De XS'en van Haga-San

Pas op met die membraantjes hè, als die stukgaan loopt je tank leeg, zo het carter in. Roukama heeft tegenwoordig ook kranen zonder vacuümsysteem.
 
Pas op met die membraantjes hè, als die stukgaan loopt je tank leeg, zo het carter in. Roukama heeft tegenwoordig ook kranen zonder vacuümsysteem.
ik weet het, daar is menig XS750 op gesneuveld he. Toch hoor je dat van de 1100 nooit. Wellicht is de kwaliteit van de membraantjes in die tijd al verbeterd.
Het zijn ook dubbele, met een kunststof tussenplaatje. Kan zomaar zijn dat dat in eerste instantie niet was bij de 750??

IMG_20200403_152934.jpg

IMG_20200403_153016.jpg


Ik heb zelf op meerdere 750's de vacuumkraantjes vervangen door niet-vacuum, maar bij de 1100's toch met de originele aan de slag gegaan en eerlijk gezegd valt het me tot dusver alles mee.
Lekke membranen ben ik ook nog niet tegen gekomen, wel andere lekken, maar die resulteren niet direct in benzine in het blok!
 
Nog enkele foto's van tijdens de werkzaamheden.. Voorvork servicen.. kwam natuurlijk de gebruikelijke stinkende bagger uit!

DSC02801.JPG
 
Maar na wat boenwerk en nieuwe stofkappen kan het er weer mee door!

Binnenpoten en geleidingen waren nog dik in orde!

DSC02809.JPG
 
Carburateurs.. ook alles nieuw er in.. nieuw verzinkte boutjes en ijzerwerk, revisiesetjes en een paar nieuwe stationair mengschroeven, want die waren ook niet best en ik wil niet dat ze nog eens afbreken...

DSC02774.JPG
 
3 setjes carbs.. allemaal gereviseerd en 100% in orde :9 8-)

let op de zwarte carbs hier nog met grijs verzinkte deksels en strips, later toch maar opnieuw in het zwart laten doen, veel mooier.

DSC02784.JPG
 
En deze..

nu kan er evt tzt nog een 4 in 2 uitlaat (BSM) op, die heb ik nog 1 (over).

En dan weer verder met de rode 1100... en rijden met deze.

DSC03074.JPG


Dat was het kluswerk deze winter weer... eigenlijk niet zoveel gedaan.. ;)
Voor mijn doen dan.
Note; er zitten nog talloze 'onzichtbare' uren in de motor natuurlijk. O.a. tank coaten, kabels goedleggen, stuur verwisselen, armaturen netjes maken, zadel netjes maken etc
zie ook de foto's in het google album!
 
Met de zwarte XS weer rijklaar (nog wat aan het fine tunen geweest, daarover later meer..), ben ik weer verder gegaan met de rode XS.
Ik wil wel eens weten waarom die cilinder #3 niet mee doet.
En het plan is dus om deze motor een grote opknapbeurt te geven en semi revisie.

De kop is er af, letterlijk :P

IMG_20200428_200410.jpg
 
Koppeling en andere losse delen eraf halen.. zoals ook de startmotor, haakse overbrenging etc

excuses voor de vage foto :P

IMG_20200429_194858.jpg
 
+ nog 1

Typisch dat het de enige cilinder is die dit heeft. Maar wel een aanwijzing waarom deze niet goed mee doet.
Combi cilinder/zuigerveer is niet zo optimaal meer.
Dat wordt een setje nieuwe..

IMG_20200503_104735.jpg
 
Ondertussen weer verder gegaan met het blok.. Besloten toch het onderblok te splitsen en alles na te kijken. Met name om de startkoppeling te checken en te zorgen dat het carter mooi schoon is, want met het verwijderen van de cilinders is er veel troep ingevallen.
En om het leeg te kunnen spuiten..

IMG_20200522_102639.jpg
 
En gesplitst.. inmiddels de carterhelften helemaal leeg gehaald en niks geks tegen gekomen! Alles top..

De koppeling is onder de onderste tolerentie voor zowel de veren als de platen dus dat gaat er allemaal uit.
Verder een nieuwe nokkenasketting en wellicht eea aan keerringen.
Lagers etc nog even bekijken, ziet er vooralsnog allemaal goed uit.. net als de bak-tandwielen en schakelvorken etc..

IMG_20200522_102930.jpg
 
Blijft mooi om te zien dat deze motoren met liefde opgeknapt worden,anders was deze zeer waarschijnlijk op de
sloop beland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan