De XS'en van Haga-San

Nog even een kleine update met een paar mooie plaatjes;

Intussen ook de koelribben van het blok schoon geschuurd en de spiegels gemonteerd.

Afgelopen zondag nog een testrondje gemaakt van 46km, zonder problemen :} :} :] :]

full


In totaal nu zo'n 80km gereden en de motor begint wat los te komen, feller te reageren en zo. Zal mettertijd nog wel beter worden, maar hij rijdt eigenlijk al veel beter dan ik ooit had verwacht!
Motorkarakter lijkt op een combinatie van de oude 77'er 750-2D en de latere 79'er F; de bottompower van de eerste en het toerenbereik en eindschot van de laatste!
Hoewel ik nog niet echt doorgetrokken heb merk je wel dat er bij de 5000 toeren echt 'vreugde' is om nog veel harder te draaien *O*
En power...!

Bougies zagen er ook netjes uit dus.. even niks meer aan doen zou ik zeggen. 8-) eerst eens meer km's draaien.
 
Laatst bewerkt:
Dit is mooier dan nieuw 👍👍

Alle XS-en die mijn garage heeft gehad hadden nog geen kwart van de optische schoonheid van deze 850

Een meer dan prachtige geslaagde herbouw
 
Dit is mooier dan nieuw 👍👍

Alle XS-en die mijn garage heeft gehad hadden nog geen kwart van de optische schoonheid van deze 850

Een meer dan prachtige geslaagde herbouw
Dank Wim!

Maar, het gaat er uiteindelijk om, dat je er lol aan beleeft, en dat doen we allemaal op onze eigen manier! Daar hoeft de motor niet perse 'beter dan nieuw' voor te zijn...
 
wouw, die moet je lekker op een podium in je woonkamer zetten haha scheelt poetsen 8-)

super gaaf en rete netjes :9~ :9~~
ik had al voorgesteld aan mijn vrouw om de (Yamaha)piano en de XS850 af en toe te wisselen maar dat werd toch niet zo goed ontvangen :+
 
Zo, dit topic eens even afstoffen.

Er is weer (XS) leven in de brouwerij!
Na een klein jaar in het bezit te zijn geweest van een GS850G (super ding trouwens) toch weer een knutselproject gezocht en gevonden.
De 2 XS750's zijn vorig jaar beide verkocht. De XS850 is er nog steeds, en zal ook wel blijven.

Maar na even rust in de tent heb ik er weer een gevonden.
Ditmaal een XS 1100 van 1978 (2H9).
Een behoorlijk verwaarloosd en niet-origineel beestje. Het blok, carbs, tellers en wat andere delen zijn van een XS1100S (5K7 type) van 1981 en de lakset is van een 1979'er. De lakset is overigens nog best goed.
4 in 1 Motad uitlaat in redelijke staat, nette Koni's, oke zadel..
Verlichting is ook niet van een 1100.

Hier zal ik de foto's van de XS1100 vorderingen bij gaan houden:

Maar omdat 'threads waardeloos zijn zonder pics' natuurlijk ook hier wel wat plaoties.
 

Bijlagen

  • Dsc01196s.jpg
    Dsc01196s.jpg
    234,3 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Wat ik ermee ga doen, weet ik nog niet precies. Maar in elk geval beginnen met schoonmaken, aan het lopen maken en basis onderhoud uitvoeren.
Een beetje vies is ie namelijk wel..

De laatste paar jaar stond hij voornamelijk stil in centrum Utrecht onder een zeil met een berg sloten erop. De vorige eigenaar had hem 18 (!) jaar gehad..
Kennelijk is deze rond 2000 verbouwd door een monteur van Wout Broer Motoren in Hengelo (nu MotoPort Hengelo).
 

Bijlagen

  • Dsc02205s.jpg
    Dsc02205s.jpg
    188,9 KB · Weergaven: 9
Na een eerste schoonmaakactie ziet het er al heel anders uit, maar een nieuwe is het niet...
 

Bijlagen

  • Dsc02222s.jpg
    Dsc02222s.jpg
    218,9 KB · Weergaven: 14
Carbs, luchtfilter etc schoongemaakt. Alles is heel en komt goed los, dat valt niet tegen!

Luchtfilter was een totaal vergaan schuimfilter; denk nog uit 1978 :+.. Niet veel onderhoud gehad recent!
 

Bijlagen

  • Dsc02230s.jpg
    Dsc02230s.jpg
    131,7 KB · Weergaven: 8
Zo dat is een dikke ! Daar is zeker eer aan te behalen.

Gelijk helemaal mooi maken of eerst zorgen dat alles goed gaat werken zodat er gereden kan worden en dan het optische ?

Zo te zien kan hij veel poetswerk gebruiken. Foto's geven een complete motor (dat scheelt alvast zoeken naar onderdelen). Succes :t (en ik blijf volgen)
 
Da’s inderdaad lang geleden, maar leuk om te lezen dat je de 850 nog steeds koestert. Veel succes met die 1100, daar is zo te zien best nog wat van te maken. Het was (en is) een sterk bakbeest, niet voor niets waren ze gewild om er een zijspan aan te hangen. Benieuwd naar je vorderingen, keep us posted!
 
Laatst bewerkt:
De wereld is klein; da's de (voormalige) XS-11 van Joost.
Toen magazijnman van Wout, nu werkzaam bij W-tec in Neede (hetvoormalige EML..zijspanboer inderdaad).
Zover ik nog weet een prima fiets
 
De wereld is klein; da's de (voormalige) XS-11 van Joost.
Toen magazijnman van Wout, nu werkzaam bij W-tec in Neede (hetvoormalige EML..zijspanboer inderdaad).
Zover ik nog weet een prima fiets
Kijk dat is toevallig, en leuk om te horen! De eigenaar waar ik hem van heb heeft hem 18 jaar gehad dus het is wel lang geleden allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Da’s inderdaad lang geleden, maar leuk om te lezen dat je de 850 nog steeds koestert. Veel succes met die 1100, daar is zo te zien best nog wat van te maken. Het was (en is) een sterk bakbeest, niet voor niets waren ze gewild om er een zijspan aan te hangen. Benieuwd naar je vorderingen, keep us posted!
Ja de 850 koesteren we zeker! Doet het nog steeds goed trouwens. Deze winter na 500km rijden de klepspeling weer goed gezet. Nog weinig mee gereden dit jaar.
Hoe is het met jouw wagenpark; gebeurt er nog wat mee?

Zo dat is een dikke ! Daar is zeker eer aan te behalen.
Gelijk helemaal mooi maken of eerst zorgen dat alles goed gaat werken zodat er gereden kan worden en dan het optische ?
Zo te zien kan hij veel poetswerk gebruiken. Foto's geven een complete motor (dat scheelt alvast zoeken naar onderdelen). Succes :t (en ik blijf volgen)
Eerst rijdend maken, optisch later ja. Ben er ook nog niet helemaal uit wat ik er mee ga doen dus eerst eens kijken hoe die het doet.. en hoe zo'n ding rijdt!
Hij is wel compleet ja, maar niet geheel origineel.
 
En oh ja mensen, ONDERDELEN... ik ben op zoek.. voornamelijk originele verlichting maar alles is welkom.. wie weet wat?
Graag dan een PB! Ik bied grof geld :+ *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan