De verzamelde (vereenvoudigde) verkeersregels van Europa

Neanderthaler

MF veteraan
6 jul 2003
16.043
17
Brugge (West-Vlaanderen)
Ergens in de jaren 60 - 70 heeft men in "Europa" beslist om de verkeersregels over de landen heen te uniformiseren.
Die jaren liggen ondertussen al een hele tijd achter ons, en ieder land heeft zijn eigen verkeersborden en regels toegevoegd aan de toen overeengekomen regels. De verkeerswetgeving is ook geëvolueerd.

Welke verkeersregels (van uit welk land) zou jij zeker in de verzameling willen krijgen en welke regels wil je er zeker uithouden en waarom?
(vb verkeersdrempels en turborotondes horen daar ook bij)


VB.
In BE is het voor invoegend verkeer op de autosnelweg verplicht om voorrang te verlenen aan het doorgaand verkeer.
In NL is het de bedoeling dat men ritst, maar er zijn ook plaatsen waar men een rijstrook toevoegt aan de rechterkant (de invoegstrook wordt rijstrook) en even verderop ritst men de meest linkse rijstrook weg met de aanliggende strook. (A16 - A58?)
 
Welke regels ik wel graag wil in NL? Variabele topsnelheden aan de hand van het weer. In o.a. Frankrijk en Duitsland staan er borden met een zonnetje met 130, en een wolkje met 120 (of 110?). Handig zoiets, aangezien iedereen altijd roept dat je je aan moet passen aan de omstandigheden.

Verder kan ik het niet laten om te roepen dat er stukken ongelimiteerde autobahn in NL zouden moeten zijn. :P

Als laatst vind ik dat er wat gedaan moet worden aan de overmaat aan borden. In het buitenland zie ik veel minder borden, en dat gaat ook goed. Het lijd je ook minder af van het rijden.
 
Laatst bewerkt:
Bij stoplichten meer aparte stroken zonder stoplicht voor rechtsaf. Je hoeft toch maar 1 verkeersstroom in de gaten te houden, dus kan best zonder een lamp.

verder zoals al genoemd, meer 100 km buiten bebouwde kom. (niet overal, maar waar het kan)

Terugdringen van de uit de handgelopen inhaalverboden. Het slaat echt helemaal nergens meer op. Laat bestuurders weer zelf nadenken aub. en verwijder die achterlijke knobbels/reflectoren op het midden van de weg.

Drempels buiten bebouwde kom weg, of anders snelheid gerelateerd. Dus als ik 50 mag, een drempel waar ik comfortabel met 50 overheen kan.

Motorrijders op de busbaan (zoals Engeland)

3 baanswegen, waar de 2e baan wisselt van weghelft (Zoals Duitsland)

alleen nog van voren flitsen. :P
 
Laatst bewerkt:
Laten we beginnen met minder snelheidsbeperkingen achter elkaar. Op sommige wegen veranderd de maximum snelheid (eerst 120, dan 100, dan 70 matrix, dan weer einde alle verboden met vervolgens weer matrix 70 :? ) Vind je het gek, dan ik dan niet meer weet hoe hard ik mag.

Ook inderdaad de overmaat aan borden, niet alleen gebods/verbod maar vooral ook de ANWB-aanwijzers. Wel eens in Rotterdam-Alexander geweest? Daar staan borden met zoveel indicaties dat je 5 km/uur moet rijden om het hele lijstje te kunnen lezen.

http://maps.google.com/maps?f=q&sou...WGPRfxlf2USB4lAqZgtAIw&cbp=11,167.39,,0,-3.91
 
Ergens in de jaren 60 - 70 heeft men in "Europa" beslist om de verkeersregels over de landen heen te uniformiseren.
Er is wel geuniformeerd. Tot in de jaren '90 golden in NL aparte voorrangsregels mbt fietsers, omdat een fiets een aparte categorie in het voertuigenoverzicht was. Of het veel helderder is geworden weet ik niet, want een fiets is geen motorvoertuig. Maar tegenwoordig geldt een fietser van rechts op een gelijkwaardige kruising als auto, en moet een auto/motor dus voorrang verlenen. Voor zover ik begreep is die regel doorgevoerd om de boel op Europees niveau gelijk te trekken. (Allerlei Duitsers etc lijken die regel nog niet te snappen, overigens.)

Ik zou de mogelijkheid van opritten links op een snelweg willen verbieden. Die zijn in NL voor zover ik weet niet aanwezig, maar in allerlei buitenlanden wel.
Daarnaast denk ik dat ik een voorstander ben van een oranje licht voor een verkeerslicht op groen springt, zoals bijv in de UK het geval is. In NL lijkt nog teveel de mentaliteit 'groen=gas want de rest heeft rood' te bestaan, en houdt men onvoldoende rekening met anderen. Oranje associeer ik toch meer met zelf moeten opletten.
 
VB.
In BE is het voor invoegend verkeer op de autosnelweg verplicht om voorrang te verlenen aan het doorgaand verkeer.
In NL is het de bedoeling dat men ritst, maar er zijn ook plaatsen waar men een rijstrook toevoegt aan de rechterkant (de invoegstrook wordt rijstrook) en even verderop ritst men de meest linkse rijstrook weg met de aanliggende strook. (A16 - A58?)

Nee hoor in Nederland moet je ook het verkeer laten voorgaan, ritsen is beter maar niet verplicht! Dus hetzelfde bij ons al in belgie ;)
 
Laatst bewerkt:
Er is wel geuniformeerd. Tot in de jaren '90 golden in NL aparte voorrangsregels mbt fietsers, omdat een fiets een aparte categorie in het voertuigenoverzicht was. Of het veel helderder is geworden weet ik niet, want een fiets is geen motorvoertuig. Maar tegenwoordig geldt een fietser van rechts op een gelijkwaardige kruising als auto, en moet een auto/motor dus voorrang verlenen. Voor zover ik begreep is die regel doorgevoerd om de boel op Europees niveau gelijk te trekken. (Allerlei Duitsers etc lijken die regel nog niet te snappen, overigens.)

Ik zou de mogelijkheid van opritten links op een snelweg willen verbieden. Die zijn in NL voor zover ik weet niet aanwezig, maar in allerlei buitenlanden wel.
Daarnaast denk ik dat ik een voorstander ben van een oranje licht voor een verkeerslicht op groen springt, zoals bijv in de UK het geval is. In NL lijkt nog teveel de mentaliteit 'groen=gas want de rest heeft rood' te bestaan, en houdt men onvoldoende rekening met anderen. Oranje associeer ik toch meer met zelf moeten opletten.


Linkse opritten vind ik ook best link. Hier ergens in de buurt (Belgie) zit er ook 1 en je moet dus echt rekening houden met al het snelle verkeer wat op die baan zit... geen probleem op zich, maar de invoeg strook is ook nog eens kort. Maakt het wel eens spannend. :P


Knipperende stoplichten vind ik ook een goed idee. Ik heb dit in Oostenrijk gezien.
Ook als het op rood staat gaat eerst oranje knipperen voordat het groen wordt, mooi seintje om je klaar te maken om te vertrekken. Hetzelfde met het knipperende groene licht voordat ie op rood gaat.
 
Laten we beginnen met minder snelheidsbeperkingen achter elkaar. Op sommige wegen veranderd de maximum snelheid (eerst 120, dan 100, dan 70 matrix, dan weer einde alle verboden met vervolgens weer matrix 70 :? ) Vind je het gek, dan ik dan niet meer weet hoe hard ik mag.

Ook inderdaad de overmaat aan borden, niet alleen gebods/verbod maar vooral ook de ANWB-aanwijzers. Wel eens in Rotterdam-Alexander geweest? Daar staan borden met zoveel indicaties dat je 5 km/uur moet rijden om het hele lijstje te kunnen lezen.
Dat lijken me geen 'verkeersregels' maar meer 'verkeerssituaties'.
Overal in europa geldt dat een bord met rode rand en daarin '70' betekent dat je daar max 70 kmh mag. Een hoop borden op een kluitje is een vervelende situatie, maar dat verandert niets aan de interpretatie van al die borden.

Wat wel te bediscussiëren is, zijn de regels die zonder borden gelden. Hoe snel mag je buiten de bebouwde kom als er geen nadere bepaling is? In nl 80kmh, in duitsland 100kmh en in Zweden 70 kmh. Binnen de bebouwde kom is dat meestal 50 kmh, maar in de UK 48 (!) kmh en in bijv slowakije 60kmh. Overzicht.
 
Laatst bewerkt:
Daarnaast denk ik dat ik een voorstander ben van een oranje licht voor een verkeerslicht op groen springt, zoals bijv in de UK het geval is. In NL lijkt nog teveel de mentaliteit 'groen=gas want de rest heeft rood' te bestaan, en houdt men onvoldoende rekening met anderen. Oranje associeer ik toch meer met zelf moeten opletten.

:Y al zag je wel in de UK dat men bij Oranje ook al begint te rijden en niet wachten op groen... Desondanks een fijne indicatie.

Daarnaast uit de UK:
- maak alle kruisingen voorrangskruisingen. Altijd duidelijk wie er voorrang heeft en hoe de verkeerssituatie geregeld is. Erg overzichtelijk en mensen laten je er ook keurig tussen wanneer het druk is. :} (in de UK tenminste)
- wegwijzering op rotondes niet in het midden van de rotonde plaatsen, maar bij de afslagen. Dit matcht veel beter bij het kijkgedrag van de verkeersdeelnemer. Niets zo onnatuurlijk dan op een rotonde omhoog naar het midden te moeten kijken. Mocht je het bord vooraf gemist hebben...
- Uit F en D: variabele snelheden op de snelweg voor zonnig/droog en neerslag!
 
Stoplichten naar de overkant van de kruising (DE, FR, IT)
Geen drempels (gescheiden rijbanen) op rotondes. (nergens behalve in NL?)
Oranje licht voor groen (UK, DE)
Motoren op de busbaan (UK)
Snelheidscontroles alleen op gevaarlijke punten en niet als belastingheffing (UK)
Snelheidscontroles duidelijk zichtbaar (UK)
30 en 60 kilometerzones opheffen (dus 50 binnen de bebouwde kom en 100 of 80 daarbuiten)
Al die achterlijke gekleurde stroken in het midden van de weg verwijderen (Wel eens gezien in Drente/Friesland)
Verkeersdrempels laten passen bij de toegestane snelheid. Dus als je ergens 50 mag geen drempels neerleggen die je met de auto alleen met 30 kunt nemen zonder schade te rijden. (nergens behalve NL?)
 
Afschaffen maximum snelheid op snelwegen (en niet van 120 :Z :Z naar 130 :Z ), zoals in D.

125 cc / <15pk tweewielers voor blikkers met rbw. B, zoals in GB,I,F,DK,B,E,P,etc.
 
(veel) minder verkeersborden en invoeren dat op een snelweg op alle rijbanen dezelfde maximumsnelheid geldt. Ik zie steeds vaker op matrixborden dat de rechterbaan 70 mag en de linker 90. Da's verwarrend en sowieso niet te handhaven.
Als ik met 90 links rijdt kan ik niet meteen 70 rijden als ik naar rechts ga. Of ik moet op de linkerbaan alvast 70 gaan rijden wat zeer onwenselijk is of met 90 en dus 20 te hard naar de rechterbaan gaan en dan remmen.
 
Op zich is mijn 'geen opritten links op de snelweg' natuurlijk ook niet zozeer een regel, maar een situatie die je niet wil. Aan de andere kant: als je alle onprettige situaties gaat verbieden, dan weet ik niet of Europa daar zoveel beter van wordt.

Daarnaast zijn er gewoon verschillen tussen landen. NL is heel dicht bevolkt, dus dat daar een lagere max snelheid op de snelweg geldt dan in bijv Frankrijk, vind ik prima. Hier heb je nl om de haverklap een op/afrit, wat de overzichtelijkheid niet ten goede komt.
Wellicht is het naief om de regels voor heel Europa gelijk te willen trekken.
 
Nee hoor in Nederland moet je ook het verkeer laten voorgaan, ritsen is beter maar niet verplicht! Dus hetzelfde bij ons al in belgie ;)
"jullie" hebben toch andere wegmarkering?

Bij "ons" zijn het een volle witte lijn, met daarnaast een stippellijn, afgesloten met een stippellijn.
Bij "jullie" zijn het (toch zover ik me herinner) witte "blok"lijnen?
 
Er is wel geuniformeerd. Tot in de jaren '90 golden in NL aparte voorrangsregels mbt fietsers, omdat een fiets een aparte categorie in het voertuigenoverzicht was. Of het veel helderder is geworden weet ik niet, want een fiets is geen motorvoertuig. Maar tegenwoordig geldt een fietser van rechts op een gelijkwaardige kruising als auto, en moet een auto/motor dus voorrang verlenen. Voor zover ik begreep is die regel doorgevoerd om de boel op Europees niveau gelijk te trekken. (Allerlei Duitsers etc lijken die regel nog niet te snappen, overigens.)

Ik zou de mogelijkheid van opritten links op een snelweg willen verbieden. Die zijn in NL voor zover ik weet niet aanwezig, maar in allerlei buitenlanden wel.
In [BE] (oa Antwerpen richting E313)
Daarnaast denk ik dat ik een voorstander ben van een oranje licht voor een verkeerslicht op groen springt, zoals bijv in de UK het geval is. In NL lijkt nog teveel de mentaliteit 'groen=gas want de rest heeft rood' te bestaan, en houdt men onvoldoende rekening met anderen. Oranje associeer ik toch meer met zelf moeten opletten.
 
Stoplichten naar de overkant van de kruising (DE, FR, IT)
Geen drempels (gescheiden rijbanen) op rotondes. (nergens behalve in NL?)
Oranje licht voor groen (UK, DE)
Motoren op de busbaan (UK)
Snelheidscontroles alleen op gevaarlijke punten en niet als belastingheffing (UK)
Snelheidscontroles duidelijk zichtbaar (UK)
30 en 60 kilometerzones opheffen (dus 50 binnen de bebouwde kom en 100 of 80 daarbuiten)
Al die achterlijke gekleurde stroken in het midden van de weg verwijderen (Wel eens gezien in Drente/Friesland)
Verkeersdrempels laten passen bij de toegestane snelheid. Dus als je ergens 50 mag geen drempels neerleggen die je met de auto alleen met 30 kunt nemen zonder schade te rijden. (nergens behalve NL?)
:^
(anders met een crossmoto de drempel nemen) })
 
verkeerslichten eerst oranje laten worden en dan pas groen lijkt sneller te gaan maar heeft geen effect. Je moet dan namelijk de lichten van het kruisende verkeer eerder op rood zetten zodat de kruising leeg is voor de nieuwe stroom gaat rijden.
Nu is het zo dat tegelijk lamp A op rood springt en lamp B op groen, in die seconde dat de mensen voor B hun voertuig in versnelling zetten en gaan rijden verlaten de laatste mensen van A de kruising.

Zet je de lamp van B eerst op oranje, dan gaan ze bij groen onmiddelijk de kruising op, en moet deze dus al leeg zijn, dus moet A eerder op rood.

Netto win je dus helemaal niets.
 
Er is wel geuniformeerd. Tot in de jaren '90 golden in NL aparte voorrangsregels mbt fietsers, omdat een fiets een aparte categorie in het voertuigenoverzicht was. Of het veel helderder is geworden weet ik niet, want een fiets is geen motorvoertuig. Maar tegenwoordig geldt een fietser van rechts op een gelijkwaardige kruising als auto, en moet een auto/motor dus voorrang verlenen. Voor zover ik begreep is die regel doorgevoerd om de boel op Europees niveau gelijk te trekken. (Allerlei Duitsers etc lijken die regel nog niet te snappen, overigens.)

Ik zou de mogelijkheid van opritten links op een snelweg willen verbieden. Die zijn in NL voor zover ik weet niet aanwezig, maar in allerlei buitenlanden wel.
Daarnaast denk ik dat ik een voorstander ben van een oranje licht voor een verkeerslicht op groen springt, zoals bijv in de UK het geval is. In NL lijkt nog teveel de mentaliteit 'groen=gas want de rest heeft rood' te bestaan, en houdt men onvoldoende rekening met anderen. Oranje associeer ik toch meer met zelf moeten opletten.

Die oprit naar de snelweg vanaf de linkerzijde hebben we hier ergens bij Amsterdam-Noord richting Zaandam. Ik ben nog bijna gezakt door dat geintje ook. :$
Steeds meer fiets-verkeerslichten hier hebben een display dat de seconden aftelt voordat het licht groen wordt. Je raadt het al: Veel fietsers gaan rijden een paar seconden voordat het licht groen wordt. Je "oranje dus let op" argument vind ik wel weer erg goed.
 
Laatst bewerkt:
"jullie" hebben toch andere wegmarkering?

Bij "ons" zijn het een volle witte lijn, met daarnaast een stippellijn, afgesloten met een stippellijn.
Bij "jullie" zijn het (toch zover ik me herinner) witte "blok"lijnen?

Ja wij hebben inderdaad blok lijnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan