De XS'en van Haga-San

Ook mbt de 1100 is er weer wat mooi nieuws te melden *D

Uit Duitsland ontvangen van de firma Scheuerlein Motorentechnik een set nieuwe zuigers in de 2e overmaat.
Vanwege de roest in de 3e cilinder adviseerde het revisiebedrijf de 1e overmaat over te slaan omdat de cilinder wellicht niet schoon zou vallen.

Keurig geleverd en in 3 dagen thuisbezorgd;

IMG_20200522_200142.jpg
 
En omdat er soms ook opgeruimd moet worden, bijvoorbeeld als er een motor bij moet :+ besloten 1 frame van de hand te doen, dus die heeft een nieuwe eigenaar (op kenteken)..

IMG_20200530_115410.jpg
 
Op de zwarte XS1100 heb ik inmiddels ook de 4 in 2 uitlaat gemonteerd ipv de Motad 4 in 1. Toch veel mooier dit!?

IMG_20200615_202448.jpg


IMG_20200615_202455.jpg


Inmiddels met deze motor ca 600km gereden en hij doet het helemaal top!
Nog wat kleine carburatie aanpassingen gedaan (o.a. vlotter niveau iets verlaagd omdat hij volledig op temp niet goed op trok vanuit stilstand).
Super fijne motor... deze "Frankenstein" (want, 78'er frame, 79'er lakset en 81'er blok/electra... veel koppel, relaxt, sterk, maar stuurt echt heel goed!!
 
Dat het een samenstelmotor is zie je niet, tenminste ik niet :+

En als dit niet gedaan was, was de motor waarschijnlijk nooit meer in deze staat op de weg gekomen. Liever zo, dan tot schroot verwerkt !
 
Dat dacht ik ook! Deze is niet in vergelijkbare staat als mijn XS850 of hoe de rode 1100 moet worden, maar gewoon een leuke, prima uitziende technisch betrouwbare tijdsgetrouwe "klassieker".. Echt om mee te rijden en niet voor in de showroom.
Blauwe plaat erop, ook leuk. En de kleuren spreken veel mensen enorm aan; iedereen vind hem zo mooi haha...
 
Inmiddels is er weer veeeel gebeurd. Een warme zomer, vakantie en ontwikkelingen op motorgebied!

Een XS-bekende die eerder dit jaar een nieuwe motor had gekocht, en de 1100 erbij hield, besloot toch zijn 1100 van de hand te doen.
De goede staat van deze fiets en de hoge mate van originaliteit (hoewel de foto in eerste idee anders doet vermoeden) deed mij besluiten deze aan te kopen!

Zo stond deze er bij aankoop bij;

IMG-20200713-WA0027.jpg


Een vroege 78'er met framenr 1504. Maroon, 2 Campbell uitlaten, erg gelijkend op origineel, aan de originele bochtenset.
Een nette Krauser kofferset en een Mustang Chesterfield :+ zadel, een scherm, chopperstuur en remschijven van een Special.
Bijna nieuwe Hagon's (niet op de foto), maar met zeer zware veren ivm duo gebruik.

Maar, alle originele delen aanwezig, alsmede nog een reserve uitlaat (nog een hele mooie BSM 4 in 2), enkele Koni schokdempers, een set voorpoten... geen verkeerde extra'tjes.

km stand; 120,000! Maar nooit open geweest, mega compressie en lopen als een zonnetje *D :}

Was in bezit van een voormalig Yamaha motorfietsmonteur, dus in prima handen..

In basis helemaal 'onverklooid', dus nette kabelboom, kickstarter aanwezig, rubber hoesje nog over de uitgaande as voor de kickstarter, boekjes erbij etc...
 
Laatst bewerkt:
Na een dagje of wat sleuten en poetsen zag die er alweer heel anders uit...

IMG_20200723_112410.jpg


IMG_20200723_112437.jpg


Ook weer wat onderhoud gegeven. Staalomvlochten remleidingen gemonteerd, olie + filter ververst, nieuwe bougies, remklauwen schoongemaakt, ander stuur, zadel etc

Intussen lekker mee aan het rijden..
 
En hoe rijdt het met chopperstuur en op dat bankstel als zetel ?
Tja, ik vind het niks. Geen fijne houding.. maar de vorige eigenaar vond het heerlijk
Het zadel was niet zo zeer comfortabel vond ik, maar door de extra lengte en hoogte vooral beter voor de duo passagier. Maar voor de bestuurder wat laag en hard.
En dat stuur ja.. :r
 
Dat ziet er veel beter uit !

En zoals je bevestigd denk ik dat het in originele vorm veel beter stuurt (en na je werkzaamheden) ook beter remt.

Zal wel genieten zijn om z'n oudje soepel te kunnen rijden.

Nog last van de harde veren aan de achterzijde ? Of de Koni's gemonteerd ?
 
Dat ziet er veel beter uit !

En zoals je bevestigd denk ik dat het in originele vorm veel beter stuurt (en na je werkzaamheden) ook beter remt.

Zal wel genieten zijn om z'n oudje soepel te kunnen rijden.

Nog last van de harde veren aan de achterzijde ? Of de Koni's gemonteerd ?
Inderdaad Koni's gemonteerd. Voor de Hagons moet ik een keer andere veren halen of kijken dat ik er Koni veren op kan zetten...

En ja, ik kan er wel van genieten, zo'n fijne XS1100. Al rijdende vind ik het alles meevallen dat het zo'n zware mastodont is. Het is natuurlijk geen R6'je of zo maar je kan er echt prima mee uit de voeten..
 
De zwarte XS1100 gaat binnenkort de verkoop in.
Nog even diens originele wielen opknappen, ik had er de opgeknapte wielen van mijn project-1100 ingezet, met nieuwe banden.

Verder monteer ik daar de 4 in 1 terug op.

Dus als iemand een nette, perfect rijdende doch niet al te dure XS1100 zoekt, kan die zich melden.
 
De garage staat al vol ;)


Maar ergens kiebelt het om ooit eens een "11" in de garage te hebben staan. Zal dat vervelende virus wel zijn _O-
Niks wat wel in de verkoop zou mogen Wim?? :P

Ach ik denk dat er wel een koper voor te vinden zal zijn, maar zou wel leuk zijn als hij naar een enthousiaste Mede-MF'er gaat!
 
Ach, zit nog steeds te dubben of de XS750 caféracerachtige het veld moet ruimen :?

Voor de XS850 geldt dat ik er nog te weinig op gereden heb (en er moeten nog nieuwe achterwiellagers in) en voor de XS400 geldt zelfs dat die nog steeds niet rijdt. En voordat iets verkocht gaat worden, moet ik er toch echt wel wat kilometers op gereden (je moet toch weten wat je sleutelwerk heeft opgeleverd 8-)).

Voor de YX600 geldt, is aangeschaft voor de 500 Euro challenge en daarop heb is nog geen 1000 km gereden. Die gaat wel verkocht worden, maar dat duurt nog even.
Verder staat er sinds kort een brakke Honda CX599 in de garage, voordat die weggaat duurt nog jaren (opknappen, rijden en dan pas beslissen).
En de gebruiksmotor (Fazer600) is geheel afgeschreven, 134 dkm, doet het altijd en gaat daarom niet weg (gaat zoals er nu tegenaan gekeken pas weg als er probleem op probleem blijft komen).

Dus blijft er nog wel wat te wensen over (en dat is geen grotere garage).
 
En nog een niet geheel onbelangrijke update, het motorblok en alle alu delen van de project-1100 zijn inmiddels gespoten!

IMG_20200801_123141.jpg


Het frame en de overige stalen delen liggen nu nog bij de spuiter, maar heb inmiddels ook al bericht dat dat klaar is!
Morgen dat ophalen, en dan kunnen we in principe aan het bouwen!
Dit keer is het blok niet gestraald, maar chemisch ontlakt. Dus geen risico op straalresten. Moet zeggen dat het er allemaal brandschoon uit ziet!

De cardan is gespoten, het carterdeksel hoort ongelakt blank alu, dus die is alleen geglaspareld. Was vrij lelijk geworden.
Moet nog wel iets aan de looks doen, want zo lijkt hij niet heel erg meer op een originele nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
De cardan is gespoten, het carterdeksel hoort ongelakt blank alu, dus die is alleen geglaspareld. Was vrij lelijk geworden.
Moet nog wel iets aan de looks doen, want zo lijkt hij niet heel erg meer op een originele nieuwe.

Is dan spuiten net zoals de cardan geen logische optie ?

Voor de rest ziet het er zeer strak uit :t
 
Is dan spuiten net zoals de cardan geen logische optie ?

Voor de rest ziet het er zeer strak uit :t
Een optie om die te spuiten is het wel. Maar origineel is die ongelakt, en de cardan is wel gelakt.. vandaar de keuze om het zo te doen.

Maar ik zal eens kijken of het verkrijgen van de giethuid-look nog een beetje te doen is :P
Als iemand tips heeft.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan