De zin & onzin van ABS

Zin of Onzin?

  • - Tijdens rijles zonder, daarna altijd met ABS

    Stemmen: 12 8,8%
  • - Altijd met ABS

    Stemmen: 63 46,3%
  • - Altijd zonder ABS, (je kunt het, of je kunt het niet)

    Stemmen: 61 44,9%

  • Totaal aantal stemmers
    136
:+ Volgens mij werkt ABS alleen als je een geel hesje draagt :+

Maar on topic, net als elke auto inmiddels ABS heeft, zullen motoren dat ook krijgen. Bij auto's werd destijds dezelfde discussie gevoerd.
Stemmen tegen ABS is zo vorige eeuw...

Dat je op een ABS motor hebt gelest ontslaat je niet van de plicht om, als je een motor zonder koopt, het ding te leren kennen.

Op rijles leer je ook überhaupt niet fatsoenlijk remmen (met of zonder ABS)

Het is voor alle motorrijders belangrijk om af en toe te oefenen op het remmen. Het is veel gemakkelijker om hard te rijden dan om hard te remmen. Hard rijden "oefenen" de meesten wel, hard remmen daarentegen :N
 
Het probleem zit em er in dat dat ook gebeurd bij het loslaten van de rem. Dat is nou juist hetgeen wat ABS doet als het ingrijpt, met als gevolg dat de motor rechtdoor wil. Juist daarom heb ik het vermoeden dat je een schuiver in een bocht beter zelf kunt herstellen dan dat ABS dat voor je probeert te doen. Maar goed, dit is puur een theoretische redenering en niet gebaseerd op eigen ervaring.

Enige ervaring die ik heb zijn verschillende schuivers (al dan niet door het remmen) op met voorwiel op motoren zonder ABS, die ik op 1 na altijd heb weten te herstellen. En de ene keer dat ik onderuit ben gegaan was ik juist niet meer aan het remmen toen het gebeurde, daar had een ABS systeem me niet bij geholpen :PZijn er geen truckjes waardoor die altijd uitgeschakeld blijft?
Klopt (deels): geometrie en aslastverdeling veranderen met in- en uitveren, daarin verschillen fietsen met of zonder ABS niet. En daarom doe je er goed aan om ook met ABS niet klakkeloos alles dicht te knijpen/trappen. Zonder ABS reageert een motor qua aslastverdeling niet anders, behalve dan dat wielen hardnekkig kunnen blokkeren op momenten dat je dat liever niet hebt.

ABS zal nooit een schuiver in een bocht voorkomen als die het resultaat is van een - naar omstandigheden - met te hoge snelheid ingezette bocht: als je banden onverwachts geen grip meer hebben ga je gewoon, tenzij je goede reflexen (gewichtsverplaatsing) en een flinke dosis geluk hebt. Dat is nou precies het verschil tussen auto en motor, zoals o.a. JanB eerder aanhaalde, en waarom ABS geen wondermiddel is.

Laat onverlet dat ABS op straat imo nuttig is: het stelt ongeoefende motorrijders - en dat is het meerendeel - in staat om onder minder gecontroleerde omstandigheden relatief veilig een flinke remvertraging te realiseren, die in de praktijk groter is dan als ze dat zonder ABS zouden proberen. Om het om die reden nou verplicht te stellen gaat mij te ver, maar dat komt vooral omdat ik niet zo van betuttelende overheden hou.
 
Wat een Bullshit...

Je leert niet remmen met ABS... want ABS helpt je niet qua remmen...
Alles is hetzelfde als zonder, voelt precies hetzelfde aan...
Het enige verschil is, dat ABS ingrijpt als je te ver gaat en je wiel blokkeerd...

Er is niemand die voluit leert remmen, waarbij ABS moet ingrijpen...
Je leert maximaal remmen zonder dat ABS ingrijpt... dat gevoel is dus hetzelfde als remmen zonder ABS...

Zelf heb ik ABS en ik denk nooit van zo ff voluit remmen, heb toch ABS...
Of ff vol in de bocht remmen, want ik heb ABS...
Doorgaans ben je jezelf niet eens bewust dat het er op zit...
Qua rijden veranderd het iig niets aan mijn rijstijl of manier van remmen...
je leert wel de grens te vinden bij het lessen... geeft je ook vetrouwen dat je best hard kan remmen zonder dat je jezelf onderuit remt. Je komt er zonder abs niet zo makkelijk achter waar die grens ligt denk ik.
 
Jammer voor de 11kW brigade -O-

Dat Dual Brake System heb ik sowieso nooit begrepen, Honda heeft het ooit toegepast op de 1000F en 1100X, Moto Guzzi ver daarvoor al. Maar bij mijn weten is dat nooit een echt succes geweest (anders zou het al wel veelvuldig toegepast zijn). Moet er sowieso niet aan denken dat de voorrem bedient word als ik de voetrem intrap (handig met zandwegen, gladheid, keren met de achterrem ed) :X

Nou die goeie man met zijn Moto Guzzi Californian kan in de bergen vrij hard door de bochten Höken, met zijn Dual Brake. Even de achterrem intrappen en hij "drift" door de bocht heen.
 
Nou die goeie man met zijn Moto Guzzi Californian kan in de bergen vrij hard door de bochten Höken, met zijn Dual Brake. Even de achterrem intrappen en hij "drift" door de bocht heen.

Dan ding heeft ook 3 reservoirs, als ie met het pedaal remt, remt ie achter en voor remt 1 van de 2 schijven mee.
 
Klopt (deels): geometrie en aslastverdeling veranderen met in- en uitveren, daarin verschillen fietsen met of zonder ABS niet. En daarom doe je er goed aan om ook met ABS niet klakkeloos alles dicht te knijpen/trappen. Zonder ABS reageert een motor qua aslastverdeling niet anders, behalve dan dat wielen hardnekkig kunnen blokkeren op momenten dat je dat liever niet hebt.

ABS zal nooit een schuiver in een bocht voorkomen als die het resultaat is van een - naar omstandigheden - met te hoge snelheid ingezette bocht: als je banden onverwachts geen grip meer hebben ga je gewoon, tenzij je goede reflexen (gewichtsverplaatsing) en een flinke dosis geluk hebt. Dat is nou precies het verschil tussen auto en motor, zoals o.a. JanB eerder aanhaalde, en waarom ABS geen wondermiddel is.

Laat onverlet dat ABS op straat imo nuttig is: het stelt ongeoefende motorrijders - en dat is het meerendeel - in staat om onder minder gecontroleerde omstandigheden relatief veilig een flinke remvertraging te realiseren, die in de praktijk groter is dan als ze dat zonder ABS zouden proberen. Om het om die reden nou verplicht te stellen gaat mij te ver, maar dat komt vooral omdat ik niet zo van betuttelende overheden hou.

Ook voor geoefende motorrijders is ABS best wel nuttig, bijna niemand weet immers hoe die reageert in een schrikreactie, hoeveel kilometers je ook hebt.

Trouwens, ja, offroad zet je ABS uit. Maar is dat een nadeel, dat je het met een knopje moet doen?
 
je leert wel de grens te vinden bij het lessen... geeft je ook vetrouwen dat je best hard kan remmen zonder dat je jezelf onderuit remt. Je komt er zonder abs niet zo makkelijk achter waar die grens ligt denk ik.

Je leert helemaal de grens niet te vinden bij het lessen, want je doet de remproeven alleen bij lage snelheden. Ga de noodstop oefenen tot 100 km/u of liever nog wat harder. Ga ook eens oefenen op remmen in een bocht en uiteindelijk leren een noodstop te maken terwijl je met 100 km/u in een bocht hangt.
 
Ook voor geoefende motorrijders is ABS best wel nuttig, bijna niemand weet immers hoe die reageert in een schrikreactie, hoeveel kilometers je ook hebt.

Trouwens, ja, offroad zet je ABS uit. Maar is dat een nadeel, dat je het met een knopje moet doen?

Het zou een voordeel zijn als je hem met een knopje aan kon zetten ;)

Een enduro is voor het terrein, en het gaat een doorgewinterde enduro rijder uit de macht der gewoonte lukken om het vergeten uit te zetten O-)

Bij een enduro fiets is ABS gewoon een actief gevaar (wanneer deze standaard aanstaat). Vergelijk het met een auto waarbij je met een schakelaar de rembekrachtiger aan moet zetten.

Maargoed wat ik zeg, dat is elektrisch eenvoudig genoeg op te lossen. De vraag is alleen of dat wettelijk problemen gaat geven.
 
Laatst bewerkt:
Je leert helemaal de grens niet te vinden bij het lessen, want je doet de remproeven alleen bij lage snelheden. Ga de noodstop oefenen tot 100 km/u of liever nog wat harder. Ga ook eens oefenen op remmen in een bocht en uiteindelijk leren een noodstop te maken terwijl je met 100 km/u in een bocht hangt.
Als ik dit lees ga ik me vanzelf afvragen hoe je dit wilt oefenen.
De grens van overeind blijven en onderuit gaan kun je alleen vinden door onderuit te gaan, en dat was nou net wat je wilde voorkomen. :+
 
Zo zwart/wit is het nou ook weer niet, je kán (in ieder geval rechtuit) wel remmen tot aan het blokkeren (zonder per definitie onderuit te gaan).

Of je dat met 100km/u moet willen gaan oefenen is een tweede, dan beter een slipcursus doen dunkt me zo.
 
Zo zwart/wit is het nou ook weer niet, je kán (in ieder geval rechtuit) wel remmen tot aan het blokkeren (zonder per definitie onderuit te gaan).

Of je dat met 100km/u moet willen gaan oefenen is een tweede, dan beter een slipcursus doen dunkt me zo.
Als je dat goed kunt, (en nog wat andere dingen) kun je uitgroeien tot een groot coureur.
Die gaan echter ook voortdurend op hun bek, veel meer dan je denkt: in de training bijvoorbeeld.
 
Met rijles reed ik op een honda cb500f met abs, en dit is voor mij wel goed geweest..
Door het schakelbrommer rijden (crossbrommertje) had ik mezelf zeker niet het goede remmen aangeleerd, en dit heb ik kunnen leren met een abs die terugklapt (en dat deed hij best hard :P ).

Ik was me best bewust dat dat niet oke was, dus ben beter gaan remmen. Nu heeft m'n motor geen abs, en ga er ook niet naar kijken. Maximaal remmen is geen probleem, en ook in nood rem ik met een goeie verdeling.

maar zonder abs was ik flink op m'n plaat gegaan met rijles haha :P
 
Als ik dit lees ga ik me vanzelf afvragen hoe je dit wilt oefenen.
De grens van overeind blijven en onderuit gaan kun je alleen vinden door onderuit te gaan, en dat was nou net wat je wilde voorkomen. :+
Daar bestaan trainingen voor.

Ook voor geoefende motorrijders is ABS best wel nuttig, bijna niemand weet immers hoe die reageert in een schrikreactie, hoeveel kilometers je ook hebt.
Dat was precies mijn punt ;)

je leert wel de grens te vinden bij het lessen... geeft je ook vetrouwen dat je best hard kan remmen zonder dat je jezelf onderuit remt. Je komt er zonder abs niet zo makkelijk achter waar die grens ligt denk ik.
Echt niet. Van een remproefje vanaf 50 km/u zoals bij rijles leer je echt niet fatsoenlijk remmen. Een beetje motor rijdt 160 voordat je goed en wel met je ogen hebt kunnen knipperen. Vanaf die snelheid weleens op de grens geremd? Voelt toch echt een beetje anders hoor, en je zult toch echt een mentaal barriere-tje moeten overwinnen om echt door te knijpen, zelfs met ABS.

Zoals Sphyrnidus schreef: leer je motor kennen, weet hoe die reageert, weet hoe je zelf reageert, ook bij de snelheden die je ermee rijdt, en oefen dat regelmatig om het gevoel te behouden. De praktijk leert dat de snelheden die je rijdt doorgaans wat hoger zijn dan waar je tijdens rijles op werd voorbereidt.

In principe kun je met een fiets zonder ABS op snelheid gewoon je voorwiel blokkeren, en de fiets gaat gewoon rechtdoor. Problemen ontstaan door wegverkanting, oneffenheden, of gewoon omdat je scheef op de motor zit, gekke dingen met je stuur gaat doen, of naar het asfalt gaat zitten kijken. Juist op die momenten is ABS best handig.
 
Op de Div geen ABS aanwezig, op de CB500 lesmotor wel. Als het kan zou ik het op de volgende wel willen, maar niet perse een must (mis dus een optie in de poll, lessen wel, huidige niet).

Tot nu toe 1 keer geblokkeerd achterwiel gehad, maar helemaal niets gebeurt.
 
Als je dat goed kunt, (en nog wat andere dingen) kun je uitgroeien tot een groot coureur.
Die gaan echter ook voortdurend op hun bek, veel meer dan je denkt: in de training bijvoorbeeld.

Wat heet goed... in een gecontroleerde omgeving kan ik (met eigen fiets) prima repeterend tegen (en over) het blokkeren aan remmen. Of ik daarmee in het verkeer een ABS systeem uitrem, hoogstwaarschijnlijk niet (uitgaande van een modern systeem). Of ik onherroepelijk onderuit ga als er een wiel blokkeerd, nee dat ook niet (en met mij hele volksstammen die vele jaren motor hebben gereden in een tijd dat niet alleen ABS niet bestond maar de motor ook nog het eerste voertuig was en niet het blik).
 
Laatst bewerkt:
Echt niet. Van een remproefje vanaf 50 km/u zoals bij rijles leer je echt niet fatsoenlijk remmen. Een beetje motor rijdt 160 voordat je goed en wel met je ogen hebt kunnen knipperen. Vanaf die snelheid weleens op de grens geremd? Voelt toch echt een beetje anders hoor, en je zult toch echt een mentaal barriere-tje moeten overwinnen om echt door te knijpen, zelfs met ABS.
Dat kan best zijn, maar je hebt het over een ander niveau dan ik. Ik bedoel je zit voor het eerst op een motor en je wil afremmen, wat is normaal en wat is te ver. Hierbij is abs toch wel handig.
 
Dat kan best zijn, maar je hebt het over een ander niveau dan ik. Ik bedoel je zit voor het eerst op een motor en je wil afremmen, wat is normaal en wat is te ver. Hierbij is abs toch wel handig.
Tuurlijk, voorkomt een boel kreukels. Maar maak niet de fout om te denken dat je vervolgens hebt leren remmen, want bij 50 km/u kun je bij wijze van spreke ook gewoon je hakken in het asfalt zetten voor eenzelfde remvertraging.

Mijn punt is meer dat vaardigheden qua remmen meer in lijn zouden moeten worden gebracht met de snelheden die normaliter gereden worden. Beperk je je tot het wettelijk toegestane, dan zou je dus eigenlijk die noodstop moeten leren vanaf 130 km/u. Dat lijkt me een betere maatregel ter bevordering van verkeersveiligheid dan het verplichten van ABS: want er zijn maar weinig motorrijders die bij dergelijke snelheden het maximale uit remmen en banden weten (of durven) te halen, zelfs met ABS.
Om dezelfde reden vind ik dat iedere motorrijder er baat bij zou hebben minimaal een paar keer off-road te rijden: pas dan leer je wat een motor doet in reactie op ondergrond, obstakels, lastwissels, gewichtsverplaatsing etc.
 
Tot nu toe 1 keer geblokkeerd achterwiel gehad, maar helemaal niets gebeurt.

Blokkerend achterwiel vind ik juist wel komisch. Als het nat is doe ik er soms extra m'n best voor, beetje heen en weer laten glijden de achterkant, kan allemaal prima gecontroleerd.

Ik heb overigens geen idee of ik even hard rem als een ABS systeem, weet wel dat ik bij lessen slechts 1 keer hem in de ABS heb geknepen, puur om te weten hoe dat voelde, verder zat ik met remmen eigenlijk gewoon altijd ruimschoots binnen de marches en dus prima in de buurt van optimaal remmen. Heb met m'n motor tot nu toe dus nog geen last gehad van geen ABS.
Af en toe doe ik wel eens een keertje lekker hard remmen vanuit een aardig vaartje, maar dat expres is dan niet vanaf meer dan 90-100 km/u.
Één keer keihard geremd vanaf de 130 (jaja, had eerder moeten anticiperen en alles, dat weet ik zelf ook wel :9 ), en toen had ik sowieso geen blokkerend voorwiel en toch wel een strakke remweg.
Mijn conclusie, zou het geen probleem vinden om het te hebben, maar ben er in ieder geval niet angstiger om, qua rem-durf, zonder ABS.
 
Is ABS nuttig: jazeker, athans in 95% van de gevallen.
Dat ABS gepromoot en aangemoedigd wordt: dat vind ik helemaal goed.
Dat ABS verplicht wordt: dat vind ik helemaal niet goed.

Zeker voor offroad rijden vind ik een verplichting voor ABS een no-go. Hopleijk zal men hiermee rekening houden en deze motors uit de verplichting sluiten.

En ik heb les gehad op een motor zonder ABS alsook een motor met ABS.
Op de motor zonder ABS heb ik geleerd waar de grens is. Remdruk opbouwen tot en met een blokkerend voorwiel, je laat dan onmiddellijk de rem los en je gaat niet onderuit.
Idem bij de motor met ABS: alleen betrapte ik mezelf erop dat ik er veel minder fijngevoelig mee omging. Bij de motor zonder ABS zat ik bij de 20ste rempoging (telkens meer remdruk opbouwend) op een blokkerend voorwiel. Bij de motor met ABS zat ik bij de 2e rempoging al in de ABS...

Ik ben voorstander van iedereen te leren rijden op zowel met-ABS als zonder-ABS motoren.
 
Klopt (deels): geometrie en aslastverdeling veranderen met in- en uitveren, daarin verschillen fietsen met of zonder ABS niet. En daarom doe je er goed aan om ook met ABS niet klakkeloos alles dicht te knijpen/trappen. Zonder ABS reageert een motor qua aslastverdeling niet anders, behalve dan dat wielen hardnekkig kunnen blokkeren op momenten dat je dat liever niet hebt.

ABS zal nooit een schuiver in een bocht voorkomen als die het resultaat is van een - naar omstandigheden - met te hoge snelheid ingezette bocht: als je banden onverwachts geen grip meer hebben ga je gewoon, tenzij je goede reflexen (gewichtsverplaatsing) en een flinke dosis geluk hebt. Dat is nou precies het verschil tussen auto en motor, zoals o.a. JanB eerder aanhaalde, en waarom ABS geen wondermiddel is.

Laat onverlet dat ABS op straat imo nuttig is: het stelt ongeoefende motorrijders - en dat is het meerendeel - in staat om onder minder gecontroleerde omstandigheden relatief veilig een flinke remvertraging te realiseren, die in de praktijk groter is dan als ze dat zonder ABS zouden proberen. Om het om die reden nou verplicht te stellen gaat mij te ver, maar dat komt vooral omdat ik niet zo van betuttelende overheden hou.

Ben het geheel met je eens :), ABS kan in veel gevallen helpen, maar is geen wondermiddel ... Oh, en met verplicht stellen moet de overheid ook opbokken :P

Of je theoretisch beter kunt remmen zonder ABS dan met (gewoon op de weg), betwijfel ik met de moderne systemen maar dat is eigenlijk niet eens zo belangrijk.
Veel belangrijker is het vertrouwen dat je krijgt door ABS. Want dat is erg belangrijk voor het praktische resultaat.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens, dat vertrouwen is schijnveiligheid. Er zijn genoeg situaties te bedenken dat ABS je net niet kan redden. Omdat ABS altijd je problemen heeft opgelost en je daardoor geen ervaring hebt opgedaan met kleine schuivers, werkt het gebrek aan die rij-ervaring wel erg in je nadeel als het echt een keer nodig hebt.
 
@m14: Deze redenering over ervaring kan ik niet volgen. Als gebrek aan ervaring het probleem is, ben je altijd beter af met ABS dan zonder. Natuurlijk is ABS geen wondermiddel, maar heel veel motorrijders rijden te weinig om hun motor goed te leren kennen en oefenen nooit. Ze rijden een rondje op zondag (bij mooi weer) en elk seizoen komt er 5k bij op de teller.
Voor al die mensen kan ABS levensreddend zijn.
En ik denk dat, gezien de vele ongelukken waar motorrijders bij betrokken zijn (in verhouding tot andere weggebruikers) "wij" aan onszelf verplicht zijn om onze hobby serieus te nemen. Goed leren remmen, met een hogere snelheid dan op je trapfiets (zoals we op rijles leerden) is daarbij een eerste vereiste. Als dat faalt, kan ABS je eventueel nog redden. Maar eigenlijk moet je zo goed oefenen dat je op een motor met ABS een noodstop kan maken, zonder dat de ABS ingrijpt.
Ik zeg niet dat ik nooit fouten maak in het verkeer en ik ben ook niet de beste motorrijder van nl, maar ik ga wel elk voorjaar een middagje oefenen en ik doe elke 4-5 jaar een vro (plus) en dat ondanks dat ik 20 k gemiddeld per jaar op de motor zit en dat is geen woon-werkverkeer. Van ww rijden leer je ook niet rijden :)
Ik vind niet dat ABS verplicht moet worden, maar tegelijk verbaasd het me altijd weer hoe conservatief veel rijders zijn. Velen rijden moderne auto's met allerlei hulpsystemen maar willen een motor uit het BSA/ Norton tijdperk .
Tot slot, pas stond er een film van een uur op meuk met heel veel crashes. Toen ik daar naar keek, realiseerde ik me bij hoeveel van de ongevallen de motorrijder zelf de (mede)veroorzaker was.
Laten we dus investeren in onze veiligheid (en niet door voor €50.- een geel hesje aan te schaffen) door goed te leren rijden en als je de keuze hebt, een motor met ABS te kopen.
 
Het gaat mij met name om het argument van Lady-di, dat het vertrouwen geeft. De kans is groot dat er, door het extra vertrouwen van een vangnet, meer op de grens wordt gereden. Omdat je altijd bent gecorrigeerd door het ABS systeem is de kans groot dat je niet de juiste beslissingen neemt wanneer ABS je een keer niet kan redden.
 
ABS is je redding bij paniekreacties,de zgn. Reflex , die we moeilijk kunnen beheersen

Offroad motoren worden vanuit eu vv uitschakelbaar systeem

Hij die denkt dat ,ie in de toekomst nooit in een reflex keihard z,n remhendel in zal knijpen hoeft het niet te kopen...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan