De Yamaha T-Max 500 !!

Hallo allemaal, ja ja ik heb na 5 motoren en 4000km woon werk op een FJS400 nu toch een echt echte MS aangeschaft.
Leuk dat er een topic over is, maar wat rijdt dat heerlijk zeg. Was na de Silverwing al om. Blij dat ze na pech 4 weken geleden met de band de reparatie en vervanging verknald hebben (de borgring na 30km weg naar buiten gevonden oeps).

Mocht gelukkig van m’n vrouw. Wel stom 1 C’key. Reserve al geregeld.

Wanneer is er een keer een meeting?

Vraagje; €1200 akrapovic uitlaatsysteem het waard? Veel PK of vermogenswinst?

Beste. Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst je zult er veel plezier aan beleven.

Groeten
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal, ja ja ik heb na 5 motoren en 4000km woon werk op een FJS400 nu toch een echt echte MS aangeschaft.
Leuk dat er een topic over is, maar wat rijdt dat heerlijk zeg. Was na de Silverwing al om. Blij dat ze na pech 4 weken geleden met de band de reparatie en vervanging verknald hebben (de borgring na 30km weg naar buiten gevonden oeps).

Mocht gelukkig van m’n vrouw. Wel stom 1 C’key. Reserve al geregeld.

Wanneer is er een keer een meeting?

Vraagje; €1200 akrapovic uitlaatsysteem het waard? Veel PK of vermogenswinst?

Beste Biondo_Dio,

Een dure uitlaat,....Kijk eerst maar eens op Easyparts. En die Akrapovic heeft iets teveel (mooie) reputatie. Maar een andere uitlaat is altijd leuk voor het geluid en het oog wilt ook wat maar wil je echt veel meer vermogen dan moet je aan het motorblok zelf gaan sleutelen en de injectie blokken tegenwoordig is met een goed motormanagement systeem al gauw sneller te krijgen (chiptuning). Een uitlaat (vind ik) niet veel vermogen uit te behalen. De uitlaat die ik wil vind ik gewoon mooi erbij passen bij mijn MS en het klinkt net wat lekkerder. Ik moet die van mij met de uitlaat wel wat finetunen omdat die van mij geen injectie model is.
 
Hans/JXP kunnen jullie me iets meer vertellen over de malossi MHR next.
Hoe gaat het met de toerentallen op de snelweg, zijn die ook veel hoger of blijven die op het standaard niveau.
Rij voor werk ook regelmatig snelweg en wil dan niet dat daar de toeren hoger worden.
In de stad en op binnendoorweggetjes is het nl. leuk om snel een bocht uit te komen maar moet geen negatieve invloed hebben op snelweg ritten.
Zie dat er een bergtocht is gereden, neem aan dat de grootste afstand over snelweg is overbrugd, vandaar mijn vraag.
Ik heb 4x16gram en 4x18gram rolletjes in de malossi vario. Volgens Malossi instructies is dit de sport configuratie. Het toerental is bij rijden op de grote weg met 100km/hr 5000rpm. In eerste instantie bij bereiken van deze snelheid is het toerental ca 5500 maar dat loopt dan terug naar 5000. Dus het is niet veel hoger dan standaard. Volgens mij draaide de motor toen 4800 rpm bij 100 km/hr.
 
OK. daar was ik naar op zoek.
Rij meestal op de teller zo.n 120 / 130 km.
Dan moet het toerental niet tegen tegen de 7500 aan gaal lopen, rode vlak. (bij mijn scooter uit 2006)
Gaan we dus maar sport vario aanschaffen. Nog adres hiervoor of gewoon via E-bay.
 
Easy parts.NL
Klopt. Bij Easyparts.
Je krijgt er ook 2 ringen bij om op de as te schuiven voor je de vario monteerd. Deze geven een snellere acceleratie. Deze(ook niet 1) heb ik niet gemonteerd omdat dan de moer waarmee je de vario vastzet niet meer geheel op de as kan. Monteur die het voor mij gedaan heeft waarschuwde mij daarvoor. Ik heb de vario bij motoport besteld(geen verzend kosten). Daarna met de scooter naar de werkplaats nadat ik al de kuipdelen die in de weg zaten thuis heb verwijderd. Monteur hoefde alleen het deksel te verwijderen. Dit monteren koste mij €35. (1/2 uur werk).
 
Ik doe alles zelf aan de scooter.
Pas nog de voorvork seals en nu de sportvario, geen probleem heb ook de juiste sleutel.
Ik begrijp alleen het verhaal van de ring niet!
je geeft aan dat er 2 ringen bij zitten die je achter de vario aanbrengt, maar deze geen van 2 hebt gemonteerd?
Dus ringen niet monteren.
 
Ik doe alles zelf aan de scooter.
Pas nog de voorvork seals en nu de sportvario, geen probleem heb ook de juiste sleutel.
Ik begrijp alleen het verhaal van de ring niet!
je geeft aan dat er 2 ringen bij zitten die je achter de vario aanbrengt, maar deze geen van 2 hebt gemonteerd?
Dus ringen niet monteren.
Deze ringen( 1 of 2) plaats je eerst op de as voordat je de vario er op schuift. Hierdoor wordt de afstand tussen de vario en de fixed sheave er tegenover groter. Zo creeer je alsware een kleiner" voortandwiel" De acceleratie neemt dan toe. Echter zelfs bij het monteren van 1 ring zorgt er al voor dat de moet waarmee de Vario moet worden vastgezet niet meer hellemaal op de schroefdraad past. Dit is zo bij het hergebruiken van de Yamaha sheave. Misschien bij het gebruiken van de Malossi fixed sheave is dit niet zo. Dat weet ik niet.
 
Foto.s waarvan.
Zeg het maar, heb van relatief veel wekzaamheden foto.s gemaakt.
Van het monteren nieuewe vario zul j moeten wachten tot het voorjaar.
Of ik heb de vraag om foto.s totaal verkeerrd begrepen.
 
Vanavond dan maar eens de PX los gekoppeld en de orginele groene/zwarte stekkers weer aan elkaar gezet.
Wordt vervolgd.

Groeten
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Je Tmax het juiste voer geven is zeer belangrijk benzine vs lucht moet perfect zijn om het max uit je motor te halen de luchtfilter kan een rol spelen maar zou niet de bepalende factor mogen zijn in het al dan niet goed lopen van je motor . Een vriend van me heeft zijn pwc er na 2 jaar tussenuit gehaald en zegt nu ....dan zijn machine nog nooit eerder zo goed heeft gelopen als nu ....het zou ook kunnen dat ze er de verkeerde mapping hebben ingestoken natuurlijk . Leuk om wat te kunnen experimenteren zo worden we er alleen maar wijzer van !
 
Deze ringen( 1 of 2) plaats je eerst op de as voordat je de vario er op schuift. Hierdoor wordt de afstand tussen de vario en de fixed sheave er tegenover groter. Zo creeer je alsware een kleiner" voortandwiel" De acceleratie neemt dan toe. Echter zelfs bij het monteren van 1 ring zorgt er al voor dat de moet waarmee de Vario moet worden vastgezet niet meer hellemaal op de schroefdraad past. Dit is zo bij het hergebruiken van de Yamaha sheave. Misschien bij het gebruiken van de Malossi fixed sheave is dit niet zo. Dat weet ik niet.

Toch even opletten hoor ,Een Nadeel bij het gebruiken van deze ring(en) is dat je vario riem hoger komt te liggen op je achterste vario...hierdoor kan de riem gaan schuren in je vario huis/carter waardoor je vario riem beschadiging zal op lopen ..ik heb voorbij zaterdag nog een Malossi overrange kit gemonteerd op een 530 en de ring ertussen gemonteerd ..ff laten proefdraaien zonder vario carterplaat erop ..alles prima dan alles weer keurig gemonteerd en klaar voor een proefrittje . Toen we de Tmax startten hoorden we meteen een schurend geluid op stationair toerental ...een klein beetje gas en het geluid verdween. Zonder twijfelen meteen alles weer open gemaakt en daar zag ik dat de vario riem tegen het carter deksel had geschuurd ...zeer mininiem maar volgens mij genoeg om op korte termijn de riem naar de haaien te helpen. Meteen dacht ik aan de ring op de voorste vario ...deze eruit gehaald en alles weer gemonteerd en hup de Tmax spinde weer als een kat !
PS Toch nog even bij vermelden dat ik op de achterste vario een nieuwe poulie helft had gemonteerd de zogenaamde Torque driver deze heeft andere spiebanen dan de originele en de hellingshoek van de poulie is ook iets anders dan de originele poulie waardoor de vario riem ietsje hoger komt te liggen . Het zou dus kunnen dat wanneer je alleen de voorste vario gaan veranderen en dan ringen steekt dat je het schuur probleem niet gaan hebben !
Kwestie van niet iedereen ongerust te maken hier op het forum :)
 
Vervolgd.
De PC los gekoppeld en nu even paar daagjes ff rond gereden. Heb het idee dat hij heel iets rustiger loopt maar merk eigenlijk weinig verschil. Wel eergister de db-killer uit de Akra gehaald, bruut geluid maar ploffen en beroerd lopen, dus die er snel maar weer in.
 
Vervolgd.
De PC los gekoppeld en nu even paar daagjes ff rond gereden. Heb het idee dat hij heel iets rustiger loopt maar merk eigenlijk weinig verschil. Wel eergister de db-killer uit de Akra gehaald, bruut geluid maar ploffen en beroerd lopen, dus die er snel maar weer in.

Theemaks heb je de batterij ook al is los gekoppeld ...je eigen ecu krijgt hierdoor een reset..kan nooit kwaad. Ik doe dat elk jaar ..de batterij een nachtje loskoppelen en ik heb echt het gevoel dat de motor anders loopt nadat je dit gedaan hebt
 
Theemaks heb je de batterij ook al is los gekoppeld ...je eigen ecu krijgt hierdoor een reset..kan nooit kwaad. Ik doe dat elk jaar ..de batterij een nachtje loskoppelen en ik heb echt het gevoel dat de motor anders loopt nadat je dit gedaan hebt
Okeeeeey kan ik wel eens doen, maar ik denk ook dat de scoot natuurlijk nooit mooi loopt zonder db-killer dus druk hem er binnenkort maar snel maar weer in. Een reset nooit van gehoord maar ga zeker vd week doen.
Thanks voor uwe bericht “manneke” 🤪 en hierbij fijne jaarwisseling.

Groeten
Theemaks
 
Okeeeeey kan ik wel eens doen, maar ik denk ook dat de scoot natuurlijk nooit mooi loopt zonder db-killer dus druk hem er binnenkort maar snel maar weer in. Een reset nooit van gehoord maar ga zeker vd week doen.
Thanks voor uwe bericht “manneke” 🤪 en hierbij fijne jaarwisseling.

Groeten
Theemaks
Nadat je de accu weer aangesloten heb de scooter starten en daarna een aantal minuten stationair laten lopen. Dus nergens aanzitten en zeker geen gas geven. Dan zal de ecu zich helemaal opnieuw instellen. Dit geld altijd als de accu losgekoppeld of vervangen is bij injectie motoren zowel op motoren/scooters/brommers als auto's.
 
Nadat je de accu weer aangesloten heb de scooter starten en daarna een aantal minuten stationair laten lopen. Dus nergens aanzitten en zeker geen gas geven. Dan zal de ecu zich helemaal opnieuw instellen. Dit geld altijd als de accu losgekoppeld of vervangen is bij injectie motoren zowel op motoren/scooters/brommers als auto's.
Bedankt voor deze wijsheid. Ga morgen de accu maar eens loskoppelen. Zal het voor zekerheid dan maar 24 uur los gekoppeld houden.
 
Moet ik trouwens dit alles doen met db-killer gemonteerd ?
 
Moet ik trouwens dit alles doen met db-killer gemonteerd ?
De duur van loskoppelen is niet belangrijk. Paar minuten is voldoende. Als de spanning er maar af is. Als je de db killer toch plaatst zou ik dat gelijk doen. Afstelling is er gevoelig voor doordat de uitlaat tegendruk veranderd. De o2 sensor in de uitlaat is een belangrijke meting. Na het weer starten kan je vaak aan het stationair toerental horen dat die op een bepaalt moment mooier gaat lopen. Dit doordat de ecu na loskoppelen naar de basis instellingen gaat. Tijdens de eerste minuten na starten volgt de fine tuning.
 
Misschien stomme vraag.
Is het niet belangrijk of ik de min of de plus eraf koppel, ik wil namelijk de min eraf halen, want bij de plus kom je bijna niet bij.
 
Eerlijk gezegt weet ik niet of je dan hetzelfde effect heb. Als het echt lastig is om de plus los te maken kan de hoofdzekering getrokken worden. In het electrische schema is te zien of alles dan spanningsvrij wordt. Proberen en testen na alleen de min los kan natuurlijk ook.
Succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan