De Yamaha T-Max 500 !!

Klopt het dat het grootlicht niet veel voorstelt op de Tmax (2013) ? Ik rijd regelmatig s avonds op zeer donkere wegen. Als ik mijn grootlicht inschakel krijg ik hooguit ietsje meer licht in de breedte ipv in de verte. Als ik op mijn Urban GS grootlicht aan zet kan ik een paar honderd meter voor mij uitkijken ipv 1 meter breder en verder nu. Is dat een puntje van de fiets of ligt het aan mijn licht/afstelling?
Is een minpuntje van 2013 -2014 modellen je kan het wat verbeteren door er een Xenon kitje op te monteren of wat men meestal gebruikt is een LED in te plaatsen . Let wel als je Led of xenon plaatst even je lichten opnieuw afstellen zodat je tegenliggers niet gaat verblinden. Op Easyparts even kijken welke socket je bouwjaar heeft en dan die socket in Led bestellen ...klaar is Kees !
 
Hoi allemaal, ik heb een vraagje. Ik heb een tmax uit ‘05 en zit een beetje te kijken naar wat de mogelijkheden zijn qua tuning. Nou vind ik tunen via een andere vario een beetje moeilijk omdat ik heb gehoord dat de waarde dan zakt van je tmax omdat je in principe ook meer van je motorblok vraagt. Software matig tunen kan natuurlijk ook maar wat raden jullie aan? Of gewoon lekker standaard laten? Snel genoeg is hij zeker, ik wil het alleen overwegen als ik zeker weet dat er geen consequenties aan verbonden zijn, alvast bedankt voor jullie antwoord!
Groet, Pepijn
 
In feite zullen er altijd consequenties zijn als je wijzigingen doorvoert, tenzij het om wijzigingen gaat die enkel ingrijpen op het visuele, op het uitzicht, genre: een ander zadel, stripings, een andere kleur, enz.
Als je tevreden bent met hoe hij rijdt, dan zou ik van de techniek gewoon afblijven.
Ik ben van oordeel dat het team ingenieurs en technici die de scooter ontworpen hebben er meer verstand van hebben dan wij (dan ik alleszins).

Hierbij link naar een artikel over de Tmax met ervaringen over aanpassingen: Yamaha Tmax : langdurige test (4) : 300 dagen mobiliteit ! - VROOM.be
 
Malossi vario erop, zo gebeurd en heeft geen enkele invloed op de levensduur van de scooter! Verandert de scooter radicaal, jaren eerder moeten doen.
@ Peter. Het is een automaat, welke invloed zou het moeten hebben dan, als je voor het rode gebied blijft wordt het blok niet zwaarder belast. Het is zelfs zo ( bij mij in ieder geveal) dat op de snelweg bij 120 km de toerentallen zijn verminderd na plaatsen Malossi vario.
Dit is mn 2e tmax en heb nog nooit gehoord dat de waarde daalt als er een andere vario of andere onderdelen zijn aangebracht!
Maar uiteindelijk maak je de keuze zelf toch, succes met je keuze, ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen of hebt gedaan.
 
Malossi vario erop, zo gebeurd en heeft geen enkele invloed op de levensduur van de scooter! Verandert de scooter radicaal, jaren eerder moeten doen.
@ Peter. Het is een automaat, welke invloed zou het moeten hebben dan, als je voor het rode gebied blijft wordt het blok niet zwaarder belast. Het is zelfs zo ( bij mij in ieder geveal) dat op de snelweg bij 120 km de toerentallen zijn verminderd na plaatsen Malossi vario.
Dit is mn 2e tmax en heb nog nooit gehoord dat de waarde daalt als er een andere vario of andere onderdelen zijn aangebracht!
Maar uiteindelijk maak je de keuze zelf toch, succes met je keuze, ben wel benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen of hebt gedaan.
De Malossi vario is ook het enige wat in het vroom artikel als een zinvolle technische aanpassing wordt beschouwd.
Maar als je al tevreden bent met hoe de Tmax loopt dan hoef je ook dat niet te doen.
 
Ik heb mijn Tmax bewust gekocht met een Malossi vario er op. Voorheen had ik een Honda SH300, die ik kocht met een standaard vario, en spoedig heb voorzien van een Malossi. Was erg onder de indruk van het verschil, en daarom nu een Tmax met Malossi.
 
Hoi allemaal, ik heb een vraagje. Ik heb een tmax uit ‘05 en zit een beetje te kijken naar wat de mogelijkheden zijn qua tuning. Nou vind ik tunen via een andere vario een beetje moeilijk omdat ik heb gehoord dat de waarde dan zakt van je tmax omdat je in principe ook meer van je motorblok vraagt. Software matig tunen kan natuurlijk ook maar wat raden jullie aan? Of gewoon lekker standaard laten? Snel genoeg is hij zeker, ik wil het alleen overwegen als ik zeker weet dat er geen consequenties aan verbonden zijn, alvast bedankt voor jullie antwoord!
Groet, Pepijn

Ik neem aan dat je een injectie motor hebt (softwarematig tunen), begin eerst met het preventief vervangen van de brandstofpomp. Je hoeft niet het geheel te vervangen, het pompje zelf is makkelijk te demonteren en te vervangen voor een paar tientjes. Is HET zwakke punt van een T-Max.
 
Softwarematig tuning heeft een prijskaartje en wat ga je eruit halen denk je.... een standaard scooter met (42 pk) daar ga je echt niet veel verschil uit halen. Zelf heb ik het ook laten doen en mijn hoop was ook heel groot maar eerlijk gezegd het resultaat is maar pover ....de cijfers op papier zijn indrukwekkend maar in de praktijk voel je het een heel klein beetje ...weggesmeten geld als ik het achteraf bekijk! Een sport vario erop is zo gebeurd en kost je 180€ als je het zelf kan plaatsen en pas dan komt de echte Tmax tot leven en wil je hem verkopen kan je de sport vario er nog afhalen en terug standaard zetten. Vanaf de fabriek zijn deze Tmaxen helemaal dicht geknepen (milieu normen) er zit echt een wolf onder dat schapen vachtje..
 
Middag allen, hoe maken jullie de Tmax schoon? Heb een Blackmax met nogal wat matte delen, kun je daar beter een ander cq speciaal schoonmaakmiddel voor gebruiken ?
Wassen met gewone auto shampo zonder was. Daarna met deze was
 

Bijlagen

  • IMG_20200522_233252_1.jpg
    IMG_20200522_233252_1.jpg
    1 MB · Weergaven: 12
Bedankt voor jullie reacties, helpt me heel erg! Ik zie jullie eigenlijk alleen maar praten over Malossi, is dit de beste optie? Er zijn ook nog merken zoals: Polini, J costa etc. Wat vinden jullie daarvan, of is Malossi veruit het beste?
 
Ik heb geen ervaring met de andere merken. Maar een collega heeft een Tmax 530 met Polini vario, en heeft 2x op mijn Tmax gereden. Hij kon niet echt verschil merken met zijn Tmax qua acceleratie.
 
In de testen in dit topic komt de Malossi als beste koop naar voren.
Alle verschillende vario.s hebben voor en tegens.
Prijs kan ook een onderdeel van de keuze zijn, J.cost bijna 2x zo veel geld als de Malossi.
Bij de J.Costa moeten de pennen om de zoveel km vervangen worden.
Bij de Malossi zijn dat de rollers.
Polini lees ik niet veel van op de fora.
 
De prestaties zijn nagenoeg hetzelfde van de 3 merken ..verschillen zijn te verwaarlozen ..de prijs daarentegen daar zit wel wat verschil op.. .Polini is ietsje goedkoper dan Malossi in aankoop JCosta is dan weer vrij duur . Ik heb alle 3 vario's uitgeprobeerd en best wel wat testkm gereden ...Jcosta steekt er net iets bovenuit voor mij persoonlijk omdat deze vario echt heel smooth en soepel reageert tav Polini en Malossi . Op mijn TMax zit een mengeling van JCosta Polini en Malossi en dat werkt prima! Glij stiften en rolletjes dien je om de zoveel km te vervangen bij de JCosta zijn ze vrij prijzig tav Malossi of Polini rolletjes ....Keuzes maken is soms niet makkelijk en als je achteraf gekozen hebt dan denk je meestal had ik maar .......😀
 
Hallo Mensen,

Zo na wat jaren geen motor te hebben gereden nu toch maar weer voor een Tmax gekozen. Op vakantie in Frankrijk er vaker een gehuurd en was meteen verliefd!
Gezien ik toch nogal gauw switch is mijn oog gevallen op een (relatief goedkope) T-Max 500 uit 2009 met een 43.000 op de teller.

Gekocht bij een motorzaak met een hoop rekeningen erbij van alles wat in de jaren vervangen is.
De kleur was hyper yellow volgens mij.
Toen ik hem kocht zat er al een volledig Akra systeem op en een Rizoma stuurverhoger met stuur. Helaas had de vorige eigenaar er een hoop ALI spul op geschroefd die nu in de maanden vervangen zijn.

Gezien ik hier toch al een tijd mee lees heb ik de volgende vraag.
De T-max heb ik voorzien van een Malossi vario met 16gr rollen (aanbevolen bij andere uitlaat). Ook heb ik de koelvin van malossi, gele drukveer en die torque dop zeg maar (geel met rood).

Nu lees ik hier veel mensen de witte veer aanraden. De t-max loopt opzicht prima maar ik heb het idee dat er meer in zit. Ik was een PC5 aan het overwegen maar lees ook hier dat het niet veel toegevoegde waarde heeft. Wellicht eens de ECU resetten door de accu even los te halen (weet niet of dit veel uitmaakt?)
Zijn er hier mensen die met dezelfde setup rijden met een witte drukveer? Geel heb ik toen gekocht omdat hij ook bij de overrange set zat en ik dacht dat die wel prima zou zijn.

Leuk om te zien dat er hier veel mensen zitten met een T-Max.
Hieronder nog een foto van mijn Tmax bij aankoop.
Hij is inmiddels wit ;)
83885570_1195870557273807_7090134314339270656_n.jpg
 
  • Wow
Waarderingen: GPS9
Hallo Mensen,
Hoi. Ik heb een witte veer met een malossi vario. Ik heb een combi van 18 en 16 gr rolletjes. Ik weet niet waarom je denkt dat er meer in zit. Het blijft natuurlijk maar 500cc met een beperkt vermogen en met een gewicht en bestuurder toch +270 kg. De t-max haalt de sensatie en snelheid uit het toerental. De gele veer geeft volgens mij iets minder druk. Of je nu slip heb kan je alleen merken aan de slijtage van de riem. Ik denk dat je slip tijdens het rijden en optrekken niet hoeft te merken. Het kan ook dat de koppelingsplaten slippen.
 
Laatst met drie generaties tmaxxen naar Zandvoort gereden. Was erg leuk, blijft mooi om zo lekker langs de wachtende auto’s te rijden. Vis gegeten en weer terug, mooie dag.
Komen er nog gezamenlijke ritjes vanuit deze groep? Lijkt me leuk.
 

Bijlagen

  • 56277A00-5209-4381-A91B-011B73C6AE97.jpeg
    56277A00-5209-4381-A91B-011B73C6AE97.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 14
Laatst met drie generaties tmaxxen naar Zandvoort gereden. Was erg leuk, blijft mooi om zo lekker langs de wachtende auto’s te rijden. Vis gegeten en weer terug, mooie dag.
Komen er nog gezamenlijke ritjes vanuit deze groep? Lijkt me leuk.
Wij zijn vorige week nog gaan supporteren aan de Nurburgring en enkele weken ervoor nog is richting zeeland gereden.Mijn favoriet plekje om te rijden is toch wel Luxemburg ...eindeloos mooie wegen bochtjes heuvels en strak asfalt echt top daar. Duitsland en Frankrijk zijn ook erg mooi. Het vervelende vind ik om altijd de verplaatsing te moeten maken ...dan heb je vaak al een pijl van 150 km heenreis verschoten;ik tracht daar ter plekke zoveel mogelijk kms te maken en te genieten ....en ooh ja ook weer 150 km jaar huis 😟 . ...gelukkig kan de Tmax tegen een stootje wat kms maken betreft ....echt een top machine !!
115891297_10223228242837340_255965004243585768_o.jpg

49389714_10217971450940828_2408631682665021440_n.jpg

49461898_10218012908257235_2248214714288963584_n.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan