Het Yamaha TX750 Topic
Hoe langer ik deze motor bekijk, hoe meer ik er 1 wil. Afgelopen zomer op het veteranentreffen in Woerden stond er een prachtige oranje waar ik een tijdje bij heb gestaan in de hoop de eigenaar te spreken.
Helaas berucht geworden als de “slagroomklopper” vanwege het feit dat de balansgewichten bij langdurig hoge toeren de olie tot schuim kloppen en door een gebrek aan smering loopt het zaakje dan vast. Yamaha heeft tig motorblokken vervangen en veel andere voorzien van verdiepte carters, olie koelers en nog wat ingrepen gedaan waardoor de betrouwbaarheid weer in orde was. De naam TX was echter kapot en er werd niks meer verkocht. Hierdoor kom je ze weinig tegen vandaag de dag.
De gemodificeerde / verbeterde blokken zijn dus gewoon goed en er wordt zelfs gezegd dat met hedendaagse goede olie het probleem sowieso niet zou voorkomen.
De modificaties zijn goed te zien op het bovenste plaatje waar een oliekoeler zichtbaar is en het carter duidelijk onder de uitlaatbochten uit steekt. De oranje daaronder heeft dit allemaal niet.
Begin jaren 70 reed mijn vader op zo'n TX rond, geweldige motor met een nog mooier geluid. Alleen Laverda's en MV Agusta's konden daar tegenop, aldus senior. Helaas liep ook deze TX750 op de autobahn op terugweg van Italië in puin. Yamaha verving alles onder coulance maar de liefde was over en de Yamaha werd ingeruild op een Ford koekblik. Het zou nog 25 jaar duren eer er weer een motor kwam (Laverda 750SF)
De kentekens weet ik nog en de TX bestaat helaas niet meer, ik heb via een mede forum-lid de Yamaha 350 R5 die op de TX is ingeruild opgespoord maar deze is niet te koop.
Nu wil ik hier een algemeen TX750 topic van maken maar ik hoop ook nog een keer zo'n ding te kunnen bemachtigen, liefst een donkergroene, net zoals pa vroeger had. Zou leuk zijn als dat hier mee begint.