De zoveelste lekkage aan de kleppendeksel GS750

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
745
11
56
Maarheeze
Ik heb iedere keer op ongeveer dezelfde plaats een lekkage aan de kleppendeksel.
Eerst dacht ik ; slechte pakking. Nieuwe pakking.
Daarna is de hele top-end eraf gegaan ivm nieuwe zuigerveren en klepgeleiders en dus ook nieuwe kleppendekselpakking
Maar ook die ging lekken .
Nieuwe pakking weer geplaatst.
Daarna weer lek en zelfs vloeibare pakking ertussen gedaan op de plek.
Ik ben ten einde raad. Aanhaalmoment is van 7 -11 Nm , ik trek hem met 9Nm aan het is tenslotte 40 jaar oud aluminium.
Het zijn Athena pakkingen.
Ik heb ook ergens gelezen dat vloeibare pakking ertussen geen oplossing is.
Wat nu.
 

chineesboer

Die hard MF'er
29 apr 2006
643
39
Frl
Vloeibare pakking kan zeker wel helpen tegen lekkage. Dat is het makkelijkste om in de eerste instantie te proberen.
Zitten er beschadigingen op het pasvlak voor de pakking? Soms wordt er met een schroevendraaier tussen gewrikt of per ongelijk stukjes aluminium weggesneden bij het verwijderen van pakkingresten. Verder kan er het een en ander wat krom zijn natuurlijk
 

Voldoor

Ja en !!
Donateur
31 okt 2005
1.853
63
Venlo
Idd vervelend, bij m'n Bol gebruik ik spul van Victor Reinz, is meer pasta dan vloeibaar maar werkt perfect.
 

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
745
11
56
Maarheeze
En vloeibare pakking op een vrij nieuwe gebruikte pakking? Telkens € 16,= en wachten op een nieuwe...
Heb je voor Victor Reinz een bepaald Type, want ik zie 2 soorten kit bij google.
Ik krijg dat alleen te zien bij auto-doc.nl , die gooi en smijt zaak uit Duitsland (Berlijn)
 
Laatst bewerkt:

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
745
11
56
Maarheeze
ok, als 2 mensen dat zeggen dan heb ik geen tegen argumenten . Zal bij classic suzuki parts er 1 bestellen.
Pasvlakken doe ik meestal even met een wetsteen en wat olie.
Dank iedereen, ik laat wat horen..
 

zwarte lola

MF'er
13 mei 2014
223
18
70
Heerlen
Das toevallig ik had voor een paar jaar terug een suzuki gsx 750 met ook die problemen , ben naar een goede autoshop gegaan misschien ergens anders ook te koop en heb een spuitbus met vloeibaar rubber gekocht , alleen de plek waar hij lekte een dunne laag erop gedaan en OVER .prijs van de spuitbus € 12.00 de naam is Xeramic space technology INSTAND GASKET BLACK -73 gr tot 250 gr 200 ml tel 0251211397 beverwijk www.xeramic.com
 

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
9.258
42
Driebergen
Ik heb iedere keer op ongeveer dezelfde plaats een lekkage aan de kleppendeksel.
Eerst dacht ik ; slechte pakking. Nieuwe pakking.
Daarna is de hele top-end eraf gegaan ivm nieuwe zuigerveren en klepgeleiders en dus ook nieuwe kleppendekselpakking
Maar ook die ging lekken .
Nieuwe pakking weer geplaatst.
Daarna weer lek en zelfs vloeibare pakking ertussen gedaan op de plek.
Ik ben ten einde raad. Aanhaalmoment is van 7 -11 Nm , ik trek hem met 9Nm aan het is tenslotte 40 jaar oud aluminium.
Het zijn Athena pakkingen.
Ik heb ook ergens gelezen dat vloeibare pakking ertussen geen oplossing is.
Wat nu.
Dat is je probleem, laatste set Athena die ik kocht heb waren van slechte kwaliteit, zoals door andere ook al gezegd origineel Suzuki gebruiken als het nog te krijgen is. werkplaatsboek geeft trouwens ook aan wat vloeibare pakking te gebruiken bij de halve maantjes of niet?
 
  • Like
Waarderingen: Zenuwlijer en KwaSuz

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
7.466
451
49
Achterhoek
Een wetsteen gebruiken op pasvlakken lijkt mij niet echt handig.
Omdat vloeibare pakking slecht hecht op een zeer glad oppervlak.

Of het invloed heeft op de afdichting van een normale kleppendekselpakking weet ik niet.

Mijn ervaring is dat je beter fijne groeven en eenbwat ruwer oppervlak kunt hebben ipv een spiegel.
 

RG-gamma

MF veteraan
29 nov 2009
11.260
760
Pfff,ten eerste heeft een GS geen rubber pakking en ten 2e heeft hij ook geen halve maantjes,ff de feiten nakijken
voordat men wat schrijft.
:z
Een wetsteen gebruiken op pasvlakken lijkt mij niet echt handig.
Omdat vloeibare pakking slecht hecht op een zeer glad oppervlak.

Of het invloed heeft op de afdichting van een normale kleppendekselpakking weet ik niet.

Mijn ervaring is dat je beter fijne groeven en eenbwat ruwer oppervlak kunt hebben ipv een spiegel.
Op goed schone vlakken heb je geen vloeibare pakking nodig,de originele pakking is dan voldoende,eerlijk gezegd ben ik helemaal
geen fan van vloeibare pakking het kan losraken en zo in het motorblok terecht komen en oliekanalen kunnen er door verstopt raken.
Als je het al moet gebruiken gebruik dan zo weinig mogelijk.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.539
261
50
wezemaal
Een wetsteen gebruiken op pasvlakken lijkt mij niet echt handig.
Omdat vloeibare pakking slecht hecht op een zeer glad oppervlak.
??

het is een soort lijm, hecht op alles, zelfs een spiegel.
heb nog nooit gehoord dat je je badrand en muurtegels moet opschuren voor je de naad tussen beide afkit.
 

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
7.466
451
49
Achterhoek
??

het is een soort lijm, hecht op alles, zelfs een spiegel.
heb nog nooit gehoord dat je je badrand en muurtegels moet opschuren voor je de naad tussen beide afkit.
Nja, oké.

Het is meer een gevoel van mij dat het niet goed is.
Ik heb het liever wat ruwer. Bij tandwielkasten gaat het vaak lekken bij de bevestigingsboutjes van deksels, of van tandwielkast naar elektromotor.

En daar komt ook druk op.
 
Laatst bewerkt:

Boevie

MF veteraan
18 dec 2010
7.466
451
49
Achterhoek
Ja. En in een tandwielkast zit ook olie.
Is nogal moeilijk te ontvetten, dat pasvlak. En vooral bij de boutjes waar het pasvlak smaller is, en daar lekt het vaak als je het niet helemaal goed doet.
 
Laatst bewerkt:

kevinblade

MF veteraan
1 okt 2003
10.564
88
59
Almere
Bezoek site
Ik heb iedere keer op ongeveer dezelfde plaats een lekkage aan de kleppendeksel.
Eerst dacht ik ; slechte pakking. Nieuwe pakking.
Daarna is de hele top-end eraf gegaan ivm nieuwe zuigerveren en klepgeleiders en dus ook nieuwe kleppendekselpakking
Maar ook die ging lekken .
Nieuwe pakking weer geplaatst.
Daarna weer lek en zelfs vloeibare pakking ertussen gedaan op de plek.
Ik ben ten einde raad. Aanhaalmoment is van 7 -11 Nm , ik trek hem met 9Nm aan het is tenslotte 40 jaar oud aluminium.
Het zijn Athena pakkingen.
Ik heb ook ergens gelezen dat vloeibare pakking ertussen geen oplossing is.
Wat nu.

Gebruik de originele klepdekselpakking, deze is dikker dan de imitaties.
De niet originele zijn wat dunner en de bevestigingsbouten van de lagerkappen van de nokkenstoklagersbruggen komen dan tegen de deksel. Dan sluit het niet meer.
Vaak worden imbus bouten gebruikt, deze zijn hoger dan de originele 6 kanten.
Kijk daar even naar en laat je verrassen :-)
 

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
9.258
42
Driebergen
Pfff,ten eerste heeft een GS geen rubber pakking en ten 2e heeft hij ook geen halve maantjes,ff de feiten nakijken
voordat men wat schrijft.
:z

Op goed schone vlakken heb je geen vloeibare pakking nodig,de originele pakking is dan voldoende,eerlijk gezegd ben ik helemaal
geen fan van vloeibare pakking het kan losraken en zo in het motorblok terecht komen en oliekanalen kunnen er door verstopt raken.
Als je het al moet gebruiken gebruik dan zo weinig mogelijk.
Je hebt half gelijk, wel een papieren pakking maar ook echt rubberen halve maantjes.
En door Suzuki voorgeschreven likje vloeibare pakking op die plek (ben er verder zelf ook helemaal geen fan van hoor).