De XS'en van Haga-San

Ik ben 10 dagen in spanje geweest. Oude motoren viel vies tegen. Dus een xs heb ik helemaal niet gezien. Wel veel kleine motorscooters
 
Het probleem met de carbu's was dat bij alle 4 (!) de carbs de mengselschroeven waren afgebroken en vast zaten in de behuizing. Nu was ik er niet meteen achter dat dat zo was maar na even zoeken en slecht stationair lopen dit dus gevonden.
Uit kunnen boren en nu zijn ze weer in orde!

Dsc02716s.jpg
 
Dus.. ook weer 4 nieuwe mengselschroeven nodig. Via triples.de zijn deze gelukkig nog betaalbaar te verkrijgen!

Dsc02715s.jpg
 
Zo, na de "winterslaap" hier ook maar weer eens wat updates plaatsen.

Eerst het slechte nieuws; de 'mooie rooie' wilde maar niet echt goed lopen. Weinig kracht, ondanks alle inspanningen aan de carburateurs.
Compressie van Cilinder 3 leek niet al te best te zijn. Balen, dan maar even het kopje lichten..

IMG_20190930_221501.jpg
 
Gehoopt dat de kop wellicht aan een revisie'tje toe was, een lekkende klep of zo, maar helaas; kopje bleek prima te zijn.
Wel even de zittingen na laten werken en de kleppen geslepen natuurlijk, nu het er toch uit is.
Maar dat kan het probleem niet zijn geweest..

IMG_20190930_221445.jpg
 
Frappant is dat op de zuigers iets geschreven is wat nog altijd leesbaar is?
De koppakking leek mij wel de originele te zijn...

IMG_20191005_131913.jpg
 
Dus even snel maken is er niet bij, dan doen we alles ineens goed. Maw, alles uit elkaar, blok en frame spuiten, en waarschijnlijk nieuwe zuigers en honen.

Ondertussen nog wel de tank en achterkapje, die vrij lelijk waren van dichtbij, laten bijwerken.
Lak herstel tussen de originele stickers, en nieuw in de blanke lak.
Vrij aardig gelukt, dank aan FZRene..

IMG_20191218_215731.jpg
 
Maar dan was er ook nog de zwarte XS1100. En om nou niet alles tegelijk uit elkaar te trekken en overal tegelijk mee bezig te zijn, besloten die dan maar rijklaar te gaan maken voor "motorseizoen 2020". Gewoon, beetje netjes, technisch oke, geen grote revisies en restauraties -hopelijk-.

Dus de zwarte onder handen genomen. Standaard beurtje, olie/filter, bougies, carburateurs revisie... daar liep het aan alle kanten uit.
Accu uit de andere 1100 gehaald, en een startpoging.

IMG_20191026_164834.jpg


Filmpje;

 
Nokkenasketting vervangen.. enorm uitgerekt...!!
De spanner kon niet strak genoeg meer en de ketting hing gewoon slap tussen de 2 nokkenassen te bungelen... '(
Nieuwe ketting aan de oude geknoopt en er doorheen getrokken..

IMG_20200328_112008.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OMB
En provisorisch het blok opknappen... verf en oxide verwijderen en bijspuiten met VHT lak..
Geen werk wat een applausje verdient :+ maar hij is er toch weer ooglijk mee geworden.

(foto van voor het spuiten, duh.. ;) )
IMG_20200119_144726.jpg
 
In de tussentijd ook de ronde koplamp en het niet-originele achterlicht vervangen..
En ook de wielen uit de rode motor gehaald, met de nieuwe banden.

Foto nog van voor het spuiten van het blok!

Dsc03031s.jpg


Dsc03032s.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan