De Yamaha T-Max 500 !!

Ik heb ook een voorkeur voor de Bridgestone, zijn gewoon goed en geven vertrouwen. Echter geeft de voorband in een bocht minder vertouwen dan achter. Het profiel op glad asfalt lijkt dan voelbaar, alsof het rubber is verhard, nand te hard os enz. Banden zijn even oud dus kan niet. Heb al met de bandenspanning geexpirimenteerd. Kan ook tussen de oren zitten maar is dat nu niet juist waar het gevoel ontstaat voor een ontspannen rit.
Ga eens kijken wat het verschil is tussen de SC1 en de hier genoemde SC2. De genoemde R door Jannes is of rear (achter) of de aanduiding voor rain?
 
De SC2 is er ook in een speciale regenband en geeft zoals je al vermoed de letter R aan, dit voor als je dagelijks rijd en denkt meer grip te willen als je vaak op nat wegdek rijd.

Groetjes
Theemaks
 
Laatst bewerkt:
Vandaag wel lekker weer om te rijden. Ben naar mijn moeder gereden (80 km enkele rit) zoveel mogelijk binnendoor. En heb er van genoten. Morgen rijden met mijn vrouw achterop.....
 
Hallo bij deze wil ik mij ook even voorstellen. Ik ben Erwin en kom uit de achterhoek. Onlangs heb ik mijn eerste tmax aangeschaft. Hij is van bouwjaar 2009 maar het betreft een 2007 model. Ik denk dat hij destijds een tijdje bij een dealer heeft gestaan voordat hij verkocht werd.

De motor heeft inmiddels 47k gelopen, en hij staat nu op de brug bij mij thuis. Ik heb hem gekocht met wat val schade. De kappen set wordt vervangen. Echter is deze nog onderweg. Dit geeft mij mooie de kans om onderhoud uit te voeren.

Zijn er nog tips welke zaken jullie mee zouden pakken bij deze kilometerstand? Van de historie is mij niets bekend.

Ik heb tot nu toe:

- kleppen stellen
- alle olie wisselen
- bougies
- dr pulley sliders? (heb ik goed ervaringen mee met mijn burgman 400
- banden
- eventueel riem
-?
 

Bijlagen

  • tmax.PNG
    tmax.PNG
    317,1 KB · Weergaven: 30
Prima scooter, die van mij is uit 2006.
Als het goed is zijn de kleppen rond de 40.000 gesteld?
Riem om de 20.000, dus als het goed is kun je nog 13.000 verder, mocht je een nieuwe riem uit voorzorg plaatsen neem een orginele rijdt de max merkbaar beter mee.
ik persoonlijk zou voor een aangepaste vario gaan ipv dr pulley, zelf heb ik deze ook geprobeerd maar toch een Malossi MHR geplaats, vele male prettiger.

kortom als alles is uitgevoerd volgens specificatie is het alleen de leuke dingen doen maar een een beurtje zoals olie enz kost je ook de kop niet.
Kleppen stellen is wel een dingetje hoor.
 
Hallo bij deze wil ik mij ook even voorstellen. Ik ben Erwin en kom uit de achterhoek. Onlangs heb ik mijn eerste tmax aangeschaft. Hij is van bouwjaar 2009 maar het betreft een 2007 model. Ik denk dat hij destijds een tijdje bij een dealer heeft gestaan voordat hij verkocht werd.

De motor heeft inmiddels 47k gelopen, en hij staat nu op de brug bij mij thuis. Ik heb hem gekocht met wat val schade. De kappen set wordt vervangen. Echter is deze nog onderweg. Dit geeft mij mooie de kans om onderhoud uit te voeren.

Zijn er nog tips welke zaken jullie mee zouden pakken bij deze kilometerstand? Van de historie is mij niets bekend.

Ik heb tot nu toe:

- kleppen stellen
- alle olie wisselen
- bougies
- dr pulley sliders? (heb ik goed ervaringen mee met mijn burgman 400
- banden
- eventueel riem
-?
De vario filters zou ik ook zeker mee vervangen en niet te vergeten de remolie en zoals Fredvans aangaf een aangepaste vario is vele malen aangenamer dan de dr pulley gewichtjes en als je dan toch andere gewichtjes of een vario zou plaatsen dan zou ik zeker is een checkup doen van de achterste vario daar zit een druk veer op deze eraf halen en deze achterste vario bestaat uit 2 poelie helften onder 1 deel daaronder zitten pennetjes die glijden in spie banen de kwaliteit van het smeervet waarin dit alles loopt zou ik zeker is controleren ...zeker bij deze km stand . Wat ik vaak tegenkom is dat door de slijtage van de V snaar deze stof al is durft terecht te komen in het vet wat daar zit waardoor het een soort koek wordt en het vet zijn smeer eigenschappen verliest ...het smeervet wordt hierdoor een soort hard.
 
Tmax4life. Ik denk er nog over om de drukveer ook te vervangen, nog niet gedaan. Ze zijn er in diversenkleuren, kleur staat voor sterkte veer. Welke voor de Malossie mrh vario, rij er ook mee in de stad en moet wel rijdbaar zijn.
 
Vandaag m’n TMax opgehaald.
Het hele pakket erin laten zetten.
Pollini sport set, vario, (half) pully, rollen enz, sportkoppeling, powercommander en hij is op de dynobank geweest. De termignoni sportuitlaat zat er al onder.
Moet zeggen dat hij vooral onderin veel sneller is geworden en gaat in 1 stuk door naar de 180.
 
Tmax4life. Ik denk er nog over om de drukveer ook te vervangen, nog niet gedaan. Ze zijn er in diversenkleuren, kleur staat voor sterkte veer. Welke voor de Malossie mrh vario, rij er ook mee in de stad en moet wel rijdbaar zijn.
Ik monteer meestal de Malossi vario in combinatie met de 15 gr gewichtjes en de witte drukveer + torsion controller ...dan zit je bij max acceleratie rond de 6500 a 6700 tr bij deze setup is de Tmax ook niet te nerveus bij rustig touren maar toch heel alert wanneer nodig ...probeer het een keer uit ! Wil je nog upgraden dan kan je de achterste vario ook nog onderhanden nemen .... the never ending story!🤪
 
Ik monteer meestal de Malossi vario in combinatie met de 15 gr gewichtjes en de witte drukveer + torsion controller ...dan zit je bij max acceleratie rond de 6500 a 6700 tr bij deze setup is de Tmax ook niet te nerveus bij rustig touren maar toch heel alert wanneer nodig ...probeer het een keer uit ! Wil je nog upgraden dan kan je de achterste vario ook nog onderhanden nemen .... the never ending story!🤪
Ik vind het wat een makkelijke setup.
Alleen een Malossi vario lijkt mij niet voldoende. Het is de combinatie vario KIT, rollen, trekveren, eventueel de koppeling en daarbij een uitlaat (niet speciaal nodig) met powercommander voor een goede zuurstof/benzine verhouding. waardoor een je een mooi geheel krijgt. Tenminste dat is mijn ervaring. Ok je bent wat geld kwijt, maar dan heb je ook wat
 
Ik vind het wat een makkelijke setup.
Alleen een Malossi vario lijkt mij niet voldoende. Het is de combinatie vario KIT, rollen, trekveren, eventueel de koppeling en daarbij een uitlaat (niet speciaal nodig) met powercommander voor een goede zuurstof/benzine verhouding. waardoor een je een mooi geheel krijgt. Tenminste dat is mijn ervaring. Ok je bent wat geld kwijt, maar dan heb je ook wat
Je kan er heel ver in gaan maar de trekveren de powercommander en de koppeling zijn niet zijn geld waard als je afweegt hoeveel sneller je ermee wordt daar zijn nog andere oplossingen voor die heel wat goedkoper zijn .
 
Je kan er heel ver in gaan maar de trekveren de powercommander en de koppeling zijn niet zijn geld waard als je afweegt hoeveel sneller je ermee wordt daar zijn nog andere oplossingen voor die heel wat goedkoper zijn .
Nou ik weet niet waar jij dat op baseer. Maar bij mij scheelt dat ik 2 seconden sneller naar de 100 ga, en heb veel meer vermogen onderin.
Daarbij is de commander ook behoud van je bike. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen denk ik
 
Weet toevallig iemand waar je originele onderdelen kan bestellen ?
Ik zoek origineel het achter gedeelte van m’n voor spatbord. Liefst een Nederlandse site:

https://www.bike-parts-yam.nl/yamaha-motorfietsen/assignment_spare_parts/2PW2155600
Op de link die je aangeeft kan je het onderdeel toch in het winkelmandje plaatsen .
Op easypart.nl bestel ik al mijn spullen even je type tmax aanduiden dan naar exploded view gaan en je onderdeel zoeken . Helaas zijn van sommige types geen onderdelen meer leverbaar.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik weet niet waar jij dat op baseer. Maar bij mij scheelt dat ik 2 seconden sneller naar de 100 ga, en heb veel meer vermogen onderin.
Daarbij is de commander ook behoud van je bike. Maar dat hoef ik jou niet te vertellen denk
Ik kom niet zeggen dat het niet goed is wel dat het te duur is voor wat het brengt dit kan anders . Het belangrijkste is dat iedereen tevreden is over zijn machine ...ikzelf zou ook graag nog wat sneller zijn ....helaas ik vrees dat ik dan een streng dieet ga moeten volgen
 
Is de torsion controler bij het toepassen van de witte veer benodigd, is aardig geprijsd voor stukje plastic. Let wel als het nodig is bestel ik ook deze erbij hoor. Maar vraag mezelf af wat de meerwaarde is van de ring??
 
Zojuist maar besteld om het compleet te houden en de winst volledig te benutten.
iemand omgeving Rotterdam in bezit van blokkeer sleutel voor achterste vario, zou hem graag even lenen. Kunnen bv borg afspreken.
 
Laatst bewerkt:
Tja. Je T-Max met allerlei middelen steeds sneller laten optrekken is prachtig heb ik ook gedaan de jaren dat ik deze scoot reed. Mijn T-Max ging er uiteindelijk als de brandweer vandoor, liep gigantisch snel en pakte telkens prima op als ik de gaskraan opende. Ik kon er mee lezen en schrijven en genoot enorm van zijn acceleratie. Totdat ik mezelf telkens liet gaan en verschillende keren boetes kreeg door flitsers en aanhoudingen. Nu al enige maanden mijn rijbewijs kwijt en in afwachting tot strafzaak gerechtshof. Mijn T-Max ook dan maar definitief verkocht om verdere narigheden te voorkomen. Deze scoot was een racemonster en was niet meer aan mij besteed.
Of ik überhaupt nog op een motor ga rijden is mij nog niet zeker. Ik wens allen veilige kilometers toe en zeg jullie, pas goed op jezelf en op je snelheid.
Theemaks
 
Tmax vervelend om te horen. Tuurlijk is dat een risico maar uiteindelijk geef jezelf gas he! Het is voor jou te hopen dar het meevalt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan