De Yamaha T-Max 500 !!

Tmaxen.
Weet iemand toevallig hoe vast ik de moertjes mag aandraaien (Nm) om een uitlaat vast te zetten aan cilinders ?
Iemand ervaring mee ? ik moet de Akra nog demonteren, zijn de moertjes makkelijk los te draaien?

groeten
Theemaks
Aandraaimoment is 20nm. Bij monteren nieuwe pakkingen gebruiken. Je kan wat kopervet op de draadeinden smeren. Krijg je hem later weer makkelijker los.
Hangt er van af hoe lang geleden de Akra er op is gezet. Moeren van te voren in spuiten met kruipolie of MD40. Voorzichtig losdraaien om breken draadeinden tevoorkomen
 
Goedemiddag allen,
Zit al jaren op het forum maar nu voor het eerst op het scooter gedeelte. Ben namelijk erg aan het dubben of ik een TMax zal kopen voor hoofdzakelijk woon-werk in met name herfst/winter en slechte dagen in lente/zomer. Heb jarenlang gewoon-werkt met GS-en/Versys-en etc. maar laatste paar jaar maak ik vooral toertjes met de motor. Heb nu een Urban GS. Heerlijk apparaat maar vooral een mooi weerfiets wat mij betreft. Natuurlijk heb ik ook een vierwieler maar ja, niet echt zuinig en langs de files rijden ho maar :+ . Ik struin internet en YT af op nuttige info maar jullie als experts kunnen mij hopelijk ook nuttige info geven:

* Qua betrouwbaarheid, welke generatie is aan te raden? Vind zelf de generaties na 2012 wel mooi maar flink prijzig nog.
* Zijn er bijzonderheden waar op te letten bij aanschaf?
* Fietsen met 30k+ kilometers moet ik die vermijden of is dat prima te doen? (ik rij 100km per dag)
* Wat moet ik mij voorstellen van de weers-en windbescherming , is dat significant beter dan op de motor?
* Aan welk verbruik moet ik denken?

Ik weet, het zijn een boel vragen maar met elk zinnig antwoord ben ik al blij ;)
 
ik zou een model met injectie nemen ipv carburateurs. Daarnaast ook met ABS. Volgens mij vanaf 2006. Ik denk dat alle typen betrouwbaar zijn als ze goed onderhouden worden. Het model is natuurlijk wat je zelf mooi vindt. Tot 2008 ronde vormen en daarna scherpere vormen. Bijzonderheden om op te lettenn zijn een goede onderhoud geschiedenis. Valschade, er zit natuurlijk veel kunststof aan.
Verder het zelfde als dat je een motor koopt.
Bij een kilometerstand van 40000km is er een dure beurt omdat de klepspeling gechecht moet worden. De halve motor moet hiervoor uitelkaar. Zoals plaatwerk, radiator en slangen. Injectie en luchtaanzuigkanaal. Volgens mij kost die om en nabij de €1000. Bij de 500 cc is ook de distributie ketting spanner een aandacht punt. Vaak bij 30000km al kapot. Dit hoor je aan tikken als de motor loopt. Ook geen goedkope rep doordat er veel in de wegzit. Reken op zeker €500 a €600. Ik weet niet of dit bij latere typen verbetert is. Wind bescherming is vele malen beter dan op een motorfiets. Soms bij een hoog scherm wat resonantie wat door een verstelbaar verlengschermpje op te lossen is. Er kan gemakkelijk tussen de file doorgereden worden.
Benzine verbruik ligt tussen 1 op 20 en 1 op 25.
Ga je hardrijden dan meer verbruik tot 1 op 15
Succes.
 
Tmaxen.
Weet iemand toevallig hoe vast ik de moertjes mag aandraaien (Nm) om een uitlaat vast te zetten aan cilinders ?
Iemand ervaring mee ? ik moet de Akra nog demonteren, zijn de moertjes makkelijk los te draaien?

groeten
Theemaks


Hier Vind je misschien wat je zoekt Theemaks !
Eentje om te bewaren in de kluis 🤣 O-)
 
@jxp
Dank je wel voor je feedback. Nuttig!
Heb vandaag proefgereden op een 2008 model. Scherm was niet te verstellen helaas. Van schouder tot mijn kruin flink in gebulder vd wind. Alles eronder ving geen wind. Totdat de wind vd zijkant kwam, dan merk je idd dat ie veel meer wind vangt dan mijn motor. Nu waaide het hier wel erg hard vandaag maar toch.
Echt heel erg wennen in het begin qua rijden. Na 10 minuten merk je dat ie eigenlijk veel meer kan dan je van te voren denkt. Valt bijna in bochten zo makkelijk.
Wil ook nog de generatie erna rijden, die vanaf 2012. Vind ik qua design mooier en ben benieuwd of die mij meer uit de wind houdt (verstelbaar scherm zag ik). Zal ook wel ietsje feller zijn zo'n 530 vermoed ik. Anyway, wordt vervolgd.
Mocht iemand nog tips hebben houd ik mij aanbevolen.
 
@jxp
Dank je wel voor je feedback. Nuttig!
Heb vandaag proefgereden op een 2008 model. Scherm was niet te verstellen helaas. Van schouder tot mijn kruin flink in gebulder vd wind. Alles eronder ving geen wind. Totdat de wind vd zijkant kwam, dan merk je idd dat ie veel meer wind vangt dan mijn motor. Nu waaide het hier wel erg hard vandaag maar toch.
Echt heel erg wennen in het begin qua rijden. Na 10 minuten merk je dat ie eigenlijk veel meer kan dan je van te voren denkt. Valt bijna in bochten zo makkelijk.
Wil ook nog de generatie erna rijden, die vanaf 2012. Vind ik qua design mooier en ben benieuwd of die mij meer uit de wind houdt (verstelbaar scherm zag ik). Zal ook wel ietsje feller zijn zo'n 530 vermoed ik. Anyway, wordt vervolgd.
Mocht iemand nog tips hebben houd ik mij aanbevolen.

Ik heb het geluk gehad om met alle types Tmax is te kunnen rijden/testen behalve de recente 560 die staat nog op mijn To do lijstje...Als ik dan een keuze moet maken uit welke voor mij het aangenaamst is dan kies ik resoluut voor model 2015 -2016 op dit model zit de osd voor vering die het sturen en alles wat daarbij hoort echt wel naar een ander niveau heeft gebracht daar heeft Yamaha het best wel goed voor elkaar gekregen . Als je naar prestaties gaat kijken dan moet een 500 echt niet onderdoen voor een 530 ...de vrouw des huizes heeft me namelijk met haar Tmax 500 model 2012 al is enkele keren in het stof laten bijten aan het rode licht😟 ...wisselen we van Tmax dan is ze er ook weer sneller vandoor ...te verklaren door 90 kg vs 59 kg . Mocht je de kans hebben om op een model 2012 -2016 te rijden probeer dan zeker ook is op dat model(2015-2016) met osd vering te rijden want er zit echt wel een groot merkbaar verschil op.

Succes !

PS Je mag hier is komen testen als je wil 😋
 
Vandaag effe naar het autosalon geweest in Brussel.
En ik ben ook eens gaan kijken naar de scooters. Sommige had ik nog nooit in levende lijve gezien zoals de Honda ADV of de TMAX.
De TMAX 560 stond er.
Wat ik niet wist is dat de eindaandrijving van de TMAX met een tandriem gebeurt.
 
Ik kom ook van een 1200 GS en een 800 GS af en daarna naar de motorscooter.
Ik had al n 300 cc motorscooter naast de BMW en nu alleen een 500 cc motorscooter. Ik ga nooit meer naar een schakelmotor.

Zo'n scoot is trillingsvrij en behoorlijk snel.
Buddy zit geweldig ivm een motor. Hier ga je geen spijt van krijgen
 
Ik kom ook van een 1200 GS en een 800 GS af en daarna naar de motorscooter.
Ik had al n 300 cc motorscooter naast de BMW en nu alleen een 500 cc motorscooter. Ik ga nooit meer naar een schakelmotor.

Zo'n scoot is trillingsvrij en behoorlijk snel.
Buddy zit geweldig ivm een motor. Hier ga je geen spijt van krijgen
Hier dezelfde ervaring. Had de luxe van 2 motoren waaronder een BMW 1200 gs adventure .
Zins een half jaar een nieuwe Xmax 300, omdat ik de BMW echt nooit meer gebruikte deze verkocht.
Pakt een motorscooter sneller
 
@TMax4Life Dank voor het aanbod en de aanvulling ! Ik ga een 2015 en 2013 model proberen van de week. Die uit 13 is wat aangepast en zou vlotter moeten zijn.

Grappig te lezen dat er een aantal zelfs hun motor al heeft ingeruild ten faveure van een scooter. Zo ver ben ik nog niet hoor. Scooter meer voor w-w en motor voor de leuk. Alhoewel ik wel begrijp inmiddels dat je een Tmax ook prima voor de leuk kunt gebruiken ;)
 
Denk dat jij er ook zo over gaat denken!

Dat trillen van een GS begon me te irriteren.
De 1200 was een verkeerde keus voor me, veel te zwaar! Ook topzwaar.

Na n jaar omgeruild voor een 800 GS, maar ook daarvan vond ik t zadel totaal ruk en ik waaide er zowat van af, dus een aanpassing aan mn ruit.
Op n gegeven moment een proefrit gemaakt op een t-max 530 (t eerste 530 model vind ik de mooiste)
Onmiddellijk totaal op mn gemak en dat is bijzonder bij mij.

Geweldige proefrit....ik keek op mn horloge....2,5 uur aan t rijden! OMG.
Later mn Nexus 500 gekocht.

Met mn 300 ben ik 2 keer naar de Eifel geweest voor n week en ook naar de Ardennen.
Zalig :)
 
Allebei gereden. 2015 was standaard. 2013 heeft een power commander en een Costa kit. Maakte enorm verschil. 2013 was echt veel feller. Sturen beide super.
Die 2013 maakte elke keer vanuit stilstand en flink gas opengooien wel een soort gierend geluid. Na 2 sec. was dat dan weer weg. Iemand een idee of dat hoort bij zo'n sportieve kit of is er wellicht iets anders ad hand?
Ik had het met de verkoper over het verbruik. Hij gaf aan dat die Tmaxen al gauw op 1:13 a 1:14 rijden :o Verbruiken ze echt zo veel??? Dat zou namelijk wel een dealbraker zijn. Mijn vorige motor, een S1000R, dronk 1:14 en dat was by far de meest drinkende fiets die ik heb gehad.
 
Goedemiddag,
Ik heb sinds begin maart een 2015 tmax gekocht met 10k km. Malossi vario, akra uitlaat, gp2 evo athena cdi en een malossi force master 3.
Nu heb ik sinds enige tijd dat de motor met alleen een koude motor de eerste 30 seconden van de rit erg stottert precies rond de 3000 toeren. Hij blijft dan wat hangen en sputteren maar pakt uiteindelijk wel door. Na 30 seconden rijden is er niks meer aan de hand.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Van het weekend ga ik de injectie module ertussen weghalen kijken of het de brandstofverhouding is. Al eens eerder gezeik gehad met dat ding en die kutklemmetjes die op de tps draden zitten.
 
aan Andrew

Ik rij nu al ruim 40k op een T-max 530 uit 2015 ,wel geheel orgineel
verbruik en dan moet ik echt mijn best doen 1:17 .
Normaal woonwerk verkeer circa 1:20

grtz peter
 
1 Tip haal al die spullen er tussen uit die beloven dat je extra power hebt (power commander , forcemaster, piggy pack enz enz ) ze jagen je verbruik alleen maar omhoog en het vermogen dat je "zou winnen " is te verwaarlozen ...wil je toch absoluut iets extra dan kan best je ECU nog laten herprogrammeren ...nadeel hiervan het is vrij prijzig het vermogen stijgt hierbij ietsje en het verbruik valt heel erg mee . Een Tmax is niet de allerzuinigste scooter in zijn klasse MAAR je krijgt er wel iets voor in de plaats ! Wil je Tmax rijden moet je dit erbij nemen ...je krijgt een scooter met een pittig en zeer betrouwbaar blok eronder in de plaats !
Ik geraak zelden of nooit boven de 5 L/100
 
Mijn blackmax met malossi vario uit 2006 doet bij een tourrit 1:20 maar bij dagelijks gebruik afwgewisseld met stad en snelweg 1:17 max
 
Dank voor alle reacties!
Dan moet je dus wel als een enorme zot rijden om het verbruik te halen wat de verkoper zegt. Tussen 1:17 - 1:20 zijn voor mij prima waarden.
Wordt vervolgd..
 
Dat is waar. Dat lokt ie ook wel een beetje zelf uit door het makkelijke sturen ;)

Ik zie bij TK motoren een aantal op het oog interessante Tmax-en staan. Eén van jullie ervaring mee? Want heb zelf nog nooit van ze gehoord. Kan ook nergens reviews van hen terugvinden.
 
Dat is waar. Dat lokt ie ook wel een beetje zelf uit door het makkelijke sturen ;)

Ik zie bij TK motoren een aantal op het oog interessante Tmax-en staan. Eén van jullie ervaring mee? Want heb zelf nog nooit van ze gehoord. Kan ook nergens reviews van hen terugvinden.

Een vriend van mij heeft zijn Tmax hier in Belgie verkocht aan een of andere persoon ...later in de maand verscheen zijn Tmax te koop op hun site en er stonden plots 25000 km minder op de teller ....😤
 
Mag ik hier ff inbreken :)
Kwam op de zolder nog een yasuni syteem tegen met carbonnen demper voor de tmax 530 2012/2016, zijn er hier liefhebbers voor?
 
Nou de zoektocht loopt nog niet helemaal soepel. Dacht er een nagenoeg rond te hebben wordt ie ineens verkocht zonder mij even te laten weten. Niet zo netjes. Anyway, zoektocht gaat verder. Hopelijk a.s. do naar 2 kandidaten kijken.
Nu ik wat vaker op het scooter deel zit, zie ik pas dat er verschillende tmaxfora zijn. Vraag me nu af in welk forum ik moet zitten als ik zoek naar een model 530 tussen 2012-2015?
 
Terug
Bovenaan Onderaan