus wel (denk ik :P )

Maar de kennis is het probleem niet, als de hele cd met proefexamens gewoon goed gaan is het niet een kwestie van kennis.

En idd het is niet de mooiste oplossing, maar het is wel een middel om je te kunnen ontspannen, mensen die het heel vaak/met regelmaat roken kunnen het op dezelfde dag roken zonder problemen. Daarom zei ik ook een avond van te voren, je slaapt ontzettend goed (diepe slaap) zodat je goed uitrust, de dag daarna zijn alle effecten van het roken al lang weg. Hetzelfde effect als slaappillen, alleen lang niet zo ongezond/verslavend. Je kan ook nog 100 homeopatisch middelen proberen maar dat zijn voor mijn gevoel in veel gevallen dure placebo's.

Ja ik vind het Theorie gedeelte ook maar niets, ik moet binnenkort ook weer op voor de tweede keer.
Ik zag dat je uit Hoogvliet komt, daar heb ik jaren geleden in mijn jeugd ook gewoont, grappig

Elly

Ach wat sgattig en naïef. In werkelijkheid rij je echt niet "volgens het boekje"
Ook niet wat voorang betreft. Ik vraag me af of jij al wel veel in het verkeer hebt gezeten en indien ja moet je wat beter nadenken.

sure dude......dan hoop ik niet dat jij je in mijn auto of motor prakt omdat jij zonodig de voorrangregels niet toepast......get it?

[ :+ vincent :+ ]
sorrie agent....iedereen weet toch dat je niet de regels van voorrang verlenen in acht hoeft te houden....ook niet als je dan een ongeluk veroorzaakt
[/ :+ vincent :+ ]

wat denk je zelf.....prutser

De discussie die nu gevoerd word gaat nergens over pfff ik vraag om wat tips niet om gezeik of ik wel of niet had moeten slagen. Ik ben 2x gezakt PUNT UIT en of dat het nu mijn eigen fout is of niet dat is nu nie ter sprake ik wil alleen wat tips hebben om mijn zenuwen onder controle te houden, de kennis zit goed in me koppie leer me eigen de ... en als ik thuis oefen dan weet ik het allemaal maar zodra ik naar binnen ga bij het cbr tja dan krijg ik een black out.

Maar goed morgen weet ik of ik het mondeling aan ga vragen maar ik ga er nu vanuit dat ik gewoon ga slagen 3x is scheepsrecht toch :9

Laterzzzzzzz Twixmans-Babe

p.s. ja ik weet ut twixman was ingelogd en ik had geen zin om hem eerst weer uit te loggen en mezelf in te loggen :9

sure dude......dan hoop ik niet dat jij je in mijn auto of motor prakt omdat jij zonodig de voorrangregels niet toepast......get it?

[ :+ vincent :+ ]
sorrie agent....iedereen weet toch dat je niet de regels van voorrang verlenen in acht hoeft te houden....ook niet als je dan een ongeluk veroorzaakt
[/ :+ vincent :+ ]

wat denk je zelf.....prutser

Zoooow dat klinkt weer macho :Z Dan ga je me zeker doodmaken?
Want tegenwoordig is dat in. Mensen wat afdreigen en doodmaken omdat ze een fout maken.

Neem jij dan maar elke keer je voorang als je hier rondrijdt. Een weekje geef ik je voor je met je harde praat staat te huilen wegens geprakte fiets omdat op dat punt niemand anders z'n voorang neemt.

Ik weet niet in welke sprookjesstad/land jij woont maar hier rijden ze helaas niet allemaal volgens het boekje. En op sommige punten ben je helemaal knettergek als je je voorang neemt.

Maar wat ik dus eigenlijk ook bedoelde is dat als je daadwerkelijk door het verkeer rijdt het meestal wel duidelijk(er) is hoe de verkeerssituatie is.
En dat door het andere (bewegende) verkeer het duidelijk wordt dat je voorang moet geven. Dus dat je een fout maakt op een dubieuze vraag wil niet zeggen dat je je auto in de prak gaat rijden.
Bovendien reed ze al auto...zonder brokken voor zover ik weet. En dat ze dan op een exmanen fouten maakt tegen voorang is al een aanduiding van wat ik probeer(de) duidelijk te maken.

Nog een prettige avond verder.

succes morgen twixmans-babe probeer goed na te denken en laat je niet gek maken :X
heb zin in het mf weekend duitsland :9

Voorrangsregels zijn er om nageleefd te worden, maar helaas strookt de theorie niet helemaal met de praktijk.

In de theorie zie je een fotootje waarop (hoogstwaarschijnlijk) iedere verkeersdeelnemer zich netjes aand e snelheid houd en op elkaar wenst te wachten, want men heeft geen haast of slecht humeur. Nu zou het in pricipe simpel moeten zijn om binnen 10 seconde antwoord te geven op de vraag wie voorrang heeft. In de praktijk heb je exact dezelfde situatie maar de auto die links van jou aan komt rijden rijdt ipv netjes 50 daar 80 en heeft haast want zijn hoogzwangere vrouw staat op het punt van bevallen maar heeft ook het eten al op tafel staan en de bestuurder heeft net de zak gehad op zijn werk en heeft een pesthumeur en wil dus zo snel mogelijk naar huis en is niet van plan om te stoppen.

Jij hebt voorrang maar hij zet hem door, sta je dan met je theoretische kennis van de voorrangsregels maar ik zou wel stoppen anders heb je hoofdpijn.

Zo zie je maar weer, je hoeft geen gevaar op de weg te zijn als je niet in 1 keer slaagt voor je theorie.

Waar het in dit topic om gaat is dat Twixmans-Babe dicht slaat tijdens het examen. Ik ben beide keren met haar meegeweest net zoals ik morgen met haar mee zal gaan en de kennis zit in haar koppie, ik overhoor haar regelmatig en ze weet het wel, maar zodra de examenzaaldeur opengaat slaat ze dicht en ziet ze het niet meer.

Ik heb al diverse dingen geprobeerd zoals een massage of een extra lang stukkie rijden op de motor voor het examen met veel voorrangssitiuatiues erin, maar niets helpt.

Misschien is het wel de wil van het halen die haar parten speelt. Ze wil het echt heel graag halen zodat ze kan gaan lessen (ze heeft nog geen auto-rbw, dus moet ze eerst haar theorie halen) en zo snel mogelijk haar rbw halen.

Iig T-Babe, zet hem op morgen, we gaan er voor.

Nou, dit is pas een positief advies :( Het is vaak zo dat je het best wel weet maar dat de zenuwen parten spelen. En het advies van "kijk eerst wie er het eerst voorrang heeft bij de vragen" is een heel goed advies, dan valt er inderdaad al één antwoord en soms wel twee af.
Probeer rustig te blijven, niet teveel nadenken, dan ga je twijfelen en maak je fouten. Je gaat met niets heen en het ergste wat je kan overkomen is met niets terugkomen, je kunt dus alleen maar winnen.
Heel veel succes maandag!!! :]

Voorrangsregels in het kort:
Verkeer = Alles op de weg
Bestuurdes = Alles behalve voetgangers
iemand op rollerskates is een voetganger
iemand die naast een paard loopt is een bestuurder
iemand die op een hond rijdt is een voetganger.
iemand is dus een bestuurders als hij een voertuig bestuurd of een edel dier (alle dieren die geen KOP maar een HOOFD heeft, de edele dieren)
Alle overigen zijn voetgangers.

- Simpele voetgangers regel: Kop of Kont, hebben voetgangers voorrang, anders niet.
- Korte bocht voor langebocht (jij wilt linksaf, tegemoetkomde wil rechtsaf, dus beiden dezelfde weg in, gaat korte bocht (rechtsafslaande) voor langebocht.
- Rechtdoorgaand VERKEER gaat voor AFSLAAND verkeer. Enige uitzondering is de TRAM, een afslaande TRAM heeft voorrang op rechtdoorgaand verkeer.
- zit jij op een voorrangsweg, en komt er een tram rechts uit een zijstraat, dan heb JIJ voorrang, TRAM moet wachten.

bij een afbuigende voorrangsweg, moet je die in je gedachten rechttrekken. Als een voorrangsweg naar links buigt, en uit de zijstaat die jouw tegemoetkomt wil een voetganger oversteken, is dit dus geen kop of kont, als je in gedachten die weg rechttrekt, dan steekt de voetganger van rechts naar links over. Pas daar dus mee op. Voor de zijwegtjes voor je en rechts van je, gelden de regels t.o.v. elkaar als een gelijkwaardige kruispunt. Betekend dat iemand uit het zijweggetje rechts van je, iemand die uit het weggetje recht voor je moet voorlaten gaan (komt immers van rechts)

Een onverharde weg geld de verharde weg als voorrangsweg mits het zandweggetje van links of van rechts komt. Is de onverharde weg recht voor je, dan is het rechtdoorgaande verkeer van die weg VOOR jouw als je links afslaat. Die hebben dan wel voorrang.

- Colones. 1 kolone kun je zien als 1 erg lang voertuig. Betekende dat als een kolone naderd, deze dezelfde regels als 1 auto heeft. Dus komt een kolone van rechts, en 1e auto is nog niet op het kruispunt, heb jij voorrang. Is een deel van de kolone al voorbij, mag je niet doorbreken, dus rest van de kolone heeft voorrang. De 1e auto achter de kolone heeft dan NIET voorrang.
Militaire colones mogen door rood, begrafenisstoet niet. Mocht je midden in een kologne komen te zitten, en is het rood, MOET JIJ STOPPEN, ookal blokkeer je daarmee de rest van de kolonne

Volgensmij heb ik ze zo wel allemaal gehad.

Nu weet ik het niet meer zeker op 1 punt, en dat is bij uitrit of als je een voorrangsweg kruist. voetgangers van links en van rechts hebben dan geloof ik GEEN voorrang, ookal zitten ze op de voorrangsweg, i.v.m. de kop en kont regel. Die weet ik echter niet meer 100% zeker, even nazoeken dus.

suc6

edit: ik had 1 fout bij autotheorie en 1 fout bij motortheorie, beide onbelangrijke fouten:

bij auto: het parkeren voor een garage deur, mag dit. Heb ik ja gezegt |(
bij motor: iemand laten afstappen terwijl je op tramrail staat. Ik dacht dat afstappen wel mocht, maar je mag dus helemaal niet parkeren of stoppen op tramrails. Heb ik in Enschede echter weinig last van, rijden hier zo weinig trams :+

Veel gemaakte fout en vraagjes die je snel niet weet:
- Als je bij een kruispunt een verplichte rijrichting hebt dat je bijvoorbeeld rechtsaf moet, MOET JE JE KNIPPERLICHT GEBRUIKEN. sommige denk dat dit niet hoeft omdat je maar 1 kant op mag, maar moet dus wel.
- een rijstrook is 1 stukkie van de weg waar je mag rijden, dus tussen stippelijnen bijvoorbeeld.
- een rijbaan is het stuk tussen 2 dichte lijnen. Op een 3 baans snelweg heb je dus vaak van links na rechts:
vangrail, dikke lijn, stippellijn, stippellijn, dikkelijn, vluchtstrook, vangrail. Gedeelte tussen een dikke en stippelijn, of tussen stippellijn en stippelijng is een RIJSTROOK. stuk tussen dikkelijn en dikkelijng is RIJBAAN. Vangrails en vluchtstroken horen daar dus NIET BIJ.

Laatst bewerkt:

Slaat ook als een tang op een varken, je weet toch nooit wat voor leipo je voor
je hebt in een bepaalde voorrangssituatie?

Als je net 2 dodo's in 1 voorrangssituatie hebt die beiden niet goed weten wat
ze moeten doen en beiden maar pogen te gaan, wens ik ze veel succes.

En houd je vooronderstellingen over iemands zn verkeerservaring maar voor je want dat
zijn slechts loze specultaties en vreselijk irrelevant omdat ik slechts een punt duidelijk wilde maken.

Iemand in het verkeer die in de theorie nog geeneens voorrangsregels goed kan toepassen, dat is pas schattig en naïef.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heeeeeej allemaal,

Hier ff de uitslag ben helaas GEZAKT maar me voorrangsvragen daar had ik er nu nog maar 2 van fout hihihi dus het gaat de goeie kant op :9

Aanstaande donderdag mag ik voor de zoveelste keer en dan ga ik het gewoon halen, wat mij trouwens opvalt ik ben nu al 3x geweest

de 1e keer waren er maar 2 mensen geslaagd,
de 2e keer waren er maar 4 mensen geslaagd en
de 3e keer vandaag dus waren er maar 3 geslaagd.

Het kan aan mij liggen maar ik vind die slagingspercentages erg laag ook valt het mij op dat er vragen fout gerekend worden terwijl je ze beantwoord op de manier zoals het volgens het theorieboek moet zijn.... :?

Voordat er weer een discussie losbarst over hoe en wat en dat ik een uitweg zoek voor mijn fouten NEE dat is niet waar het gaat om 1 vraag dus al zou die goed gerekend zijn dan was ik alsnog gezakt dit ff voor de goede orde en natuurlijk om een zinloze discussie te voorkomen :9

de 1e keer waren er maar 2 mensen geslaagd,
de 2e keer waren er maar 4 mensen geslaagd en
de 3e keer vandaag dus waren er maar 3 geslaagd.

Hoeveel kandidaten in totaal?
Het kan aan mij liggen maar ik vind die slagingspercentages erg laag ook valt het mij op dat er vragen fout gerekend worden terwijl je ze beantwoord op de manier zoals het volgens het theorieboek moet zijn.... :?
Als jij denkt dat een vraag onterecht fout wordt gerekend, dan moet je dat aankaarten bij het CBR. En ja, als er per keer maar 2 tot 4 mensen slagen is dat wel erg weinig. Veel mensen denken het ook wel 'effe' te halen.

En effe voor ons: wat was precies de vraag?

Terug
Bovenaan Onderaan