De XS'en van Haga-San

Mijn XS-en remmen ruim voldoende om goed met het wegverkeer mee te komen. Wel zijn de klauwen gereviseerd en zijn nieuwe staalomvlochten remleidingen gemonteerd.

En wat jouw XS betreft, ben een soort van jaloers. Geen van mijn XS-en heeft een dergelijke mooie staat.

Geniet van zijn unieke driecylinder. Ik rij altijd met plezier op mijn XS (alleen mag het niet tot 1 maart en daar baal ik van...)

dus nu op je fazertje *D
 
Mijn XS-en remmen ruim voldoende om goed met het wegverkeer mee te komen. Wel zijn de klauwen gereviseerd en zijn nieuwe staalomvlochten remleidingen gemonteerd.

En wat jouw XS betreft, ben een soort van jaloers. Geen van mijn XS-en heeft een dergelijke mooie staat.

Geniet van zijn unieke driecylinder. Ik rij altijd met plezier op mijn XS (alleen mag het niet tot 1 maart en daar baal ik van...)

dank, en ik geniet ook zeker van de triple, daarom heb ik hem ook gekozen!

vwb de staat van de motor; ook de mijne is echt nog heel veel werk hoor. Maar de basis is vrij redelijk..
en, voor jou.. nooit te laat om nog eens grondig op te gaan knappen! ;)

de voortgang van mijn project, iemand zei, de vaart zit er goed in, nou dat vind ik persoonlijk wel meevallen. Moet het combineren met een drukke baan en een gezin, dus het is meestal maar een paar uur per week. Maar het gaat om de bezigheid he?! *O*
 
Dit project is precies wat ik ook voor ogen heb, al had ik een ander uitgangspunt. Namelijk een rode 750E van de sloop, met een uitgelopen big-end lager. De cilinderkop daarvan had ik nodig voor mijn "F", zodat er nog een heleboel onderdelen overbleven. Eigenlijk was het opbouwen van een tweede XS niet de bedoeling maar de plannen kregen een andere vorm toen ik een 850-blok op de kop kon tikken. Dat blok hangt er inmiddels in en het draait prima, er kwam ruim 62 pk aan 't achterwiel uit op de testbank. Na veel wikken en wegen (en sparen) heb ik bij de Duitse triple-club een compleet roestvrij uitlaatsysteem laten maken. "Kost wat maar dan heb je ook wat". So far so good. Heb nog een lange weg te gaan, het blok wordt nog voorzien van 900 cc zuigers en voordat ik dan de tank, zijdeksels e.d. naar de spuiter kan brengen zijn we wel een paar maanden ouder. Mocht je er iets van willen zien, er staat wat van op een plaatselijk forum: [Verstuuver] xs750 - page 6 - De Garage - Onze Motoren - Zeeuwse Motor Vrienden Club

Mijn complimenten voor jouw restauratie, eindelijk eens een exemplaar zoals Yamaha het bedoelde. *O*
 
Dit project is precies wat ik ook voor ogen heb, al had ik een ander uitgangspunt. Namelijk een rode 750E van de sloop, met een uitgelopen big-end lager. De cilinderkop daarvan had ik nodig voor mijn "F", zodat er nog een heleboel onderdelen overbleven. Eigenlijk was het opbouwen van een tweede XS niet de bedoeling maar de plannen kregen een andere vorm toen ik een 850-blok op de kop kon tikken. Dat blok hangt er inmiddels in en het draait prima, er kwam ruim 62 pk aan 't achterwiel uit op de testbank. Na veel wikken en wegen (en sparen) heb ik bij de Duitse triple-club een compleet roestvrij uitlaatsysteem laten maken. "Kost wat maar dan heb je ook wat". So far so good. Heb nog een lange weg te gaan, het blok wordt nog voorzien van 900 cc zuigers en voordat ik dan de tank, zijdeksels e.d. naar de spuiter kan brengen zijn we wel een paar maanden ouder. Mocht je er iets van willen zien, er staat wat van op een plaatselijk forum: [Verstuuver] xs750 - page 6 - De Garage - Onze Motoren - Zeeuwse Motor Vrienden Club

Mijn complimenten voor jouw restauratie, eindelijk eens een exemplaar zoals Yamaha het bedoelde. *O*
Dank, had jouw verhaal ook al eens eerder gelezen, ook erg leuk!
Maar zo heel 'ver' ben ik nog niet eens hoor ;).
 
... eindelijk eens een exemplaar zoals Yamaha het bedoelde. *O*


Grappig; ik heb op een officiële bijeenkomst met een of andere hoge (?) pief uit Japan in Yamaha outfit bijzonder veel interesse in mijn 'Kamikaze' gehad....de camera's bleven knippen...
Volgens mij waren de heren japanners behoorlijk gecharmeerd van mijn interpretatie van hoe een triple zou kúnnen (/ had moeten ?) zijn..

;)
 
Laatst bewerkt:
Grappig; ik heb op een officiële bijeenkomst met een of andere hoge (?) pief uit Japan in Yamaha outfit bijzonder veel interesse in mijn 'Kamikaze' gehad....de camera's bleven knippen...
Volgens mij waren de heren japanners behoorlijk gecharmeerd van mijn interpretatie van hoe een triple zou kúnnen (/ had moeten ?) zijn..

;)

die ouwe Triple is gewoon iets aparts, iedere keer als ik hier bij termaat iets haal voor mijn xs850, begint de baas daar: oja een driecilinder uit 1980 he? hahahah en kijkt ie dromerig LOL :Y
 
Haha ja wie weet. Maar ik zal niet zeggen dat de originele XS de leukste is maar wel zoals ik hem wil houden.
Ondertussen ben ik op 2 sporen tegelijk bezig; blok open maken om de koppeling na te kijken. De dynamo rotor is er inmiddels af. En ik heb de voorremmen er af voor complete revisie.
 
Als je het goed wilt aanpakken monteer je RVS remzuigertjes, die rotten niet meer.
Ook via duitse triplesite te koop, ik heb er in het verleden wel eens wat gedraaid...is niet erg lastig te doen.

Koppeling: monteer nieuwe platen en veren, ben je van alles af..wel de platen even voorweken een nachtje ofzo.

Goeie jaarswisseling!
 
Dank voor de tip van de remzuigers. De originele hebben wel wat plekjes.
Koppelings veren heb ik nieuwe, platen kijk ik nog even na. En gelijk een geleider maken voor de morse ketting.
 
In Amersfoort zijn ook gewoon nieuwe remzuigers te koop. Inclusief nieuwe boutjes en andere zaken van de remklauwen.
Want in Amersfoort zit Van der Heiden Tuning. Die doen met name XS650's en die hebben dezelfde remklauwen. Dus die heeft alles te koop voor de remklauwen van een XS750.

Succes verder met de restauratie.
 
Goed idee Pieterklaas.

En goed idee van vd Heiden, al heb ik al eea via cmsnl.com bemachtigt.
 
Rotor erop... M16x1,5 bout erin en de verfstripper erop...
full
 
En met een beetje warmte kwam ie er keurig af. Met de poelietrekker alleen lukte 't niet lekker.
full
 
Na wat oppoetsen zijn de remzuigers 'redelijk'. En de klauwen aan het strippen van verf.

full
 
Dat is een goed begin van 2015 ;)

Mijn ervaring is dat je de rand waarin je seal voor de remzuiger valt goed moet schoonkrabben (ja, krabben de corrosie die daar zal zitten is hard).

Zou ook een blauwe tube met "remmenvet" gebruiken bij het opnieuw in elkaar zetten van de remmen. En dan met name de rand waar de seal van je remzuiger in zit (want waar dit speciale vet zit kan geen vocht komen die de corrosie veroorzaakt).

En straks het geheel afronden door staalommantelde remleidingen te monteren :Y

Denk dat als je straks weer rijdend (en remmend) bent je het verschil dan goed gaat merken.
Weet niet of je gelijk de remblokken vervangt, doch dat kan nog een extra verbetering opleveren.

Over een gezamenlijk XS-triple moment in 2015, daar heb ik geen problemen mee. Alleen moet er tijdig een datum geprikt worden, zodat het in diverse agenda's gezet kan worden (en dan moet er natuurlijk gelijk mooi weer besteld worden _O- ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan