De zoveelste olievraag

Wat zal ik doen?

  • gewoon zo laten

    Stemmen: 2 18,2%
  • olie vervangen voor iets anders

    Stemmen: 7 63,6%
  • volgende olieverversing iets anders

    Stemmen: 2 18,2%

  • Totaal aantal stemmers
    11

cbx550

Die hard MF'er
2 jun 2004
500
0
Ik heb 2 weken geleden in m'n cbx550 van '83 de motorolie ververst, maar weet niet of ik er nou wel zo blij mee ben.

De motorzaak beval me Motorex Top Speed 4T aan als de 'beste' olie voor deze motor. D'r staat synthetisch op, maar volgens de zaak is het een halfsyntheet.
(er zat een (onbekende) halfsyntheet in m'n motor)

Nu, 500 km verder vallen me een paar dingen op:
- koppeling slipt vaker (was al probleem, maar lijkt erger)
- versnelling schakelt soms slechter (was nooit)
- heb er vandaag 300ml olie bij moeten gooien (was volgens mij niet zo erg)

Tja, verder klinkt de motor prima.
Het lastige is dat t allemaal niet echt harde 'bewijzen' zijn, maar voor m'n gevoel is deze olie misschien toch niet de beste keuze.....

Weet iemand of deze olie goed/slecht is voor deze motor?
 
Tot nu toe met honda's is mij castrol het beste bevallen, soepel schakelen en bijna geen olieverbruik.

Maar heb je gekeken of het juiste type is? 10w40 volgens mij. Ennuh weet je zeker dat het half-syntheet is, sommige vol syntheet kunnen je oude keringen aantasten. Genoeg topics hiero om de juiste info te vinden.

suc6
 
Hoi

Ik heb ook net Castrol in mijn CBX gegooid.
Het is een half syntheet en bevalt super.
Als ik jou was zou ik even de olie en filter
vervangen.

Groet Zeldzame
 
't is 10W40 olie en volgens motorzaak half-syntheet.
"Op de syntheten staat bij Motorex 'Full Synthetic' en bij deze gewoon 'Synthetic' " aldus de zaak.

Iemand die weet of deze Motorex kwaad kan? Het 'schijnt' hele goede (en dure) olie te zijn? Wil niet 40 euro voor niks weggooien...
 
Ik heb in mijn honda gewoon mineral olie van castrol en werkt perfect, gewoon ieder jaar nieuw is mijn devies. En dat de olie "duur" is wil zeker niet zeggen dat die voor jouw motor ook ideaal is. Helaas kun je dat alleen maar merken als je deze olie aftapt en er een andere in doet. Wel oliefilter vernieuwen.

Ps als de motorex nog goed is dan bewaar je die toch voor een volgende oliewissel.

PS 300ml, hoeveel km rij je in die 2 weken?
 
Ik had ong. 500km gereden toen er weer 300ml bij moest.

Als ik t hier zo lees zou ik dus op zoek moeten gaan naar Castrol half-syntheet of mineraal? En wat kost dat ongeveer?

Maar is er niemand die zelf echt ervaring heeft met deze motorex in een wat oudere motor?
Echt keiharde feiten zijn het voor mij nog niet; het is meer een gevoel dat ie meer olie verbruikt c.q. lastiger schakelt (ik heb voor de oliewissel nauwelijks op de motor gereden)
 
Gewoon zo laten. De olie die dat beestje in '83 kreeg was heel wat slechter dan dit, en hij heeft het al die tijd overleeft.

En als je er voor de oliewissel weinig op hebt gereden (is natuurlijk goed) kun je ook weinig zinnigs zeggen over het verbruik...
 
Terug
Bovenaan Onderaan