De Troy Corser Masterclass enduro-cross gevolgd en toen?

NapO

MF veteraan
25 jun 2001
13.787
150
A.
Inleiding

De eerst meters zijn een feit, Troy geeft me een 250cc enduro in handen en wijst me de ingang van de 5 meter lange pitstraat. De pitstraat wat eigenlijk de ingang was van een schuur waar jaren geleden ongeveer 600 koeien per dag gemolken werden omdat de eigenaar daar vroeger zijn geld mee verdiende.

De eigenaar had er geen zin meer in, dus wat dan om geld te
verdienen,…inderdaad van je hobby je beroep maken, mensen leren crossen van jong tot oud. De broers Andrew en Jim (inmiddels eind 40 begin 50 jaar oud) is een soort vader op zoon traditie, want andrew’s zoon Joe heeft inmiddels het rijders stokje overgenomen, 15 jaar oud en trapt zijn 125cc tweetakt als een malle door de schuur en rijdt in zijn leeftijdsklasse in top 3 van de nationals (hoogste klasse op landelijk niveau). Joe is uitzonderlijk talent, getraind door zijn vader Andrew en niet de minste Troy Corser. En daar gaan deze dagen allemaal om, de “Troy corser Master class offroad”.

Troy is goed bevriend met de familie uit het plaatsje Hallwell Totness Engeland. Om een heel lang verhaal kort te maken, in Troy zijn superbike tijd liep daar een journaliste rond die nu bij het Wheeldon Offroad Center de gastvrouw rol opzich neemt. Deze journaliste was bevriend met Sam (de vrouw van Troy) en zo was de cirkel snel rond. In overleg met de eigenaren heeft Troy besloten om een “Masterclass” in elkaar te zetten rond om zijn persoon en het Wheeldon training centre.

De opzet is 2,5 dag rijden en all-inclusive overnachten in één van de cottages aansluitend op het terrein. Het programma bestaat uit indoor rijden, outdoor rijden (beide afgesloten Tracks) en een middag lang “Trails” rijden, oftewel door de bossen en landerijen, door riviertjes en onverharde paden, alles komt voorbij.
 
De eerste middag: aankomst en start programma

Bij aankomst in de middag worden we hartelijk ontvangen door Troy en zijn collega’s, spullen droppen en werd ons meegedeeld dat de training over 1,5 uur begon.

Eerst maar even een rondje over het terrein lopen, “The Barn” is hun indoorcross track die letterlijk en figuurlijk in de achtertuin ligt. Even naar binnen gluren leert al snel dat er een crossbaantje ligt met van alles wat, kleine tafels, wasboord, banked corners en nog meer van dat crossspul.

Op naar de motor-schuur, hop, hier staan ff ruim 30 jonges van het merk Husqvarna, alles bijna nieuw. Werkelijk van alles kom je tegen, kleine crossers, volwassen crossers, 2 takten en 4 takten in allerlei vormen en smaken. Ik heb er meteen zin an!

Na de rondleiding van Troy over het programma en de onderdelen werden we verwacht in de “gameroom” sportzaal, in mum van tijd lagen er 12 oefening voor ons klaar die moesten voltooien in een soort fitness-circuitje. Troy legde uit dat hij dit altijd deed (wij moesten m maar 2x doen) tot op de dag van vandaag om zijn fitness op peil te houden, zelfs in zijn kampioen/race jaren trainde hij deze oefeningen altijd om t lijf sterk te houden. Dus wij die oefeningen doen, zo fuk hee, echt van die spiergroepen die je nooit doet, onderrug, kniebuigingen, en een berg aan verschillende buikspier oefeningen. En waarom? Om je rug, buik en been spieren zo sterk mogelijk te krijgen omdat je deze gebruikt op de motor en niet zoals ik en de andere 98% van de motorrijders bijna alle met bovenlichaam en armen doen.

Na een half uurtje oefeningen en uitleg op naar de kleedkamer, aangezien ik zelf alle kleding heb was t snel omkleden en klaar. Maar Als je zelf niks hebt krijg je een volledige verse kit van hun, gesponsord door Alpinestars, alles hebben ze in huis en zit in het programma inbegrepen.

Binnen de “The Barn” hebben ze ook nog een kiddy-gedeelte, een soort groot vierkant met een heel klein binnen terrein om kinderen op te leiden die nog nooit hebben gereden. (1/3 van hun boekend publiek zijn ouders en kinderen voor een cross/enduro uitje.) Wij moesten aan Troy laten zien dat we basis controle hadden over gas en koppeling. Het materiaal was een 125cc 4 takt met 10 pk ofzo. Even een paar rondjes laten zien en geslaagd.

Na de rondjes, gingen we te voet een ronde crossbaan, toch uitdagender dan ik in eerste instantie dacht vooral hoeveel verschillende lijnen je kan rijden en niet algeheel onbelangrijk ik ben geen offroad-enduro specialist dus dan is alles al snel spannend zeg maar.

Troy gaf een me een 250cc 4 takt enduro in handen, “zo deze is voor jou, rijden maar mate”….”

Nou daar ging ik dan,…de eerste rondes waren een soort van speurtocht, dat valt niet mee kan ik je vertellen, behoorlijk technisch en zeg maar gerust rete moeilijk. Een gevecht met de machine en een gevecht met de baan ik was na 5 rondjes van pak m beet 50 sec helemaal leeg…ik kon de koppeling en rem niet meer bedienen, k*t zeg, ik had me er zo op verheugd en dan zo snel al verrot?! Nou dat wordt de komende dagen.

Ik heb daarna nog 3 sessies van 10 minuten gereden, lees 6 minuten rijden en dan “arm-pump” zoals de engelse dat noemen, de onderarmen zo verzuurd dat je niks meer kan. Balen als een malle zeg, zo kort rijden en dan fysiek helemaal kapot. Maanden in de sportschool getraind alleen de verkeerde spiergroepen blijkt dan maar weer na het fitness rondje van Troy.

Troy kwam naar me toe, "nice leon, looking good, but there is much room for improvent but no worries we have 2 days left...." Gelukkig nog een paar bemoedigende woorden na mijn gevoelsmatige gepruts.....Hoezo anders dan een rondje zandvoort of assen,...of catalunya....of,…

Op naar de eerste echte dag,….
 
Laatst bewerkt:
Dag 1

Het begon natuurlijk na het “engelse ontbijt” meteen met een rondje fitness, na de “hartrate” omhoog te hebben gebracht en de aderen geopend voor een goede doorstroming (volgens de Troy-Theory) was het tijd om te rijden.

De 250cc enduro was niet zo mijn fiets, de gasreactie was een beetje horkerig en je moest m behoorlijk op toeren houden om de gang erin te krijgen. Aangezien ik zelf geen ervaren crosser ben is “Full-throttle” niet alleen spannend maar ook moeilijk op een kleine technische baan, dus mijn keuze viel op de koppelrijke 310cc van Husqvarna. Pits uit, weer een heel ander gevoel dan de 250cc enduro, zwaarder in de kop en behoorlijk meer koppel onderin. Nadeel was weer dat ik met een paar rondjes uitgeteld was vanwege armpump.

Troy gaf aan dat mijn zithouding niet goed was, te ver naar achter waardoor ik bij accelereren teveel aan mijn armen hing, ik moest meer naar voren en bij staan beter klemmen met de benen en de buikspieren meer aanspannen. ‘Hallo’ weet je hoe moeilijk dat is?!! Ik ben niet de kleinste met 83kg en bijna 1.90 meter dus even staan, klemmen, stuur meer loslaten en dan ook nog rijden en schakelen en bochten nemen? Wat een fukking gevecht zeg! Niet grappig.nl…..

Na 3 sessies aanmodderen, was ik er ff klaar mee, progressie was in het kader van ‘ik kom de baan rond’, beetje springen, beetje rommelen, maar verre van ideaal’….

Dus in overleg ik een andere brommert, want dat is het leuke hieraan, je mag alles rijden wat je maar wil mits je laat zien dat je verantwoordelijk de baan rond komt.

Twee had ik er op mijn verlanglijst staan, een 125cc tweetakt met een pktje of 35 en een 4 takt 250cc crosser. Beginnen maar met de 125cc tweetakt,…kickstart naar beneden schoppen, RENG-DENG-DENG-DENG schalde het door de mini pitstraat. Shit, wat een vet geluid!

Ik de baan op met die opgevoerde brommer met de woorden van Troy in het achterhoofd: “Listen Leon, there is NO engine brake, you have to use the brakes before the corner, oh,…and on the corner exit blip the clutch, slip it a little, full throttle en then dump it, you will be amazed on the acceleration when you enter the powerband”

Eerste rondje even rustig voelen, ik had het gevoel dat ik op een kratje bier zat met wielen zo klein en licht, mijn armen voelde een stuk beter nu, en t derde rondje kreeg ik vertrouwen, ik slinger die tweetakt aan en probeer in de powerband te komen, wreeennggggg in de tweede versnelling, wowww! Wat een acceleratie zeg op zijn klein baantje, ik vlieg in notime over de kleine jump op weg naar de bocht links af, draai het gas dicht, kut hij remt niet op de motor, in een split second vind ik mijn achterrem die zo gevoelig is dat de handel meteen blokkeert, achterrem los, voorrem erbij en onervaren als ik ben verpruts ik direct de bocht door er veels te langzaam in te gaan, pas aan het eind van de sessie had ik het gevoel dat ik tweetakt een beetje doorhad op mijn nivo en mijn snelheid. Ik rol m de pits in doe mijn helm af, ik was kapot, wat een sloper die 125 tweetakt maar wat een beleving. Vooral het geluid, de geur en de snelheid waarmee het accelereert en de bochtensnelheid die je kan toepassen is ongekend gaaf! (zelfs op mijn beperkte cross nivo).

Tussentijds kreeg ik nog wat tips van Troy over de manier hoe je moet staan en hoe je je voeten op de stepjes moet plaatsen en hoe ik meer moet flowen in de bochten. Ik rem teveel af en kijk niet ver genoeg omdat je bang bent dat je valt. Volgende sessie maar weer is proberen maar dan op de 250cc 4 takt crosser. Ik probeerde het direct toe te passen wat natuurlijk moeilijk is, je gaat na denken en je probeert bewust te worden van wat je fout doet. Aangezien de baan heel klein is en er totaal geen automatisme is valt het niet mee om de boel te combineren.

Ik kon dat wel weer lekker combineren met de 250cc crosser, wat een gas reactie, instant punch bij elke beweging van de rechterhand en een heel duidelijk verschil met de 250cc enduro waarbij je echt geduld moest hebben totdat ie op toeren was. Hij was duidelijk zwaarder in de voorkant dat de 125 tweetakt maar weer een stuk lichter als de enduro broertjes. Echt supercool omdat verschil te mogen voelen.

Ook een duidelijk verschil in de verschillende veringsinstellingen van de verschillende modellen, de 250 enduro had te weinig rebound zodat als je over een heuveltje heen sprong je direct de achter kant in je nek had zitten. De 250cc crosser had weer erg veel compressie aan de achterkant waardoor je weinig grip had de bocht uit met accelereren. Het springen daarin tegen was dan wel weer heel fijn omdat de fiets heel fijn volgde.

De 125cc tweetakt was indoor toch de meest indrukwekkende, zowel de setup als t gemak waarmee je rond komt, Troy had dit ook al gezegd maar eerst voelen dan geloven, hij had gelijk!

Het middag programma bestond uit rijden op de outdoor track en slijpen aan de skillset op de indoorbaan. De outdoor baan (zie fotoos) was eigenlijk te nat, 1 groot modderspoor, inkantelen van de motor was nauwelijks mogelijk omdat er simpel weg geen grip was door de hoeveel regen van de week ervoor. Eigenlijk heel jammer, want de outdoor baan was makkelijker als het indoor rijden (mits het droog is) zelfs troy lag er bijna af in de modder.

Het middag programma verder afgemaakt op de indoorbaan, werken aan de juiste lijnen en staan in combinatie met het ontspannen van de armen. Na een flink aantal sessies zat het erop, ik was totaal gesloopt!!!

Op naar het avondeten en Dag 2,…
 
Laatst bewerkt:
Dag 2

Zoals het hoort, ontbijt en natuurlijk Fitness,….
Het programma was anders als dag 1, niet beginnen met de loodzware indoortrack maar ‘trial rijden’ met een enduro machine op een grote heuvel met houtsnippers voor heuvel controle om daarna op een mini trial baan met een paar obstakels te werken aan de koppeling / gas hendel controle.

Aangezien ik wel behoorlijk aantal keren heb getriald met alex vd broek was dit het onderdeel waar ik redelijk mee weg kwam, de boomstronk, snipperheuvel en kunstof box was leuk buitenspelen en lekker prutsen op 5 km/h. meer mijn ding.
Nadeel is dat de 310cc enduro veels te zwaar was voor dit werk en ook een gare gasreactie had op lage toerentallen. Met een echte trial-fiets heb je de eerste 10% van je gashendel-reactie instant punch nodig om het obstakel in combinatie met de koppeling meester te maken.

Punch had de 310cc wel maar op het verkeerde moment met als gevolg dat de injectie zich verslikt en de krukas tot stilstand komt. Niet echt ideaal dus. Maar evengoed, lekker klooien en aanrotzooien (<nederlandswoord?) om na de lunch met mijn favoriete onderdeel te starten, De Trails (uitspraak in het engels; Treels of te wel lanen)

Troy werd vervangen door Andrew (nou, niet vervangen maar Troy deed het indoor werk en Andrew kent alle routes in het engelse totnes en omgeving. Ik mocht weer is een brommer kiezen en ik wilde heel graag op de 450 van Husqvarna rijden, aangezien ik het verleden meerdere 450’s gereden had kon ik mooi vergelijken.

Bij het zitten viel me al meteen op dat dit formaat mij beter past, grotere brommer+grotere vent= betere match. Bij het wegrijden viel me al direct op hoe zwaar al die huskies zijn in de voorkant, als ik dit vergelijk met de husaberg en de bmw.

Ook bij het staan op de steps ging het niet 100% geweldig, het stuur staat te laag waardoor de “weight balance” niet makkelijk goed te krijgen was. Wat wel weer heel fijn was het karakter van het 449cc tellende blok. Lekker smeuig aan het gas en op lage toerentallen VEEL beter als de 310, waar de 310cc zich injectie technisch verslikt maakte de 450 zijn arbeidsslagen af waardoor je op lastige stukken terrein veel makkelijk kan doseren zonder dat de boel weer is afslaat.

We hebben alle terrein soorten wel gehad onderweg, rotspartijen, mega diepe plassen, een mini rivierbedding met stromend water, moddersporen wat voor mij echt een gevecht was door mijn matige techniek in combinatie met mijn gewichtsbalans op de motor en last but not least eindeloze lanen met kuilen, gaten, zand en coole routes.

Na 3 uur lang routes gereden te hebben, 1x op mijn bek gevallen door mijn eigen schuld, te kort gekeken, teveel gewicht op de voorkant geleund, voorwiel teveel grip, flop,…..*baf*…liggen.
Aankomst bij de ‘Farm’ jezelf ontdoen van alle modder, prut en vooral natte kleding was het opweg naar de koelkast voor een koud biertje!

Wat een geweldige dag!!
 
Laatst bewerkt:
Conclusie

Een paar dagen met Troy als leermeester als wingman is zoiezo een geweldige ervaring, naast dat hij ongekend aardig en vriendelijk is zonder enige vorm van kijk-mij-nou-is-wat-ik-kan attitude is het een dagenlange uitdaging om alles vooral elkaar te krijgen. Je komt jezelf in de dagen offroad training absoluut tegen, of je nou gevorderd bent of een absolute beginner ze hebben daar alle ingredienten om je een betere rijder te maken.

Oja, en geloof me Troy kan niet alleen belachelijk goed met een straatmotor overweg ook in het zand ga jij deze beste man niet bijhouden. Hij deed als kind niet anders dan crossen in de outback-Australie.

Wat echt fantastisch is dat je als cursist alle type motoren mag gebruiken, van 2 takt tot 4 takt van licht tot zwaar, het geeft je enorm referentie kader van wat er allemaal mogelijk is en je hier als rijder ook op moet aanpassen.

Troy had me gevraagd wat ik van het programma vond bij afsluiting, aangezien wij de eerste echte groep waren.

Het programma kan in opbouw nog wat verbetering gebruiken, de indoorsessies zijn ongehoord zwaar als je niet bekend met indoor-outdoor crossen en de moeilijkheidsgraad is voor Dag 1 best stevig (vooral lichamelijk). Doordat de indoortrack alle elementen (banked corners, wasboord, jumps, negatief verkante bochten) heeft is het lastig om je te concentreren op 1 ding omdat je alle handelingen in een hele korte tijd moet doen.

Als ze de balans van het ‘lanen rijden’, outdoor trials en indoor crossen iets finetunen icm een paar oefeningen die ik gezien heb bij andere trainingen is het meer dan 200% de moeite waard om deel te nemen.

T is echt kicken om met een oud wereld kampioen niet alleen een biertje te drinken en eindeloos te praten over motorrijden maar vooral om te leren van m hoe het wel moet!

Voor de mensen die willen weten wat het grappie mij gekost heeft:

- 1300 euro 3 nachten all inclusive op de Farm (eten, slapen, kleding en alle brommers rijden)
- 200 euro Auto huren (incl. peut) om jezelf te verplaatsen naar en van het vliegeveld
- 250 euro vliegticket naar engeland

Dus, niet goedkoop maar wel een ge-wel-dige beleving en learning experience, ik zeg doen!
 
full
 
full


Troy corser aan het stuur...
 
Laatst bewerkt:
full


Nog een rondje Troy..
 
Laatst bewerkt:
full

Een laatste troy'tje,...
 
Laatst bewerkt:
Meer info:
Home | Wheeldon Offroad Centre Limited

en hier zoals het moet, even een filmpje gemaakt,....vanaf 38 sec...

Onboard materiaal moet ik nog allemaal monteren,....Uren video,....samenvouwen tot 2 a 3 minuten wat ergens op lijkt is coming up....
 
Laatst bewerkt:
Nice,

Veklaard ook waarom hij in Mettet op de Superbiker niet echt stil stond op de het zand ;) .

Hoe wist je van deze training af?
 
Hoe wist je van deze training af?
Op assen in juli toen hij daar een paar keer was voor de race academy had ie flyers mee, ik vertelde hem dat ik naar colin edwards wilde en hij zij dat hun dat ook soort gelijke deden.

Dus zodoende naar troy gegaan :)
 
Op assen in juli toen hij daar een paar keer was voor de race academy had ie flyers mee, ik vertelde hem dat ik naar colin edwards wilde en hij zij dat hun dat ook soort gelijke deden.

Dus zodoende naar troy gegaan :)

Is ook meteen wat dichter bij ;).
 
mmm,...weinig offroad liefhebbers geloof ik...ik mijn ervaring delen,...echt geen enkele reactie. pfff...zal volgende keer nog ff een review schrijven ;)
 
Heb het allemaal doorgelezen en klonk erg leuk. Rijden op Husqvarna's is altijd goed :+

Vind het wel erg veel geld moet ik zeggen, voor dat bedrag koop je een enduro en kan je heel wat offroad ritjes doen...
 
mmm,...weinig offroad liefhebbers geloof ik...ik mijn ervaring delen,...echt geen enkele reactie. pfff...zal volgende keer nog ff een review schrijven ;)

Ik vond het top om te lezen en wilde eigenlijk weten of er iets dergelijks ook dichter bij huis te doen is, bijvoorbeeld BMW had indertijd een actie dat als je een enduro kocht je er ook een cursus bij kreeg in een steengroeve in duitsland.

Zoiets in NL, Be of D lijkt me erg leuk.
 
Leuk verhaal Leon! Heb een keer een offroad cursus gedaan bij Toine van Dijk maar dit is wel even een ander verhaal ;)
 
Leuk verhaal. Enduro/OTR rijden is zo ontzettend leuk. Goede aanvulling op circuitrijden, iets om de winter mee door te komen.

Wanneer ga je Texas Tornado Bootcamp doen om te vergelijken? Lijkt me wel lachen met Edwards, mooie kerel!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan