De Yamaha TX750

UTP

MF veteraan
2 jun 2012
1.625
79
Rotterdam
Het Yamaha TX750 Topic

1973-yamaha-tx750.jpg
De prachtige twin die Yamaha begin jaren zeventig op de markt bracht en vervolgens bijna de kop kostte. In mijn ogen een van de mooiste motoren ooit.

Hoe langer ik deze motor bekijk, hoe meer ik er 1 wil. Afgelopen zomer op het veteranentreffen in Woerden stond er een prachtige oranje waar ik een tijdje bij heb gestaan in de hoop de eigenaar te spreken.

full



Helaas berucht geworden als de “slagroomklopper” vanwege het feit dat de balansgewichten bij langdurig hoge toeren de olie tot schuim kloppen en door een gebrek aan smering loopt het zaakje dan vast. Yamaha heeft tig motorblokken vervangen en veel andere voorzien van verdiepte carters, olie koelers en nog wat ingrepen gedaan waardoor de betrouwbaarheid weer in orde was. De naam TX was echter kapot en er werd niks meer verkocht. Hierdoor kom je ze weinig tegen vandaag de dag.

De gemodificeerde / verbeterde blokken zijn dus gewoon goed en er wordt zelfs gezegd dat met hedendaagse goede olie het probleem sowieso niet zou voorkomen.

De modificaties zijn goed te zien op het bovenste plaatje waar een oliekoeler zichtbaar is en het carter duidelijk onder de uitlaatbochten uit steekt. De oranje daaronder heeft dit allemaal niet.



Begin jaren 70 reed mijn vader op zo'n TX rond, geweldige motor met een nog mooier geluid. Alleen Laverda's en MV Agusta's konden daar tegenop, aldus senior. Helaas liep ook deze TX750 op de autobahn op terugweg van Italië in puin. Yamaha verving alles onder coulance maar de liefde was over en de Yamaha werd ingeruild op een Ford koekblik. :( Het zou nog 25 jaar duren eer er weer een motor kwam (Laverda 750SF)

full


De kentekens weet ik nog en de TX bestaat helaas niet meer, ik heb via een mede forum-lid de Yamaha 350 R5 die op de TX is ingeruild opgespoord maar deze is niet te koop.

Nu wil ik hier een algemeen TX750 topic van maken maar ik hoop ook nog een keer zo'n ding te kunnen bemachtigen, liefst een donkergroene, net zoals pa vroeger had. Zou leuk zijn als dat hier mee begint.
 
Zoals je zelf al aangeeft; met wat modificaties en goeie moderne olie is het leed allemaal wel te voorkomen.
Denk inderdaad aan een volsyntheet, oliekoelers en de brug tussen de uitlaatpoorten verwijderen, zodat er meer rijwind over en tussen de koelribben doorkan.
Jarenlang een TX750 treffen in Zwiep (Gelderland) bezocht; soms wel 20 stuks!
Erg mooie fiets inderdaad, machtig geluid!
Tsja...Yamaha heeft zich wel vaker verslikt in de ontwikkeling van 750/850 modellen (TX,XS,FZ,TRX/TDM)..
Daar staan gelukkig voldoende succesnummers tegenover, en de 'probleemmodellen' kennen intussen ook een grote schare liefhebbers..
 
Ja schitterende motor! ik ben nu bezig een xs1 te restaureren. Als deze klaar is wellicht een TX 750!!!!!
 
Inderdaad een briljant mooie fiets.

Heb nog gekeken naar een los blok voordat ik mijn project begon, maar is onbegonnen klus en eigenlijk. En zo'n blok is toch wel iets te speciaal om zomaar in iets anders te hangen. En heb nu een ander yamaha blok ;)

Ben benieuwd naar de plaatjes in dit topic :9

Later,

Loek
 
Leuk dat er nog wat animo voor deze motor is! Nog geen (ex-)bezitters?

Ze zijn inderdaad redelijk zeldzaam maar er duikt er toch regelmatig een op. Ik heb er in ieder geval geen haast mee en het moet wel een mooi project zijn.

Dit stond ongeveer een jaar geleden op het scherm van mijn telefoon:

28r1ncg.png


Toen kreeg ik het wel effe warm! Ja!? Zou het dan toch?

Een halve minuut voor einde kwam er een of andere eikel met 150 euro meer en was de veiling voorbij. -O-
 
Was al een poosje niet op het motorforum geweest zie nu toevallig deze topic
Ik heb ook nog een paar yamaha tx 750
Ben ook een keer in Zwiep geweest op het tx treffen
En een keer in Luxemburg op het Europese treffen
 
Heb nog wel wat onderdelen voor de verkoop
Weet zo niet precies wat er allemaal over is
Als iemand iets speciaals zoekt roept u maar
Ik zag op kapaza nog een paar motorblokken te koop staan
 
Onder mijn kapstok in de hal
Tanks komen van een veiling van een motorsloperij in Roodeschool
Had ook blokken en blokdelen van tx maar die zijn helaas door iemand anders gekocht motorsloperij was siccema
full
 
Fantastische en mooiste Yamaha ooit in mijn ogen dan hè..... hier kun je vast wat moois kopen en zodra je dan een oplapper vind....dan lijkt het al wat: www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-oldtimers/m910136982-yamaha-tx750-tx-750-tank-zijkapjes-lamporen.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
 
Mooie verzameling Edwin! Precies zo'n groene zou ik me ook graag een keer aanschaffen.

Rij je er vaak op? Is dat treffen in Zwiep er nog? Ik zie op TX750.nl weinig en de laatste update is van Mei 2014...
 
Er staan er 2 in Frankrijk te koop voor respectievelijk €3900,- en €6000.- (Leboncoin.fr)en in België (tweedehands.be) zit een kerel die meerdere blokken op voorraad heeft...samen met de lakset van MP kom je dan toch ook al ergens .. :X

Je zal trouwens zien dat als je er uiteindelijk nèt eentje hebt gevonden/gekocht, dat je er dan ineens meerdere tegenkomt omdat je in dat wereldje komt :Y
 
Rijden doe ik niet zo heel veel op dit moment
Heb zoveel andere hobbys
Ik rij ook classic cross met een Honda cr 500 van 1989
Toen ik de Yamaha kocht 22 jaar geleden had hij iet van 17.000 km gelopen
Nu iets van 34.000
 
Er staan er 2 in Frankrijk te koop voor respectievelijk €3900,- en €6000.- (Leboncoin.fr)en in België (tweedehands.be) zit een kerel die meerdere blokken op voorraad heeft...samen met de lakset van MP kom je dan toch ook al ergens .. :X

Je zal trouwens zien dat als je er uiteindelijk nèt eentje hebt gevonden/gekocht, dat je er dan ineens meerdere tegenkomt omdat je in dat wereldje komt :Y

Ja dat ken ik. Na de zomer maar eens serieus gaan kijken. Moet eigenlijk eerst nog wat andere motoren verkopen om een beetje plaats en geld te genereren.

Voor de andere geïnteresseerden: http://www.leboncoin.fr/motos/769418236.htm
Motor staat net iets ten westen van Parijs dus je bent er zo ;)


Nog maar een mooie foto dan van een Nederlandse TX. (bron www.x750.nl )

bouwpakket%20Aad%20website%20nieuws.JPG
 
In 1976 gekocht en een paar jaar mee gereden met zo'n TX een betere uitvoering met oliekoeler .
Beviel me wel maar was me wat te hoog en zwaar en heb haar ingeruild voor een Guzzi
 
Laatst bewerkt:
In 1976 gekocht en een paar jaar mee gereden met zo'n TX een betere uitvoering met oliekoeler .
Beviel me wel maar was me wat te hoog en zwaar en heb haar ingeruild voor een Guzzi

Tsja met zo'n Nickname kan er natuurlijk maar 1 motor zijn. ;)
Maargoed, ooit koop ik me ook nog een Moto Guzzi en wel deze:
DSCN1353_1.jpg

De 1000S uit begin jaren 90. Guzzi ging als een van de eerste op de retro toer.
Check ook: www.guzzi1000s.com


Voor nu weer on-topic: Yamaha TX dus, in de buurt van Antwerpen staat nog een mooie TX750 te koop. Link naar Advertentie

946420108306521.jpg


940420108643288.jpg
 
Edwin,

Ik ben een TX aan het restaureren.
Langzaam alles bij elkaar aan het sprokkelen.
Loop net een paar uitlaten mis op marktplaats.
Zou jij weten waar ik een rechter uitlaat vandaan haal. Of links en rechts.
Mijne heeft schuifschade. Ja, met een TX kun je ook plat. Heel plat dus.


Groeten,

Patrick


Was al een poosje niet op het motorforum geweest zie nu toevallig deze topic
Ik heb ook nog een paar yamaha tx 750
Ben ook een keer in Zwiep geweest op het tx treffen
En een keer in Luxemburg op het Europese treffen
 
Terug
Bovenaan Onderaan