De Yamaha T-Max 500 !!

Ik heb ook een Tmax :P
 

Bijlagen

  • 20210702_205722.jpg
    20210702_205722.jpg
    544,7 KB · Weergaven: 59
  • 20210702_205823.jpg
    20210702_205823.jpg
    380,9 KB · Weergaven: 59
Stoer zo. Er is een duitse tuner die er ook 1 heeft verbouwd. Kan even niet op de naam komen. Je rijdt alleen met droog weer neem ik aan.
 
Stoer zo. Er is een duitse tuner die er ook 1 heeft verbouwd. Kan even niet op de naam komen. Je rijdt alleen met droog weer neem ik aan.
Klopt ja, Roland Sands (Amerikaan).

Ik heb deze puur voor de fun gebouwd, in en om de stad. En regen is -zonder spatborden- niet aan te raden ;).
 
Vandaag de Malossi veer en tension contoller gemonteerd.
Wat op valt is dat op de 16 gr. rollen er 2 zijn met een vlakke kant.
Na 5000 km is dat wat snel, rij met een mix van 15/16 gr.
Vermoedelijk is er wat vet van de as in de sleuven van de rollen terecht gekomen, vond laatste weken dat motor slechter optrok, vermoed dat dit de oorzaak is geweest. Nu geheel weer dichtbouwen en testritje maken.
Vlakke kanten is wat lastig te zien op de foto, hoe lang gaan rollen normaal gesproken mee?
 

Bijlagen

  • BBC7B686-BA70-44C1-9691-75B487E45891.jpeg
    BBC7B686-BA70-44C1-9691-75B487E45891.jpeg
    127 KB · Weergaven: 19
  • E743513B-8DE9-436E-AD47-60E94E5EA6F6.jpeg
    E743513B-8DE9-436E-AD47-60E94E5EA6F6.jpeg
    130,4 KB · Weergaven: 16
  • 30B0D58D-D86D-4041-AC50-8737B5AAEE45.jpeg
    30B0D58D-D86D-4041-AC50-8737B5AAEE45.jpeg
    161,8 KB · Weergaven: 17
  • 9ECFACAA-DFDA-4685-9D9C-116E5CA43ADD.jpeg
    9ECFACAA-DFDA-4685-9D9C-116E5CA43ADD.jpeg
    195,3 KB · Weergaven: 15
Vandaag de Malossi veer en tension contoller gemonteerd.
Wat op valt is dat op de 16 gr. rollen er 2 zijn met een vlakke kant.
Na 5000 km is dat wat snel, rij met een mix van 15/16 gr.
Vermoedelijk is er wat vet van de as in de sleuven van de rollen terecht gekomen, vond laatste weken dat motor slechter optrok, vermoed dat dit de oorzaak is geweest. Nu geheel weer dichtbouwen en testritje maken.
Vlakke kanten is wat lastig te zien op de foto, hoe lang gaan rollen normaal gesproken mee?
Ik gebruik de mix van rolletjes enkel om uit te zoeken wel gewicht de beste performance geeft ,is de mix van 16gr en 14gr goed dan bestel ik 8x15 gr rolletjes en die steek ik erin......Ik heb zopas de vario van de vrouw haar Tmax is gecontroleerd en de 16 gr rolletjes staken er 12000 km in en ze waren nog onberispelijk en we rijden best sportief met de Tmaxen....wat ik wel heb ervaren is dat de kwaliteit van de rolletjes vroeger bij Malossi echt niet schitterend was,na amper 10000 km een platte kant ...ondertussen is dat wel veel beter geworden..
 
Heb zojuist een proefritje gemaakt en rij nu zomaar 1000rpm hoger, kan dat door de veer komen. Ik zelf vermoed dat het de koppelingsplaten zijn.
inmiddels 50000km gereden zou dus wel aan vervanging toe kunnen zijn.
pakt ook niet veel beter opwat ik wel verwacht had.
Zou het kunnen dat ik verkeerd vet heb gebruikt (molycoate, zwart vet) waardoor er meer toeren benodigd zijn om de pouli te laten glijden, kan met niet voorstellen maar alles passeert de reveu!
 
Heb zojuist een proefritje gemaakt en rij nu zomaar 1000rpm hoger, kan dat door de veer komen. Ik zelf vermoed dat het de koppelingsplaten zijn.
inmiddels 50000km gereden zou dus wel aan vervanging toe kunnen zijn.
pakt ook niet veel beter opwat ik wel verwacht had.
Zou het kunnen dat ik verkeerd vet heb gebruikt (molycoate, zwart vet) waardoor er meer toeren benodigd zijn om de pouli te laten glijden, kan met niet voorstellen maar alles passeert de reveu!
Ik heb 63000 km en mijn koppeling is nog prima..na 50000km versleten is wat lijkt me wat vlug. Soort vet is erg belangrijk en ook waar je smeert en waar je zeker niet mag smeren met vet. Het vet mag bij hoge temperaturen zeker niet vloeibaar en moet bij deze temperaturen nog steeds voldoende smeer eigenschappen hebben. Ik gebruik steeds het vet dat ze meeleveren bij de aankoop van een sport vario (bijvb malossi)
 
Hallo allemaal!

Wie kan mij uitleggen waarom ik geen fatsoenlijke vervanging kan vinden voor mijn linker filter van mijn Tmax DX van 2018? De Vario filter en middelste luchtfilter kon ik zo vinden. Is die linker eigenlijk wel een luchtfilter?
Op die van mij heb ik trouwens ook een J Costa XRP en Akrapoviç met die 2 eindpijpjes (orgineel hè!). Volgende week maandag wordt de TMax op de testbank gezet afgesteld.
 
Hallo allemaal!

Wie kan mij uitleggen waarom ik geen fatsoenlijke vervanging kan vinden voor mijn linker filter van mijn Tmax DX van 2018? De Vario filter en middelste luchtfilter kon ik zo vinden. Is die linker eigenlijk wel een luchtfilter?
Op die van mij heb ik trouwens ook een J Costa XRP en Akrapoviç met die 2 eindpijpjes (orgineel hè!). Volgende week maandag wordt de TMax op de testbank gezet afgesteld.
Klik hier een keer ,volgens mij is dit wat je zoekt ! Deze filter ziet er wel heel anders uit van model dan al de voorgaande modellen/bouwjaren.
 
Laatst bewerkt:
Klik hier een keer ,volgens mij is dit wat je zoekt ! Deze filter ziet er wel heel anders uit van model dan al de voorgaande modellen/bouwjaren.
Bedankt voor je reactie!
Deze is de enige die ik ook had gevonden, maar lijkt mij niet veel anders dan het standaard filter. Iemand hier ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie!
Deze is de enige die ik ook had gevonden, maar lijkt mij niet veel anders dan het standaard filter. Iemand hier ervaring mee?
Is de filter links ook een variateur filter? Het is best wel een groot filter, maar op het internet krijgt deze nauwelijks aandacht (uitgaande van mijn eigen zoek kunsten dan).
 
Filter links is zeker ook een vario filter, yamaha vond het nodig om het iets groter te maken voor het nieuwe model. Succes volgende week met afstellen op bank, zal verrassende resultaten geven, zeker samen met J.Costa en Akra 👍🏻 goeie keus.
 
Filter links is zeker ook een vario filter, yamaha vond het nodig om het iets groter te maken voor het nieuwe model. Succes volgende week met afstellen op bank, zal verrassende resultaten geven, zeker samen met J.Costa en Akra 👍🏻 goeie keus.
Oke, hier valt dan waarschijnlijk niet veel meer winst te halen.
Ik ben ook benieuwd naar wat het afstellen me gaat opleveren. Zal het afstellen echt veel uitmaken ja, met mijn setup? Optimaal loopt ie nu niet, dat voel ik wel. Maar ook niet slecht dacht ik. Eigenlijk verwacht ik voor wat betreft vermogen/koppel toename niet veel. Wel voor wat betreft AF verhoudingen/ temperaturen.
 
Is er iemand die me zijn/haar ervaring wil delen m.b.t. afstellen op de testbank m.b.v. een PCV?
Ik heb geen flauw idee wat ik kan verwachten. En ik kan niet wachten, zo mooi vind ik het.
Mijn DX heeft nu ( K&N, vario filters, J Costa XRP en Akrapoviç met die 2 eind pijpjes). Maandag wordt de PCV aangesloten en afgesteld.
 
Ik zou niet weten hoe ze kunnen afstellen zonder dat ze in je ecu kunnen en dan bedoel ik het afstellen AFR . Ze kunnen dat wel fine tunen door bijvb een power commander te plaatsen meer info vind je hier. Aan de vario kan je zelf wat experimenteren door het wisselen van lichtere of zwaardere gewichtjes...de kunst is om tijdens acceleratie vanuit stilstand het toerental tussen 6600 en 6800 tr/min te krijgen ook hernemingen onder 100kmh is het het best dat je toerental telkens weer tussen 6600 e 6800 zit . eens boven 100kmh loopt de vario uit en gaat het toerental boven de 7000 en hoger dit is perfect normaal .Wat ik vaak tegenkom is schreeuwerige tmaxen die 7200 7500 tr/min draaien bij acceleratie zonder dat de ecu is aangepast ...veel lawaai en kabaal ..in je beleving ben je snel (denk je door het geluid)maar als er telemetrie aan te pas komt ga je tegen de lamp lopen ...dat is mijn ervaring met afstellen van de tmax vario.
 
Ik zou niet weten hoe ze kunnen afstellen zonder dat ze in je ecu kunnen en dan bedoel ik het afstellen AFR . Ze kunnen dat wel fine tunen door bijvb een power commander te plaatsen meer info vind je hier. Aan de vario kan je zelf wat experimenteren door het wisselen van lichtere of zwaardere gewichtjes...de kunst is om tijdens acceleratie vanuit stilstand het toerental tussen 6600 en 6800 tr/min te krijgen ook hernemingen onder 100kmh is het het best dat je toerental telkens weer tussen 6600 e 6800 zit . eens boven 100kmh loopt de vario uit en gaat het toerental boven de 7000 en hoger dit is perfect normaal .Wat ik vaak tegenkom is schreeuwerige tmaxen die 7200 7500 tr/min draaien bij acceleratie zonder dat de ecu is aangepast ...veel lawaai en kabaal ..in je beleving ben je snel (denk je door het geluid)maar als er telemetrie aan te pas komt ga je tegen de lamp lopen ...dat is mijn ervaring met afstellen van de tmax vario.
Over mijn vario ben ik tevreden op het moment, dit a is namelijk een J Costa XRP, met de setup voor de combinatie met sport uitlaat. En met PCV bedoelde ik een Powercommander V : ).
Dus mijn interesse gaat echt uit naar de setup welke ik zojuist beschreven heb, voor én na het afstellen van de Powercommander V door een deskundige. Dus wat gaat die Powercommander me opleveren?
 
Laatst bewerkt:
Over mijn vario ben ik tevreden op het moment, dit a is namelijk een J Costa XRP, met de setup voor de combinatie met sport uitlaat. En met PCV bedoelde ik een Powercommander V : ).
Dus mijn interesse gaat echt uit naar de setup welke ik zojuist beschreven heb, voor én na het afstellen van de Powercommander V door een deskundige. Dus wat gaat die Powercommander me opleveren?
Een powercommander scheelt 1 a 2 pk max. Het is meer behoud van je motor is mij verteld. Door de verhoudingen brandstof / lucht die beter afgesteld kunnen worden
 
Een powercommander scheelt 1 a 2 pk max. Het is meer behoud van je motor is mij verteld. Door de verhoudingen brandstof / lucht die beter afgesteld kunnen worden
Een 4 tal weken nog iemand uit de vriendenkring die een pwc heeft laten plaatsen en afstellen het kostte een flinke stuiver en aan de rode lichten een sprintje ...gaan we gelijk op ....de pk winsten die beschreven zijn,zijn volgens mij erg optimistisch ....in een vorig topic heb ik mijn mening daar ook is rond verteld ...pwc veel te duur voor wat het brengt dit kan anders en veel goedkoper !
 
Een 4 tal weken nog iemand uit de vriendenkring die een pwc heeft laten plaatsen en afstellen het kostte een flinke stuiver en aan de rode lichten een sprintje ...gaan we gelijk op ....de pk winsten die beschreven zijn,zijn volgens mij erg optimistisch ....in een vorig topic heb ik mijn mening daar ook is rond verteld ...pwc veel te duur voor wat het brengt dit kan anders en veel goedkoper !
Het is het totaal plaatje. Inbouwen, afstellen op de dyno. Is best een werkje. Ik moest 600 afrekenen compleet met nieuwe rollen voor m’n vario. Maar zoals gezegd het is bijna geen snelheid winst. Meer behoud van je motor 😉
 
De kosten voor alleen het afstellen van de Powercommander zijn hier 100 euro.
Aangezien er een aantal aftermarket onderdelen zijn gemonteerd op mijn Tmax, welke de doorstroming van lucht ten goede komen, ga ik er vanuit dat er wel wat valt af te stellen met de PCV. Mijn verwachting is vooral te arm.
Maar als je TMax helemaal origineel is en je dan je TMax laat afstellen mbv een PCV, dan verwacht ik met name een soepeler lopende motor, die vooral z'n winst zal hebben in het veel gebruikte middengebied. Daar zal die waarschijnlijk het meest geknepen zijn ivm emissie waarden. Daar merk je dus met een volgas stoplicht sprintje geen/nauwelijks verschil. Een tussensprint was voor mij dan eigenlijk veel interessanter. Vergeleken met een Powercommander zul je met het optimaliseren van je ECU tot een vergelijkbaar resultaat komen gok ik.
Ik laat het hier zeker even weten wat de winst zal zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan