De zin van PK's

ik heb zelf een R1, maar echt doortrekken doe je in de praktijk eigenlijk zeer weinig.

hooguit een enkele keer in de lagere versnellingen.

op mooie dijkweggentjes, is even flink doortrekken in een paar versnellingen er niet echt bij.....of je moet levensmoe zijn.

jah, op de snelweg is het wel eens handig....dat wel.

misschien in de toekomst maar eens overstappen op iets anders???
 
Hum, ik heb een R1 en een KTM 520 Supermotard.

Geloof me nu, het ligt niet aan de motor, maar aan de berijder.
 
Maar als je op bochtige wegen komt, loopt je ego serieus schade op. Kijk maar naar die huilende mannen met hun racers onderaan de alpenpassen :P

Kopen ze over een jaar ofzo ook een SM, komen ze er achter dat je ook moet kunnen sturen... Weer huilen ;( .

Dusss, ligt idd meest aan de bestuurder 8-)
 
Dusss, ligt idd meest aan de bestuurder 8-)


al ben je een iets minder GOD door de bochten, is het vaak wel makkelijk bij-gassen naar je maatjes!
zeker in Nederland, waar de aaneenschakeling van bochten bij 200 meter alweer voorbij is :+
 
Ik rijd om mezelf te verplaatsen. als een of andere **kel links blijft rijden, vind ik het prettig om er effies snel rechts langs te gaan. dat kun je wel doen met een gpzje of gsxje, maar met een dikke 900 gaat dat gewoon wat sneller.
mensen die vertellen dat je het vermogen boven de 100 pk niet gebruikt, hebben ongelijk, want je gebruikt hem onbewust, ook in de bochten. Ik gebruik het vooral om hard op te trekken, en hard te rijden. mijn schaamranden gaan eraf boven de 200.
mensen die mij raar aankijken omdat er nog een halve centimeter opzit, weten waarschijnlijk niet wat voor kick het geeft om een bocht met 250 te nemen.
en dat je dan niet alles eraf rijd, tja helaas.

tis maar net of je veel snelweg wilt rijden, of alleen op een mooie zomermiddag de lekdijk onveilig wilt maken.
kwestie van smaak zeg ik maar.
 
ik heb zelf een R1, maar echt doortrekken doe je in de praktijk eigenlijk zeer weinig. hooguit een enkele keer in de lagere versnellingen.

Euh, ik heb een R1 2002 gehad en die reed 110 in zijn eerste versnelling. 200 In zijn drie met 8000 toeren op de teller. In de lage versnellingen ben je alsnog je rijbewijs kwijt. :+

op mooie dijkweggentjes, is even flink doortrekken in een paar versnellingen er niet echt bij.....of je moet levensmoe zijn.

Iets te snel met het gas en je kan de zijkant van de dijk bekijken van heel dichtbij.

jah, op de snelweg is het wel eens handig....dat wel.
Klopt... :9

misschien in de toekomst maar eens overstappen op iets anders???
Gedaan, over gestapt naar een Buell XB12R. 100PK en een enorm koppel. Kortere wielbasis dus een echte gooi en smijt fiets. De R1 heeft een 190 achterband en de Buell een 180. Kan dus lekker gummen.

Ik kan nu drie keer tot de begrenze het gas goed opentrekken en dan nog niet mijn rijbewijs kwijt zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
maar het blijft leuk om met 50 pk's de pk-snobs af te drogen... })

Niet dat ik me aangsproken voel maar wil er toch wel op reageren.

Hoe je het ook went of keert het heeft alles te maken met hoeveel risico je wilt/durft te nemen.

Ik hoef niet zo nodig 'platter dan plat' door de bocht. Ik zou 't toch zonde vinden als ik mijn motortje kort rij omdat ik ff dat olie vlekje\ dieselspoor\ <insert obstakel hier> over het hoofdje heb gezien.

Als ik zie hoeveel topics er al zijn geweest van 'ik ben gevallen' dan denk ik toch dat 90% onder de noemer 'eigen schuld, dikke bult' vallen.

En ja, ik ben ook 2x op m'n muil gegaan met mijn zzr600... en dat was mijn eigen fout.

En tuurlijk, de ene rijdt beter dan de ander.
 
worden de peekaas boven de 100 nog wel gebruikt?

maw. zou je met 150 pk de betreffende 50 peekaas boven de 100 pk ooit gebruiken??

je gebruikt ze toch constant als je hard accelereert :?
beetje domme discussie weer vind ik
je voelt gewoon et verschil als je optrekt met een 1000 of met een 600
of je al die paarden constant gebruikt tjah, das iets anders, maar dat moet toch niet
je weet als je ze eens wil loslaten, dat ze er zijn :)
 
maar het blijft leuk om met 50 pk's de pk-snobs af te drogen... })

Ja ja, ik sta ook elke week langs de dijk met mijn 25kW brommer. Wachtend op mensen met meer vermogen. De hele dag wachten......totdat ik een slome op een R1 zie. Dan start ik de motor, ga erachter rijden en rij ´m voorbij. Meestal wacht ik ´m dan ook nog een keer op, kan ik ´m nog een keer voorbij rijden.
In de kroeg kan ik dan iedereen vertellen dat ik met mijn 25kW al die snelle motoren voorbij rij. Heerlijk......de hele dag langs de dijk wachten op die ene pk-beul waar iemand op zit die niet kan rijden........Daar krijg ik echt een stijve van en verdwijnt mijn minderwaardigheidcomplex meteen.
En he.......als ik die pk-beul niet kan bijhouden tja dan heb ik altijd nog het excuus dat ik minder vermogen heb.
 
Ja ja, ik sta ook elke week langs de dijk met mijn 25kW brommer. Wachtend op mensen met meer vermogen. De hele dag wachten......totdat ik een slome op een R1 zie. Dan start ik de motor, ga erachter rijden en rij ´m voorbij. Meestal wacht ik ´m dan ook nog een keer op, kan ik ´m nog een keer voorbij rijden.
In de kroeg kan ik dan iedereen vertellen dat ik met mijn 25kW al die snelle motoren voorbij rij. Heerlijk......de hele dag langs de dijk wachten op die ene pk-beul waar iemand op zit die niet kan rijden........Daar krijg ik echt een stijve van en verdwijnt mijn minderwaardigheidcomplex meteen.
En he.......als ik die pk-beul niet kan bijhouden tja dan heb ik altijd nog het excuus dat ik minder vermogen heb.

hehe :} :}
 
Wat ik ook altijd zo mooi vindt.
Iedereen weet te vertellen dat een 600 op het circuit beter en sneller is.
Rij je iemand voorbij op een 1000, komt het ineens omdat je meer vermogen heb :?
 
Euh, ik heb een R1 2002 gehad en die reed 110 in zijn eerste versnelling. 200 In zijn drie met 800 toeren op de teller. In de lage versnellingen ben je alsnog je rijbewijs kwijt. :+Iets te snel met het gas en je kan de zijkant van de dijk bekijken van heel dichtbij.Klopt... :9Gedaan, over gestapt naar een Buell XB12R. 100PK en een enorm koppel. Kortere wielbasis dus een echte gooi en smijt fiets. De R1 heeft een 190 achterband en de Buell een 180. Kan dus lekker gummen.

Ik kan nu drie keer tot de begrenze het gas goed opentrekken en dan nog niet mijn rijbewijs kwijt zijn. ;)


800 toeren??? was het geen scania? :+

en jah, ik zou ook wel eens willen overstappen naar iets lichters. Een tuono lijkt me echt cool, alleen schijnt dat ook een nogal uitdagende bike te zijn....
en natuurlijk nog 125 trappelende paardjes

maarre, is zo'n buell wel gaaf rijden dan?
 
Wil je nou de snelste zijn op de openbare weg, of wil je gewoon lekker kunnen rijden?

Vergeet niet dat op de openbare weg veel meer de weg en de berijder de grens bepalen, niet de motor. Zodra er een bocht op komt zetten maakt vermogen niet meer uit, dan gaat het veel meer om de wegligging van de motor en de rijcapaciteiten van het ventje/vrouwtje.
 
mensen die vertellen dat je het vermogen boven de 100 pk niet gebruikt, hebben ongelijk, want je gebruikt hem onbewust, ook in de bochten. Ik gebruik het vooral om hard op te trekken,
uche.. eh.. bij hoeveel toeren komt dat vermogen vrij?
en dat toerental rij je in de bochten of als je optrekt?
 
Hoe kun je nou een ducati weg doen? ;( '(

Gewoon naar de dealer gaan en de ducati supersport inruilen op een 2004 GSX-R 600. Simpel, de topicstarter kan het en ik kan het ook. Bevalt super!!!

Qua pk's voor op de openbare weg meer dan zat. Qua koppel kan het beter, dan kom je bij een 1000 (en dus pk-beul) uit.

Ik ben meer dan tevreden met mijn 600-tje en zal geen stoere verhalen gaan vertellen over hoe ik (met gemak) een CBR 1000 RR afschudde.
 
800 toeren??? was het geen scania? :+

maarre, is zo'n buell wel gaaf rijden dan?

Oeps, toch maar een 0 erbij gezet... Goed gezien.

Die Buell is heel anders. 2 cilinders. Als je van een 4 afkomt is dit even wennen. Maar het is wel erg gaaf om zoveel vermogen te hebben en dit te voelen in de bocht als je de motor eruit trekt. Ik zou zeggen, doe eens een proefrit. :)
 
Koppel is leuker als pk's en topsnelheid.

Uiteindelijk zou ik graag een moto rijden die fris stuurt en die tot 200 km/h snel optrekt.

Eén van de grote frustraties die ik als automobilist (van een klein autootje) heb is dat ik gevangen zit achter mensen die 70 rijden op weg waar je 90 mag en 150 kan. Het duurt me tientallen seconden om iemand voorbij te geraken.

Dus een moto moet wel voldoende power hebben om dat euvel op te lossen. Met een sjopperd van 250 cc doe je mij dus geen plezier.
 
Een voordeel van minder pk's is dat je wat onbezorgder kunt knallen. Je gooit gewoon het gas open hen hoppa! daar ga je! Op een pk-monster rij je dan toch meer met je billen samengeknepen het gas af te meten.
Ik heb een GS500e en een KTM 600 lc-4, beide geen pk-monsters dus. Daarmee heb ik echter wel meer lol dan op een V-max, te meer omdat ik halverwege de bocht prompt het gas erop kan gooien. Zag ik met de V-max toch iets minder zitten.
Doe mij dus maar wat minder pk's en minder gewicht!

PS Inderdaad mis ik op de snelweg wel eens de pk's om snel bij 130+ in te kunnen halen. Maar met dit soort motoren is de snelweg het werkterrein ook niet, zeker niet voor de KTM. Die vreet dan achterbanden, zuipt benzine, de vibraties beginnen dan toch wel een beetje irritant te worden en je waait ervan af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan