de wet mbt. 25kW kentekenbewijs

Siemon

Rookie
21 jun 2006
22
0
Terschelling
De meeste mensen zullen nu wel weten dat je volgens de wet niet mag rijden op een motor die 25kW begrenst is met een rollenbankgrafiek oid. als bewijs. Al nemen verzekeringen er vaak wel genoegen mee...

Maar wat ik me nou afvraag is of het toegestaan is om met 25kW op je kentekenbewijs te blijven rijden als je de begrenzer er af gehaald hebt omdat je inmiddels geen beperkt rijbewijs meer hebt??

Zijn er mensen die hier wat vanaf weten??
 
Laatst bewerkt:
Dat zal de verzekering leuk vinden want je rijdt met onjuiste/valse papieren rond.
Dus zij betalen NIKS bij een ongeluk

:W
 
Je rijdt op een motor met vol vermogen, terwijl je inmiddels je volvermogen rijbewijs op zak hebt. Daar is niks strafbaars aan.

Echter, je kentekenbewijs laat zien in welke staat je motor verkeerd. Kleurstelling, aandrijving en dus ook je vermogen. Dit behoort overeen te komen (papier) met je voertuig (real-life). Mocht je nu gesnapt worden, kans zal niet héél groot zijn, zal je alleen een boete kunnen verwachten.

Vervelende met verzekeringsmaatschappijen is dat die alles zwart op wit willen hebben. Wanneer je een schuiver / klapper maakt, is het daarom gewoon verstandig om je papierwerk netjes op orde te hebben. Bij de RDW kunnen ze je papieren aanpassen. Kosten waren (dacht ik) nog geen €25,-. Liever dat, dan achteraf een hoop gezeur met een verzekeringsmaatschappij die er een beroep van hebben gemaakt om zo min mogelijk uit te geven en zo veel mogelijk te verdienen :W .
 
Tsja als er geen voordelen aan zaten zou ik zowieso m'n kentekenpapieren weer op orde maken. Maar je motor verkoopt makkelijker als hij alvast op 25kW staat en de begrenzer er bij zit..
 
Tsja als er geen voordelen aan zaten zou ik zowieso m'n kentekenpapieren weer op orde maken. Maar je motor verkoopt makkelijker als hij alvast op 25kW staat en de begrenzer er bij zit..
Wanneer je erbij vermeldt dat je alle benodigde spullen voor een begrenzing erbij levert / verkoopt en dat het veranderen van je kentekenpapieren nog geen 2 geeltjes kost moet het ook wel lukken.

Maar inderdaad, I get your point
 
Wanneer je erbij vermeldt dat je alle benodigde spullen voor een begrenzing erbij levert / verkoopt en dat het veranderen van je kentekenpapieren nog geen 2 geeltjes kost moet het ook wel lukken.

Maar inderdaad, I get your point

Zo werkt het dus niet.

Ik merk dat een hoop mensen het nog steeds niet snappen :?

De RDW neemt het niet zomaar aan als je zegt: 'He meneer van de RDW, ik heb mijn motor met een orgineel 25KW kitje afgevoerd, verander dat eens effe op mijn kenteken.'

De RDW wil graag een goedkeuring van een erkende merkdealer.

De dealer heeft op zijn beurt goedkeuring nodig van de importeur.

De importeur geeft dit door een 25KW setje te leveren met een uniek nummer/code.

De dealer bouwt het setje in, en stuurt het kenteken (ik geloof met code) op naar de RDW.

De RDW zal het nu pas accepteren.
 
Kijk dan is ook duidelijk waarom ik me dan afvraag of het risico te aanvaarden is om toch 25kW op het kenteken te laten staan..
 
Zo werkt het dus niet.

Ik merk dat een hoop mensen het nog steeds niet snappen :?

De RDW neemt het niet zomaar aan als je zegt: 'He meneer van de RDW, ik heb mijn motor met een orgineel 25KW kitje afgevoerd, verander dat eens effe op mijn kenteken.'

De RDW wil graag een goedkeuring van een erkende merkdealer.

De dealer heeft op zijn beurt goedkeuring nodig van de importeur.

De importeur geeft dit door een 25KW setje te leveren met een uniek nummer/code.

De dealer bouwt het setje in, en stuurt het kenteken (ik geloof met code) op naar de RDW.

De RDW zal het nu pas accepteren.
oke, heb ik weer een wedervraag voor jou:
wat nu, als je je motor hebt laten omzetten op volvermogen, maar het 25KW setje bewaard (voor evt volgende koper) wat dan als je de motor met DAT setje weer terug wilt voeren?
(als dat niet kan, weten we iig zeker dat het 25KW gebeuren ook geldklopperij is :X )
 
lijkt mij dat je gewoon met valse papieren rondrijd?

Onjuiste kentekenpapieren is de goede term ;)
Kost je geloof ik €180 niet het grootste probleem dus, maar de verzekering moet hier van ook op de hoogte zijn. Bevestigen ze dat je motor vol vermogen is en jij je A-onbeperkt hebt zit je verzekeringtechnisch redelijk safe :)
 
oke, heb ik weer een wedervraag voor jou:
wat nu, als je je motor hebt laten omzetten op volvermogen, maar het 25KW setje bewaard (voor evt volgende koper) wat dan als je de motor met DAT setje weer terug wilt voeren?
(als dat niet kan, weten we iig zeker dat het 25KW gebeuren ook geldklopperij is :X )

Als ik ff logisch ga redeneren dan kom ik op het volgende:

Dat kan dus niet B|

Je krijgt bij het kitje voor zover ik weet geen papieren o.i.d. mee.

Het staat dus inmiddels ook niet meer op je kenteken dat hij 25KW is.

Dat wil zeggen dat als het wél zou kunnen dat je net zo goed een kitje van internet kunt plukken, en dat zelf in kunt bouwen. Dan ga je weer naar het RDW en zeg je weer hetzelfde als eerst: 'Hey RDW, doe mij ff 25KW op me papiertje schrijven'

Dat gaat dus niet lukken. Misschien als je teruggaat naar je dealer, dat die er nog papieren van heeft o.i.d. Het moet namelijk ook weer door een erkende dealer ingebouwd worden...
 
En wat is er dan aan de hand als er op je kenteken minder staat dan je in het echt hebt, maar wat je in het echt hebt is nog onder de 25kw?
 
Zelfs dat is volgens mij niet legaal. Het is verboden om aanpassingen aan je motor te maken. Als je dat wel doet, voldoet hij niet meer aan je typegoedkeuring.

Zo zijn er mensen die zeggen dat zelfs het monteren van een andere uitlaat niet mag.

Er zijn weer andere mensen die zeggen dat het wel mag, zo lang er maar een E-keurmerk op zit.


Hoe dan ook, het 'opvoeren' van je motor is volgens mij niet toegestaan bij de wet. Hoe de verzekering dit ziet weet ik niet precies.
 
Over opvoeren (van toch al zware motoren) wordt totaal niet moeilijk gedaan, misschien als je er een turbo op zou bouwen of er een veel zwaarder blok in hangt dat ze zich achter de oren gaan krabben.
Het aantal kW op het kentekenbewijs klopt bijna nooit met de werkelijke kW's.
Als dit wel zo zou MOETEN zijn dan was ongeveer elke motor niet goedgekeurd aangezien 99,9% van de motoren niet exact het vermogen als op het kentekenbewijs heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan