De welbekende vraag, je eerste motor

Florian96

Rookie
9 jun 2020
29
3
Goedenavond allemaal!

Ik heb al tal van onderwerpen hier gelezen over de eerste motoren maar toch blijft het lastig om in ieder geval kwa specificaties iets te vinden. Verschillende proefritten zullen nog moeten uitwijzen wat bij mij past, 18 augustus ga ik afrijden! Mijn eerste plan was om richting een tweedehands Honda NC 700 X te gaan. Echter gaat dit kwa kosten (4500,-) waarschijnlijk niet lukken en moet ik toch gaan uitwijken voor een andere motor. Het gebruik zal voornamelijk voor woonwerk zijn, enkele rit 80km en dat 2 keer per week. Nu zijn er uiteraard zoveel vette motoren dat het lastig is om keuzes te maken. Wat ik in ieder geval wel weet zijn de volgende zaken:
* Motor met ABS
* Comfortabel
* Geen racemodel
* Liefst niet een te ingewikkelde motor zoals de NC aangezien ik zelf niks kwa onderhoud kan
* Zuinig, zo zuinig als de NC lukt vast niet maar mogelijk wel 1:25?
* Hij moet er leuk uitzien, uiteraard... Veel motoren in mijn prijsklasse vind ik er nogal ouderwets uitzien, wat overigens ook niet gek is aangezien het geen torenhoog budget is, maar een beetje modern vind ik wel leuk.
* Budget het liefst rond de 3000, maar ik weet eerlijk niet of dat mogelijk is en dan een motor die niet al 100.000 km erop heeft staan.

Dan heb ik ook nog eens een hele uitgebreide smaak want, ik vind choppers, naked bikes, tour motoren allemaal interessant. Waar ik mij over een tijd wel op zie rijden is bijvoorbeeld een Kawasaki Vulcan S, prachtig model.

Heb je ideeën, schiet los! Ik les trouwens op een xj6
 
En verder kun je op Marktplaats natuurlijk zoeken en filteren om wat inspiratie op te doen
Inderdaad, of www.motoroccassion.nl
En aangezien het TS kennelijk niet uitmaakt wat-ie rijdt - want brede interesse - zijn de zoek instellingen ook lekker eenvoudig: maximale prijs, maximaal aantal km, ABS, en zoeken maar. Hooguit dat dat verbruik van 25 km/l een kleine uitdaging wordt, want met vrijwel dat anders is dan een lichte scooter, een A1-motor of een Honda NC zul je je rechter pols erg in bedwang moeten houden om een dergelijk verbruik te halen (en dat geldt zelfs voor een Honda NC in mijn ervaring).
 
Wat een hoop reacties, bedankt! De BMW F650 GS ziet er vet uit en heeft een leuk verbruik. Prijstechnisch ook goed te doen, hier ga ik mij eens in verdiepen.
De Bandit 650 had ik gezien alleen trekt mij niet helemaal. Ik ga bovengenoemde modellen ook verder bekijken hoe die mij liggen op het eerste beeld.

DucBMW dank voor de tip! Ik heb dit inderdaad al gebruik maar kan dat op deze manier nog wel eens gaan doen ja. Het verhaal 1:25 lijkt inderdaad vrij lastig te worden met een A1 motor maar ik heb nog even voor de zoektocht.

Wat ik wel vaak heb gelezen over BMW's is dat ze vaak duur onderhoud en dergelijke hebben, klopt dit?
 
Wat een hoop reacties, bedankt! De BMW F650 GS ziet er vet uit en heeft een leuk verbruik. Prijstechnisch ook goed te doen, hier ga ik mij eens in verdiepen.
De Bandit 650 had ik gezien alleen trekt mij niet helemaal. Ik ga bovengenoemde modellen ook verder bekijken hoe die mij liggen op het eerste beeld.

DucBMW dank voor de tip! Ik heb dit inderdaad al gebruik maar kan dat op deze manier nog wel eens gaan doen ja. Het verhaal 1:25 lijkt inderdaad vrij lastig te worden met een A1 motor maar ik heb nog even voor de zoektocht.

Wat ik wel vaak heb gelezen over BMW's is dat ze vaak duur onderhoud en dergelijke hebben, klopt dit?
Ik heb een tijdje een f650gs gereden, hele fijne en leuke motor en die 1:25 haalde ik redelijk makkelijk. Zelfs met wat sportiever bochtjes rijden in de eifel. Ik had alleen na een tijdje een hele vervelende storing waarbij het motorvermogen steeds wegviel (Ook midden op de snelweg). Niemand heeft kunnen vinden wat het was of het op kunnen lossen helaas 😢 Maar ik ken ook weer iemand die er al jaren zonder enig probleem mee rijdt, ik heb denk ik gewoon pech gehad...

Heb nu een cb500x ‘19, 1:32/33 met woon werk, 1:28 bij sportief rijden. Ik ben er heel blij mee, maar ik houd dan ook van lichte, ‘gooi en smijt’ motoren.
 
ik heb een F650GS gehad (single) en een hoop lol er mee gehad
bij 100000 km ingeruild voor zijn jongere zus, met 2 cylinders, maar daar heb ik behalve een proefrit eind april nog niet op kunnen rijden...
F650GS is een aanrader
Ik had de 2-cilinder versie, voor de volledigheid
 
Al eens gekeken naar een Suzuki SV650 ? Oerbetrouwbaar, rijdt echt lekker. Opvolger heette in eens Suzuki Gladius, maar nu weer gewoon de oude vertrouwde naam SV650. Veel verkocht, dus ook veel keuze tweedehands.
 
Terug
Bovenaan Onderaan