de ultiemste race ooit : Wie wint?

ze waren super op de 250 machiene....... maar katoh kon anders behoorlijk hard ( super hard)rond gaan in de hoogste klasse........... :}
Een zwaluw maakt nog geen zomer. Dat kato mooie dingen liet zien op de RCV, dat weten we. Maar of hij zich had kunnen mengen in het gevecht om de wereldtitel?.... I think not. Barros reed ook alles en iedereen zoek toen hij de RCV onder z'n kont kreeg, maar kon het niet verzilveren toen hij fabrieksfietsen onder z'n kont kreeg.

Nu zullen we bij Kato altijd in het ongewisse blijven, maar ik denk niet dat hij 'het' had kunnen worden.
 
Kunnen we er nog een paar noemen behalve Doohan en Rossi. Puur rijtalent, en effe alle fysieke en psychische beperkingen uitschakelend. Bekeken over de laatste 15 jaar. Ik zet ze allen op een gelijkwaardige 250cc machine:
Tegen elkaar mogen het opnemen:
Rossi, Doohan, Katoh, Harada, Biaggi, Rainey, Lawson

Dan zou ik zeggen, alle prestaties meenemend, rijstijl en vechtvermogen:
1. Katoh
2. Rossi
3. Biaggi
4. Harada
5. Doohan
6. Lawson
7. Rainey

Doohan vindt ik een beetje als Hodgson, hij heeft vijf jaar gewonnen omdat hij gewoonweg geen tegenstand had. In de jaren voor '94 moest hij het steeds afleggen tegen Rainey, Schwantz ( en Lawson dacht ik ook ). Vanaf '94 redend deze drie toppers niet meer.

Harada vindt ik ook niet in dit rijtje thuis horen. Mooie rijstijl, goede coureur, maar zeker geen grootheid.


Hype??? :? :? :? :?

Iemand die op een 250 machientje een 5de trainingstijd zou hebben in de 500 word niet gehyped. Katoh kon ongelooflijk hard gaan en ik denk inderdaad ook dat hij het Rossi zeker een stuk moeilijker had gemaakt in 2003. Gibernau is een goede coureur, maar Katoh stond/staat echt wel een treetje hoger. :} :} :} :} :} :}
 
Iemand die op een 250 machientje een 5de trainingstijd zou hebben in de 500 word niet gehyped. Katoh kon ongelooflijk hard gaan en ik denk inderdaad ook dat hij het Rossi zeker een stuk moeilijker had gemaakt in 2003. Gibernau is een goede coureur, maar Katoh stond/staat echt wel een treetje hoger. :} :} :} :} :} :}
Het feit dat iemand een tijd rijdt in de 250cc waarmee hij 5e in de 500 zou zijn geweest, zegt niets. Er waren genoeg circuits waar de 250cc bijna net zo snel, zo niet sneller waren dan de 500cc. Niet voor niets heeft Aprilia (en Honda) het met een V-twin geprobeerd in de 500cc. Zoals ik al zei: Een zwaluw maakt nog geen zomer. IMHO had Kato het nooit tot wereldkampioen geschopt, laat staan dat ie zich in het rijtje Doohan/Schwantz/Rainey/Lawson/Rossi/Hailwood/Agustini/Reed/enz///enzz// had mogen scharen.
 
over kato kun je alleen maar speculeren en wat ie in zn eerste jaar liet zien was ook niet bepaald spectaculair.

als iemand dood is wordt ie al snel de hemel in geprezen.

het was een uitstekende coureur, maar om hem in het rijtje van die grootheden te plaatsen? dat wordt met nakano ook niet gedaan...
 
Ik meen dat OJ in 2000 een snellere race ronde gereden had dan de 500 jongens, en wereld kampioen geworden was, ma kijk wat er van hem is geworden.
PS zet Pedrosa ook maar in het rijtje 250 rijders.
 
jezus dat je daar over kunt steggelen zeg! Natuurlijk: Doohan "in the blink of an eye". tss.
 
Harada is gewoon een favoriet van mij geweest, vandaar diat ik hem erin heb gezet. Objectief gezien hoort hij er MISSCHIEN niet helemaal in thuis. Maar zoals ik al zei, zet ik ze op een 250cc, en daar heeft hij de nodige potten wel degelijk kunnen breken. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat wanneer Harada gewoon goed materiaal had gehad, hij wel degelijk het nodige had kunnen laten zien in de hoogste klasse. Ik denk dat het bij hem vooral een mentaliteitsprobleem werd. Wanneer je niet kunt winnen, waarom dan nog je best doen? Waardoor hij uiteindelijk ook is gestopt.
 
Doohan vindt ik een beetje als Hodgson, hij heeft vijf jaar gewonnen omdat hij gewoonweg geen tegenstand had. In de jaren voor '94 moest hij het steeds afleggen tegen Rainey, Schwantz ( en Lawson dacht ik ook ). Vanaf '94 redend deze drie toppers niet meer.Ehh..Doohan als Hodgson? Vergis u niet in de winnaarsmentaliteit die Doohan
had. Na zijn crash op Assen stapte een halflamme Mick (de doktoren hadden net
besloten dat zijn been niet geamputeerd hoefde te worden) op de motor
om nog een poging te doen Rainey van de titel af te houden, die Michael
gewonnen zou hebben,ware het niet dat...Hodgson kan alleen maar zeiken,
en heeft absoluut geen "ik ga tot de bodem en verder"mentaliteit.
En geen tegenstand? Dat kun je ook zien als zijn tegenstanders waren gewoon
niet goed genoeg! Doohan pakte de Screamer, de moeilijkere motor dan de Big
Bang, om nog uitdaging in het racen te houden, precies zoals Rossi deed met
zijn overstap naar Yamaha. Doohan had gelijk om niet over te stappen naar een
ander merk, als dat niet zoveel betaalde als Honda.
Doohan of Rossi? Beiden zijn gewoon de besten uit hun tijd.
 
verbeter me als ik iets niet helemaal goed heb..
maar doohan heeft alleen maar tietels gescoord met honda
valentino,daarintegen
met aprilia
met honda
met yamaha
(en dat al 7 jaar achter elkaar,als ik me niet vergis,hoor)

dus wat mij betreft is valentino echt de beste coureur allertijden
no disrespect to doohan,integendeel :] :}
 
Feit is wel dat nu Rossi bij Yamaha zit er wel degelijk VEEL meer geld ingepompt wordt om de machine beter te krijgen. Rossi vraagt meer vermogen (ander blok) en paar weken later hup nieuw blok.
Als ze Rossi niet hadden, hadden ze er nooit zoveel geld meer ingepompt.
Hier staken ze vroeger gewoon niet meer geld in dus bedachten ze zich wel om over te stappen.

Motorfiets is nu belangrijker aant worden dan de coureur is een beetje jammer.

Doohan kicks ASS
Respect Rossi
 
Doohan had met Yamaha ook kampioen geworden.
Doohan had op zeker 8 maal kampioen geworden,als hij er in 1992 en zijn laatste jaar niet vies af was gegaan.
Lawson werd met Yamaha kampioen(1988),jaar erop met Honda :Z .En dat op een ongetemde wilde stier.

Rossi is heel goed,maar dat waren er meer ;)
 
verbeter me als ik iets niet helemaal goed heb..
maar doohan heeft alleen maar tietels gescoord met honda
valentino,daarintegen
met aprilia
met honda
met yamaha
(en dat al 7 jaar achter elkaar,als ik me niet vergis,hoor)

dus wat mij betreft is valentino echt de beste coureur allertijden
no disrespect to doohan,integendeel :] :}

Doohan is gelijk op een 500 gaan zitten,toen hij het WK binnenkwam.
En ja,je vergist je. Na z'n 125cc titel duurde het een jaar voordat hij
250cc kampioen werd. In z'n debuutjaar bij de 500 werd hij tweede.
Daarna 500cc WK, 2x op de RCV,nu op de M1.Best een indrukwekkende erelijst.
En dan te bedenken dat een sportman pas rond z'n 30ste piekt!
Toch mooi dat we in elk geval 2 van de allergrootsten live aan het werk
hebben kunnen zien ;)
 
Feit is wel dat nu Rossi bij Yamaha zit er wel degelijk VEEL meer geld ingepompt wordt om de machine beter te krijgen. Rossi vraagt meer vermogen (ander blok) en paar weken later hup nieuw blok.
Als ze Rossi niet hadden, hadden ze er nooit zoveel geld meer ingepompt.
Hier staken ze vroeger gewoon niet meer geld in dus bedachten ze zich wel om over te stappen.

Met een coureur als Checa in je fabrieksteam had het nog niet geholpen al
hadden ze die fiets behangen met vloeibaar goud!
Nu wel....
 
Wat is er dan eigenlijk met Biaggi gebeurt vraag ik me dan af. Domineerde de 250, stapt op de 500 Honda, leidde het kampioenschap 3 wedstrijden voor het einde van het seizoen nog en was direct, i.p.v. Criville, de grootste bedreiging voor Doohan.... Gaat ie naar Yamaha :? Was dat nou omdat hij vond dat Doohan beter behandeld werd door Honda, of omdat ie gewoon koppig was?

gaanopdiebanaan begrijpt het nog steeds niet
 
Wat is er dan eigenlijk met Biaggi gebeurt vraag ik me dan af. Domineerde de 250, stapt op de 500 Honda, leidde het kampioenschap 3 wedstrijden voor het einde van het seizoen nog en was direct, i.p.v. Criville, de grootste bedreiging voor Doohan.... Gaat ie naar Yamaha :? Was dat nou omdat hij vond dat Doohan beter behandeld werd door Honda, of omdat ie gewoon koppig was?

gaanopdiebanaan begrijpt het nog steeds niet

Biaggi was uit zijn 250 periode gewend om 1e rijder te zijn.
Bij Honda kreeg hij gewoon klanten spul terwijl zijn grootste concurent (Doohan) het beste materiaal kreeg.
Dus toen hij de kans kreeg om bij Yamaha 1e rijder te worden heeft hij dat gedaan.
 
Het feit dat iemand een tijd rijdt in de 250cc waarmee hij 5e in de 500 zou zijn geweest, zegt niets. Er waren genoeg circuits waar de 250cc bijna net zo snel, zo niet sneller waren dan de 500cc. Niet voor niets heeft Aprilia (en Honda) het met een V-twin geprobeerd in de 500cc. Zoals ik al zei: Een zwaluw maakt nog geen zomer. IMHO had Kato het nooit tot wereldkampioen geschopt, laat staan dat ie zich in het rijtje Doohan/Schwantz/Rainey/Lawson/Rossi/Hailwood/Agustini/Reed/enz///enzz// had mogen scharen.

Aprilia en Honda hebben allebei geen baat gehad bij hun tweecilinders.... terwijl ze lichter zijn dan de viercilinders en meervermogen hebben dan een 250....
Dus ik vind het een ongekende prestatie dat je met 250ie harder gaat dan een groot deel van het 500 veld ( waarbij een aantal van die jongesn op 4 cilinders reden ). Maar als Katoh er niet tussen hoort omdat ie nooit de MotoGP heeft gewonnen, waarom staat Schwantz er dan wel tussen met 1 titel.... die hij min of meer in de schoot geworpen kreeg....

Ik vind dat een beetje krom. Bovendien reed Katoh in zijn eerste race meteen RCV gelijk naar een podium plaats. Dus talent had ie wel om het te halen... Bovendien denk ik dat hij in 2003 de enige was geweest die het Rossi moeilijk had kunnen maken. Afgaande op Gibernau's prestaties op de Fabrieks RCV ( we weten allemaal dat Rossi hem heeft laten winnen in de race op Welkom, na Katoh's dood )

So katoh :} :} :} :} :} :} :} :} :} :}
 
Maar als Katoh er niet tussen hoort omdat ie nooit de MotoGP heeft gewonnen, waarom staat Schwantz er dan wel tussen met 1 titel.... die hij min of meer in de schoot geworpen kreeg....

De staat van dienst van Schwantz (volgens mij ook wel een publiekslievelingetje geweest?) in de 500 is groter dan die van Katoh omdat Schwantz tegen concurrenten die bij elkaar veel wereldtitels hebben veroverd, waardoor het niveau van toen misschien als hoger wordt aangezien (o.a. Lawson, Rainey, Doohan). Daarnaast heeft Katoh helaas niet lang genoeg aan de top (MotoGP) mee kunnen rijden om zich echt te kunnen bewijzen.

Wellicht had Katoh (had ie nog geleefd) nu anno 2005 vanaf 2003 ook indrukwekkende resultaten geboekt of spectaculaire dingen laten zien, misschien ook niet. We zullen het nooit weten.


full


volgens mij reed Schwantz ook wel spectaculair :9
 
Laatst bewerkt:
Ik heb m'n mening al gezegd , bedankt iedereen om te reageren en sommigen ook héél specifieck en statistisch ;o)

Maar laat ons allen eerlijk zijn : zowel doohan , rossi , kato , schwantz , etc .. ze zijn verdomme allemaal spectaculair goed !!

VIVE LE GP !!! :] :} _O-
 
rossi is gezegend met een hemels talent, doohan moest er [volgens mij] meer voor doen dan rossi nu..het is helaas niet mogelijk om die"ultieme race" te rijden,
maar ik denk wel dat het een heftige race zou worden...ik gok op mijn held mick doohan..zijn mentaliteit: podium of ziekenhuis :} :} :}
 
Jullie vergeten Foggy!

Die was op de huidige Motogp machines ook kampioen geworden! Hij had iig het karakter en doorzettingsvermogen om Rossi te verslaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan