De Yamaha T-Max 500 !!

Als hij straks weer gemaakt is ga ik er denk ik Dr Pulley rollen in doen, lijkt me een relatief makkelijke ingreep, en dan trekt hij toch even vlotter op.

Moet ik dan rekening houden met de huidige km stand van 2100? Dat ik missch beter nog even wacht?

Plus, dan moet ik ook zo'n tool zien te bemachtigen om die vario mee los te halen. Is er hier missch toevallig iemand van wie ik zo'n ding kan lenen? Zag her en der wel iets voorbij vliegen van bepaalde mensen, maar welk bericht dat was van de 100.000.. :)

Ik woon in de buurt van Haarlem en werk in Den Haag, dus missch is er iemand in die regio's met zo'n ding? Of kan ik het beter laten doen?
 
Laatst bewerkt:
Als hij straks weer gemaakt is ga ik er denk ik Dr Pulley rollen in doen, lijkt me een relatief makkelijke ingreep, en dan trekt hij toch even vlotter op.

Moet ik dan rekening houden met de huidige km stand van 2100? Dat ik missch beter nog even wacht?

Plus, dan moet ik ook zo'n tool zien te bemachtigen om die vario mee los te halen. Is er hier missch toevallig iemand van wie ik zo'n ding kan lenen? Zag her en der wel iets voorbij vliegen van bepaalde mensen, maar welk bericht dat was van de 100.000.. :)

Ik woon in de buurt van Haarlem en werk in Den Haag, dus missch is er iemand in die regio's met zo'n ding? Of kan ik het beter laten doen?

Ik zou geen Dr-Pulley nemen. Die dingen kunnen kantelen. Heel irritant, kan alles weer uit elkaar. Wat wel goed werkt is lichtere rolletjes. Die van de Majesty 400 zijn goed. Ik dacht 15 gram. Ik heb de originele rolletjes aan de binnenzijde op een draaibank afgedraaid. Trekt lekker op, groot verschil met origineel.
Helemaal top is natuurljk een Mallosie of J Costa vario. Waar het toerental met lichtere rolletjes in het begin nog even bij 4000 toeren blijft hangen (1 a 2 seconden), vliegt de Mallosie en J Costa gelijk naar 6500 a 7000 toeren. Dan wordt het pas echt leuk ;-)
Onder mijn Tmax zijn de rollen bij 2000km aangepast. Geen problemen ondervonden.
 
Hier sluit ik me bij aan ...ik zou ook gaan voor een andere vario...voor een kleine 170€ heb je een nieuwe Polini vario ! Ik heb zelf zeer veel geëxperimenteerd met vario's en gewichtjes op de Tmax zowel op de 500 als de 530. Handjes af van Dr Pulley zou ik zeggen. Steek je een nieuwe vario dan zou ik aanraden om ook de drukveer van de achterste poulie helft mee te vervangen door een witte(malossi)18€ of blauwe (polini) 30€ hiermee gaat je Tmax veel beter reageren bij elke herneming . Enfin maar enkele tips ! Mocht het wat dichterbij zijn kwam ik je met veel plezier helpen ...Limburg Belgie en Haarlem liggen jammer genoeg een stukkie van elkaar ! |(

Ik zou geen Dr-Pulley nemen. Die dingen kunnen kantelen. Heel irritant, kan alles weer uit elkaar. Wat wel goed werkt is lichtere rolletjes. Die van de Majesty 400 zijn goed. Ik dacht 15 gram. Ik heb de originele rolletjes aan de binnenzijde op een draaibank afgedraaid. Trekt lekker op, groot verschil met origineel.
Helemaal top is natuurljk een Mallosie of J Costa vario. Waar het toerental met lichtere rolletjes in het begin nog even bij 4000 toeren blijft hangen (1 a 2 seconden), vliegt de Mallosie en J Costa gelijk naar 6500 a 7000 toeren. Dan wordt het pas echt leuk ;-)
Onder mijn Tmax zijn de rollen bij 2000km aangepast. Geen problemen ondervonden.
 
Ja ik had die verhalen gelezen over de andere vario's, maar dan maak ik mij toch een beetje zorgen over de levensduur van de scooter. Ik rij er dus zeker 25k per jaar mee, dus ik wil er niet teveel aan versleutelen.

het lijkt me heel gaaf hoor om er een beest van te maken, maar het mag niet te kosten gaan van de levensduur. Zodoende stuitte ik op een ouder bericht uit 2015 van sossa dacht ik. Die deze rollen adviseerde voor de draaikonten zoals ik :)

Maar als die dingen niet betrouwbaar zijn dan doe ik het niet. zijn missch iets lichtere "gewone" rollen nog een idee.

En bedankt voor het aanbod TMax4Life! alle begrip voor ;)
 
Zorgen maken over de levensduur ...dat zou ik nu echt niet doen !! Die motors zijn echt wel terug geschroefd om aan de milieu normen te kunnen voldoen ik denk dat ze daar meer van afzien dan wanneer ze open staan maar ja ieder zijn meug ! Ik rij nu ook al een heel poosje met een andere vario dwz dat je het beest kan loslaten indien je dat wenst ..wanneer je in chill modus bent rij je toch lekker rustig en niks aan de hand...wanneer het een keer vlotter moet gaan ff draaien met de rechter pols en hupsakee ..wakker schudden die handel,je hoeft dit niet continue te gebruiken...enkel wanneer nodig ! Ik lees op italiaanse fora dat er kerels zijn die op een standaard motor een turbo kit hebben gemonteerd met 80pk en na 80000 km is de motor nog tip top ..dit zegt toch wel iets over de kwaliteit van deze Yamaha motors me dunkt !
 
Ik zou geen Dr-Pulley nemen. Die dingen kunnen kantelen.
Is dat specifiek bij de T-Max? In mijn 300cc Kymco heb ik Dr Pulley rollen/sliders zitten en ik herken dit niet. Het was mij overigens niet om de acceleratie te doen maar ik had begrepen dat het langer mee gaat dan "gewone" ronde rolletjes.

Verder geven de Dr Pulley (afhankelijk van het gewicht natuurlijk) een wat snellere acceleratie maar blijft het toerental bij constante snelheid wel rustig. Je kunt ze vervangen op het moment dat je toch nieuwe rolletjes moet hebben, dan heb je geen extra kosten ten opzichte van standaard onderhoud. Als het je om de acceleratie te doen is moet je ook weer niet teveel verwachten van Dr Pulley rollen/sliders. Dan zul je grondiger te werk moeten gaan denk ik. Maar die discussie laat ik aan anderen over.
 
Keppo.
Ik had hem van Hans overgenomen.
Achteraf gezien heeft het voor mij geen meerwaarde en is daarom wederom beschikbaar.heb je een pb gestuurd maar hij staat ook op MP.
 
even een verhaaltje/update

Vanavond ga ik mijn tmaxje maar weer wegbrengen. Volgens de garage kwam het de vorige keer door het lange stil staan dat er vuil/oude benzine in de brandstof pomp zat. Op het moment van ophalen had ik weinig tijd, dus nam aan dat het klopte. Ze hebben de pomp een paar uur schone benzine laten pompen en een reiniger in de tank gegooid. Later bedacht ik mij dat dat niet verklaarde waarom de motor dan niet meer wil starten als hij warm is en het wel weer doet als hij koud is. Dus ik had mij voorgenomen om de dinsdag na de reparatie maar weer even te bellen met ze. Helaas kwam ik daar niet aan toe door drukte op het werk en einde dag ging ik weer vrolijk richting huis.

Voor de mensen die het niet meer weten, vorige week dinsdag was er noodweer aangekondigd.. Tijdens het rijden op de A44 begon het wat te spetteren, dus ik parkeerde snel even mijn motor onder een viaduct op de snelweg om mijn regenbroek aan te doen (niet de netste oplossing, i know). Motor uit, zadel omhoog, broek aan, contact aan en... niets... :(

Blijkt dus dat je dan 112 moet bellen, weer wat geleerd. Net op het moment dat ik iemand van de politie aan de lijn heb sloeg ook net de bliksem in op 150 meter afstand. (kon zowat een schone onderbroek op de todo lijst zetten) Ben dan ook maar niet meer op de vangrail gaan zitten.(er achter staan ging helaas ook niet) Na 15 minuten kwam er een gele vrachtauto aanzetten, echt super snel! En even later stond mijn tmaxje braaf achterop deze truck. Ik blij dat ik gered was, maar helaas, de mensen van de berging zetten je af op de eerst mogelijke veilige plek, en dat was een carpool/afwerkplek in the middle of F'ing nowhere. Kan de beste man die de auto bestuurde natuurlijk helemaal niets aan doen, dus die heb ik alsnog bedankt en gelukkig was er hier een ander viaduct waar ik onder kon schuilen. Onder dit viaduct kwam ik er achter dat ik toch geen pechhulp had afgesloten bij mijn verzekeraar :( Maar na wat bellen had ik een oom te pakken die met een aanhanger mij wel op kon halen. 3 minuten voordat de beste man er was dacht ik voor de vorm nog 1 keer te kijken of de motor wilde starten, en jawel hoor! Na 2 uur afkoelen deed de pomp het weer.... Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en ben toch met de aanhanger naar huis gegaan. Weertechnisch geen verkeerde keuze, mijn god wat een ellende hebben we gehad onderweg. Thuis de tmax van de aanhanger gehaald en weer weg gezet, ook de volgende ochtend starte hij gewoon, dus ik kon er iig nog mee naar het werk.

Ik hoop dat ik na de komende reparatie echt even van deze tmax fever af ben na het vervangen van de pomp, want ik bedacht me vlak voor deze ellende dat ik er echt super blij mee ben! Mis mijn FJR echt geen seconde, het rijdt zoveel relaxter in de file. :)

Hoe dan ook, dit moest ik nog even kwijt ;)
 
Laatst bewerkt:
is benzinepomp dingetje staat er vol mee hier op het forum (piaggio ,vespa yamaha,Suzuki.)
 
Dat had ik ook als suggestie aangedragen voor de eerste reparatie, maar ja daar was niets mee gedaan blijkbaar. Naja ik heb er goede hoop op dat dit voorlopig de laatste keer is dat ik daar ben, fingers crossed!
 
Eens Theemaks,
Ook ik vanavond genoten van een avondrit door de velden.

Na 8000KM komen er binnenkort nieuw Bridgstone SC bandjes onder. Twijfel nog of het de ‘Rain’ variant moet worden of de gewone. Mijn ervaring is dat bij droog weer elke moderne band het goed doet. Juist bij regen ga je voelen hoe goed een band is.

Laatst op een Tmax gereden met een Malissi vario. Ik vind het geweldig, wat een power. Ik denk dat ik deze samen met de Bridgestones laat plaatsen.

In Oktober weer een week naar de Dolomieten in Italien. Heb er al helemaal zin in :t
 
Hoi Tmax4life,
Ik heb ook een Polini vario maar mijn toerental komt in het begin even tot de 6000 toeren maar zakt meteen naar de 5000 toeren. Ook als ik wil versnellen komt het toerental niet boven de 5000/5500 toeren. Ik weet niet welke gewichten er nu inzitten. Welke gewichten had jij op de 500(2010)?
Hier sluit ik me bij aan ...ik zou ook gaan voor een andere vario...voor een kleine 170€ heb je een nieuwe Polini vario ! Ik heb zelf zeer veel geëxperimenteerd met vario's en gewichtjes op de Tmax zowel op de 500 als de 530. Handjes af van Dr Pulley zou ik zeggen. Steek je een nieuwe vario dan zou ik aanraden om ook de drukveer van de achterste poulie helft mee te vervangen door een witte(malossi)18€ of blauwe (polini) 30€ hiermee gaat je Tmax veel beter reageren bij elke herneming . Enfin maar enkele tips ! Mocht het wat dichterbij zijn kwam ik je met veel plezier helpen ...Limburg Belgie en Haarlem liggen jammer genoeg een stukkie van elkaar ! |(
 
Op de Tmax 500 polini vario (2003) van de vrouw is het 15 Gr geworden ,ik heb op mijn Tmax 530 (2016)op de Polini vario 14 gr 15 gr en 16 gr getest en ik moet zeggen dat de 14 gr er het beste uitkomt!
Madmax2 Het probleem bij u kan ook zijn dat de vario filters verstopt of vuil zijn voor alleer de vario eraf te halen zou ik deze eerst is laten vervangen en als het dan niet beter is zou ik me pas richten op het veranderen u gewichtjes !
 
Oké,
Dan ga ik eens voor de 15 gr. De filters zijn pas nog vervangen! Bedankt voor je reactie!
Op de Tmax 500 polini vario (2003) van de vrouw is het 15 Gr geworden ,ik heb op mijn Tmax 530 (2016)op de Polini vario 14 gr 15 gr en 16 gr getest en ik moet zeggen dat de 14 gr er het beste uitkomt!
Madmax2 Het probleem bij u kan ook zijn dat de vario filters verstopt of vuil zijn voor alleer de vario eraf te halen zou ik deze eerst is laten vervangen en als het dan niet beter is zou ik me pas richten op het veranderen u gewichtjes !
 
Als je beetje handig bent, gewoon ff loshalen schoonmaken en evt. onderdelen vervangen. 9 vd 10 x loopt ie weer als de brandweer.

Groeten
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Bij een Polini vario zit in het midden waar de bus doorschuift smeervet dit kan je best ook is checken of er nog voldoende inzit,wanneer er onvoldoende inzit dan zal de vario minder makkelijk over de bus glijden maw er ontstaat wat weerstand tussen bus en vario door onvoldoende smering . Wanneer je de bus uit de vario haalt en er wat vet bij in doet moet je wel ff opletten want er zit namelijk een veertje in de vetkamer van de vario,bij het terug monteren van de bus in de vario het zwarte hulpstukje gebruiken dit hulpstukje dient om het veertje dat in de vetkamer zit over de bus te laten glijden.

Op onderstaande link zie je het in de praktijk vanaf 1:20 wordt het interessant ...niet zo heel moeilijk allemaal !



Ik persoonlijk vind dit alles een beetje een nadeel en ben daarom grote fan van een JCosta vario ...zeer eenvoudig en enkel om de zoveel km vervangen van de stiftjes!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn X11 ingeruild voor een Tmax uit 2008 zeker geen spijt van ondanks het mindere aantal pk's
Komt wel een ander ruitje op nu erg veel turbulentie.

full
 
Ik heb mijn X11 ingeruild voor een Tmax uit 2008 zeker geen spijt van ondanks het mindere aantal pk's
Komt wel een ander ruitje op nu erg veel turbulentie.

[afbeelding]

Gefeliciteerd. Ik weet nie wat een x11 is maar weet wel dat dit beter bevalt. Veel plezier ervan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan